Jump to content

Vagnsbesättningar & deras eldhandvapen

lebos

Recommended Posts

Hej!

Jag är lite nyfiken på vad besättningarna på följande vagnar hade för beväpning. Jag antar att det bara rör sig om AK4 och K-pisten för de svenska, men den ryska då? (Fyller kanske i listan med mer framöver)

Strv 102

Bgbv 81B

Strv 103

T-72

//Lethal

*EDIT*

(Det var naturligtvis T-72 och inte T-70 jag menade)

Edited by Lethal_Impact

Om vi begränsar oss till 60-talet och framåt hade svenska vagnsbesättningar k-pist.

Efterhand som ak 5 infördes byttes k-pisten ut så att även vagnsbesättningarna fick ak 5.

Ak 4 har inte använts som beväpning för vagnsbesättningar i Sverige.

The Swede :)

Om vi begränsar oss till 60-talet och framåt hade svenska vagnsbesättningar k-pist.

Efterhand som ak 5 infördes byttes k-pisten ut så att även vagnsbesättningarna fick ak 5.

The Swede :baskerPa:

Om vi tänker oss tidigare i Sverige då.. typ 40-50tal.. "ödslades" verkligen k-pistar (som då var relativt exklusivt) på en såpass icke man mot man stridande befattning. Vad kunde varit alternativet ? pistol.. mauser M/94..

The Swede :baskerPa:

Du glömde nämna att Strv 103 besättningarna hade ganska bra personlig beväpning vid händelse av utslagning.

Edited by Berg

The Swede :rockon:

Du glömde nämna att Strv 103 besättningarna hade ganska bra personlig beväpning vid händelse av utslagning.

Då frågan gällde personlig beväpning så är det inte intressant att det sitter tre st. ksp 58 i vagnen.

Det var alltså inget jag GLÖMDE nämna.

Hur det såg ut på 50-talet vet jag inte riktigt men tidigare, runt 30- 40-talen, så hade vagnsbesättningarna pistol vid tjänst i vagnen och gevär om dom tillhörde reservgruppen.

The Swede :=o

man skulle kunna nämna den löjligt lilla kpisten "skorpion" vet inte modellbetekning. Användes vid denna tid av vagnsbesättningarna i jugoslavien. specifikt till M84=T72 kopia

vz 61, den användes väl av tjeckerna och Jugoslavernrna, och numara av Serbien och Montenegro?

Tillläg:

Efter lite reserch...

Används av: Czechoslovakia, Czech Republic, Croatia, Indonesia, East Germany, Russia, Serbia and Montenegro, Slovakia, Yugoslavia

T72 är jag 90% säker på att dom bar AK47u och Makarov (Tror jag den heter)

Är det inte AKS-74U som du menar? Jag hittar ingen info om AK-47U.

Jo, det rör sig om gamla sovjet.

Helt rätt!

AKS-74U är avsedd för stridsfordon/hkp besättningar. Ibland "heter" den AK74-SU, men jag vet inte vilket som är mest rätt...

"S" betyder att vapnet har fällbart axelstöd, och "U" att det är kompakt/kort.

Före denna gällde AKS-47 och senare AKMS.

/O

"Erat hårkors i gryningen"

Skulle även vilja lägga till Bgbv82 till listan.

(varför kan jag inte editera mina inlägg?)

Det spelar ingen roll hur många vagnar du lägger till på din lista, alla besättningsmän har/ hade samma beväpning.

Angående frågan om editering av inlägg så finns det något som kallas för FAQ, leta reda på den så hittar du svaret.

The Swede ;-)

I Finland har vi FN Browning High-Power som personligtvapen och 1x ak47 per stridsvagn.

Jaså? Finns det en anledning till varför vagnsbesättningen inte har Rk62 som jag jag fått för mig är standard för resten av Finska armén?