Jump to content

Försvarets kassaste fordon.


Teknikern

Recommended Posts

Skydda & bevaka har varit HVs uppgift i decennier och det är ganska nyligen som förbanden fått fordon tilldelade sig.

Just Pb8 är ju specialbeställt och specat för och till hemvärnet och uppfyller klart de tänkta behoven som ställs på hemvärnet.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Reservingenjör said:

Ja, jag håller med dig i stort.

Min poäng från början var bara att det känns som om HV uppgifter rättades efter tilldelade fordon istället för tvärtom.

Är ju snarare så att Hv för första gången fick fordon anpassade för uppgift och behov och inte bara vad som blivit över...

Link to comment
Share on other sites

På "min tid" hade vi Scania L50/L36 (alltså den med skakfyran). Bilarna i sig fungerade, men något mindre terrängframkomligt får man leta efter. Såg en fastna i lätt nedförsbacke på en skolgård med några cm snö.

Själv körde jag Ltgb 939, alltså Volvo Viking. Fungerade bra och tog sig fram överallt (så länge föraren hade något slags realism, eller vinschade).

Utom när jag tappade kardanaxeln. Då gick den inte alls.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

VW-pickuperna är alldeles förträffliga fordon. Begriper dock inte varför du ens tog upp dem här då de inte ingår i krigsorganisationen utan enbart används till produppgifter, t.ex att köra mat och ammunition till skjutbanan mm mm. 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Meteor said:

VW-pickuperna är alldeles förträffliga fordon. Begriper dock inte varför du ens tog upp dem här då de inte ingår i krigsorganisationen utan enbart används till produppgifter, t.ex att köra mat och ammunition till skjutbanan mm mm. 

försvarsmakten äger dem, alltså är de försvarsmaktens.  Sen kördes en del av FMs fordon sönder fullkomligt. Speciellt de som inte tillhörde krigsorganisationen.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Meteor said:

VW-pickuperna är alldeles förträffliga fordon. Begriper dock inte varför du ens tog upp dem här då de inte ingår i krigsorganisationen utan enbart används till produppgifter, t.ex att köra mat och ammunition till skjutbanan mm mm. 

Vi hade sådana i vår krigsorg. på 90-talet....

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Meteor said:

VW-pickuperna är alldeles förträffliga fordon. Begriper dock inte varför du ens tog upp dem här då de inte ingår i krigsorganisationen utan enbart används till produppgifter, t.ex att köra mat och ammunition till skjutbanan mm mm. 

Vad menar du med att de inte ingår i krigsorganisationen?

Dessa var de enda fordonen min pluton hade och tanken var att vi skulle köra runt i dom både på utlandsuppdrag och i krigstid.

 

Förklara gärna vad som är så förträffligt med dom. Den på bild är nyare än den jag tjänstgjorde med, kanske har de numera viss mån av terrängförmåga? Splitterskydd? Vettigt alternativ för sambandsutrustning? Dörr på bägge sidor bak, så att tre personer inte kan bli tvungna att ta sig ut i riktning MOT kulsprutan som beskjuter kolonnen? Eller bara ett något lägre golv så man inte måste lyfta dieselaggregatet upp till hakan för att få upp det?

Link to comment
Share on other sites

On 7/13/2018 at 7:03 PM, darkjak said:

Vad menar du med att de inte ingår i krigsorganisationen?

Dessa var de enda fordonen min pluton hade och tanken var att vi skulle köra runt i dom både på utlandsuppdrag och i krigstid.

 

Förklara gärna vad som är så förträffligt med dom. Den på bild är nyare än den jag tjänstgjorde med, kanske har de numera viss mån av terrängförmåga? Splitterskydd? Vettigt alternativ för sambandsutrustning? Dörr på bägge sidor bak, så att tre personer inte kan bli tvungna att ta sig ut i riktning MOT kulsprutan som beskjuter kolonnen? Eller bara ett något lägre golv så man inte måste lyfta dieselaggregatet upp till hakan för att få upp det?

 

Jag menar exakt det jag skriver, att de inte ingår i krigsorg dvs de ingår ej i något krigsförbands organisation. Hur du uppfattar att det var en gång i tiden när du gjorde GU spelar ingen roll i sammanhanget. De är anskaffade för att användas i det dagliga verksamheten precis som jag skrev. Den uppgiften löser de med bravur, och de håller bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
On 6/27/2018 at 9:40 AM, HotelAlpha said:

det är hela syftet med Hv att skydda övriga FM's aktivering, om vi inte kan det så räkna inte med att dom aktiverar alls.

Nej det är inte hela syftet med HV. Det kanske ligger på vissa förband inom HV, men långt ifrån alla.

På flera platser i landet så är det anställda bevakningssoldater som står för "aktviveringsskydd".

Utan att bli för detaljerad så har t.ex många kompanier i HV tagit över skydd och bevakningsuppgifter som tidigare låg på vplförband. (vilket passar HV bra då det är byggt som de gamla bassäkförbanden)

Den absolut största uppgiften HV har är att skydda skyddsobjekt, inte skydda mobilisering.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 6 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...