Sandberg Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 Jag har nu gymmat 3-4 gånger i veckan i lite över 4 månader. Jag har i princip sett kört samma övningar för de olika muskelgrupperna under den tiden, med några små variationer. Då jag har kompisar som gymmat under en längre tid som nästan alla säger att jag borde variera övningarna (helt byta träningsrutin efter några veckor) för bättre resultat har jag börjat fundera... Det jag undrar är: till hur stor del stämmer detta? Samt vad för hemsidor kan tänkas ha tränings-tips med bildexempel? Tacksam för svar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Squaddy Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 Jag har nu gymmat 3-4 gånger i veckan i lite över 4 månader. Jag har i princip sett kört samma övningar för de olika muskelgrupperna under den tiden, med några små variationer. Då jag har kompisar som gymmat under en längre tid som nästan alla säger att jag borde variera övningarna (helt byta träningsrutin efter några veckor) för bättre resultat har jag börjat fundera...Det jag undrar är: till hur stor del stämmer detta? Samt vad för hemsidor kan tänkas ha tränings-tips med bildexempel? Tacksam för svar! Detta stämmer, men man behöver inte göra om sitt träningsprogram helt. Vissa fundamentala övningar, t ex marklyft, benböj och bänkpress, behöver du aldrig byta ut. Grejen är att kroppen vänjer sig efter ett tag och slutar utvecklas i samma tempo som i början om du kör exakt samma program hela tiden. EMELLERTID, skulle jag inte påstå att det viktigaste är att du byter ut övningarna i sig, utan än viktigare är det att variera intensitet (belastning, antal reps, tempot) samt ordning du gör övningarna i. Så länge det är kända övningar som engagerar stora muskelgrupper behöver du inte byta ut övningarna. Exempelvis utförs ju armhävningar, rygglyft, benböj, och sit-ups till förbannelse under värnplikten – dessa övningar byts aldrig ut. Men variation är bra för kroppen. Om du exempelvis kör axelpress som är en fundamental gymövning för axlarna behöver du inte byta ut denna, men kanske variera genom att ibland köra den med skivstång, ibland med hantlar, och ena veckan med hög belastning och mindre reps, andra veckan lite lättare belastning men fler reps. Här är en bra inspirationskälla: http://www.exrx.net/Lists/Directory.html Lycka till med träningen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sandberg Posted October 22, 2007 Author Report Share Posted October 22, 2007 Jag har nu gymmat 3-4 gånger i veckan i lite över 4 månader. Jag har i princip sett kört samma övningar för de olika muskelgrupperna under den tiden, med några små variationer. Då jag har kompisar som gymmat under en längre tid som nästan alla säger att jag borde variera övningarna (helt byta träningsrutin efter några veckor) för bättre resultat har jag börjat fundera...Det jag undrar är: till hur stor del stämmer detta? Samt vad för hemsidor kan tänkas ha tränings-tips med bildexempel? Tacksam för svar! Precis vad jag behövde...! Tack hemskt mycket! hittade en del övningar på www.muscleandstrenght.com, verkar vara rätt bodybuilder inriktat däremot... Tack än en gång! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.