Maverick Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 Vad är detta för båtr/fartyg?? Bggdes på 30-40 talet men med vilka syften?? Hur hittar man mer info om dem?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 Om jag inte minns helt fel så ligger det en utanför Marinmuseeum i Karlskrona. Kan vara värt att gå den vägen, kanske via deras hemsida. Vill även, med en enorm brasklapp, minnas att sluparna var förknippade med utbildning? Nåväl... Detta var mitt ytterst mediokra bidrag. Tillägg: Hittade denna PDF-fil via Google. Verkar dock som jag får revidera mitt påstående om utbildningsflytetyg. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hedin Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 Om jag använt google rätt så tror jag att en sk. A-slup är en speciell fartygstyp som byggdes i stor skala på svenska småvarv på 30,40-talet. Marinen hade ett antal A-slupar i form av den sk. 39 och 40 serien av Minsvepare. Om jag tolkat rätt vill säga... Någon mer kunnigare kan nog utveckla det svaret lite mer. A-slupen Dristig Krigsfartyg och fd.dylika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted October 21, 2007 Author Report Share Posted October 21, 2007 Om jag inte minns helt fel så ligger det en utanför Marinmuseeum i Karlskrona. Kan vara värt att gå den vägen, kanske via deras hemsida. Vill även, med en enorm brasklapp, minnas att sluparna var förknippade med utbildning? Nåväl... Detta var mitt ytterst mediokra bidrag. På intet sätt mediokert.. Som vanligt faktaspäckt och en hel del intresant info detta kommer ge till handen att hag drar till Karlskrona till helgen om allt klaffar ,-) A-slupen Djärv Undrar om de kan ha mer info på mueset... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gpd Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Om jag använt google rätt så tror jag att en sk. A-slup är en speciell fartygstyp som byggdes i stor skala på svenska småvarv på 30,40-talet. Marinen hade ett antal A-slupar i form av den sk. 39 och 40 serien av Minsvepare. Om jag tolkat rätt vill säga... Någon mer kunnigare kan nog utveckla det svaret lite mer. A-slupen Dristig Krigsfartyg och fd.dylika M-båtarna är en helt annan fartygstyp, de är 27 meter långa och deplacerar 70 ton......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts