lebos Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 (edited) Hej! Jag är lite nyfiken på vad besättningarna på följande vagnar hade för beväpning. Jag antar att det bara rör sig om AK4 och K-pisten för de svenska, men den ryska då? (Fyller kanske i listan med mer framöver) Strv 102 Bgbv 81B Strv 103 T-72 //Lethal *EDIT* (Det var naturligtvis T-72 och inte T-70 jag menade) Edited October 16, 2007 by Lethal_Impact Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Om vi begränsar oss till 60-talet och framåt hade svenska vagnsbesättningar k-pist. Efterhand som ak 5 infördes byttes k-pisten ut så att även vagnsbesättningarna fick ak 5. Ak 4 har inte använts som beväpning för vagnsbesättningar i Sverige. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krp_swe Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Om vi begränsar oss till 60-talet och framåt hade svenska vagnsbesättningar k-pist.Efterhand som ak 5 infördes byttes k-pisten ut så att även vagnsbesättningarna fick ak 5. Ak 4 har inte använts som beväpning för vagnsbesättningar i Sverige. The Swede Om vi tänker oss tidigare i Sverige då.. typ 40-50tal.. "ödslades" verkligen k-pistar (som då var relativt exklusivt) på en såpass icke man mot man stridande befattning. Vad kunde varit alternativet ? pistol.. mauser M/94.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 (edited) Om vi begränsar oss till 60-talet och framåt hade svenska vagnsbesättningar k-pist.Efterhand som ak 5 infördes byttes k-pisten ut så att även vagnsbesättningarna fick ak 5. Ak 4 har inte använts som beväpning för vagnsbesättningar i Sverige. The Swede Du glömde nämna att Strv 103 besättningarna hade ganska bra personlig beväpning vid händelse av utslagning. Edited October 16, 2007 by Berg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Om vi begränsar oss till 60-talet och framåt hade svenska vagnsbesättningar k-pist.Efterhand som ak 5 infördes byttes k-pisten ut så att även vagnsbesättningarna fick ak 5. Ak 4 har inte använts som beväpning för vagnsbesättningar i Sverige. The Swede Du glömde nämna att Strv 103 besättningarna hade ganska bra personlig beväpning vid händelse av utslagning. Då frågan gällde personlig beväpning så är det inte intressant att det sitter tre st. ksp 58 i vagnen. Det var alltså inget jag GLÖMDE nämna. Hur det såg ut på 50-talet vet jag inte riktigt men tidigare, runt 30- 40-talen, så hade vagnsbesättningarna pistol vid tjänst i vagnen och gevär om dom tillhörde reservgruppen. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted October 16, 2007 Author Report Share Posted October 16, 2007 Tack för svar! Tidsperioden som är intressant för mig är början av 80-talet. Editerade lite också, det var T-72 jag menade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 T72 är jag 90% säker på att dom bar AK47u och Makarov (Tror jag den heter) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans Engström Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 T72 är jag 90% säker på att dom bar AK47u och Makarov (Tror jag den heter) Beror på vilket land man undrar över. Men för Sovjet 80tal låter det helt rätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 Jo det är sant :P Bara jag som tog förgivet att det var det stora landet i öst hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted October 17, 2007 Author Report Share Posted October 17, 2007 T72 är jag 90% säker på att dom bar AK47u och Makarov (Tror jag den heter) Är det inte AKS-74U som du menar? Jag hittar ingen info om AK-47U. Jo, det rör sig om gamla sovjet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FCR2 Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 man skulle kunna nämna den löjligt lilla kpisten "skorpion" vet inte modellbetekning. Användes vid denna tid av vagnsbesättningarna i jugoslavien. specifikt till M84=T72 kopia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 man skulle kunna nämna den löjligt lilla kpisten "skorpion" vet inte modellbetekning. Användes vid denna tid av vagnsbesättningarna i jugoslavien. specifikt till M84=T72 kopia vz 61, den användes väl av tjeckerna och Jugoslavernrna, och numara av Serbien och Montenegro? Tillläg: Efter lite reserch... Används av: Czechoslovakia, Czech Republic, Croatia, Indonesia, East Germany, Russia, Serbia and Montenegro, Slovakia, Yugoslavia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wpnstech Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 T72 är jag 90% säker på att dom bar AK47u och Makarov (Tror jag den heter) Är det inte AKS-74U som du menar? Jag hittar ingen info om AK-47U. Jo, det rör sig om gamla sovjet. Helt rätt! AKS-74U är avsedd för stridsfordon/hkp besättningar. Ibland "heter" den AK74-SU, men jag vet inte vilket som är mest rätt... "S" betyder att vapnet har fällbart axelstöd, och "U" att det är kompakt/kort. Före denna gällde AKS-47 och senare AKMS. /O "Erat hårkors i gryningen" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Vad har amerikanska vagnsbesättningar? MP5? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Vad har amerikanska vagnsbesättningar? MP5? M-4 såvitt jag vet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Eller i brist på M4, enbart M9(pistol) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 20, 2007 Report Share Posted October 20, 2007 Om jag inte minns helt fel tror jag att varje besättningsman har pistol och att det dessutom finns två M4 i vagnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted October 22, 2007 Author Report Share Posted October 22, 2007 (edited) Skulle även vilja lägga till Bgbv82 till listan. * Och BTR-70 * * EDIT: la till en till * Edited October 23, 2007 by Lethal_Impact Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 22, 2007 Report Share Posted October 22, 2007 Skulle även vilja lägga till Bgbv82 till listan. (varför kan jag inte editera mina inlägg?) Det spelar ingen roll hur många vagnar du lägger till på din lista, alla besättningsmän har/ hade samma beväpning. Angående frågan om editering av inlägg så finns det något som kallas för FAQ, leta reda på den så hittar du svaret. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lelle Posted October 27, 2007 Report Share Posted October 27, 2007 I Finland har vi FN Browning High-Power som personligtvapen och 1x ak47 per stridsvagn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
South Posted October 28, 2007 Report Share Posted October 28, 2007 I Finland har vi FN Browning High-Power som personligtvapen och 1x ak47 per stridsvagn. Jaså? Finns det en anledning till varför vagnsbesättningen inte har Rk62 som jag jag fått för mig är standard för resten av Finska armén? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts