lebos Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 Tja, jag tänkte då hedra några regementen som inte finns ibland oss längre. Skulle även önska att fler var med på denna "minnes-manifestation". Det kommer naturligtvis inte att ändra något, bara visa att vi saknar dessa. Tänkte då göra detta med standard gravlycktor, men allt liknande funkar ju också. Själv kommer jag att hedra: I5, F4, ATS samt tända en marschall vid Viggen-planet vid E14. Visst är det den 3:e November som gäller? Vad tycker ni? Hänger ni på? Bra idé? Eller skitsamma? //Lethal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 Jag håller med dig helt om att det är och känns sorgligt med "regementsdöden". Men att "fira" sådant på just "Alla helgons dag" förefaller ändå klart långsökt anser jag. Däremot kan man ju göra någon form av manifestation på respektive regementes förbands nedläggningsdatum. Mina fem öre. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 Jag är på, jag tänder ljus för ostkustens marinkommando. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sljivovica Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 Light on för 11:e Helikopterdivisionen. Kanske hedrar dagen med en "helikopterfylla", dvs. man dricker så mycket sprit att när man lägger sig så börjar taket att snurra.. >: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 Vill hedra gamla KA 5 i Härnösand med att tända ett litet ljus. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flak Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 LOL! Helt klart Dagens Bästa Tråd! Lätt att jag ska ut och tända machaller vid lämpliga avlidna militära installationer! Frågan är bara vilken man ska välja... MÖP:ar i alla länder, förena eder! Skål! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted October 14, 2007 Author Report Share Posted October 14, 2007 Jag håller med dig helt om att det är och känns sorgligt med "regementsdöden". Men att "fira" sådant på just "Alla helgons dag" förefaller ändå klart långsökt anser jag. Däremot kan man ju göra någon form av manifestation på respektive regementes förbands nedläggningsdatum. Mina fem öre. /Stocken Njae, jag tänker inte just "fira" den stora regementsdöden. Utan det handlar om att hedra dem, som man gör med folk på Alla Helgons Dag. Individer som har inspirerat en osv, fast regementen då. Visst kan man fira det på resp nedläggningsdatum, men personligen vill jag göra det på ett och samma datum och att en "minnes-högtid" som allhelgona passar ypperligt enligt mig. Men jag förstår också vad du menar. (känns som att man har skriv-hybris eller nått) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 (edited) 6 November, Gustav II Adolfs dödsdag borde annars bli en form av "Memorial day" i Sverige( Filis Pro Patria Occisis ), dels för att högtidlighålla de offer svenska folker lämnat i form av stupade knektar och sjömän för vår frihet idag samt de offer Försvarsmakten gjort under Neutralitetsvakter, ubåtsjakter och internationella uppdrag idag. Ett sätt att tala om för svenska folket "du är också dödlig" lär av historien. Nationaldagen är fest, 6 November är allvar, förspända trummor, regnslokande fanor och allvarsamma tal och korum.mg]http://www.jr4it.com/minnen/bilder/poltava.jpg[/img] Edited August 21, 2015 by henke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stocken Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 Hej Lethal_Impact Ja precis, regementena är ju också arbetsplatser och när de läggs ner så förlorar ju människor jobbet med allt vad det innebär... för vissa kan ju det vara en "nystart", men för kanske de flesta, inte minst de som jobbat där länge, trettio år eller så, är det nog bara tungt för ju äldre man blir, ju svårare blir det ju att hitta nytt jobb. Men nu spårar jag ur ordentligt i tråden, så åter till ämnet. /Stocken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 Jag skulle gärna hedra I2 samt A9, men jag kommer tyvärr inte att vara hemma vid det aktuella tillfället. De kommer dock att finnas i mina tankar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted October 14, 2007 Author Report Share Posted October 14, 2007 6 November, Gustav II Adolfs dödsdag borde annars bli en form av "Memorial day" i Sverige( Filis Pro Patria Occisis ), dels för att högtidlighålla de offer svenska folker lämnat i form av stupade knektar och sjömän för vår frihet idag samt de offer Försvarsmakten gjort under Neutralitetsvakter, ubåtsjakter och internationella uppdrag idag. Ett sätt att tala om för svenska folket "du är också dödlig" lär av historien. Nationaldagen är fest, 6 November är allvar, förspända trummor, regnslokande fanor och allvarsamma tal och korum. Mm, 6:e November låter ju bättre. Dessvärre infaller den på en vardag. Vilket kan komplicera det lite. Personligen håller jag då på den 3:e. (trots mindre militär anknytning) Men inget hindrar nån från att göra det på den 6:e heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vildmannen Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 Nja, man kanske inte ska tända gravljus för det nedlagda förbandet vid de gamla kasernerna. Ta istället reda på om det finns en gravplats tillhörig förbandet/officerssällskapet på regementsortens kyrkogård. Där brukade avliden regementspersonal (vanligtvis utan familj) och värnpliktiga begravas förr i tiden. I Boden finns exempelvis gravplatser för varje regemente och om jag minns rätt så vilar där bla värnpliktiga som avled i Spanska sjukan 1918-19. Det skulle kännas mer värdigt att tända en gravlykta där och sända de avlidna knektarna en tanke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spartacus Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 F15 - Du finns fortfarande i våra hjärtan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinceres Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 (edited) Skulle man anordna nån form utav träff då eller? skulle vara väldigt trevligt o nått jag skulle kunna kunna tänka mig hjälpa till o organisera behöver ju inte vara nått jättespektakulärt men nått fint:) En konvoj med möpar som hedrar fallan regementen/flottiljer etc med ljus kanske Jag vill skall hedra : KUNGLIGA ROSLAGENS FLYGFLOTTILJ F28 ( Må du rustas upp med 2 divisioner JAS-39 E/F ) KUNGLIGA ROSLAGENS LUFTVÄRNS REGEMENTE LV 3 KUNGLIGA VAXHOLMS KUSTARTILLERI REGEMENTE KA 1 KUNGLIGA VAXHOLMS GRENADJÄRDSREGEMENTE I 26 KUNGLIGA UPPLANDS FLYGFLOTTILJ F 16 KUNGLIGA SJÖSTRIDSSKOLAN (TÄBY) KUNGLIGA UPPLANDS PANSAR REGEMENTE P1 KUNGLIGA SÖDERMALANDS PANSAR REGEMENTE P3/P10 Edited October 14, 2007 by Vinceres Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 KUNGLIGA ROSLAGENS FLYGFLOTTILJ F28 ( Må du rustas upp med 2 divisioner JAS-39 E/F ) KUNGLIGA ROSLAGENS LUFTVÄRNS REGEMENTE LV 3 KUNGLIGA VAXHOLMS KUSTARTILLERI REGEMENTE KA 1 KUNGLIGA VAXHOLMS GRENADJÄRDSREGEMENTE I 26 KUNGLIGA UPPLANDS FLYGFLOTTILJ F 16 KUNGLIGA SJÖSTRIDSSKOLAN (TÄBY) KUNGLIGA UPPLANDS PANSAR REGEMENTE P1 (EGENTLIGEN GÖTA LIVGARDE) KUNGLIGA SÖDERMALANDS PANSAR REGEMENTE P3/P10 När du är ändå är ute och åker, glöm inte bort: KUNGL. UPPLANDS ARTILLERIREGEMENTE A5, UPPSALA KUNGL. SVEA FLYGFLOTTILJ F8, BARKARBY KUNGL. SÖDERTÖRNS FLYGFLOTTILJ F18, TULLINGE KUNGL. UPPLANDS REGEMENTE, I8->S1 UPPSALA/ENKÖPING KUNGL. VÄSTMANLANDS REGEMENTE, VÄSTERÅS KUNGL. VÄSTMANLANDS FLYGFLOTTILJ F1, VÄSTERÅS KUNGL. VÄSTMANLANDS TRÄNGREGEMENTE T5, SALA KUNGL. SVEA INGENJÖRSREGEMENTE, ING1 SÖDERTÄLJE /K som i Kasernkramare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Nja, man kanske inte ska tända gravljus för det nedlagda förbandet vid de gamla kasernerna. Ta istället reda på om det finns en gravplats tillhörig förbandet/officerssällskapet på regementsortens kyrkogård. Där brukade avliden regementspersonal (vanligtvis utan familj) och värnpliktiga begravas förr i tiden. I Boden finns exempelvis gravplatser för varje regemente och om jag minns rätt så vilar där bla värnpliktiga som avled i Spanska sjukan 1918-19.Det skulle kännas mer värdigt att tända en gravlykta där och sända de avlidna knektarna en tanke. Framför I2s stabsbyggnad i Karlstad finns en minnessten över alla regementets slag och de som stupade där. Det tycker jag är en mycket hedervärd plats att tända ett ljus vid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 som den karlskronit man egentligen är så får man skänka en tanke till gamla goa KA2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
"SSA" Gunny Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Då går min tanke till Norra skånska regementet P6/Fo14, kör där förbi då å då och får en klump i magen varje gång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
joppe Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Då går min tanke till Norra skånska regementet P6/Fo14, kör där förbi då å då och får en klump i magen varje gång då ska jag tända en gassvets för din skull då jag håller till i ett av stridsvagnsgaragen om dagarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 Andra Ytstridsflottiljen, sprungen ur första jagarflottiljen och alla tidigare örlogsenheter vid Stockholms örlogsstation. 1522-2004. GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henil Posted October 16, 2007 Report Share Posted October 16, 2007 I21, Vila i frid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
navyseal Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 (edited) Tänder en lykta för KA 1 Oskar Fredriksborg, Rindö. Amf 1:s flytt till Berga får oxå ingå. Tårades i ögonen. Kändes nästan som en nedläggning. Edited October 17, 2007 by navyseal Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted November 3, 2007 Author Report Share Posted November 3, 2007 Så då var ljusen tända! Tyvärr hittade jag inga minnesstenar på ATS och A4 så där blev det mer sporadiskt. Men ni andra som är från Östersundstrakten kan iaf se en fin liten marschall vid Viggen-planet i grytan. Det kändes faktiskt lite tevligt att tända de där ljusen måste jag säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fjällräv Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Så då var ljusen tända!Tyvärr hittade jag inga minnesstenar på ATS och A4 så där blev det mer sporadiskt. Men ni andra som är från Östersundstrakten kan iaf se en fin liten marschall vid Viggen-planet i grytan. Det kändes faktiskt lite tevligt att tända de där ljusen måste jag säga. Var det möjligen du som hade satt ut ett gravljus vid minnesstenen på f.d. I5? Det ljuset fick i varje fall sällskap av två till efter att jag och ett par andra forumsmedlemmar varit dit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted November 4, 2007 Author Report Share Posted November 4, 2007 Var det möjligen du som hade satt ut ett gravljus vid minnesstenen på f.d. I5? Det ljuset fick i varje fall sällskap av två till efter att jag och ett par andra forumsmedlemmar varit dit. Korrekt! Trevlig sammankomst eller vad man ska kalla det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 detta låter som nåt SoldF borde satsa på alla forumsmedlemmar som kan åker ut till närmsta nedlagda förband och tände ljus varje allhelgona kanske kan få folk att få upp ögonen för regementsdöden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Så då var ljusen tända!Tyvärr hittade jag inga minnesstenar på ATS och A4 så där blev det mer sporadiskt. Men ni andra som är från Östersundstrakten kan iaf se en fin liten marschall vid Viggen-planet i grytan. Det kändes faktiskt lite tevligt att tända de där ljusen måste jag säga. Står inte den på Grytans skjutfält? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Står inte den på Grytans skjutfält? Om du läser lite noggrannare så hittar du: "...vid Viggen-planet i grytan" Men det kanske var något annat du tänkte på? /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strv S Posted November 4, 2007 Report Share Posted November 4, 2007 Tyvärr hittade jag inga minnesstenar på ATS och A4 så där blev det mer sporadiskt. Minnesstenen för A4 är placerad ca 150 - 200 meter vänster om kanslihuset om man kommer från centrum. dåligt placerat, upptäckte den av en slump. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lebos Posted November 4, 2007 Author Report Share Posted November 4, 2007 Tyvärr hittade jag inga minnesstenar på ATS och A4 så där blev det mer sporadiskt. Minnesstenen för A4 är placerad ca 150 - 200 meter vänster om kanslihuset om man kommer från centrum. dåligt placerat, upptäckte den av en slump. Aha, ska komma ihåg det! Ingen som har sett nån ATS-sten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts