Jump to content

mil.se och hemvärnet

Recommended Posts

Nu blir jag lite sur på dom som är webredaktörer på mil.se

Just NU pågår Rikshemvärnschefens stora övning i Göteborg.

Och det står absolut INGET om detta på första sidorna!

Jo det var något igår om en olyka men allt det positiva är undanskuffat!?!?

Det som väl står där är utlandstyrkor, utlandstyrkor och utlandstyrkor..samt någon artikel om förnya jas..

Är detta svenska försvaret eller vad är det för bild som mil.se förmedlar!?

Går det inte att hitta någon jämnvikt och lyfta Svenskt material!?

För just nu känns mil.se som en reklamsida för FN tjänst och alla sidoverksamheter som FM har.

Inte mycket om huvuduppgiften förmedlas på första sidan.

:happy:

Nu blir jag lite sur på dom som är webredaktörer på mil.se

Just NU pågår Rikshemvärnschefens stora övning i Göteborg.

Och det står absolut INGET om detta på första sidorna!

Jo det var något igår om en olyka men allt det positiva är undanskuffat!?!?

Det som väl står där är utlandstyrkor, utlandstyrkor och utlandstyrkor..samt någon artikel om förnya jas..

Är detta svenska försvaret eller vad är det för bild som mil.se förmedlar!?

Går det inte att hitta någon jämnvikt och lyfta Svenskt material!?

För just nu känns mil.se som en reklamsida för FN tjänst och alla sidoverksamheter som FM har.

Inte mycket om huvuduppgiften förmedlas på första sidan.

:happy:

Jag håller med dig i sak. Inser samtidigt att det är svårt att få plats med precis allt på en förstasida.

Utan att veta hur redaktionen arbetar (på mil.se) kan jag tänka mig att för de olika förband/vapenslag som vill synas på sidan gäller det att mata redaktörerna med nyheter.

Men som sagt - det vore roligt om de nationella skyddsstyrkorna syntes mer!

Måste även tillägga att man lätt låter lura sig; att de som syns mest också är bäst!

Edited by Krigar'n

Det finns fem grupper på mil.se

- Armén

- Flygvapnet

- Marinen

- Hemvärnet

- Utlandsstyrkan

Dessa borde rimligen få ungefär en femtedel vardera av utrymmet.

Ett vettigt förhållningssätt vore ju att förbanden(F21, KS16, Livgardesgruppen etc) publicerar sina nyheter på sina egna sidor och skickar sina bästa/viktigaste nyheter till webbansvarig för den av de fem avdelningarna ovan som passar bäst in, dessa publicerar en länk på sin sida och skickar vidare de bästa av dessa till webbansvarig för mil.se som i sin tur plockar ut godbitarna för publicering.

Detta leder såklart till att det inte blir helt jämnt då vissa förband har fler intressanta nyheter än andra men det skulle kunna ge en någorlunda vettig förstasida till mil.se.

Som exempel har Armén knappt publicerat något alls de senaste åren... Samma sak för Livgardesgruppen...

Det största problemet för HV är att vi inte kan skicka vidare våra bästa länkar uppåt till utbildningsgrupperna - på så sätt kommer vi inte heller in på mil.se vilket är den reklamkanal som skulle passa oss bäst.

Edited by johanp

Allt beror på hur man väljer att se på det.

Om vi gör avgränsningen ekonomi så borde det vara mer JAS-artiklar eftersom det innefattar en större del av anslaget än tex HV.

Internationellt intresse röner nog artiklarna om Utlandsstyrkan och Mtrl-export.

Nationellt så tror jag att man är mer intresserad av att på mil.se läsa om internationella skarpa uppdrag än om HV.

Sätt det i kombination med rekryteringsproblem för internationella enheter så är det lätt att begripa varför det ser ut som det gör.

/K

Bara att titta i FM info-plan. Så ser man syftet med mil.se och hemvärnet nämns inte en enda gång i infoplanen...

och det är som krook säger, rekrytering av nya medarbetare både till US och officersyrket som är prioriterat.

Tycker faktiskt mil.se blivit svår att hitta på, den gamla varianten var betydligt mycket bättre. Och som tinhead sa, så pågår ju faktiskt instasövn i Gbg. Om man tittar på hur mycket som rapporterades från CC07 så är denna övning knappt nämnd. Men sen var ju CC07 betydligt mycket större än denna insatsövning, men tycker ändå att det borde rapporteras mer från denna.

Tycker faktiskt mil.se blivit svår att hitta på, den gamla varianten var betydligt mycket bättre. Och som tinhead sa, så pågår ju faktiskt instasövn i Gbg. Om man tittar på hur mycket som rapporterades från CC07 så är denna övning knappt nämnd. Men sen var ju CC07 betydligt mycket större än denna insatsövning, men tycker ändå att det borde rapporteras mer från denna.

Förra årets övning som Rikshemvärnschefen ordnar var rätt bra bevakad.

Och lyftes fram på sidorna.

Och jag hade hoppats på att det var för att det var en händelse att uppmärksamma inte att det råkade vara i stockholm så det var enkelt för mil.se att bevaka.. :lala:

Värvning på mil.se finns i drivor?

Om infoplanen har bara dessa 2 mål så är det helt åt pipan.

Men jag får nog leta reda på den och fråga mer då jag har läst den...

Och det är fortfarande fel att huvudsidan för Svenska försvaret knappt nämner verksamhet i sverige!

Håller med angående informationsmängden, men:

Jag var i kontakt med mil.se förra året angående lite frågor, och då fick jag det ganska enkelt förklarat att det är inte "en" person eller på "en" plats mil.se uppdateras. utan det är redaktörer ute på förbanden. Alltså borde detta innebära att det är hemvärnets egna redaktörer som inte sköter uppdateringen ordentligt. Sen verkar sidan vara lite till och från men som säkert är kopplat till den nya sidan, och eftersom jag själv har jobbat en del med hemsidor åt andra företag under ett antal år, så gissar jag mig till att tillräckligt mycket med folk är inte insatta i hur det nya fungerar. Jag tror inte försvaret funkar så mycket annorlunda.

Detta borde man iofs ha lösts innan någon ny hemsida damp ner.

Men jag tror starkt på att det hemvärnet själva som är ansvariga för mängden av innehållet, om man nu inte valt att koncentrera sig på hemvarnet.se enbart?!