Jump to content

Försvarets kassaste fordon.


Teknikern

Recommended Posts

@Erik_G, det Ing menar, eller det jag hört andra som är fordonsansvariga säga iaf, är att det är rätt många som åkt ut med Sprinters i salladen som om det vore en 11-bil för att den heter terrängbil. Därav fel användningsområde.

För att inte tala om "personskydd" och "taktiska avsittningar"...

Link to comment
Share on other sites

Kan nog hålla med där om att en biled som inte är framtagen för militär verksamhet, klarar inte av militär verksamhet.

Jag har åkt med i VW minibuss på gropig grusväg i en bit över lämplig hastighet. Denna grusväg hade små gupp och hål.

Fjädringen slog i botten flera gånger.

Så att använda en bil framtagen för det civila mörkret som TGB anser jag att det är ungefär som att använda Kpist som Psg.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sällar mig till skaran som hatar Sprinter och GW. Vill gärna addera en annan hemsk skapelse, nämligen den Willys-jeep M151 som jag hade i Sinai 1977. Kass kvalitet. Fast kul att köra i dynerna....

 

Bra grejor då? 903:an så klart - samt min underbara LandCruiser i Afganistan. Hur FM fortfarande kan köpa GW är för mig en gåta.

 

Mvh//Cic

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Sprinterbilarna görs för att gå isönder. Jag sätter mitt arv på att Försvarsmaktens problem med nedskärningar pga pengabrist är tack vare alla Sprinter reparationer. I Våran FRO grupp har vi en sprinter (varför detta?) Dock används den inte längre. Den fick hjärnsläpp och trodde inte att det var en bil utan en... Tja... Banan :rockon: . Inte kul under festival då den agerade radiobil. Den körde och byttade apparaturer mot sådana med bra batteri i. Mitt under en färd lägger växellådan av och sedan dör bilen. Inget händer när man trycker på knappar eller så. Då hade den blivit en banan.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Sällar mig till skaran som hatar Sprinter och GW. Vill gärna addera en annan hemsk skapelse, nämligen den Willys-jeep M151 som jag hade i Sinai 1977. Kass kvalitet. Fast kul att köra i dynerna....

 

Bra grejor då? 903:an så klart - samt min underbara LandCruiser i Afganistan. Hur FM fortfarande kan köpa GW är för mig en gåta.

 

Mvh//Cic

 

GW > TLC enligt mig. Framför allt när det gäller komfort. Är man över 185 så kan man inte sitta med en hjälm på i en TLC utan att slå i taket.

Sedan om man tar dom "bepansrade" versionerna och ställer dom mot varandra så krossar GWn TLCn. TLC är en civil bil man skickar till en firma och bankar på en massa skydd som gör att den väger mer än vad den är designad att klara av utan att en enda soldat satt arslet i den än. Sedan är inte heller anpassad efter vikten vilken gör den slö.

GW däremot, tilläggsskyddet är bättre och ram, motor, mm anpassat efter det vilket gör den betydligt stryktåligare och piggare.

Anledningen till att vi öht använde TLC är för att dom är relativt billiga i jämförelse med t ex GW.

 

TLC är dock inte det sämsta vi har, det är solklart sprintern. Den är svårslagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Vi kör Sprinter på jobbet, ofta ligger vi på eller över vad fordonet skall klara viktmässigt och nyttjandemässigt(start/stopp).

 

Min uppfattning är att nyare Sprintrar(årsmodell 2010 och nyare) är bra, medans årsmodell 2004-2009 är kassa.

Vi har många rasade växellådor och motorer på dom......

Link to comment
Share on other sites

Vi kör Sprinter på jobbet, ofta ligger vi på eller över vad fordonet skall klara viktmässigt och nyttjandemässigt(start/stopp).

 

Min uppfattning är att nyare Sprintrar(årsmodell 2010 och nyare) är bra, medans årsmodell 2004-2009 är kassa.

Vi har många rasade växellådor och motorer på dom......

 

Får verkligen hoppas hemvärnets nya sprinter är av 2011/2012 års modell. Men annat vore knas, dom ska ju börja levereras nästa år så kan ju inte möjligtvis vara flera år gamla.

Link to comment
Share on other sites

Det är stor skillnad på dom gamla och dom som nu beställs, istället för att ta massa krånglig halvautomatare med miffo-lådor på så har man valt en ganska basic automatlåda med enkel beprövad fördelningslåda - inget fancy men enkelt och tåligt.

 

Som tidigare påpekats så är det ingen terrängbil 11, så förvänta er inte det. En lerig skogsväg eller kanske ett snöigt fält kan gå, men inte mycket mer - ut och spring!

Link to comment
Share on other sites

Våra 20-bilar må lämna mycket att önska men de får slita dem ur våra döda, kalla händer innan de kan pråla på oss de där nya Sprintarna. För att citera kompanichefen - "Det finns så många materialkåta chefer där ute som gott kan få ta de där nya leksakerna före oss..."

Edited by Särimner
Link to comment
Share on other sites

@Särimner:

Ni kan få våra (om vi kan ta er plats i kön för Sprinterz)! Vi har en verkansgrad på mellan 25-50% över tid på våra fordon. Utöver krocksäkerheten* kommer ni ha många glada timmar med oljeläckage från höger/vänster fram, gnisslande bromsar och lättare kolmonoxidförgiftning från avgasläckage. Se upp för det droppande bajsvattnet från taket bara!

 

*Med lite mer oflyt hade du faktiskt ta få vår bil från våra döda, kalla händer. Höll på att bli älgkontakt av tredje graden på E4N under senaste KFÖ'n. Spännande!

Edited by 903Lew
Link to comment
Share on other sites

Våra 20-bilar må lämna mycket att önska men de får slita dem ur våra döda, kalla händer innan de kan pråla på oss de där nya Sprintarna. För att citera kompanichefen - "Det finns så många materialkåta chefer där ute som gott kan få ta de där nya leksakerna före oss..."

 

Seriöst, vad är det som är så fantastiskt med 20-bilarna som gör att ni är beredda att dö för dem? Den enda fördelen som jag kan se är den bättre terrängförmågan, men med tanke på våra uppgifter så ser jag inte sprinterns terrängförmåga som ett problem. Vi spenderar 99% av tiden med fordon på vanliga vägar och den övriga procenten är det väl inte värre än att vi får bedriva fotmarsch istället. Det är ju rätt sällan som terrängkörningen är mer än ett par hundra meter i skogen. Är det absolut nödvändigt med terrängförmåga så finns ju bandvagnarna på en pluton, så då löser det sig iaf.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

@Särimner:

Ni kan få våra (om vi kan ta er plats i kön för Sprinterz)! Vi har en verkansgrad på mellan 25-50% över tid på våra fordon. Utöver krocksäkerheten* kommer ni ha många glada timmar med oljeläckage från höger/vänster fram, gnisslande bromsar och lättare kolmonoxidförgiftning från avgasläckage. Se upp för det droppande bajsvattnet från taket bara!

 

*Med lite mer oflyt hade du faktiskt ta få vår bil från våra döda, kalla händer. Höll på att bli älgkontakt av tredje graden på E4N under senaste KFÖ'n. Spännande!

 

Ni måste brista totalt i vård och underhåll av era fordon! :tveka: utan att vara allt för tråkig så kommer ni men nuvarande skötsel få ut max 10% drift ur jesusbilarna "Sprinterz".

 

Älgar är elaka djur på vägen, men jag sitter nog hellre i en 20 än i en Sprinter när det smäller.

Edited by VBK
Link to comment
Share on other sites

Men jösses, de sprintrar som nu är på väg ut har ju fått över lag bra omdöme från de som testat dem och det är konstaterat att det inte är samma elände som FM tidigare har använt. Ändå envisas vissa med att hacka på sprintrarna och kalla dem värdelösa samtidigt som 20-bilarnas förträfflighet lyfts fram. På vilket sätt är 20-bilarna så fruktansvärt bra att ni utan att ens ha testat alternativet kan säga att de är bättre?

Link to comment
Share on other sites

På vilket sätt är 20-bilarna så fruktansvärt bra att ni utan att ens ha testat alternativet kan säga att de är bättre?

Lastkapaciteten? Den är allt annat än förträfflig i Sprintlarna om man tänker efter alla saker som vill ha med sig i grupperna.

Link to comment
Share on other sites

Men jösses, de sprintrar som nu är på väg ut har ju fått över lag bra omdöme från de som testat dem och det är konstaterat att det inte är samma elände som FM tidigare har använt. Ändå envisas vissa med att hacka på sprintrarna och kalla dem värdelösa samtidigt som 20-bilarnas förträfflighet lyfts fram. På vilket sätt är 20-bilarna så fruktansvärt bra att ni utan att ens ha testat alternativet kan säga att de är bättre?

 

20 bilarna är inte det ultimata, men dom är inte helt värdelösa.

 

Jag vill se den som lastar en sprinter med material efter 2 dagar på en övning. Så länge allt är fältpackat funkar det säkert men vid en omgruppering mitt i natten med lite organiserad oordning så är ju en 20 bil lite förlåtande med volymen och annat vilket den nya anala sprintern inte är.

 

Och dom som hävdar att sprinter fyller alla krav vårt uppdrag kräver har nog rätt, men vi övar mest i skog och där har dom inget att göra.

Den dagen vi övar som vi skall strida så är jag helt med i vad man tänkt

 

Så länge vi övar som vi gör så är 20 bäst.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag vet inte hur ni handhar era 20-bilar men våra är fullt funktionsdugliga och servas regelbundet av fordonsförarna. De är inredda och lastade för att få med skyttegrupperna och lite materiel. Tross och förläggning har vi på släpvagnar, UNIMOG:en och i 13-bilen. Den info vi har fått om Sprinten är att vi på sin höjd kommer att få in en skyttegrupp och lite mtrl. Resten verkar ingen ha någon lösning på men skiten ska tydligen med i alla fall.

 

Terrängförmågan är inte prio ett även om det känns tryggt att den finns där. Det vi framförallt ser som vinsten med vår fordonspark är att den är fungerande och anpassad för vår utrustning och våra behov. Vi åker säkert på de där Sprintarna förr eller senare men ta dem gärna före ni andra, vi har ingen brådska.

 

 

Edit:

Jag måste dock tillstå att jag hört talas om rena skräckexempel på hur fordonssidan fungerar i andra IK. En kille jag pratade med berättade att de på hans kompani (3 skytteplutoner samt stab och tross) hade 3 st 20-bilar varav två stod still med skjuten topp resp rasad växellåda samt en 30-bil med trasigt flak. Dessutom stod dreas fordon på någon slags uppställningsplats helt strippade på utrustning. Inför varje övning var de tvugna att plocka upp all mtrl på bilarna, hoppas att de överhuvudtaget startade och sedan kallt räkna med att få lägga ett antal av årets övningstimmar på att åtgärda de mest akuta fel som uppstod unde övningens gång. Alla verkar inte ha egna bilar i egna garage, lastade och klara med gruppernas materiel. Då kan jag förstå att man längtar efter nya fordon.

Edited by Särimner
Link to comment
Share on other sites

Vi handhar och vårdar våra bilar så mycket vi kan när vi får ut dem, problemet är att de står på MilO-verkstad mest hela tiden. Sedan får vi ut dem, kör 6 mil och måste lämna in dem på verkstad igen. Signalen vi har fått är att bilarna helt enkelt tagit slut och de som en gång fanns antingen har delats ut till landsorts-HV eller getts bort till Baltikum. Det kan vara lögn men jag hoppas att det inte är våra få mil som korroderat avgassystemet eller sabbat styrlederna. Kanske är det att vi inte kan vårda dem, jag vet inte hur man byter en motor (eller chassi, eller styrleder, eller växellåda eller koppling eller.....) en 20-bil. Vi kan byta om du är så säker på att det är vårt handhavande.

 

Jag kan göra den här liknelsen: Hur bra funkar era sprutor när delar går sönder och ni inte får bra reservdelar? Nyttjar ni fortfarande 39'orna (utan kaliberbyte, för det funkade skitbra på 60-talet)?

Link to comment
Share on other sites

Ja jag vet inte hur ni handhar era 20-bilar men våra är fullt funktionsdugliga och servas regelbundet av fordonsförarna. De är inredda och lastade för att få med skyttegrupperna och lite materiel. Tross och förläggning har vi på släpvagnar, UNIMOG:en och i 13-bilen.

Fast varken släpvagnar eller UNIMOG är reglementerad mtrl för en terrängbilspluton så jämförelsen hur man lastar faller lite. Inget fel i att ha bra fordon dock. :)

 

/D

Link to comment
Share on other sites

När nu tgb-relikerna ersätts så är en fin bonus att "vi" får bilar som är betydligt trafiksäkrare. Jag får nämligen en känsla av att det är en typisk sak som glöms bort i samtalet.

Våra soldater gör ingen nytta i insatsområdet, om bilen de färdades med halkade av vägen innan. (Avd Captain Obvious, men likväl :happy: )

 

Därtill ser jag helt klart fördelar med att soldaterna som färdas med fordonet kan färdas komfortabelt och på så sätt ha ett bättre stridsvärde när det är dags att debarkera. Två timmars transport i TGB20 vs 2 timmar i sprinter, så väljer jag nog senare alternativet ;-)

Edited by Nestor
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

När nu tgb-relikerna ersätts så är en fin bonus att "vi" får bilar som är betydligt trafiksäkrare. Jag får nämligen en känsla av att det är en typisk sak som glöms bort i samtalet.

Våra soldater gör ingen nytta i insatsområdet, om bilen de färdades med halkade av vägen innan. (Avd Captain Obvious, men likväl :happy: )

 

Därtill ser jag helt klart fördelar med att soldaterna som färdas med fordonet kan färdas komfortabelt och på så sätt ha ett bättre stridsvärde när det är dags att debarkera. Två timmars transport i TGB20 vs 2 timmar i sprinter, så väljer jag nog senare alternativet ;-)

Med den skillnaden att du är framme snabbare i sprintern än i traktor20.

Med det lilla kravet att det ska finnas någon form av väg till målet. :)

 

Man får inte transportera personal på lastbilsflak i övrigt i FM längre.

Är väl läge att sluta med det även om man råkar sitta fastspänd sidledes på en träbänk på flaket...

Link to comment
Share on other sites

Ja jag vet inte hur ni handhar era 20-bilar men våra är fullt funktionsdugliga och servas regelbundet av fordonsförarna. De är inredda och lastade för att få med skyttegrupperna och lite materiel. Tross och förläggning har vi på släpvagnar, UNIMOG:en och i 13-bilen. Den info vi har fått om Sprinten är att vi på sin höjd kommer att få in en skyttegrupp och lite mtrl. Resten verkar ingen ha någon lösning på men skiten ska tydligen med i alla fall.

 

Nu går jag på hörsägen, då jag inte lyckats hitta källan.Säkert så sparkar ja redan in ett par öppna dörrar samtidigt med detta inlägg.

Källan: http://tidningenhemvarnet.se/bildspel/20110830/fordonstest-av-mercedes-sprint

Men på en insatspluton skall det tilldelas 5 Sprintrar, 4 för skyttegrupperna samt 1 för Plutonsledning.Dessa fordon lastar personal samt gruppmateriel utan problem. Dessutom skall varje pluton organisatoriskt ha två släpvagnar där man medför plutonsmaterielen.

Denna tilldelning kommer att vara mer ändamålsenlig, då det faktiskt ger plutonen en chans att få med sig huvuddelen av sin mtrl. till skillnad från en pluton som endast har med sig Tgb.

Man måste tänka på att en Tgb20, har en begränsad lastförmåga.

En Tgb21 har en maxlast på 2310 kg. Vilket innebär att om man tar en snittsoldat på 75 kg med vapen, RU am på ca 7 kg samt en SU o SP på ca 15 kg då får vi en vikt på 97 kg. Lastar vi bilen full med 1 passagerare och 16 medåkare ger detta en lastvikt på 1649. Det ger en extra lastmarginal på 661 kg. Det fyller man snart upp med färstärkningsvapen med tillhörande am, plus lite annat lull lull. Dessutom är det inte alla soldater som väger 75 kg...

En Tgb22 har en något lägre Maxlast, 2210 kg, å andra sidan har de färre platser för medåkande (11) st och då ger det möjlighet att medföra mer mtrl i lastutrymmet längst bak. Men färre platser ger fler fordon för plutonen.

Och när man pratar maxlast, är det ju just det är, det absoluta antalet kg last man får föra på ett fordon. Alla som kört Tgb20 fullastad med soldater och mtrl vet att fordonet är nyck fullt och gärna kränger o slänger. Därför är det ganska skönt att som förare ha minsta möjliga last

 

Vad gäller släpvagn/kärra är det ju bara en Tgb 13 med en högsta belastning med 2000kg på sin krok som är något att räkna med (Kroken avsedd att dra 12 cm GRK) mot Tgb 20 kapacitet på 350kg som högsta belastning på sin krok (Kroken avsedd att dra 20mm Lv Akan).

Å andra sidan så har vi ju bandvagnarna, dessa lastades på IB77 tiden med skytteplutonens viktigare mtrl. Ett utomordentligt exempel på detta åter finns i InfR Skplut från 1991 sid 21-24.

Dessa har tilldelats Hv-Kompanierna på senare år. Dock är det annorlunda hur man har fördelat dem över landet. Med antingen en ren bandvagnspluton eller en per pluton. Då får man med sig plutonens samtlig materiel på ett ändamålsenligt sätt. Nackdelen är att i en mixad pluton blir det bandvagnen som sätter framryckningshastigheten. (Jo jag känner till 50/70 km/h regeln på Tgb).

 

Vart vill jag då komma med detta inlägg? Jo att det visst kommer att finnas lastkapacitet på en pluton med endast Sprintrar, och den kommer dessutom vara fullt tillräcklig. Jag har inte varit ett stort fan av Sprintrarna tidigare men de nya vi får är inte av samma typ och jag tror att med dessa kommer vi få ett ändamålsenligt fordon där våra soldater kommer att kunna åka på ett trafiksäkert och bekvämt sätt.(Läs stridsvärde)

 

Men som en invasionsförsvarskramare och Tgb-fan av stort mått så anser jag att en Sprinter aldrig att kunna erbjuda samma körglädje som en 13-bil...

 

/Kamrat 07

 

edit. la till källan.

Edited by Kamrat07
Link to comment
Share on other sites

Å fan..sprintern har en extra lastkapacitet på över ett ton utöver en skyttegrupp (för du jämför väl inte 2 skyttegrupper med en?).

Vi behöver nu dubbelt så många förare i samma fordonsklass som tgb var på grupperna(det var ju busenkelt redan innan för förare att få sina behörighter förnyade *sarkasm*).

Nice att man tänkte på att kunna (med milt våld och lite lätt klaustrofobiskt efter att ha kastat ut hunden) trycka in en skadad i bår i fordonet (tgb-20 kunde bara lasta en hel grupp skadade eller en hel massa annan skoj utrustning).

 

 

Synd bara att den saknar:

Sambandskompatibilitet (radiofäste: nej, kanal till yttre antenn för antennkabel: nej, Antennfäste: nej)

Terränggående

Taklucka

AC- reglage bak (trodde jag nu var standard i dylika fordon men icke här, nicegrej men när jag ändå klagar..).

Observationsmöjlighet 360 grader för åtminstone någon ombord.

 

Kul att knapparna du måste trycka in för att få ut vapnen ur vapenlådorna är så lätta att komma åt, blir en höjdare i stressad miljö.

 

Positivt:

Förhoppningsvis trafiksäker.

Går lite snabbare än tgb-20, även om släp lär dra ner hastigheten.

 

Men va faen, det viktigaste på ett försvarsmaktsfordon avsett för skarp verksamhet är ju torrluftsuttaget, inte att det går att använda till något annat än som skjutfältstaxi.

 

Ja ente bitter för förhoppningsvis slipper jag fordonet ifråga.

Edited by Munin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Men jösses, de sprintrar som nu är på väg ut har ju fått över lag bra omdöme från de som testat dem och det är konstaterat att det inte är samma elände som FM tidigare har använt. Ändå envisas vissa med att hacka på sprintrarna och kalla dem värdelösa samtidigt som 20-bilarnas förträfflighet lyfts fram. På vilket sätt är 20-bilarna så fruktansvärt bra att ni utan att ens ha testat alternativet kan säga att de är bättre?

 

20 bilarna är inte det ultimata, men dom är inte helt värdelösa.

 

Jag vill se den som lastar en sprinter med material efter 2 dagar på en övning. Så länge allt är fältpackat funkar det säkert men vid en omgruppering mitt i natten med lite organiserad oordning så är ju en 20 bil lite förlåtande med volymen och annat vilket den nya anala sprintern inte är.

 

 

 

Ärligt - det där lyckades vi med 3 ggr/ natt under hela veckor. Och då åkte jag PBV under min vpl. Inte så fett med stuvutrymmen där inte.

Så jävla übersvårt är det inte att vika ett tält 12 och stuva kamin, tältlåda mm. Eller så har all form av utb vad gäller förläggning sjangserat efter min tid.

min poäng är att får du in det nytt från förrådet - får du alltid det; en utbildningsfråga uppenbarligen.

/m

Link to comment
Share on other sites

Å fan..sprintern har en extra lastkapacitet på över ett ton utöver en skyttegrupp (för du jämför väl inte 2 skyttegrupper med en?).

 

Åh fan... ÄR det så mycket som gruppens utrustning väger?... Nej jag jämför inte två skyttegrupper med en. För 1 är väl fortfarande mindre än 2?...

Det jag ville komma fram till var att man borde kunna få med sig plutonens viktigare mtrl med det förslag om tilldelning av fordon och släpkärror som lagts fram.

 

God Jul/Kamrat 07

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dom utan hjärna kör bil med stjärna ;) Elendesvagnarna o sprinter gör sig bäst på skjutfälten som mål objekt.

 

Valpen heter inte 4141 i civilversionen utan 3314/3315, Tgb11/1112/1113 heter C303 civilt, Tgb 13 heter C304 civilt, Tgb20 heter C306 civilt... Frågor på det??

Link to comment
Share on other sites

Dom utan hjärna kör bil med stjärna ;) Elendesvagnarna o sprinter gör sig bäst på skjutfälten som mål objekt.

 

Valpen heter inte 4141 i civilversionen utan 3314/3315, Tgb11/1112/1113 heter C303 civilt, Tgb 13 heter C304 civilt, Tgb20 heter C306 civilt... Frågor på det??

 

Tja, jag skulle ju vilja veta vad du baserar din sågning av de nya sprintrarna på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...