Krigar'n Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Hej Hoppas någon kan hjälpa mig med följande detalj: I senaste numret av Pennan & svärdet, närmare bestämt artikeln om medlemsboken "Kanonerna på Djuramåsa", visas några inlagebilder i faksimil. Bland annat en sida om personliga vapen. Där kan den skarpögde bl.a. läsa om de bägge modellerna av Kg som fanns. Och nu till min fråga: Enligt boken så är den ena modellen 650 mm (det vill säga nästan hälften så lång som den andra)? Stämmer det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Enligt denna artikel på wikipedia så är uppgiften fel. Det är säkert tryckfelsnisse som varit framme. Det omfrågade måttet avser troligen pipans längd och inte hela vapnets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forumsledning henke Posted October 18, 2007 Forumsledning Report Share Posted October 18, 2007 Har fått mail av författaren Hej! Jag fick tips om ett inlägg på Ert fina forum om min nya bok "Kanonerna på Djuramåsa" som i dagarna ges ut av SMB. Det stämmer som inlägget skriver att ett förargligt fel smugit sig in i bokens vapenfaktasidor. Det är bara att beklaga - trots intensiv korrekturläsning så "slank" detta fel igenom... Rätt längd på Kulsprutegevär m/37 skall naturligtvis vara 1110 mm, inte 610 mm (vilket egentligen är pipans längd). Min beundran för de observanta och kunniga medlemmarna i Ert forum. Hoppas att de som införskaffar boken inte hittar några fler felaktigheter Jag skulle gärna vilja be forumets adm att publicera detta mailsvar på aktuellt inlägg. Detta då jag tyvärr ej är medlem av SoldfForum, och kan svara i inlägget. Vem vet, jag kanske skall registrera mig... Med de bästa hälsningar Johan Andrée Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E-Sign Andersson Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Vilket truppslag använda vapnet egentligen, läste på Wiki (kanske inte tillförlitligt men ändå) att det användes in på 70-talet? Den kanske bara användes hos Ka på fasta installationer? Jag bara spekulerar. Driftigt författare förresten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted October 18, 2007 Report Share Posted October 18, 2007 Har fått mail av författaren Hej! Jag fick tips om ett inlägg på Ert fina forum om min nya bok "Kanonerna på Djuramåsa" som i dagarna ges ut av SMB. Det stämmer som inlägget skriver att ett förargligt fel smugit sig in i bokens vapenfaktasidor. Det är bara att beklaga - trots intensiv korrekturläsning så "slank" detta fel igenom... Rätt längd på Kulsprutegevär m/37 skall naturligtvis vara 1110 mm, inte 610 mm (vilket egentligen är pipans längd). Min beundran för de observanta och kunniga medlemmarna i Ert forum. Hoppas att de som införskaffar boken inte hittar några fler felaktigheter Jag skulle gärna vilja be forumets adm att publicera detta mailsvar på aktuellt inlägg. Detta då jag tyvärr ej är medlem av SoldfForum, och kan svara i inlägget. Vem vet, jag kanske skall registrera mig... Med de bästa hälsningar Johan Andrée Säger hej till JA som lyste upp komp.uppställningarna i Zagreb med "dagens PX!!".. God fortsättning önskas från en "driver".. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krigar'n Posted October 19, 2007 Author Report Share Posted October 19, 2007 Har fått mail av författaren Hej! Jag fick tips om ett inlägg på Ert fina forum om min nya bok "Kanonerna på Djuramåsa" som i dagarna ges ut av SMB. Det stämmer som inlägget skriver att ett förargligt fel smugit sig in i bokens vapenfaktasidor. Det är bara att beklaga - trots intensiv korrekturläsning så "slank" detta fel igenom... Rätt längd på Kulsprutegevär m/37 skall naturligtvis vara 1110 mm, inte 610 mm (vilket egentligen är pipans längd). Min beundran för de observanta och kunniga medlemmarna i Ert forum. Hoppas att de som införskaffar boken inte hittar några fler felaktigheter Jag skulle gärna vilja be forumets adm att publicera detta mailsvar på aktuellt inlägg. Detta då jag tyvärr ej är medlem av SoldfForum, och kan svara i inlägget. Vem vet, jag kanske skall registrera mig... Med de bästa hälsningar Johan Andrée Detta var ju enastående! Tackar för det relä:ade inlägget/svaret. Jag ser fram emot boken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DaRaven Posted October 19, 2007 Report Share Posted October 19, 2007 Antagligen rät många SoldF:are som har beställt den Jag t.ex. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krigar'n Posted November 23, 2007 Author Report Share Posted November 23, 2007 Antagligen rät många SoldF:are som har beställt den Jag t.ex. Och nu har man den sedan någon vecka tillbaka. Motsvarade förväntningarna. Ser fram emot nästa besök på Beredskapsmuseet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted November 24, 2007 Report Share Posted November 24, 2007 (edited) Tryckfelsnisse tittar fram igen! I avsnittet om Lancasterbombaren är det istället en bild på en Halifaxbombare. Men, trots detta, en välskriven och läsvärd bok. /K Edited November 24, 2007 by Koskela Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt.E Posted November 30, 2007 Report Share Posted November 30, 2007 Tryckfelsnisse tittar fram igen! I avsnittet om Lancasterbombaren är det istället en bild på en Halifaxbombare. Men, trots detta, en välskriven och läsvärd bok. /K skulle kunna gissa vart författaren vänder sig nästa gång det skall korrekturläsas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts