Jump to content

Försvarets kassaste fordon.


Teknikern

Recommended Posts

Vilket är den värsta rishög ni kört som försvaret eller frivilligorganisationerna ägt?

 

 

Själv börjar jag med en Volvo Snabbe som var så glapp och läck så vi alltid hade en dunk spillolja i hytten för att kunna ta oss hem när oljetryckslampan lyste. Under spaltfiltret hängde det en liten hink som vi fick kroka loss och fylla tillbaks oljan i motorn med jämna mellanrum. :blink: Etersprutan var även tvungen att användas sommartid annars startade den aldrig och den var alltid tvungen att parkeras närmast väggen på garaget så sladden räckte till batteriladdaren som var konstant inkopplad. Allt som kunde sitta löst satt löst och det var ingen ide att försöka dra åt nån bult för antingen gick den av eller också var den redan av eller hade "tappat" gängorna. :D

 

 

Ett utmärkt fordon att ha förarutbildning på, behärskade man den bilen så behärskade man allt sa körläraren. :D

 

 

Det bästa på den bilen var bromsarna, trampade man för hårt så var det bara att stänga av motorn, tömma systemet på luft och banka med släggan på bromssköldarna tills man hörde ett "klick" och sen kunde man köra vidare. ,O

Link to comment
Share on other sites

Sprinter.. nuff said

 

varvtalsregulatorn, automatväxellådan,elsystemet,baklyset ;) vältbenägen,ra platsen oj.. the list goes on and on

 

 

/b

 

:D ,speciellt om man som vissa,"glömmer"att lägga i neutralen och därefter slår av huvudströmmen.....ajjjjj... :blink: ...bilf*n vet inte ens att den är en bil efteråt eftersom växellådan tappar programmeringen och inte fattar att den är en växellåda...å åbäket går inte att varken starta eller flytta på.....bra bilar det där...

-Men ska det vara fint å tekniskt så ska det...synd bara att det tyvärr inte funkar..

Link to comment
Share on other sites

MB GeländerWagen!

Får du ett riktigt elfel på denna, så gråter du. (torka bakrutan och spola när du blinkar till vänster tex)

Vi hade en GW som bara slutade att fungera under vår slutövning i Norge, det gick inte att lägga i nån växel.

Felkoden sa: "uppsök närmsta auktoriserad MB verkstad".

Där stog vi i Norges kallaste natt på 60 år med en av FMs bilar. Vi trodde inte att det var sant.

Till sist upptäcktes det riktiga felet, en säkring hade gått. :baskerPa:

Det är ju så att man blir förbannad, i en FM-bil dessutom.

 

Sen att FM fick betala extra för få fönstervevar och inte elhissar är ju absurt.

Link to comment
Share on other sites

Vi hade en Henschel Hanomag årsm 1976 under GU på A7 89/90 som var i det närmaste helt värdelös. För den som aldrig sett en Hanomag så kan den väl närmast beskrivas som en föregångare till MB Sprint, konstruktion sent 60-tal och dubbelt så lång. Terrängframkomligheten var mycket lik Sprintens förmåga, dvs det var fullt möjligt att köra fast på blöt asfalt. Detta var till nackdel då vi var ett P-haub komp som framryckte i ryggen på stridsvagns kompaniet. Å andra sidan hade P18 på den tiden strv 102 som inte gick alltför fort den heller, kanske 30km/h på väg. Och pansarskytte åkte Skp m/42... Trossen hade stridstraktor Volvo BM 250.... fina tider.

Link to comment
Share on other sites

Sprinter.. nuff said

Amen. Möjligen ett acceptabelt alternativ att ha att brumma runt med i Sverige, inom kasernområdet, i djupaste fred och inom stenkasts avstånd till MB verkstad - men att skeppa den hypokondriska bilen fordonet elektronikbehållaren till Balkan!? Vem var det som kom på den idén? (Var den någonsin i Afghanistan, eller bröt det sunda förnuftet ut?)

Edited by Kryptörn
Link to comment
Share on other sites

Jag har en kompis som kör ambulans och naturligtvis har dom Sprint på stationen. Att ens nämna namnet på den framkallar fara för annans liv. Lyckligtvis står skiten mest på verkstan sen den kört fast på dom mest underliga underlag innan lådan rasar. Fint med såna fordon och hjärtstopp. :baskerFN:

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig kört vare sig sprinter eller elenderwagen (ej felstavat!), men jag tror aldrig att jag har hört något positivt om dom...

 

Det risigaste jag har kört med gröna skyltar är en gammal valp (tgb 9), allt som kunde vara kasst på den var kasst. Och lite till...

Kopplingen fungerade ibland, om du ens tänkte på att titta på bromsarna så nöp dom. Eller så tog dom inte alls. Det märkte du när du trampade på pedalen... Ratten glappade knappt 2dm, den styrdes inte - det var brottningsmatch!

Kombinationen kass koppling, trasiga bromar, 30km/h och isig kurva gjorde att skiten sakta men säkert la sig på sidan. Inte så skoj, men ingen gjorde illa sig och ingenting gick sönder. Vi fällde ut backspegeln igen, hällde i lite mer olja (av någon konstig anledning hade vi alltid 2-3 flaskor olja med oss) och körde vidare.

 

Efter remi så tittade verkstadskillarna på den, muttrade lite och KNUFFADE den till skroten, dom vägrade sätta sig i den och köra...

 

 

Det sista jag hörde om den så hade dom hissat upp den i luften från en kran och släppt ner den i backen för att demonstrera hur det går om du krockar i 50km/h. Inte mycket kvar av den.

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju inte fordonet utvecklat alls för militärt bruk då jag skyller på FMV för dåliga ställda krav och dålig utformlig test.

 

Fråga: har nån här hört andra företag som tex statoil som hyr ut Sprinters om de fått klagomål etc?

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde talas om de enorma listor med förändringar som gjordes på Sprintern innan den kom ut på förband.

De stod väl säkert ett år uppställda i Södertälje innan de kom ut bara för att färgen var fel.

Vi hade problem med Eländeswagen i Bosnien. Närmaste Merca-verkstad var i Travnik och de hade problem med den eftersom den var så moddad av FMV. Tur att jag inte var kvar när den lilla Terranon blev utbytt mot en enorm Sprinter.

Ryktet gick ju att någon på FMV hade fått en fin bil för att välja Sprinter :D för det hade ju inte gått att välja Defender som alla andra, eller?

Link to comment
Share on other sites

att ha ett fordon som kan försättas ur stridbart(ehhh typ) skick med en liten sten på rätt plats, o vipps så njetski startski... ni som har haft med den att göra vet vad jag menar... att ha det...ehhh fordonet med sig in i en IMF situation... ja ni hajar

 

en kollega till mig välte ner i ett dike med en sprinter, .. takräcket for fram så att den blockerade takluckan o så låg dom på dörrsidan, förardörren gick inte att öppna minns inte om det var för att den var för tung... o enda sättet dom kunde ta sig ut var genom att sparka ut framrutan... tur att det inte började brinna

 

en annan gång så glömdes lamporna på, när man stack in natokabel så sa det PUFF o så smälte (!!!) ett av kontaktdonen i kabeln, varför göra så att man kan sticka in en 24V kabel i ett uttag som bara ska ha 12V ?

 

/b

Link to comment
Share on other sites

RG32M Alla som kommit i kontakt med dom vet vad jag menar... Lustigt att några fortfarande rullar.

 

Hjuluphängning allt jag behöver säga...

Om det bara är hjulupphängningen som är kass på Galten så är den ju en jäkligt bra bil i jämförelse med de andra som har presenterats i den här tråden :rockon:

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

RG32M Alla som kommit i kontakt med dom vet vad jag menar... Lustigt att några fortfarande rullar.

 

Hjuluphängning allt jag behöver säga...

 

Galt är bra iförhållande till många anda fordon FM har. sprinter tex... väljer galt 9 dagar av 7 istället för sprintern.

Link to comment
Share on other sites

att ha ett fordon som kan försättas ur stridbart(ehhh typ) skick med en liten sten på rätt plats, o vipps så njetski startski...

Sten? Sprintern kan försättas ur stridbart (nåja) skick med den onda ögat och några kraftfulla eder...

Link to comment
Share on other sites

Under GU 90-91 fick vi under vissa perioder köra runt på skyddsobjekt i en 145:a av 1976 (?) års modell. Passageraren fick ha regnbyxor på då golvet på den platsen ersatts med, tja ett stort hål med måtten 30x30 cm. Bakluckan satt fast med en spik och ett spännband. När man bländade av började varningsblinkersen att agera. Bäst av allt - så fort man svängde vänster ljöd signalhornet...

Link to comment
Share on other sites

Under GU 90-91 fick vi under vissa perioder köra runt på skyddsobjekt i en 145:a av 1976 (?) års modell. Passageraren fick ha regnbyxor på då golvet på den platsen ersatts med, tja ett stort hål med måtten 30x30 cm. Bakluckan satt fast med en spik och ett spännband. När man bländade av började varningsblinkersen att agera. Bäst av allt - så fort man svängde vänster ljöd signalhornet...

 

Tror den sista 145;an rullade av bandet år 1974. Kan det ha varit en tidig 245 måntro?

Link to comment
Share on other sites

Måste sälla mig till Sprinterhatarna. Våra befäl hatar dem, vi hatar dem, och det är tamefan aldrig en enda av dem som är helt fungerande. Och då bortser jag ändå från att de är helt värdelösa på alla sätt och vis i övrig, med tio centimeters markfrigång, bara dörr på ena sidan (vid påslag från höger sida är man ju kokt i bajs, för man har ingen annanstans att ta vägen än rätt in i elden) och en terrängframkomlighet jämställd med vilken jävla Ford som helst. Vi ska åka upp till Boden i våra Sprintar nästa vecka. Det kommer bli intressant...

 

Är det någon som förresten sett en Sprinter med bakdörr som inte krånglar? Jag har det då inte.

Link to comment
Share on other sites

Trodde först tråden handlade om galten när jag såg rubriken. Den är inte värdelös, men jag hade fan inte vart nöjd om jag betalade 2milj för en bil och var tvungen att reparera/bygga om den för 1milj... Sprintern är väl inte det bästa fordonet för en militär-styrka heller, om man nu inte håller sig på hårdjordyta. Vilket vi militärer har en tendens att låta bli ibland. Äh, vad fan gör de på FMV egentligen? Snacka om grisen i säcken om och om igen..

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår så klart att trådskaparen avsåg motorfordon med sin fråga men jag håller faktiskt ttgac/tung terränggående attackcykel som det klart sämsta fordonet i FM. Övriga fordon har i alla fall motor...

 

Mina fem öre.

 

/Stocken

Den trotjänaren är ju det bästa och driftsäkraste som försvarsmakten har, totalt oslagbar och oförstörbar. Jag försökte slita ut min under 10 månaders ihärdigt användande både på fritiden och i tjänsten på Utö och jag kom till den slutsatsen att med den minimala vården den fick så är det fordonet nära nog oförstörbart. (Om den inte parkers framför en stridsvagn) :dribble:

 

 

*nej, det var inte jag som testade, det fanns andra soldater på ön också* :dribble:

Äh, vad fan gör de på FMV egentligen?
Uppfinner hjulet, det har dom hållit på med i alla år och nångång ska dom väl lyckas,,,,,,,,, :mellow:
Link to comment
Share on other sites

Fråga: har nån här hört andra företag som tex statoil som hyr ut Sprinters om de fått klagomål etc?

 

Jag har en polare som har jobbat på DHL, och där hade de Vito. Jag vet inte hur mycket släktskap den har med Sprintern, men de verkar ha ungefär samma funktionalitet när det gäller att fylla märkesverkstäder.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig kört vare sig sprinter eller elenderwagen (ej felstavat!), men jag tror aldrig att jag har hört något positivt om dom...

 

Det risigaste jag har kört med gröna skyltar är en gammal valp (tgb 9), allt som kunde vara kasst på den var kasst. Och lite till...

Kopplingen fungerade ibland, om du ens tänkte på att titta på bromsarna så nöp dom. Eller så tog dom inte alls. Det märkte du när du trampade på pedalen... Ratten glappade knappt 2dm, den styrdes inte - det var brottningsmatch!

Kombinationen kass koppling, trasiga bromar, 30km/h och isig kurva gjorde att skiten sakta men säkert la sig på sidan. Inte så skoj, men ingen gjorde illa sig och ingenting gick sönder. Vi fällde ut backspegeln igen, hällde i lite mer olja (av någon konstig anledning hade vi alltid 2-3 flaskor olja med oss) och körde vidare.

 

Efter remi så tittade verkstadskillarna på den, muttrade lite och KNUFFADE den till skroten, dom vägrade sätta sig i den och köra...

 

 

Det sista jag hörde om den så hade dom hissat upp den i luften från en kran och släppt ner den i backen för att demonstrera hur det går om du krockar i 50km/h. Inte mycket kvar av den.

 

Sprinter=HAT.

 

Bilen som jed beskriver ovan var en C303 (civilt namn: 4141) som felaktigt namnges som Valpen och iär inte trotjänaren, den sanna Valpen, i 903-serien. Sorry för OT men kärran (Volvo Valp) förtjänar upprättelse. Hoppas jag inte trampade jed på tårna alltför mycket... :dribble: /Gusten :dribble:

Link to comment
Share on other sites

11-bil mao. De jag har rattat runt med (10-talet eller kanske fler) har faktiskt varit riktigt bra. Vi hade en 30bil med holk som hade lite lustig låda, den valde att inte växla upp till fyran så det lät lite om den :-(

 

Nu har väl ändå TGB 30 bara 3 växlar + hög/låg eller minns jag fel? (var ju 3 år sen jag körde en sådan senast)

Edited by cjg
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...