Jump to content

A-sluparna

Maverick

Recommended Posts

Om jag inte minns helt fel så ligger det en utanför Marinmuseeum i Karlskrona. Kan vara värt att gå den vägen, kanske via deras hemsida.

Vill även, med en enorm brasklapp, minnas att sluparna var förknippade med utbildning?

Nåväl... Detta var mitt ytterst mediokra bidrag.

Tillägg: Hittade denna PDF-fil via Google. Verkar dock som jag får revidera mitt påstående om utbildningsflytetyg.

GMY

Om jag använt google rätt så tror jag att en sk. A-slup är en speciell fartygstyp som byggdes i stor skala på svenska småvarv på 30,40-talet. Marinen hade ett antal A-slupar i form av den sk. 39 och 40 serien av Minsvepare. Om jag tolkat rätt vill säga...

Någon mer kunnigare kan nog utveckla det svaret lite mer. ;-)

A-slupen Dristig

A_SLUP_DRISTIG.jpg

Krigsfartyg och fd.dylika

Om jag inte minns helt fel så ligger det en utanför Marinmuseeum i Karlskrona. Kan vara värt att gå den vägen, kanske via deras hemsida.

Vill även, med en enorm brasklapp, minnas att sluparna var förknippade med utbildning?

Nåväl... Detta var mitt ytterst mediokra bidrag.

På intet sätt mediokert.. Som vanligt faktaspäckt och en hel del intresant info

detta kommer ge till handen att hag drar till Karlskrona till helgen om allt klaffar ,-)

A-slupen Djärv

Undrar om de kan ha mer info på mueset...

Om jag använt google rätt så tror jag att en sk. A-slup är en speciell fartygstyp som byggdes i stor skala på svenska småvarv på 30,40-talet. Marinen hade ett antal A-slupar i form av den sk. 39 och 40 serien av Minsvepare. Om jag tolkat rätt vill säga...

Någon mer kunnigare kan nog utveckla det svaret lite mer. :baskerKav:

A-slupen Dristig

A_SLUP_DRISTIG.jpg

Krigsfartyg och fd.dylika

M-båtarna är en helt annan fartygstyp, de är 27 meter långa och deplacerar 70 ton.........