Guest Rubinen Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Jag har tjänstgjort för en humanitär org i ett land där man har mkt FN-trupp och är nu sugen på att skaffa en medalj från den missionen (vilken spelar ingen roll). Jag bär så klart inte medaljen om jag inte har förärats den (även om den finns i min ägo). Har hört att man har rätt till en medalj om man gjort mer än 3 månader och är militär i sitt hemland, även om man jobbat för en humanitär organisation. Har en kollega som fått det men han är inte tillgänlig just nu, annars hade jag frågat honom. Hur går jag till väga? Nån som vet? Skriver jag till force commander? Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Jag har tjänstgjort för en humanitär org i ett land där man har mkt FN-trupp och är nu sugen på att skaffa en medalj från den missionen (vilken spelar ingen roll). Jag bär så klart inte medaljen om jag inte har förärats den (även om den finns i min ägo). Har hört att man har rätt till en medalj om man gjort mer än 3 månader och är militär i sitt hemland, även om man jobbat för en humanitär organisation. Har en kollega som fått det men han är inte tillgänlig just nu, annars hade jag frågat honom. Hur går jag till väga? Nån som vet? Skriver jag till force commander? Mvh Ehm, har du jobbat för en NGO eller liknande får du väl kontakta den organisationen om du vill ha en medalj. Edit. FMs medalj för internationella insatser får de som förtjänat den vid hemkomst eller i missionen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Många av FN-medaljerna är 30 eller 90 dagar i tjänst i områden inom någon FN-organisation som är knuten till missionen i fråga. Här finns samtliga FN-utmärkelser, och de ska i många fall ha kriteriet för bärandet: http://www.medalj.nu/ribbon_list.asp?showgroups=N-N Det finns många ställen man kan köpa FN-medaljer på, men frågan är varför man ens vill ha den om man inte fyller kriterierna för att bära den.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Medaljer tilldelas de som ska medalj, det är inget man skickar efter bara så där. /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnimalMother Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Jag har tjänstgjort för en humanitär org i ett land där man har mkt FN-trupp och är nu sugen på att skaffa en medalj från den missionen (vilken spelar ingen roll). Jag bär så klart inte medaljen om jag inte har förärats den (även om den finns i min ägo). Har hört att man har rätt till en medalj om man gjort mer än 3 månader och är militär i sitt hemland, även om man jobbat för en humanitär organisation. Har en kollega som fått det men han är inte tillgänlig just nu, annars hade jag frågat honom. Hur går jag till väga? Nån som vet? Skriver jag till force commander? Mvh Ser inte riktigt syftet med att ha en "-Missionsmedalj", om man inte tjänstgjort som militär i en styrka ledd under FN-Mandat inom angivet område. Jag kanske missförstår er intention helt, men jag får intrycket av Ni tycker att det är viktigt att ha mycket "blänk" på uniformen? Kan bara ge er min syn på saken; min moralkompass skulle inte tillåta mig att ha en missionsmedalj som inte är "äkta" ursäkta uttrycket även om jag arbetat för någon NGO: ----- Animal Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Medaljer tilldelas de som ska medalj, det är inget man skickar efter bara så där. /K Det är fel. En anhållan sker hos de som är ansvariga för själva medaljen för all personal. I vissa fall får man med automatik en medalj om man gjort vissa saker. Ex traskat en marsch eller har man gjort 90 dgr i US får man FM:s medalj för internationella insatser. Har man ex varit i Liberia som svensk militär så anhöll den svenska kontingentschefen hos UNMIL för att få tilldela medaljer till den svenska personalen, vilket beviljas med automatik. För de som fick medalj för händelserna i Boka i Affe så tilldelades det inte bara en medalj. Nån nominerade personal för de tyckte att viss personal var värd det. ÖB beviljade... Det är inte bara en tilldelning... Jag är inte ute efter FM:s medalj för int. insatser som nån nämnde tidigare utan en missionsmedalj som jag anser att jag är värd. Faktiskt. Kanske inte ödmjukt men jag o mina kollegor är fan värda det. En värdefull uppskattning. Även om vi anhållt om den själva så om det beviljas kommer jag att bära den med stolthet. Man kommer dessutom att få ett intyg på det. Min fråga är återigen: Hur går man till väga? Jag vet att detta gjorts förrut o tänkte ta den lätta vägen o kolla med forumet. Att gå genom den org vi jobbade för har jag försökt med. Tro mig, vi fyller kriterierna men är bara inte inne i rutinerna... Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 efter min fntjänst (unprofor) så jobbade jag ytterligare 2 år civilt för unprofor men jag tycker inte det berättigar mig att sätta på en 5a på släpspännet då jag tycker missons medaljer är till för militärer o inte civila Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dexter Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Har man ex varit i Liberia som svensk militär så anhöll den svenska kontingentschefen hos UNMIL för att få tilldela medaljer till den svenska personalen, vilket beviljas med automatik. Tro mig, det är ingen automatik med i det fallet.. Maken till byråkrati har jag sällan stött på. ;) De hade stenkoll på hur många dagar varje enskild person hade varit i landet och nåde den person som det inte stämde för.. Men har man väl tid till förfogande så blir det nästan lite av en sport att kämpa med byråkratin. Det gäller att vara trevlig och smörja rätt folk. Då går det att med ett par vita lögner få ut ett par medaljer från FN:s huvudförråd samma vecka som du började försöka. ;) Sorry för OT. Denna medalj kan du få om du jobbat åt FN utanför fredsbevarande mission eller på UN HQ URL. Annars har jag inte direkt hört talas om folk som fått medaljer av FN utan att ha tjänstgjort åt FN, men vad vet jag. Tex så är jag osäker på om de ur FMLOG som titt som tätt åker till olika missionsområden för att arbeta får någon medalj (utöver möjligtvis FM Int) då de inte är med på någon befattningslista över folk som Sverige anmält att vi ska ställa upp med. Detsamma gäller svenskar som jobbar på Danish Camp Supply. /D Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 efter min fntjänst (unprofor) så jobbade jag ytterligare 2 år civilt för unprofor men jag tycker inte det berättigar mig att sätta på en 5a på släpspännet då jag tycker missons medaljer är till för militärer o inte civila Vill inte vara dryg men ibland blir man trött. Om du anhåller om en femma hos UNPROFOR o beviljas det så grattis. Anser du att du inte ska ha det så ansök inte... Missionsmedaljer är inte bara till för militärer. FN:s byråkrati är helt enorm så därför är detta inte lätt, hehe. Har också stött på den. Men nu tänkte jag att jag fan inte ska ge mig. Vi var underställda en org i FN, dock så var vi inte anställda av FN. Men det är man inte i US heller. Borde kanske nämnt det tidigare men tyckte att min fråga var ganska enkel. Smörja folk, hmm, inte riktigt min starka sida. Uppenbarligen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 efter min fntjänst (unprofor) så jobbade jag ytterligare 2 år civilt för unprofor men jag tycker inte det berättigar mig att sätta på en 5a på släpspännet då jag tycker missons medaljer är till för militärer o inte civila Vill inte vara dryg men ibland blir man trött. Om du anhåller om en femma hos UNPROFOR o beviljas det så grattis. Anser du att du inte ska ha det så ansök inte... Missionsmedaljer är inte bara till för militärer. FN:s byråkrati är helt enorm så därför är detta inte lätt, hehe. Har också stött på den. Men nu tänkte jag att jag fan inte ska ge mig. Vi var underställda en org i FN, dock så var vi inte anställda av FN. Men det är man inte i US heller. Borde kanske nämnt det tidigare men tyckte att min fråga var ganska enkel. Smörja folk, hmm, inte riktigt min starka sida. Uppenbarligen... Ok, fel av mig, jag trodde det gällde FMs medalj för int. tjänst och svarade därefter. OM man bara vill ha medaljen/släpspänne eller vad det nu månne vara utan att bli tilldelad denna på rätt väg (dvs den org. man jobbade för tilldelar den efter att man uppfyllt de kriterier som krävs) så går det säkert att beställa den från något företag som tillverkar eller säljer medaljer mm. Edmunds, tradera, blocket, svenska medalj osv dyker upp som möjliga alternativ då, vet ej om de kräver intyg eller liknande för att trycka en medalj, men kolla om du är intresserad. Vad jag PERSONLIGEN anser är att en medalj ska tilldelas uppifrån av den org. man tjänstgjorde för (och en seriös org. har koll på vilka som ska tilldelas medalj eller icke) och inte fås bakvägen, men det är ointressant i sammanhanget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Medaljer tilldelas de som ska medalj, det är inget man skickar efter bara så där. /K Då får de väl ta och tilldela mig min värnpliktsmedalj eller vad den nu heter, jag vill inte bara skicka efter den... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Jag har medaljen i fråga, men vill inte bara slänga på den som många andra gjort med sina för att de anser de uppfyller villkoren. När det gäller en missionsmedalj så vill jag ha den tilldelad officielt. Då får man ett papper där det står att man tilldelats den och underskrift av nån viktig gubbe. Måsta bara påminna dem... Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Jag har medaljen i fråga, men vill inte bara slänga på den som många andra gjort med sina för att de anser de uppfyller villkoren. När det gäller en missionsmedalj så vill jag ha den tilldelad officielt. Då får man ett papper där det står att man tilldelats den och underskrift av nån viktig gubbe. Måsta bara påminna dem... Mvh Av ren nyfikenhet. Svara om du vill, annars skit i det. Vilken sorts hum. insats är det frågan om? NGO, statlig eller FNorganisation? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Det är en GO (statlig alltså) som varit underställd ett FN-organ. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Tips till Ghostface: Din chef (för GO:n alltså) kan i en formell skrivelse hemställa hos Force Commandern att hans personal ingående i yadi yadi förordas tilldelning av aktuell medalj för sitt framstående arbete inom ramen för Mission X. Att du själv skriver till denne ger förmodligen inte framgång men om din chef gör det så... Normalt så funkar det ju inte på det sättet som men i detta fallet skulle det kunna funka eftersom det är motiverat (om det rör den insats jag tror det är). /K Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ghostface Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Bara att de är så sega. Jag har varit på dem men det händer inget så jag tänkte försöka själv. Får bli ett brev till FC då. Tack för tipset. Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Medaljer tilldelas de som ska medalj, det är inget man skickar efter bara så där. /K Då får de väl ta och tilldela mig min värnpliktsmedalj eller vad den nu heter, jag vill inte bara skicka efter den... Apropå detta, är det tillåtet för dig att bära en svensk medalj som t.ex. vpl-medaljen, eller måste du begära tillstånd för detta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted November 15, 2007 Report Share Posted November 15, 2007 Medaljer tilldelas de som ska medalj, det är inget man skickar efter bara så där. /K Då får de väl ta och tilldela mig min värnpliktsmedalj eller vad den nu heter, jag vill inte bara skicka efter den... Apropå detta, är det tillåtet för dig att bära en svensk medalj som t.ex. vpl-medaljen, eller måste du begära tillstånd för detta? Fråga går ju, bli tillåten är en helt annan sak! Jag kanske skulle kunna sälja det som att det är en så kallad "Good Conduct" medalj, men chansen är försvinnande liten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted November 19, 2007 Report Share Posted November 19, 2007 Medaljer tilldelas de som ska medalj, det är inget man skickar efter bara så där. /K Då får de väl ta och tilldela mig min värnpliktsmedalj eller vad den nu heter, jag vill inte bara skicka efter den... Apropå detta, är det tillåtet för dig att bära en svensk medalj som t.ex. vpl-medaljen, eller måste du begära tillstånd för detta? Fråga går ju, bli tillåten är en helt annan sak! Jag kanske skulle kunna sälja det som att det är en så kallad "Good Conduct" medalj, men chansen är försvinnande liten. Har inte amerikansk personal rätt att (efter anhållan?) bära en "foreign decoration"? Så har jag fått det förklarat av de jag haft kontakt med inom USARMY, AF och USMC i alla fall. En officiell "Service Medal" från en demokratisk nation borde ju kvala in. Det finns hur mycket som helst om detta omdebatterade ämne på nätet. De officiellt erkända finns bland annat här: http://en.wikipedia.org/wiki/Authorized_fo...States_military "My dogs shall wear only my Collars." QEI Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.