Magnus Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Till er som varit på utlandstjänst: Hur gjorde ni för att övertala era flickvänner/fruar om att ni skulle åka? Funderar starkt på att söka efter lumpen, så det är lika bra att börja förbereda sig med en gång :\ . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Jag vet inte hur/om det funkar med övertalning... 2 av de 3 gånger jag varit ute har jag haft förhållande, det funkade de gångerna. Jag gjorde väldigt klart att jag verkligen ville/skulle åka, jag hade åkt i vilket fall som helst, jag tror inte på att hindra varandra att göra det man vill, vilket givetvis gäller båda i ett förhållande. Tänk dock på att det är tufft att vara borta ifrån varandra, du kommer att träffa en massa nya människor, vara på en ny plats och göra nya, "spännande" saker, hon kommer att vara hemma i vardagen utan dig... kanske tom i er gemensamma lägenhet, vilket kan göra det mycket tyngre för henne. Inte ovanligt att resp. sparkar bakut och blir osäkra efter du har varit iväg en tid, inte kul att få ett brev där man blir dumpad, eller för reda på det via telefon. Se till att reda ut eventuella konflikter ordentligt innan du åker, det funkar inte att görta det på distans. Tänk på att det kan hända saker där hemma som påverkar din tjej på ett sådant sätt att du kanske vill vara ett bra stöd för henne, man känner sig förbannat maktlös med en gråtande flickvän på telefonen... (flickvännens föräldrar skiljde sig och jag var i Bosnien) Har du en riktigt bra polare som även känner din tjej så kolla med honom/henne om de kan vara back-up. Prata, prata, prata, INNAN du åker... raka rör, planera inte för mycket, var väldigt ärliga mot varandra och tänk till när du kommer hem, man får lära känna varandra på nytt till en viss del... ta det lungt och tänk 2 gånger innan du blir upprörd... det är inte bara du som gjort en mission.. Ehhh? det blev kanske lite långt, sorry Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 .......tänk till när du kommer hem, man får lära känna varandra på nytt till en viss del... ta det lungt och tänk 2 gånger innan du blir upprörd... det är inte bara du som gjort en mission.. Så otroligt viktigt det du säger! Tro det eller ej, men det har hänt massor för sambon/frun/flickvännen och/eller barnen under tiden man varit utomlands och detta vill dom ju givetvis berätta om! Så var oerhört lyhörd och var en extremt god lyssnare, börja inte tjöta om AG90, SISU, Kisnica, köttbullar, TAB:en och annat DU har upplevt utan "take it easy"! Sedan är det omöjligt för personer som inte varit på mission att sätta sig in i hur saker och ting är där borta, alla känslor, dofter och upplevelser. Sådant kan man aldrig förmedla, oavsett hur många foton, vidofilmer, berättelser och annat man visar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Smocken Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Jag fick en vakans två veckor innan utb startade. Jag sade som det var och frågade inte henne utan jag tog beslutet. Är kärleken stark håller det och spricker det så var ni inte menade för varandra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Hur lång ledighet får man under en mission , kommer man hem nån gång under de 6 månaderna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Hur lång ledighet får man under en mission , kommer man hem nån gång under de 6 månaderna? Normalt är det tre veckor, normalt uppdelat på 1 st 2 veckors och 1 st en veckas. 2 veckors är det fri hemresa, medan en veckas så får man normalt bekosta en ev hemresa själv. Men man kan ju välja att förlägga sin en veckas till något annat land än Sverige eftersom man ändå får betala själv! B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ondskan Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Övertala? Jag bara säger att jag ska fara. Accepterar hon inte det så är det hennes prob. (Hon accepterade det..*puh* ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Medic Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Enligt uppgift (läs: rykte) så spricker ca 80% av förhållandena om ena parten gör utlandstjänst. Kan låta mkt men det stämde på min pluton iaf... Många kärlekskranka singlar vid hemrotation således! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
granQ Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 viserligen dröjer det kanske ett år innan det är akutellt för min del, men ibland är det ju nästan smidigt att inte ha en flicka ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Enligt uppgift (läs: rykte) så spricker ca 80% av förhållandena om ena parten gör utlandstjänst. Kan låta mkt men det stämde på min pluton iaf...Många kärlekskranka singlar vid hemrotation således! Jag kan inte verifiera den exakta siffran, men det är många förhållanden som går i kras, antingen under tiden alt. vid hemkomst. Det krävs fingertoppskäönsla och den har man ju utvecklat under de 6 månader man umgåtts i huvudsak med killar/män/pojkar... eller inte... Visst kan det vara en att vara singel, samtidigt är det otroligt skönt att ha någon som längtar efter en där hemma, det var en tröst för mig under de 2 missionerna jag hade tjej. Givetvis skall man inte ha det som egensyfte, men att ha någon man känner för och har ett stabilt förhållande med är inte fel... Får jag välja så väljer jag singel dock, det var lättast att bara sköta sig själv med få Sverige kontakter förutom mamma Oh yeah, tänk på familjen också, de har det inte lätt de heller! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Dedicated Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Det talas om att ca. 80% av förhållandena spricker; gäller det gifta alt. sambos alt. flick/pojkvänner? Inte för att jag någonsin skulle kunna åka själv, men jag skulle inte funnits till om inte min far och mor rett upp det hela under hans missioner.......de är förvisso fortfarande gifta, efter drygt 36 år......så de är väl menade åt varandra! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Det talas om att ca. 80% av förhållandena spricker; gäller det gifta alt. sambos alt. flick/pojkvänner? Inte för att jag någonsin skulle kunna åka själv, men jag skulle inte funnits till om inte min far och mor rett upp det hela under hans missioner.......de är förvisso fortfarande gifta, efter drygt 36 år......så de är väl menade åt varandra! Låter mycket med 80%..... I min grupp ökade i stället förhållandena med 10% !!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 I min grupp ökade i stället förhållandena med 10% !!! Förhållanden inom gruppen räknas inte, stolle... alla ställer givetvis upp för gruppen, basic.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 I min grupp ökade i stället förhållandena med 10% !!! Förhållanden inom gruppen räknas inte, stolle... alla ställer givetvis upp för gruppen, basic.. Sanning! B) B) Gäller bara att övertyga dom icke invigda att så är fallet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ondskan Posted February 11, 2003 Report Share Posted February 11, 2003 Är det inte också så att väldigt många förhållanden inte överlever att ena parten gör värnplikten? Detta överlevde iaf mitt förhållande till flickvännen, och jag ryckte in ~1 vecka efter att vi träffades Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 Är det inte också så att väldigt många förhållanden inte överlever att ena parten gör värnplikten?Detta överlevde iaf mitt förhållande till flickvännen, och jag ryckte in ~1 vecka efter att vi träffades Har väl inte riktigt med tråden att göra men jag kan inte hålla mig: Funkade med vpl och förhållande för mig... Hade förlovat mig och flyttat ihop med min dåvarande när jag ryckte in, rentav innan jag gått ut gymnasiet. Men det var SVÅRT ! Regementet låg 2 mil hemmifrån så jag kunde åka hem de dagar det inte var kvällstjänst men ändå blev det slitningar och problem eftersom de militära och civila liven inte är direkt lika varandra. Det kräver mycket och ärlig kommunikation för att det ska bli riktigt bra och framförallt lärde jag mig att inte lova en massa som kompensation för att jag inte var hemma, typ "När jag kommer hem ska vi göra det och det och det och det ska vi också göra !" Jag tror att det blir ännu svårare om man befinner sig på mission för då är det inte 2 mil emellan er längre, ni kommer inte ens träffas på helgerna. (No shit, Einstein) För de som planerar att åka på mission (har själv aldrig varit iväg) tror jag att det kan vara en bra idé att prata igenom de reaktioner som HON kommer att uppleva när DU är borta, känner man någon som varit iväg, eller ännu bättre, en missionsänka, kan det kanske vara bra att bjuda hem den personen och prata om hur det kan vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 eller ännu bättre, en missionsänka, kan det kanske vara bra att bjuda hem den personen och prata om hur det kan vara. Xact, det är därför man bara skall ha vänner som är yxor, alltid någon som är borta/ute, då tar de andra hand om hand tjej, man får göra ett schema helt enkelt. "Vecka 3 har Jonsson hand om Lisa, vecka 4 är det Bengtsson" Funkar varje gång, alt. kan man ha en tjej som roterar mellan de som är hemma, så behöver hon aldrig känna sig ensam, skulle det bli problem med att flera yxor är hemma inträffar force majeure och man rekvirerar extra flickvänner för serviceförrådet. Som det påpekats, rak, ärlig och väldigt öppen kommunikation krävs, det tror ajg är den enda lösningen. Är det så bra som det kan bli så håller det, håller det inte skulle det inte hållt i längden även om du varit hemma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 "Vecka 3 har Jonsson hand om Lisa, vecka 4 är det Bengtsson"Funkar varje gång, alt. kan man ha en tjej som roterar mellan de som är hemma, så behöver hon aldrig känna sig ensam, skulle det bli problem med att flera yxor är hemma inträffar force majeure och man rekvirerar extra flickvänner för serviceförrådet. Det där låter misstänkt likt ett förslag till syndfullt leverne och sådant är det väl ingen som sysslar med ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 12, 2003 Report Share Posted February 12, 2003 "Vecka 3 har Jonsson hand om Lisa, vecka 4 är det Bengtsson"Funkar varje gång, alt. kan man ha en tjej som roterar mellan de som är hemma, så behöver hon aldrig känna sig ensam, skulle det bli problem med att flera yxor är hemma inträffar force majeure och man rekvirerar extra flickvänner för serviceförrådet. Det där låter misstänkt likt ett förslag till syndfullt leverne och sådant är det väl ingen som sysslar med ? Nä, det är lite som ammunitionsfördelning på gruppen... "en för alla, alla för en" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Är det så bra som det kan bli så håller det, håller det inte skulle det inte hållt i längden även om du varit hemma. Rätt, men jag anser i alla fall att man inte bara kan åka som vissa andra har skrivit, att det ska vara tjejens/fruns problem att det är ensamt hemma när man är på mission. Man måste enligt mig vara inställda på att det är ok båda två innan man åker. Är det seriöst mellan er och hon inte med på noterna när man ska på en mission så leder det ju bara till bråk. Inte speciellt lyckat att stå i en telefonhytt och försöka reda upp något tjafs på 2 min och med 5 gubbar i kö utanför... Sen måste man ju även förstå att tjejer hemma kommer att vara oroliga även för den som åker på KS15 eller nåt liknande, de vet ju oftast inte riktigt hur det egentligen är nere i det så populärt kallade missionsområdet. Det kan ju t.ex. vara så att du lovat att ringa på kvällen, men du tillhörde larmstyrkan och fick åka på något och inte kom hem förrän kl. 0230. Då kanske du funderar på att ringa, men tänker att det är för sent. Sen när du beslutar dig för att ringa kl. 1100 dagen därpå så var Swelinken nere, kanske du lyckas ringa den kvällen istället. Bara ett dygn försent... Såna grejer leder ju inte till något bra eller trevligt precis för den som väntar hemma. Det måste man ju förstå. Om man däremot är överens om att det är ok för båda att vara ifrån varandra under ett halvår så tror jag bara att det är bra för båda. Första gången på mission var jag singel, men andra gången hade jag en flickvän. Det ÄR faktiskt otroligt kul att få lite kärleksbrev och choklad och kakor på posten! (Det fick jag faktiskt!) När jag sedan var hemma igen, och hon fanns kvar, så insåg man ju att man förmodligen är menade för varandra. Nu är vi för övrigt gifta... Sammanfattningsvis kan jag säga att jag tror att om man inte är alls överens om att man ska på mission, så tror jag att det hela spricker under missionen eller ganska snart efter att man kommit hem. Man kan inte bara säga: "Det är väl ditt problem att du inte klarar dig själv ett tag!" Som någon skrev tidigare: Man är 2 om en mission. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Rätt, men jag anser i alla fall att man inte bara kan åka som vissa andra har skrivit, Nä, du har helt rätt, det är aldrig "bara" att åka när man har förhållande. Jag har väl en idé om att blir jag förbjuden att åka, att jag inte får åka, då bryter jag det förhållandet och åker. Kan man inte låte resp. ha "sitt" liv och få göra det personen verkligen vill så tycker jag det är illa... Fick du kakor?? choklad?? damn!! har hon någon syster?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BJK Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 eller ännu bättre, en missionsänka, kan det kanske vara bra att bjuda hem den personen och prata om hur det kan vara. Xact, det är därför man bara skall ha vänner som är yxor, alltid någon som är borta/ute, då tar de andra hand om hand tjej, man får göra ett schema helt enkelt. "Vecka 3 har Jonsson hand om Lisa, vecka 4 är det Bengtsson" Funkar varje gång, alt. kan man ha en tjej som roterar mellan de som är hemma, så behöver hon aldrig känna sig ensam, skulle det bli problem med att flera yxor är hemma inträffar force majeure och man rekvirerar extra flickvänner för serviceförrådet. Jag planerar inte att åka detta år så för min del är det ok att ta onsdagar! Måste det vara en hel vecka? Tror sambon kan bli lite syrak på det.... B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Fick du kakor?? choklad?? damn!! har hon någon syster?? Visst, bara att maila över telefonnummer! Nä då, de två som finns är nog upptagna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2Sharp Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Fick du kakor?? choklad?? damn!! har hon någon syster?? Visst, bara att maila över telefonnummer! Nä då, de två som finns är nog upptagna. Om systrarna är upptagna, mor i familjen? några bröder?? Kakor är värt mycket... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Om systrarna är upptagna, mor i familjen? några bröder??Kakor är värt mycket... Måste vara MYCKET goda kakor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
APC-mannen Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Killarna i gruppen fick smaka några kakor, fick dom några dagar innan julafton har jag för mig, så det var poppis! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
flygbasjägarn Posted February 23, 2003 Report Share Posted February 23, 2003 Jag hade varit tillsammans med min flickvän i ett år innan inryck till GU. Det första man fick höra på UP var att det inte skulle funka. Och mkt riktigt, det sket sig å det grövsta !! Men ett par veckor efter muck, så var det fixat med henne igen. Nu har vi varit ihop i 10 år, och jag har börjat lägga fram mina planer över en Kongo-mission.... Så nu får man väl se hur detta ska gå...... Enklast kanske är om man inte blir antagen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted February 23, 2003 Author Report Share Posted February 23, 2003 Vad är UP? Vad har ni för argument när ni ska åka som flickvännerna/fruarna godtar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredin Posted May 7, 2003 Report Share Posted May 7, 2003 Jag har redan nu "bestämt" mig för att söka till utlandstjänst efter min värnplikt men fan vad jag älskar min flickvän som jag vill ha föralltid! hon är 3 år yngre men skulle kunna förova sig nu säger hon!! Hon säger gör du UT så kan du glömma mig`! Vad fan gör man? snyft snörvel! ps. she´s realy loving me !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning Kimster Posted May 7, 2003 Forumsledning Report Share Posted May 7, 2003 Jag har redan nu "bestämt" mig för att söka till utlandstjänst efter min värnplikt men fan vad jag älskar min flickvän som jag vill ha föralltid! hon är 3 år yngre men skulle kunna förova sig nu säger hon!! Hon säger gör du UT så kan du glömma mig`! Vad fan gör man? snyft snörvel! ps. she´s realy loving me !! Förlova sig nu ? .. 3 år yngre.. och du e typ ... 19 20 ? Alltså jag fattar inte varför man ska hålla på att förlova sig o grejja i den åldern. Jag tänker inte rabbla upp statistiken, men jag kan lungt säga att den visar inga poitiva siffror. Min erfarenhet av tjejer (egna o kompisars) är att man ska aldrig gör nått sånt förrän tjejen är typ 24-25 innandes vet hon inte själv vem hon är och kommer ha den ena förhållandet efter det andra. Jag har dejtat en som är 21 och en nu som är 30 och det är nån gigantisk skillnad på dem. Inom utlandstjänstgöring som defenetivt inte har speciellt ljusa siffror kring förhållanden så gör det ju inte saken bättre. Ung tjej och du på utlandstjänstgöring - Big NO NO ! Tror man att man gillar varandra så kan man fan ta och vänta. Förlovning innebär bara att det blir jobbigare att göra slut sen. Efter ett tag när de har växt till sig och mognat och blir mer säkra på vad de vill ha och mer säker på sig själv så är risken mindre. Alla e givetvis inte så här. Men av mina erfarenheter så stämmer det till 99% ... inga som helst konstigheter i mitt tycke ändå. Det funkar så, och man får antingen acceptera det eller låta bli att utsätta sig för de situationerna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts