Jump to content

hur resa tält 12?

Guest Guest_erik_*

Recommended Posts

Guest Guest_erik_*

Hej. Jag har fått i uppgift att vara ansvarig då ett antal civilister ska resa tält 12. Under min GU för 6 år sedan använde vi väl tält 12 ca 1-2 ggr, och då stod jag och höll ut duken.

Om någon vill förbarma sig över mig och ge mig en grov lista i vilken ordning man ska gå till väga vore jag tacksam. Kaminen ska upp först, det tror jag mig minnas. Den där jädra tallriken, var, när och hur fästes den? Något annat att tänka på? Brukar det finnas instruktioner i tältlådan?

Vänligen

Erik

Kan göra en enkel punktlista:

1. Rulla ut duken och spänn till en bra cirkel

2. Lägg ner tältduken på marken och bibehåll cirkeln (behåll även spänningen, det är väldigt viktigt).

3. Sätt ner tältpinnarna (tältspikar) i ca 45graders vinkel.

4. Sätt på tälttallriken (den gröna saken som ser ut som en gigantisk tallrik)

5. Sätt upp kaminröret (se till så spärren till kaminen pekar innåt i tältet).

6. Sätt in kaminen med "vedluckan" pekandes mot utgången av tältet.

7. sätt in tältkäpparna.

8. gå ut och begrunda ditt verk, har allt vart bra spänt så kommer du ha ett ståtligt tält som klarar nästan det mesta.

behövs mer förklaring?

Skaffa ruska lång och kort ifall man ska elda! Visserligen inte ett måste man kan vara bra och ha om nåt skulle hända...

Ska man fixa ruskorna så borde man ju fixa allt annat tjafs så som eldpostlista, eldstadsbegränsning och en sur fänrik som kontrollerar allt till oigenkännighet

Guest Guest_erik_*

Stort tack! Trädet: Listan är precis vad jag behövde. En fråga, dock. Ska tallriken sitta på in- eller utsidan? Jag kommer nämligen inte ha möjlighet att se över materielen i förväg, så jag försöker skapa en mental bild av det hela i förväg..

Återigen tack så mycket för de snabba svaren.

Erik

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...