Jump to content

Försvarets kassaste fordon.


Teknikern

Recommended Posts

Visserligen var det en och en halv evighet sedan jag blev runtkörd i någon av Flygvapnets VW Syncro (i den oerhört fältmässiga färgen babyblå), men jag kommer ihåg att jag faktiskt blev imponerad av terrängförmågan hos en så stor vagn trots att den uppenbarligen inte var något kraftvidunder, varken vad det gäller motor eller växellåda. Men det gick att köra i skogen med den. Och den hade faktiskt radio, RA 145 tror jag. För övrigt samma samma som i Volvo 245:orna som det inte gick att köra i skogen med...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
stop stop, syncro bussarna tycker jag är bra även när dom börjar bli lite "krassliga". Sprint är fortfarande helt elektriskt opålitlig.

Dom ljusblå folkabussarna gick väldigt ofta trots att växellådan var nära kollaps tex.

Sprint =värst

 

Terräng framkommligheten är bättre på syncro än sprint. 2 graders lutning och man måste aktivera diffar på en sprint.

Jag har aldrig kört sprinter, så jag vet inte.

 

@Eskil

Jag kan säga det att vi inte fick köra i terräng med våra Syncros. Köregenskaperna var mycket sämre än på de 740:or som fanns på plutonen.

 

På Syncron strulade ALLT. Första gången jag skulle iväg med åbäket kom jag inte iväg, utan jag fick springa ifatt kolonnen och få stopp på den. Orsaken? Generatorn var helt död, och batteriet hade dessutom laddats ur över sommarn. Sen fanns det bilar som dog mitt under färd. Och som sagt, det värsta var ju inte pålitligheten, utan funktionaliteten. Flaket var idiothögt, trots att den hade pyttesmå hjul och dålig markfrigång. Tänk vad lättare det hade varit att lyfta dieselkraftverket på 120kg om flaket bara hade varit decimetern lägre. Bilen kunde inte gå i terräng, den saknade radio (vilket tvingade oss till bruk av Mobitex, som satt mitt emellan sätena, och som gjorde det jobbigt att få in fjärde eller femte växeln, och fullständigt omöjligt att få i backen), där bak har den bara dörr på ena sidan, den saknade vapenfäste (vilket enligt reglementet innebar att den person som satt fram fick hålla nere vapnen med sina ben under hela färden, jobbigt värre när man skulle upp till älvdalen). Fordonen var avsedda för sex personer, vilket innebar att vi ibland satt tre fullutrustade soldater i bredd. Och återigen: sedan när ska försvarets bilar vara BLÅ?

Link to comment
Share on other sites

@Eskil

Jag kan säga det att vi inte fick köra i terräng med våra Syncros. Köregenskaperna var mycket sämre än på de 740:or som fanns på plutonen. På Syncron strulade ALLT.

Eftersom Volvo-alternativet för dig var 740 och för mig 245 så antar jag att Syncron som du tampades med var minst tio år äldre än den som jag minns. Det kan ju ha med saken att göra...

Link to comment
Share on other sites

@Eskil

Jag kan säga det att vi inte fick köra i terräng med våra Syncros. Köregenskaperna var mycket sämre än på de 740:or som fanns på plutonen. På Syncron strulade ALLT.

Eftersom Volvo-alternativet för dig var 740 och för mig 245 så antar jag att Syncron som du tampades med var minst tio år äldre än den som jag minns. Det kan ju ha med saken att göra...

Våra var årsmodel 2001 i alla fall...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hmm liten sugen på att nominera PBV 501 som det kassaste fordonet. De gick sönder i högverv hos oss och man kan väl lugnt påstå att de inte var konstruerade för att servas mer än fylla på lite olja. ;-)

 

Att vagnen även spydde ut sina trevliga avgaser rätt i nyllet på ena omgången i skyttegruppen är väl inte en förmildrande omständighet precis. :D

 

Dessutom var de trånga som faaaaan, gjorda för stäppmongoler strax över 1,40 cm. ,O

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...
  • 2 weeks later...
Vaktens cykeljävel.

Den aningen glesa luften i de opumpade balong-

däcken och den osmorda kedjan gjorde varje

runda till ett helvete. Dessutom saknade den

alla former av väderskydd.

 

/martinator

 

Damcykel anno 1906, skev ram, hoppande kedja...

 

... eller mountainbike anno 2002, som varit i vakternas händer i ett år: bortnött bromskloss, sliten växellåda...

 

Fördelen: Uppsuttet anfall med dragen batong! "VAKT! STANNA!!!" *vevar batongen och trampar som en idiot* :blink:

 

//Ormtunga, skarp cykelskyttesoldat anno 2007

Link to comment
Share on other sites

Vaktens cykeljävel.

Den aningen glesa luften i de opumpade balong-

däcken och den osmorda kedjan gjorde varje

runda till ett helvete. Dessutom saknade den

alla former av väderskydd.

 

/martinator

Låter som någon glömt dagliga-, vecko- OCH månads-punkter i vården på den :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Min kandidat måste vara den Renault-buss som tjänstgjorde som verkstadsbuss ett tag på Amf1. Den var törstig, rostig, sunkig, bullrig, slö och så vidare. Enda bensinaren på en pluton med enbart dieselfordon. Utrustad med AC (trasig) samt bensinvärmare utan batterivakt, så man fick passa sig om man ville komma iväg igen efter att ha haft lite värme bak i verkstadshytten. Sist jag såg skräpet hade de gömt undan den bakom TSF på Rindö, så att ingen skulle få för sig att se den. :dribble:

Link to comment
Share on other sites

Överlag är ju civila skåpbilar ett nedköp. De är inte gjorda för terräng, överlast och gasglada 20 åringar. Men den som inte stått med ett slirande hjul i en lerpöl med en VW LT 35 finns nog inte, gårdagens motsvarighet till den ökända "sprinten" antar jag.

 

Här i dansk klädsel.

vwlt35ambu_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Överlag är ju civila skåpbilar ett nedköp. De är inte gjorda för terräng, överlast och gasglada 20 åringar. Men den som inte stått med ett slirande hjul i en lerpöl med en VW LT 35 finns nog inte, gårdagens motsvarighet till den ökända "sprinten" antar jag.

 

Här i dansk klädsel.

vwlt35ambu_1.jpg

 

Så innitrellehula coolt att camomåla VW-buss :)

 

Skämt åsido, att man camomålar även civila fordon i försvarsmakter är ju funkis och förståeligt. Men att camomåla för att sedan blaffa på enorma röda kors (som faktiskt ska synas rätt bra för att uppnå effekt, slösar man inte lite på camofärgen då?

 

/

903 Lew som fortfarande väntar på att FOI ska ta fram färg motsvarande den som schackmålarna i tomtens verkstad har

Link to comment
Share on other sites

Det värsta som fanns på Nylands Brigad var sovjets gåva till motorvärlden, dvs UAZ 5D STW.

 

Man kan ju till exempel börja med att ta en titt på växellådan: Två växlar framåt, två växlar bakåt (för de tillfällen du måste backa JÄTTEFORT... :rolleyes: ) och sedan världshistoriens kanske mest nyckfulla startmotor. Ibland beslöt den sig bara att utan någon uppenbar orsak går sönder. Tophastighet ca 70 km/h då den börjar skaka som ett asplöv vid 60 och detta har ökats till en koncenterad jordbävning vid 70.

 

Den hade dock väldigt goda terrängegenskaper, men detta var mest för att ingen tykte synd eller på något sätt var rädda om dem. Den mest betydande åtgärden som gjordes när de köptes från sovjet var dock att borra hål i bottnen på oljetråget så att man vid behov kanske kunde byta innehållet i den om man så önskade...

 

Antagligen det enda fordon som kunde gå på både bensin, diesel, brännolja och sannolikt även gäst appelsinjuice.

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag inte grundbeteckningen på fordonet men med LvRb70 monterad på så hette den väl lvrobotbandvagn 701?(fanns även med PVrobot)

 

Var inte detta en ganska misslyckad vagn på tok för klen motor för sin egen vikt, dålig växellåda, och dålig vagn över lag.?

Link to comment
Share on other sites

De är byggda på ikv103 (förutom en del pvrbv551 som jag har för mig bygger på ikv102) och enligt uppgift ska de vara helt överjävligt underdimensionerade i motorenheten. Kallades Hasande Hämnaren pga detta. Dock spöar det nog forfarande att springa runt med dessa robotar helt utan fordon skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hälften av alla lastbilar vi hade i lumpen skulle passa som det sämsta. Vi hade rätt många Scania L50 som kokbilar och annat, de enstaka Scania L80 var rena dragstern i jämförelse... (med reservation för dåligt minne angående beteckningarna).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag skulle vilja rösta på gamla Skp m/42: http://sv.wikipedia.org/wiki/Scania_Karosseri_Pansar_m/42 . Särskilt den sista modellen. Farsan och min fabror gjorde lumpen på dessa KP bilar. Deras anekdoter om hur lätt dom gick sönder tycker jag ger dem en plats bland FMs kassaste fordon.

 

 

tror int de som hade dessa i Cypern oh Kongo helt höll med. Har fö mig att de i det sammanhanget var ganska uppskattde..

Sedan om de avser de som rullade i slutet av 80 Taletså lär de ha vaity ganska sönderkörda...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sprinter...

 

Min pappa säljer lastbilar och bredvid hans kontor ligger en Skånebils Lv Verkstad. Utanför verkstaden står där en.. just det Sprinter som ägaren inte hämtat efter sin 23 reperation (sant om man kollar i protokollet). Så den har dom och buskör med. Efter fem månader kan man väl säga att bilen inte kommer hämtas. Sedan hade Skånebil Lv en Jourbil som ger sig ut på vägarna och som sitter beredd när som helst på dyngnet att hjälpa chafförer som kört sönder lastbilen och tar dom till verkstaden och kallar in mekaniker om det behövs. Det var innan en Sprinter men det slutade nästan alltid med att man hörde på radion efter att den gett sig ut: 12 till Verkstaden skicka ut två bärgningsbilar en till (där chaffören stog) och en till mig tack :rolleyes: den blev bytt till en volvo efter bara några månader. Så om den tjänstgjort i Kronans regi så måste jag väl hålla med om att den är sämst

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja rösta på gamla Skp m/42: http://sv.wikipedia.org/wiki/Scania_Karosseri_Pansar_m/42 . Särskilt den sista modellen. Farsan och min fabror gjorde lumpen på dessa KP bilar. Deras anekdoter om hur lätt dom gick sönder tycker jag ger dem en plats bland FMs kassaste fordon.

KP-bilarna tillverkades ju under 40-talet och tjänstgjorde ända in på 90-talet. Tror att den sista styrkan som hade den var någon form av kuppbekämpande styrka som hade dom till ca år 2000, och man uppgraderade ju de Gotländska vagnarna så sent som på 80-talet. Att samma exemplar är kvar i tjänst i 40-50 år anser jag vara fullt godkänt, även om de går sönder ofta.

Jag skulle hellre se nybyggda KP-bilar i tjänst än de VW Syncro som jag (och så många andra) tvingades tjänstgöra med. De var ju knappt 4 år gamla, men gick sönder för ingenting. De bilarna kunde ju lite spontant dö mitt i vägen utan någon last utöver sina soldater och stridspackning.

Link to comment
Share on other sites

Sprinter...

 

Min pappa säljer lastbilar och bredvid hans kontor ligger en Skånebils Lv Verkstad. Utanför verkstaden står där en.. just det Sprinter som ägaren inte hämtat efter sin 23 reperation (sant om man kollar i protokollet). Så den har dom och buskör med. Efter fem månader kan man väl säga att bilen inte kommer hämtas. Sedan hade Skånebil Lv en Jourbil som ger sig ut på vägarna och som sitter beredd när som helst på dyngnet att hjälpa chafförer som kört sönder lastbilen och tar dom till verkstaden och kallar in mekaniker om det behövs. Det var innan en Sprinter men det slutade nästan alltid med att man hörde på radion efter att den gett sig ut: 12 till Verkstaden skicka ut två bärgningsbilar en till (där chaffören stog) och en till mig tack :rockon: den blev bytt till en volvo efter bara några månader. Så om den tjänstgjort i Kronans regi så måste jag väl hålla med om att den är sämst

 

Det här låter lite som en röris som klagade på att sin duett inte höll så länge och att bakfjädringen gav med sig hela tiden. När verkstaden frågade vad han släpade runt på eftersom de var väldigt förvånade över hur mycket han sliter på bilen så började rörisen räkna upp sin utrustning och prylar och den landade på runt 2 ton (eller något liknande, var ett tag sen jag hörde historian av min nu avlidne farbror). Duetten var specad till att lasta 700 kilo eller något liknande, finns säkert någon som har mer koll men det var inga två ton den skulle lasta.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Sprinter: Mkt har redan nämts. Kan börja med att den är värdelöst att köra personskydd med då den saknar dörr på vänster bak. Växellådan nollställs om man har otur och stänger av huvudströmmen innan man lägger in den i park. Skjutdörren kan om man har otur bestämma sig för att ramla av. Den meningslösa hasplåten sitter framför luftintaget varpå man har begränsat hastigheten så man precis inte kan hålla rätt trafiktempo på motorvägar. Den har en tendens att välta :rolleyes: samt är omöjlig att bruka vintertid då det inte finns några vinterdäck till den.

 

Finns nog inget bra att säga om den här bilen.

Link to comment
Share on other sites

Vi hade en reptroppchef som kunde föreläsa om Sprinterns brister i minst en kvart utan att upprepa sig. Däremot har jag personligen god erfarenhet av vinterkörning med den. Har svårt att tänka mig att det inte skulle finnas vinterdäck till den...? Citat från SoldF.com:s sida om den: "Däcken är av all wheather typ." Antar att det innebär dubbfria vinterdäck?

Link to comment
Share on other sites

Problemen verkar vara till stor del handhavande och vad den nyttjas till.

Rätt pryl på fel plats, med fel användare?

 

En polare jobbade på budfirma förut, de hade många Sprinter och även den mindre Vito, och ja, de var inte heller nöjda med fordonens tillförlitlighet. Men om du menar att fel användningsområde är att frakta varor i den, och rätt användningsområde är att ha den som utfyllnad i bilverkstäder, ja då är jag beredd att hålla med dig.

 

Vad mercedes skulle gjort, för att få nöjda kunder, är kanske att leverera något som kunderna vill ha, dvs en driftsäker budbil som tål lite hårdkörning. Den får gärna vara billig också, men det är ju TOC som är den viktiga posten, och en budbil som står mycket på verkstaden kan vara hur billig som helst, men den drar inte in några pengar när den är på reparation.

 

/E

Link to comment
Share on other sites

För att citera en Mörcedes-frälst vän:

 

"Asså, det handlar ju inte om något så jävla proletärt som tillförlitlighet eller bränsleekonomi. Det handlar om gubb-lyx, leksaker, pussy och känslan av att ha en där stjärnan på kylaren. Thö Mörcedes way, för fan."

 

Kanske har han en farbror som jobbar på FMLOG?

Link to comment
Share on other sites

Volkswagen Syncro.

Dess terrängframkomlighet är ett skämt, den är ful, den är obekväm att åka utrustad i, den är seg, den saknar sambandsmedel. Allt ett militärfordon ska ha saknar Syncron.

Sen är det pinsamt att köra runt i en blå folka med vitt frigolitflak!

 

 

Syncron var ju fullständigt underbar att åka med jämfört med Renault traffic som vi hade på Lv3. Att de var kass i terränglådan är ju ganska naturligt, de gjordes för att kunna köra på lite sämre vägar än asfalt.

Link to comment
Share on other sites

De är byggda på ikv103 (förutom en del pvrbv551 som jag har för mig bygger på ikv102) och enligt uppgift ska de vara helt överjävligt underdimensionerade i motorenheten. Kallades Hasande Hämnaren pga detta. Dock spöar det nog forfarande att springa runt med dessa robotar helt utan fordon skulle jag tro.

 

Fördelen var inte så mycket att springa runt med dem utan tid till gruppering.

LvBv701:

Öppna taklucka

Hissa upp stativ

Färdig

 

Bv206/tgb221 (eller vad som nu används har inte koll längre faktiskt)

Stanna

Reka

Order

Packa ur

På linje till grupperings plats

Gruppera

fixa lite annat

Färdig

 

701/551 borde aldrig byggts utan man borde tagit exempelvis ikv91 och använt som bas för en robotbandvagn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...