Jump to content

Splitterolycka i GBG

Recommended Posts

Splitterolycka i Göteborgs skärgård

Publicerad: 18 oktober 2007 kl 15:49

Under torsdagen inträffade en olycka på Rävholmen i Göteborgs skärgård. Det var i samband med ett handgranatsmoment. En person splitterskadades och är förd till sjukhus.

Själva momentet var en del i den stora hemvärnsövningen som nu pågår i Göteborgsområdet.

-Vi vet inte ännu några detaljer kring orsaken till olyckan, men naturligtvis kommer vi att utreda detta, säger Lars-Gunnar Olsson, biträdande övningsledare.

Personen som är skadad tillhör övningsledningen och arbetar i vanliga fall som officer vid Elfsborgsgruppen.

Nån som vet mer??

Det jag vet:

Man, 40-års ålder, vårdas på intensiven, läget är allvarligt men stabilt, sahlgrenska sjukhuset.

Enl den information jag har är det inte en hemvärnsman utan en officer och tillika övningsledare för momentet. Men troligen kommer saker och ting klarna under kvällen.

Den inblandade plutonen har fått stödsamtal och erbjuds på sedvanligt sätt krishjälp för de som kan behöva det. Osäkert om den plutonen blir utlyft ur övningen eller inte.

Han var med på avslutningsbanketten på lördag kväll och lassade god mat, såg ut att må prima.

Det var ett tag (ett par timmar) innan vi visste hur det gått med honom, men enl ny information samma kväll som olyckan inträffade så var det lindriga skador och att han varit vid medvetande hela vägen fram till sjukhuset osv.

http://www.goteborg.mil.se/index.php?lang=...ws&id=39207

...såg att den studsade tillbaka och låg cirka en halvmeter från oss reagerade jag instinktivt. Jag ställde mig upp och hivade iväg den med båda händerna och sedan hann jag huka mig ner innan den smällde.

Kunde gått väldigt illa det där.. I brist på bätter ord så kan jag bara säga, all heder åtd en kaptenen

Det var riktigt roligt att se att han var med på middagen på lördagen. Han såg då riktigt pigg ut med tanke på vad som inträffat.

Han satt för långt bört för att jags kulle prata med han under middagen. Men all heder åt han.

;-)

Kapten grym!

Vete fan om HGR 90 är lämplig att använda i bergen vid tillämpat...Vete fan om skarp handgranat ska användas överhuvudtaget nånsin nån gång vid tillämpade övningar....

Den som spelar Red Orchestra o velat med en granat i spelet o sprängt alla sina kumpisar i luften vet vad jag menar...

Samma i verkligheten...HGR är fan så luriga.... *ryser*

Men men vi får väl se vad de kommer att dra in på för att förhindra att sånna här olyckor händer igen...Några tips?

Kanske indragning av hjälm och vattenflaska samt vapenrem till AK4...... djävla drönare....

/Styggo

Vete fan om HGR 90 är lämplig att använda i bergen vid tillämpat...Vete fan om skarp handgranat ska användas överhuvudtaget nånsin nån gång vid tillämpade övningar....

Den som spelar Red Orchestra o velat med en granat i spelet o sprängt alla sina kumpisar i luften vet vad jag menar...

Men men vi får väl se vad de kommer att dra in på för att förhindra att sånna här olyckor händer igen...Några tips?

Kanske indragning av hjälm och vattenflaska samt vapenrem till AK4...... djävla drönare....

/Styggo

Finns väl angivet i SäkI hur handgranat och hur det skall se ut där man kanstar handgranat tillämpat. Samt vem som ska godkänna det. Jag har vid flertalet gånger kastat skarp handgranat tillämpat. Både i SIB och vid normal strid. Har aldrig känt mig det minsta osäker på min egen förmåga eller någon annans förmåga under dessa moment. Att förbjuda allt för att en olycka skett är i min värld tossigt! snarare skall händelsen utredas och undersökas vad som gick fel och hur åtgärdas det i framtiden. Att bara förbjuda saker för att en olycka inträffat är fel. Skulle man göra det så skulle ingen få köra 90:a tillämpat. Ingen skulle få köra minibuss, ingen skulle få köra MC! ingen skulle få förlytta sig i trappor etc.

Det inträffar troligen fler olyckor i duschen inom FM än hangranatsolyckor. Är det någon som har sagt att vi ska förbjuda dusch? Utred olyckan uppdatera vid behov de säkerhetsrutiner som finns. Fortsätt med tillämpade kast. Jag är en individ som följer SäkI mycket hårt. jag tycker att säki är bra! Säki hjälper mig att planera bra övningar och övningar som inte ger skadade soldater! Uppstår en skada måste det uredas om rutinerna är bristfälliga därefter uppdatera dessa.

/Styggo

Eftersom det hänt förr och inte resulterat i indragningar, så är mitt tips att utb.instruktioner/kvalitetssäkring kommer att revideras, om något händer över huvud taget.

/Styggo

Och jag som kastat skarp hgr tillämpat vet att det inte är som ett dataspel, utan att det går att göra säkert......