Danne Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Idag genomfördes det som mycket väl kan vara de sista höghastighetsrullningarna med XH558 där man till och med luftade noshjulet. Denna Avro Vulcan har nu varit borta från flygshowsvängen länge och förväntningarna är stora. Problemen har varit många och kostnaderna enorma men detta visar vilket jäkla driv det just nu är i veteranflygsvängen, speciellt i England... Mer V-bombare åt folket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
UAV Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Hittade detta på tuben. Det bör vara samma plan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 (edited) Mer V-bombare åt folket! V för vacker va? Att engelsmännen månar om sina veteranflyg, det är ju ingen större nyhet, men har de haft någon backning från industrin eller RAF för det här projektet, eller är det hart när omöjligt att försöka hitta reservdelar? Alltid trevligt med uppdateringar på levande historia! EIDT: Vässade klövarna lite Edited October 17, 2007 by Sytare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 18, 2007 Author Report Share Posted October 18, 2007 (edited) Beslut har fattats att göra första flygningen idag. Samtliga tider är GMT. 0808: Sky have broken the news on their website this morning. Today is the day! Sky News Article. 0815: Despite a foggy and cold morning welcoming our reporters at Bruntingthorpe today, there is a definate air of excitement as the worlds media gather. 0820: BBC are also reporting the flight. 0914: The fog is clearing and weather conditions are perfect. Aircraft was due to be rolled out of the hangar at 0900. Rumours abound of a slight "snag", although take off is still scheduled for 1130. Everything looks set. 0938: Looks to be a short, local flight - just 20 minutes or so. 0944: Contrary to earlier rumours, the aircraft has been declared servicable. 0950: She's due out of the hangar at any moment... 1002: It begins. She's being pushed out of the hanger into the sunshine as I type. Not long now! 1024: Nice little discovery courtesy TVOC forums. Just to get you in the mood... 1026: XH558 has now left the hanger, and is basking in the glorious weather we're enjoying today. 1100: Now being towed out to the engine start pan. 1120: Engines are about to start. All running to schedule, so she should be taking off on time. A little under 10 minutes or so. 1145: Preparations are underway! The crew are in and the aircraft is being ground powered, although the engines aren't yet running. 1148: Engine start is imminent... 1152: Ten minutes to engine start. Livekamera HÄR Edit: 1312 svensk tid: Motorer startade och taxning till startbana om 10min. Edited October 18, 2007 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 18, 2007 Author Report Share Posted October 18, 2007 Välkommen tillbaka till luften XH 558 Nu är hon uppe och tuffar runt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Välkommen tillbaka till luften XH 558 Nu är hon uppe och tuffar runt. Lyckades tajma in det så man såg det på live-feeden. Kul att hon flyger igen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 18, 2007 Author Report Share Posted October 18, 2007 Snart börjar flygdagssäsongen 2008 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Verkligen mäktigt! Hoppas kärran kommer vara ett givet inslag på de stora RAF flygdagarna 2008. Är Avro Vulcan det bulligaste flygplanet RAF har opererat? Vulcan är en stor bombare som började RAF tjänsten 1953...hur stor besättning har hon på flightdeck? Enligt skribenter på SFF forum hade svenska flygvapnet långt gångna planer på att inskaffa Avro Vulcan med basering på F8 Barkaby under 1960-talet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Synd att inte svenska försvaret värnar om sina plan på det sättet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
griffon Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Enligt skribenter på SFF forum hade svenska flygvapnet långt gångna planer på att inskaffa Avro Vulcan med basering på F8 Barkaby under 1960-talet. 2 st, som signalspaningsflygplan. Synd att inte svenska försvaret värnar om sina plan på det sättet... Det gör det ju, nuförtiden. Det var de gamla omoderna propellerplanen som skrotades och användes som skjutmål. Och den här Vulcan är det väl privata medel som fått upp den i luften igen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aigore Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Enligt skribenter på SFF forum hade svenska flygvapnet långt gångna planer på att inskaffa Avro Vulcan med basering på F8 Barkaby under 1960-talet. 2 st, som signalspaningsflygplan. Svenska Vulcan?! Det hade varit riktigt riktigt läckert Hmm...undrar hur de skulle ha varit målade? metallrent på 60-talet va? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 20, 2007 Author Report Share Posted October 20, 2007 (edited) Synd att inte svenska försvaret värnar om sina plan på det sättet... Nu förstår jag inte alls hur du tänker. Vad som flyger idag inom rikets gränser: Thulin A Ö 1 Sk 11 Sk 12 Sk 15 Sk 16 B 17 J 28 J 29 Sk 50 (fast sådana håller ju mest löst folk på med) J 32 J/A 32 J 34 Sk 61 J 35 (Gjord ur huvudet, om jag har glömt någon kommer det nog fram från annat håll) De senare av dessa med stöd av Flygvapnet och de tidigare med privata medel. Det är inte många nationer som kan visa upp en snudd på obruten kedja från jetepokens start till nutid, till exempel kan inte engelsmännen det och kommer inte kunna gör något åt det (den maskin som de allra helst vill få upp i luften: Lightning är numer klassad som för osäker av luftfartsverket och är därmed rödflaggad ut i historien). Att vi just nu inte har någon Viggen i luften är trist, men någonting säger mig att det kommer lösa sig där ute på slätten, med tiden. Det är alltid svårast att motivera pengar och arbetskraft för den nyligen utfasade maskinen. Dock är det vitalt att arbetet börjar ändå innan metallsaxarna gjort sitt och vi sitter för långt in på en enkelriktad gata. Det kanske starkast lysande exemplet på privat drivkraft i Sverige är den kring Blå Johan (B 17). Dessa herrar gör en gigantisk insats. Tyvärr har de haft en liten mellansäsong i år med tekniska problem. Det står heller inte stilla i kulisserna, om något år kommer vi kunna se världens enda flygande J 22 i luften över Sverige. Mikael Carlson har ett antal WWI ( Fokker Dr I samt DV VII) projekt som "snart" är flygklara. Starka krafter håller på med att få ihop och upp en Hkp 3. med mera med mera.. Här tog jag inte ens upp Biltema och deras gigantiska bidrag, med både Spitfire och Mustang. Avro Vulcan projektet är privatfinasierat, 6 miljoner pund krävdes det och ytterligare en och halv miljon pund kommer krävas per verksamhetsår. Det kostar att ligga på topp men nu är yyyyyyl-maskinen tillbaks. Edited October 20, 2007 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Lightning är numer klassad som för osäker av luftfartsverket och är därmed rödflaggad ut i historien Finns/fanns det inte en flygande tvåsits-lightning i Sydafrika? Vari ligger osäkerheten, är det att de flygkroppar som finns inte är i fullgott skick, eller att flygplanstypen som sådan anses vara för svårhanterlig och därmed osäker? /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 20, 2007 Author Report Share Posted October 20, 2007 Lightning är numer klassad som för osäker av luftfartsverket och är därmed rödflaggad ut i historien Finns/fanns det inte en flygande tvåsits-lightning i Sydafrika? Vari ligger osäkerheten, är det att de flygkroppar som finns inte är i fullgott skick, eller att flygplanstypen som sådan anses vara för svårhanterlig och därmed osäker? /E Det finns flygande exemplar av Lightning i Sydafrika och för att göra det än mer jobbigt för flyghistoriskt intresserade engelsmän, så även Buccaneers. Minns inte vad det var som CAA hängde upp sig på. Det finns dock ett antal Lighting i England som nostalgiker rullar ut med på bana och kör full-ebk löpor uppför och nedför startbanan: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Lightning är numer klassad som för osäker av luftfartsverket och är därmed rödflaggad ut i historien Finns/fanns det inte en flygande tvåsits-lightning i Sydafrika? Vari ligger osäkerheten, är det att de flygkroppar som finns inte är i fullgott skick, eller att flygplanstypen som sådan anses vara för svårhanterlig och därmed osäker? /E Det finns flygande exemplar av Lightning i Sydafrika och för att göra det än mer jobbigt för flyghistoriskt intresserade engelsmän, så även Buccaneers. Minns inte vad det var som CAA hängde upp sig på. Det finns dock ett antal Lighting i England som nostalgiker rullar ut med på bana och kör full-ebk löpor uppför och nedför startbanan: Även om jag lider av ganska svår flygnostalgi så har jag svårt för Lightning. Det finns ingen anledning att släppa ut denna abomination i dagsljuset. Med eller utan EBK. Låt dom stilla självdö i någon lada Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 (edited) Här är ett fint videoklipp från den första Take offen på 14 1/2 år med Avro Vulcan. Vilket buller!!! http://www.youtube.com/watch?v=WdKKrvWYQkI Sky News intervjuade befälhavaren, det var 25 år sedan han gjorde sitt senaste pass i Vulcan innan det härom dagen. Landingen var också helt perfekt, skickligt gjort av befälhavaren med tanke på att han inte landat Vulcan sedan 1982. Edited October 20, 2007 by kerran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klargplutte Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Jisses vad kort startsträcka men antar att den var långtifrån fulltankad , en B-52 behöver väl ett par kilometer för att lätta. För er fattiglappar som inte har råd med en egen Vulcan att leka med på söndagarna den just kommit till Strikefighters:Project 1 http://forum.combatace.com/index.php?autom...p;showfile=5366 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 Jisses vad kort startsträcka men antar att den var långtifrån fulltankad , en B-52 behöver väl ett par kilometer för att lätta. Men på en B-52 måste ju vingarna lätta först och stiga några meter innan de kan börja släpa med sig resten. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 Dessutom har vi väl världens störta aktiva museieflotta.. 4 - Mtb 1 - Tb 1 Rbb 1 Minsvepare tyvärr så har ju politikerna missat att bevara de större, coola fartygen som pansarskepp och kryssare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted October 21, 2007 Author Report Share Posted October 21, 2007 Jisses vad kort startsträcka men antar att den var långtifrån fulltankad , en B-52 behöver väl ett par kilometer för att lätta. Men på en B-52 måste ju vingarna lätta först och stiga några meter innan de kan börja släpa med sig resten. /E ....medan i stort sett hela Vulcan i sig genererar bärkraft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maverick Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Jisses vad kort startsträcka men antar att den var långtifrån fulltankad , en B-52 behöver väl ett par kilometer för att lätta. Men på en B-52 måste ju vingarna lätta först och stiga några meter innan de kan börja släpa med sig resten. /E ....medan i stort sett hela Vulcan i sig genererar bärkraft. Och nu.. 10 000 kronors frågan *ja jag är gammal nog att minnas tiden då det räckte md 10 000 sek för att få folk att ställa upp i TV.. Nu gör de det mot att själva betala* Vilket är smartast att låta kroppen lyfta vingarn eller att låta vingrna släp upp resten..... *jo jag vet att det finna fler aspekter på det hela* Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Vilket är smartast att låta kroppen lyfta vingarn eller att låta vingrna släp upp resten..... Tja, det borde ju bara att låta kroppen lyfta så mycket av sig själv som möjligt, för då behöver man ju inga vingar, vilket förstås är den faktor som gör flygande vingar intressanta, eftersom man där har plockat bort allt luftmotståndsgenererande som inte bidrar till funktionen flygning. Att flygande vingar sedan har andra problem är ju en helt annan fråga. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larsson Posted October 23, 2007 Report Share Posted October 23, 2007 Vilket är smartast att låta kroppen lyfta vingarn eller att låta vingrna släp upp resten..... Tja, det borde ju bara att låta kroppen lyfta så mycket av sig själv som möjligt, för då behöver man ju inga vingar, vilket förstås är den faktor som gör flygande vingar intressanta, eftersom man där har plockat bort allt luftmotståndsgenererande som inte bidrar till funktionen flygning. Att flygande vingar sedan har andra problem är ju en helt annan fråga. /E Flygande vingar har också hållfasthetsmässigt fördelar, särskillt över långa pilvingar. Ett konventionellt flygplan kan (förenklat) ur hållfasthetssynpunkt, jämföras med en planka som bärs upp av två stycken pallbockar (vingarna som genererar lyftkraft) och där man placerar en vikt mitt emellan pallbockarna (flygplanskroppen). En flygande vinge blir som om man lägger en planka på ett plant underlag, och fördelar vikten över hela plankan. I det senare fallet, så kan plankan självfallet göras tunnare för samma längd av den enkla anledningen att lyftkraften och massan är fördelade över hela flygplanet, istället för att producera lyftkraft ute på vingarna och ha massan i flygplanskroppen. Att moderna passagerarflygplan har sina motorer under vingarna beror (åtminstone delvis) av samma skäl. På samma sätt behöver en vinge med mindre spännvidd (t.ex. en deltavinge) inte vara lika massivt byggt som en lång vinge (t.ex. en rak vinge). På en deltavinge eller en rak vinge kan dessutom de bärande balkarna i vingarna gå rakt från vingspets till vingspets, vilket inte är möjligt i en pilvinge, utan där får man en massa krångliga övergångar mellan de båda vingarna och/eller flygplanskroppen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sleget Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Men visst är hon läcker, vulcanen? Stod under en sådan på rafs museum i handon en gång och insåg först då - hur stor den är. Kul att den kommer upp igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 Aaaahh... Vulcan. En av de absolut vackraste skapelserna av människohand. Ytterligare ett bevis för att Britterna är de sanna mästarna när det gätter flygetyg (Hawker Hunter, Spitfire, Valiant, Tempest etc). Läste nyligen på ett engelskspråkigt forum att Vulcan ibland (oavsiktligt) kunde försvinna från radarn under NATO övningar pga kroppens utformning (som ju i vissa vinklar inte skiljer sig allt för mycket från dagens stealth bombare). Någon som kan bekräfta eller slutgiltigt döda dessa rykten? Danne kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Best of British DH 110. Sea Vixen. Kanske vackrast av dem alla http://www.thunder-and-lightnings.co.uk/contents.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kerran Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Tror ni Avro Vulcan är krävande att flyga? Vissa flygplan har jag läst är svårflygna, exempelvis Draken ska ha varit pilotkrävande, särskillt i lägre farter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danne Posted November 6, 2007 Author Report Share Posted November 6, 2007 (edited) Tror ni Avro Vulcan är krävande att flyga? Vissa flygplan har jag läst är svårflygna, exempelvis Draken ska ha varit pilotkrävande, särskillt i lägre farter. Den skall ha varit "speciell". Finns några böcker skrivna av både testpiloter och operativa diton. I och med designen så älskar den at starta och hatar att landa. Det är inga större problem att starta med full verkanslast på en motor och är alla fyra igång och bombutrymmet tomt är den som en studsboll (vilket syns på alla displayer och även den för storleken snärtiga rotationen på 558as start för någon vecka sedan. Vulcan har fortfarande rekordet för största maskin som genomfört en tunnelroll direkt efter rotation Landa den är däremot riktigt knöligt då den precis om sin moderne broder Spirit inte gillar att sjunka de sista metrarna utan gillar att fastna på markeffektkudden (syns på den riktigt smygande landningen på 558as "return to the skies" flygning). Då kroppen även inte gillar att stalla och alstrar bärkraft upp till 48.5 graders anfallsvinkel så blir det ännu intressantare. Motorerna är kraftfulla men gamla och kan inte gå från tomgång till fullt spjäll utan gnissel så sätter man sig på pottan under finalen så blir det otrevlig. Vad nu Se Vixen har med det här att göra....men....Best of British= Sea Vixen????? Redan när den kom itjänst fanns det en handfull maskiner som hade blåst den från himlen inom jaktrollen och avsaknaden av ksp/akan gjorde den snudd på värdelös inom jakt vs jakt medan jrak aldrig visat sig vara särskilt dugligt mot tyngra maskiner heller, speciellt inte när ryssarna med en axelryckning monterade akan med längre räckvidd än jrak i stjärten på sina bombare. Dess Red Top robotar, var precis som AIM 4 och 9 främst bra i teorin och här skiljde sig Red Top från de andra genom att oftast provskjutas på hög höjd under planflygning. Visst den hade en duglig attack kapacitet, men det hade andra med. Det som står till dess fördel var en begynnande systemintegration och en vacker kropp. Edited November 6, 2007 by Danne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik_G Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Vad nu Se Vixen har med det här att göra....men....Best of British= Sea Vixen????? För att den har ordet "Sea" i sitt namn. Det gör den automatiskt till en favorit i Psilanders bok :P För att åtregå till något som är i närheten av ämnet Vulcan, så vill jag bara, angående dess eventuella smygegenskaper, nämna att tyskarna redan under slutet av vk2 hade tagit fram en flygande vinge, Horten Ho 229, byggd i ett plywoodbaserat material som skulle vara radarosynligt. Huruvida den verkligen var osynlig på radar vet jag inte, men det gör förmodligen ett gäng pensionerade radarexperter i USA, där kärrorna hamnade efter kriget, och där de undersöktes grundligt. Det är t.ex min egen övertygelse att det var en sådan som kraschade i Roswell, baserat på en vitness-skiss som liknar det tyska flygplanet ganska så bra. Att det inte passa ihop för redogörelsen över antal existerande exemplar av flygplanstypen ser jag bara som ett bevis på att jag har rätt. Det måste ju rimligtvis vara en cover up Hur som helst, om nu Hortens skapelse var radarsvårsynlig, borde det ju vara rimligt att anta att även Vulcan kunde vara svår att se från vissa håll. /E Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted November 6, 2007 Report Share Posted November 6, 2007 Sea Vixen är en ganska sjuk skapelse, det är det som gör den häftig, dessutom är den snygg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.