Skarec Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Hallå krigsmän Nu är det så att jag tänker införskaffa mig ett par knäskydd då jag råkade slå fel knä i en sten på en övning, för att förebygga att detta händer igen så vill jag då skaffa mig ett par. Min kusin som ligger inne på Stadsskytte kommenterade deras knäskydd som de fått ut från förrådet och nämnde att de var totalt värdelösa då de åker ner till fötterna hela tiden. Detta vill jag helst slippa, annars är alla tips välkommna, självklart får de inte kosta en förmögenhet heller. Nu kanske ni tänker att jag själv kan gå in på till ex. Terräng och kolla själv. Det är inte problemet utan att jag inte själv har någon erfarenhet av några och vill helst att folk som har något att komma med, som har nyttjat ett par knäskydd förut, skriver i denna tråd. Tackar på förhand /S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Har själv knäskydd från Alta http://www.altaindustries.com/tactical.shtml Mycket bra, glider inte ned allt för lätt. Det enda som har märkts nu efter två-års hyfsat frekvent användade är att sömmarna mellan skyddet och fästningsbandet har börjat lossna. Annars är jag och mina knän mycket nöjda! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 (edited) Hatch funkar, Alta funkar. Alta är mjukare, vilket jag föredrar. Nackdelen med de Alta som har resår är att de är sydda lite för väl, sömmen som håller kardborren har kapat kardborren så den går gärna av. Detta har hänt på 4 av mina knäskydd från Alta. Jag har, tyvärr, inte testat Alta med snabbfästen. Jag har inte haft liknande problem med Hatch version med kardborre, resåren är också bredare på dessa, vilket kan vara en fördel då de inte halkar runt lika lätt som Alta, men de har också en förmåga att strypa blodtillförseln något om du sitter en längre period på huk/med böjda ben. Knäskydd är f.ö guld värt! Edited October 18, 2007 by 2Sharp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skarec Posted October 18, 2007 Author Report Share Posted October 18, 2007 2sharp Det är framför allt det jag söker, att inte de glider runt så jävla lätt. Jag springer omkring med stridsbälte 304k och det är nog med att fickorna där inte sitter som de ska. Är det någon speciell version från Hatch du refererar till? FKn Om vi säger såhär, under två eldöverfall á 20 minuter styck, sitter de fortfarande kvar? Kan du nämna ett produktnamn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skarec Posted October 18, 2007 Author Report Share Posted October 18, 2007 För övrigt, vilka är det Försvarsmakten kör med? Är det Hatch? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 jag har altas med snabbspännen köpta från recon, de sitter där de skall. Har även använt dem under renoveringsarbeten i hemmet med fullgott resultat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 2sharpDet är framför allt det jag söker, att inte de glider runt så jävla lätt. Jag springer omkring med stridsbälte 304k och det är nog med att fickorna där inte sitter som de ska. Är det någon speciell version från Hatch du refererar till? Jag har haft de något äldre knäskydden, de med 4 nitar (senare med 5 nitar), Centurion tror jag efter google-fuande..? De "gamla klassiska"? Nu har väl Hatch antingen en uppdaterad modell eller flera olika. Jag upplever nog att samtliga typer av knäskydd inte sitter 100% stilla, men det är lätt och snabbt att justera utan att knäppa av/upp dem. Jag ser det inte som ett problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Jag har använt Hatch mjuka version som man har innanför byxorna. http://www.terrang.se/produktdel.cgi?pid=14 Dom funkar rätt bra, man saknar dock lite av "pansaret" som oxå gör det trevligare att stå länge på knä. Sätter man på dom rätt så sitter dom där dom ska, möjligtvis har dom en tendens till att vrida på sig lite. Men det är inte något större problem, bara lite irriterande. men man överlever flera dagar med dom utan att slänga dom i närmsta tältspis av ilska ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Jag rekommenderar skarpt Altas gröna och hårda skydd som finns med plastspännen istället för kardborre. Jag köpte mina på recon.se och jag tycker att det är en mycket stadig konstruktion som faktiskt håller måttet i ur och skur. De fördelar som jag ser är att de är stadiga och stryktåliga. De flyttar sig inte på benet och de gånger som jag landat på något hårt och otäckt så har mina knäskydd varit hårdare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Eller så gör man det svårt för sig....Och syr in fickor på insidan av byxorna ( tänk snickarbyxor) och lägger in mjuka knäskydd ( som man kan plocka ut när man vill) ligger garanterat på plats, om du inte tappar byxorna förstås... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Eller så gör man det svårt för sig....Och syr in fickor på insidan av byxorna ( tänk snickarbyxor) och lägger in mjuka knäskydd ( som man kan plocka ut när man vill) ligger garanterat på plats, om du inte tappar byxorna förstås... Man kan även sprätta upp "ytterskyddet" på knäna på¨byxorna och sy in ett par. Kan rekomendera fristads montörsknäskydd. sitter i ett par nu... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Eller så gör man det svårt för sig....Och syr in fickor på insidan av byxorna ( tänk snickarbyxor) och lägger in mjuka knäskydd ( som man kan plocka ut när man vill) ligger garanterat på plats, om du inte tappar byxorna förstås... Man kan även sprätta upp "ytterskyddet" på knäna på¨byxorna och sy in ett par. Kan rekomendera fristads montörsknäskydd. sitter i ett par nu... Klarar dom av en tvätt eller måste man ta ur knäskydden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 jag har altas med snabbspännen köpta från recon, de sitter där de skall. Har även använt dem under renoveringsarbeten i hemmet med fullgott resultat Samma här, funkar fint tillsammans med grönkläder i skog på asfalt och betong, samt i hemmet. Rekomenderar INTE att du skaffar skydd du har under byxorna, eller skydd du syr in i byxorna. Min erfarenhet är att slitaget på byxorna blir stort och det ökar då bytesintervallerna och trasiga byxor är inte snyggt vid uppställningar och liknande. JS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 För min del kör jag med mjuka för 69:- att ha under byxorna. Man blir svettig som fan. Men jag körde med samma under GU. Tycker dom är helt ok, bättre än 300:- att bära utan på som bara flyttar sig. = försvarsmaktens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FkN Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 FKnOm vi säger såhär, under två eldöverfall á 20 minuter styck, sitter de fortfarande kvar? Kan du nämna ett produktnamn? Frågan är om det spelar någon roll? Under eldöverfall så är det ju eld-rörelse-skydd som är viktigast, inte om knäskydden sitter fast. Har haft mina en hel del under SIB övningar och då har dom med råge fyllt sitt syfte. Min länk ovan är dom jag har, finns även hos recon. http://www.recon.se/product_info.php?cPath...products_id=420 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Eller så gör man det svårt för sig....Och syr in fickor på insidan av byxorna ( tänk snickarbyxor) och lägger in mjuka knäskydd ( som man kan plocka ut när man vill) ligger garanterat på plats, om du inte tappar byxorna förstås... Man kan även sprätta upp "ytterskyddet" på knäna på¨byxorna och sy in ett par. Kan rekomendera fristads montörsknäskydd. sitter i ett par nu... Klarar dom av en tvätt eller måste man ta ur knäskydden? I m/90 byxorna vet jag ej, dom borde klara det om du tvättar i vettigt gradantal. för tillfället sitter jag i arbetsbyxor, och där tar jag ut knäskydden innan tvätt. En kompis hade insydda knäskydd (han fick ut byxorna så) och dom tålde tvätt (och slets inte mer än dom andras byxor). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skarec Posted October 19, 2007 Author Report Share Posted October 19, 2007 FKn Det är väl klart det spelar någon roll, du vill ju inte att knäskydden åker ner varenda gång det blir eldöverfall, bara en massa slöseri på tid att sätta dit dem igen. Eldrörelseskydd har inte ett pip med saken att göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 körde Altas knäskydd i lumpen (Dock under byxorna då jag fick bakåt på att ha dom uttanpå det var ej enhetligt) Kör med Alta i HV mm Funkar myket bra Har dock testat dom FM köpt in vet dock ej märke men dom funkade sådär. En ide är att korsa banden så sitter skydden bätre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BUCK Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Har fått ut hatch från kronan och dom funkar väll, men jag gillar mina alta bättre för att dom sitter bättre. Jag har varrianten med kardborre. Om jag skulle köpa nya skydd iadg skulle det bli Alta med snabbspännen helt klart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berggren Posted July 8, 2009 Report Share Posted July 8, 2009 Jag har lurat lite på det här med knäskydd. Stundtals behöver man dem ju verkligen, men problemet är att ju att de har en tendens att glida runt nere runt fötterna, alternativt styrpa blodtillförseln i benen. Att sy in låter som ett rätt smart alternativ, men då måste man ju ha möjlighet att lyfta ur dem eftersom det inte är all tjänst som är lämplig att bedriva i knäskydd. Jag har funderat lite i på något slags fäste för knäskydden i byxorna. Bara en möjliget att dra fast dem med två bitar kardborre ovanför knäna, så att de hålls på plats i höjdled, och sedan spänna dem lagom hårt så att de inte sladdrar när man springer med de vanliga remmarna. Problemet är ju bara hur det fästet på byxorna skulle se ut ... Någon som har tänkt i liknande banor? Någon färdig lösning därute någonstans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted July 8, 2009 Report Share Posted July 8, 2009 Jag har lurat lite på det här med knäskydd. Stundtals behöver man dem ju verkligen, men problemet är att ju att de har en tendens att glida runt nere runt fötterna, alternativt styrpa blodtillförseln i benen. Att sy in låter som ett rätt smart alternativ, men då måste man ju ha möjlighet att lyfta ur dem eftersom det inte är all tjänst som är lämplig att bedriva i knäskydd. Jag har funderat lite i på något slags fäste för knäskydden i byxorna. Bara en möjliget att dra fast dem med två bitar kardborre ovanför knäna, så att de hålls på plats i höjdled, och sedan spänna dem lagom hårt så att de inte sladdrar när man springer med de vanliga remmarna. Problemet är ju bara hur det fästet på byxorna skulle se ut ... Någon som har tänkt i liknande banor? Någon färdig lösning därute någonstans? vilken tjänst är inte lämplig att bedriva i knäskydd?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berggren Posted July 8, 2009 Report Share Posted July 8, 2009 (edited) Jag har lurat lite på det här med knäskydd. Stundtals behöver man dem ju verkligen, men problemet är att ju att de har en tendens att glida runt nere runt fötterna, alternativt styrpa blodtillförseln i benen. Att sy in låter som ett rätt smart alternativ, men då måste man ju ha möjlighet att lyfta ur dem eftersom det inte är all tjänst som är lämplig att bedriva i knäskydd. Jag har funderat lite i på något slags fäste för knäskydden i byxorna. Bara en möjliget att dra fast dem med två bitar kardborre ovanför knäna, så att de hålls på plats i höjdled, och sedan spänna dem lagom hårt så att de inte sladdrar när man springer med de vanliga remmarna. Problemet är ju bara hur det fästet på byxorna skulle se ut ... Någon som har tänkt i liknande banor? Någon färdig lösning därute någonstans? vilken tjänst är inte lämplig att bedriva i knäskydd?? Tja, jag skulle väl säga dels sådan tjänst där det ställs höga krav på likformighet och "puts", dvs. mer formell vht, dels fysisk tjänst som längre marscher då man vill vara så lättklädd som möjligt. Edited July 8, 2009 by Berggren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted July 8, 2009 Report Share Posted July 8, 2009 Använder själv ett par Alta-skydd av billigare (ca 200 spänn)modell, enkla och robusta spännen som gör att skydden inte glider neråt under marsch/strid. Bra värde för pengarna, god funktion och den smartaste spänn-designen jag ännu så länge sett. Rekommenderas! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted July 8, 2009 Report Share Posted July 8, 2009 Jag har lurat lite på det här med knäskydd. Stundtals behöver man dem ju verkligen, men problemet är att ju att de har en tendens att glida runt nere runt fötterna, alternativt styrpa blodtillförseln i benen. Att sy in låter som ett rätt smart alternativ, men då måste man ju ha möjlighet att lyfta ur dem eftersom det inte är all tjänst som är lämplig att bedriva i knäskydd. Jag har funderat lite i på något slags fäste för knäskydden i byxorna. Bara en möjliget att dra fast dem med två bitar kardborre ovanför knäna, så att de hålls på plats i höjdled, och sedan spänna dem lagom hårt så att de inte sladdrar när man springer med de vanliga remmarna. Problemet är ju bara hur det fästet på byxorna skulle se ut ... Någon som har tänkt i liknande banor? Någon färdig lösning därute någonstans? vilken tjänst är inte lämplig att bedriva i knäskydd?? Tja, jag skulle väl säga dels sådan tjänst där det ställs höga krav på likformighet och "puts", dvs. mer formell vht, dels fysisk tjänst som längre marscher då man vill vara så lättklädd som möjligt. högvakt/fanvakt då alltså. när det gäller marsch ser jag inga större hinder med att ha knäskydd på, antingen hasar man ser dom och bär dom kring ankeln och drar upp dom snabbt om det skulle behövas eller så lättar man på spänningen och bär dom på knäna. jag upplever inte att jag blir extra varm pga knäskydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berggren Posted July 8, 2009 Report Share Posted July 8, 2009 (edited) Mja, jag tänkte inte direkt på så formell tjänst, jag skulle nog överlag föredra att inte ha knäskydd vid diverse avlämningar och uppställningar av mindre formellt slag än högvakt, men då tänker jag GU och mina personliga preferenser. Vad gäller marsch föredrar jag att inte ha knäskydd övht, tycker det blir varmt och drygt rätt fort, oavsett hur de bärs (och är de insydda måste de ju bäras vid knäna), men det är ju olika från person till person. Lew: Hur ser dessa spännen ut? Är det ngn speciell variant, eller är de bara extra bra? Edited July 8, 2009 by Berggren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grenadier Posted July 8, 2009 Report Share Posted July 8, 2009 Själv så använder jag Hatch Xtak, i svart utförande... Jag tycker de är sköna och upplever inte att de halkar ner så farligt. Visst halkar de ner något, men de sitter alltid kvar så att de skyddar knäna iaf... Har haft dem på 4-5 övningar än så länge och jag har inte upplevt några obehag utan snarare så har jag glömt bort att jag har dem på mig. Finns att köpa på bl.a. Terräng och Garderoben för runt 300:-. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
903Lew Posted July 8, 2009 Report Share Posted July 8, 2009 @Berggren - Är exakt sådana som Fk Lundquist beskriver ovan, eftersom man inte behöver spänna upp dem för att ta av skydden sitter de som en smäck varje gång de åker på. Brukar de själv över tiden när jag övar med HV, tack vare spännet kan de dock snabbt tas av inför marsch eller dylikt. Kanske det bästa inköpet jag gjort under min gröna karriär (snus undantaget). Fk Lundquist har dock köpt de knäskydd som jag brukar kalla för "ninja-skydd", jag köpte den enklare modellen. Spännena är dock desamma och om det är ventilation/motsv du är ute efter är Fk Lundquists att föredra framför mina "sköldpaddsskal". Dock tycker jag du ska köpa hårda knäskydd som sitter externt. Mjuka knäskydd skyddar inte lika bra mot stock och sten, dessutom vill man ibland byta in byxorna på förrådet utan att behöva sprätta/sy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berggren Posted July 8, 2009 Report Share Posted July 8, 2009 Det låter ju onekligen förtroendeingivande. Dock är jag fortfarande inne på att "hänga" ett par knäskydd på byxorna på ngt vänster ... ska fundera lite, behöver ju inte bli speciellt avancerat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kurtan Posted July 9, 2009 Report Share Posted July 9, 2009 Arc'teryx knäskydd. Lite jobbigt att få tag i de militära varianterna (grön eller svart padding istället för gul) men helt klart bra knäskydd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted July 9, 2009 Report Share Posted July 9, 2009 Mja, jag tänkte inte direkt på så formell tjänst, jag skulle nog överlag föredra att inte ha knäskydd vid diverse avlämningar och uppställningar av mindre formellt slag än högvakt, men då tänker jag GU och mina personliga preferenser. Vad gäller marsch föredrar jag att inte ha knäskydd övht, tycker det blir varmt och drygt rätt fort, oavsett hur de bärs (och är de insydda måste de ju bäras vid knäna), men det är ju olika från person till person. Lew: Hur ser dessa spännen ut? Är det ngn speciell variant, eller är de bara extra bra? i min värld är detta inget problem eftersom knäskydd ingår i stridsutrustningen. och du ställer knappast upp varje morgon med stridsutrustning, inte ens under GSUn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts