Jump to content

Höger / vänster / bådeoch-hänthet

Status quo

Recommended Posts

Som de flesta vet är större delen av befolkningen högerhänta medan endast 16% är vänsterhänta. Jag har ingen aning om hur stor del av befolkningen som är ambidextra, dvs kan använda båda händerna lika bra. Själv tillhör jag den senare kategorin, dock kan jag inte skriva med vänster hand lika "bra" som höger (skriver uselt med höger också). Dock hittade jag en artikel när jag kollade på wiki som antyder att ambidexteriet kan bero på en hjärnskada: "'Ambidextrous People' are Brain-Damaged"

Så vilken hand använder ni? Är det någon mer som är bådeochare? Är du isf lika bra på att skriva med vänster som med höger?

Vissa personer är vänsterhänta men har blivit lärda att vara högerhänta, en vanlig företeelse i skolor förut. Min morbror är bland annat vänsterhänt som lärts om till höger.

Ja hur som helst så undrar jag för att jag vill ha lite underlagt för att själv kunna avgöra om den artikeln om hjärnskada verkligen kan vara allvarlig eller om det är nonsens.

Jag hittade förövrigt ingen liknande tråd. Mina sökkunskaper på soldf är dock begränsade och visar det sig att det redan finns en så förutsätter jag att blågul tar bort den här.

Är det inte så att man skiljer på två-hänthet och ambidextriös? Är man ambidexter så kan man utföra samma sak samtidigt med båda händerna?

Själv är jag högerhänt, men vissa saker utför jag hellre med vänstran (nej inga såna tankar nu... :baskerHV: ) kanske för att som gitarrist är vänstran mer "finmotorisk", jag har helt enkelt bättre styrsel med "fel" hand.

Dessutom är jag vänsterörad.

När jag pratar i telefon vill jag helst lyssna med vänster öra. Har perfekt hörsel i båda hålen.

Sen är jag instrumentalist med nästan perfekt gehör, jag kan plocka ut en låt nästan direkt jag hör den, tom medan jag hör den, men be mig inte återge en sångtext... Den hör jag inte ens. Orden är av totalt ointresse, men sången blir som ett instrument det också.

:-P

Är det inte så att man skiljer på två-hänthet och ambidextriös? Är man ambidexter så kan man utföra samma sak samtidigt med båda händerna?

Ja det kanske är jag som missuppfattat det hela. Vad kallas det då om man är bådeochare men inte kan göra två olika saker simultant med båda händerna?

Jag vill nog påstå att jag är hyfsat "tvåhänt", men det är upptränat efter snart 30 års trumspelande.

Hjärntumör har jag bildbevis på att jag inte har i alla fall, men hjärnskada...fömodligen som de flesta på soldf.

Jag är högerhänt men västerfotad :S

skriver lika illa med båda händerna

Vänsterhänt men högerfotad. :)

Kan väl utföra de flesta sysslor med båda händerna, förutom möjligtvis att skriva som jag knappt klarar med vänstern. :baskerPa:

Jag är högerhänt men har provat att använda vänster hand till "precisionsuppgifter" som skriva, skruva i en skruv/klappa i en spik på kolonilottstugbygge (ibland direkt nödvändigt på grund av skruvens/spikens placering. Men att hantera hammare med vänster hand var klart knepigt) med bara hyfsat resultat. Och så har jag "känt på" att skjuta Ak4B från vänster axel (är normalt högerskytt) vilket ju är väldigt lämpligt att kunna i SIB.

När jag skriver på datorn så använder jag inte riktigt "pekfingervalsen", men nära på och jag får använda "radera-tangenten", den ovanför Enter-tangenten, och delete-tangenten ganska ofta. Men det beror mycket mera på att jag ibland har för bråttom än på att jag inte kan skriva med vänster handens fingrar.

Lt P: "Hjärnskada"... tänker du på "MÖP-hjärnor" eller på miljöskada i lumpen beroende på långvarig exponering för krutrök/vapenfettångor :baskerPa:? (Vapenfett 101 RIP :):eeh:)

/Stocken

Jag är huvudsakligen vänsterhänt. Men jag är inte helt konsekvent på det här området...

Jag skriver med vänster hand, styr datormusen med den, är vänsterskytt, känner mig mest bekväm med att använda vänsterhanden i nästan allt osv. Kan skriva med höger, men det tar emot och blir inte bra, jag har ju varken vana av eller anlag för det.

Jag är dock fullständigt oförmögen att använda en sax med vänsterhanden. Det går bara inte. Höger går det dock galant med.

När jag sparkar på en boll, gör jag det helst med vänsterfoten. Men när jag sparkar på folk (tränar självförsvar) går det bäst med högerfoten.

Det enda som är konsekvent är väl att jag är vänsterögd. Några konstigheter på det området har jag inte upptäckt.

Jag är högerhänt men västerfotad :S

skriver lika illa med båda händerna

Vänsterhänt men högerfotad. :)

Kan väl utföra de flesta sysslor med båda händerna, förutom möjligtvis att skriva som jag knappt klarar med vänstern. :baskerFN:

Anser du dig vara bådeochare? Och är du isf hjärnskadad precis som mig? :}

Ja, jag är nog "både och"

Skjuter ak lika bra med höger som vänster, använder dock höger normalt.

Samma sak med pistol, fast där föredrar jag vänster.

Naturligtvis är vänstern oftast förstavalet men det går även med högern.

Rent naturligt använder jag höger hand och fot/ben. Dock har jag märkt att det går träna upp vänster hand och fot/ben vilket jag börjat göra direkt och indirekt. Snart slutar de väl med att man är "bådeoch-hänt". :unsure:

Tillägg: Mitt dominanta öga är det högra men jag ser bättre med de vänstra (enligt synundersökningarna). Likaså när det kommer till benstyrka och dess vighet, det vänstra benet är lite vassare än det högra (även att min kropp använder högra benet som "drivkraft" när jag cyklar eller springer). När det kommer till att ta ett avstamp för att till exempel komma över diket så används de vänstra benet oftast.

Vänsterhänt, vänsterfotad,

men högerfattad när det gäller klubbor (hockey, bandy, golf)

Har datormusen på höger sida, men det är nog mest för att

de är utformade för det, funkar lika bra med vänster egentligen.

Har rätt dåligt högermotorik och har svårt att äta med sked

med högerhanden (vilket är comme il faut). Håller besticken

som alla andra men när jag dunpar kniven så behåller jag

gaffeln i vänster, istället för att flytta över den till höger (vilket

även det är comme il faut).

/martinator

Just det! Bestickens användande är ju en egen avdelning. Jag är tredje raka generationen som är högerhänt men har besticken felvänt, gaffel i höger hand och kniv i vänster. Kanske har mer med ohejdad vana än genetik att göra...

Okay.. Högerhänt och högerfotad, dock vänsterswing på golfen, innebandy och hockey. Skjuter bössan på Höger.

Men pistol sa upptäckte jag att jag skjuter bättre på vänster an höger. :surprise:

Okej du har garanterat en hjärnskada :)

Jag är bådeoch när det kommer till många sysslor, däremot håller jag tex kort i höger hand och delar med vänster när vi spelar poker. Och på jobbet använder jag vänster hand till att göra många sysslor, även fast min position är helt utformad för högerhänta. Däremot skriver jag endast med höger hand (har börjat träna att skriva med vänster) och jag är högerskytt. Dessutom är jag vänsterfotad. Men bådeochare på synen.

Ganska fascinerande hur olika det är med folk ;-)

Jag är dock fullständigt oförmögen att använda en sax med vänsterhanden. Det går bara inte. Höger går det dock galant med.

Det kanske kan förklaras av att de flesta saxar är konstruerade för att användas med höger hand.

Åfan, det har jag inte märkt :rolleyes:

Kanske därför man får så jävla ont i fingrarna när man ska klippa något. :D

Det kanske kan förklaras av att de flesta saxar är konstruerade för att användas med höger hand.

Åfan, det har jag inte märkt :rolleyes:

Kanske därför man får så jävla ont i fingrarna när man ska klippa något. :D

Säkerligen är det så, kanske kan vara idé att titta in på: Inte Flanders butik, men nästan...

Själv är jag högerhänt, högerfotad, dominant högeröga, högerfattad och röstar på... ehmm... ja....

Däremot arbetar jag mycket med vänsterhanden och klarar av de flesta finmotoriska handlingar (!) lika bra med vänster som höger, skriva därmemot, nja...

//Y

så högerhänt det går att bli, är näst intill handikappad med vänstern om jag måste göra nåt utan att ta hjälp av högern..

det inkluderar skjuta ;)

är nog högerfotad också, men man sparkar boll så sällan så man träffar ju knappt en ladugård från insidan ändå :D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...