Jump to content

Alla Helgons Dag

Recommended Posts

Tja, jag tänkte då hedra några regementen som inte finns ibland oss längre.

Skulle även önska att fler var med på denna "minnes-manifestation".

Det kommer naturligtvis inte att ändra något, bara visa att vi saknar dessa.

Tänkte då göra detta med standard gravlycktor, men allt liknande funkar ju också.

Själv kommer jag att hedra: I5, F4, ATS samt tända en marschall vid Viggen-planet vid E14.

Visst är det den 3:e November som gäller?

Vad tycker ni?

Hänger ni på?

Bra idé?

Eller skitsamma?

//Lethal

Jag håller med dig helt om att det är och känns sorgligt med "regementsdöden". Men att "fira" sådant på just "Alla helgons dag" förefaller ändå klart långsökt anser jag.

Däremot kan man ju göra någon form av manifestation på respektive regementes förbands nedläggningsdatum.

Mina fem öre.

/Stocken

Jag håller med dig helt om att det är och känns sorgligt med "regementsdöden". Men att "fira" sådant på just "Alla helgons dag" förefaller ändå klart långsökt anser jag.

Däremot kan man ju göra någon form av manifestation på respektive regementes förbands nedläggningsdatum.

Mina fem öre.

/Stocken

Njae, jag tänker inte just "fira" den stora regementsdöden. Utan det handlar om att hedra dem, som man gör med folk på Alla Helgons Dag. Individer som har inspirerat en osv, fast regementen då. Visst kan man fira det på resp nedläggningsdatum, men personligen vill jag göra det på ett och samma datum och att en "minnes-högtid" som allhelgona passar ypperligt enligt mig.

Men jag förstår också vad du menar.

(känns som att man har skriv-hybris eller nått)

6 November, Gustav II Adolfs dödsdag borde annars bli en form av "Memorial day" i Sverige( Filis Pro Patria Occisis ), dels för att högtidlighålla de offer svenska folker lämnat i form av stupade knektar och sjömän för vår frihet idag samt de offer Försvarsmakten gjort under Neutralitetsvakter, ubåtsjakter och internationella uppdrag idag. Ett sätt att tala om för svenska folket "du är också dödlig" lär av historien. Nationaldagen är fest, 6 November är allvar, förspända trummor, regnslokande fanor och allvarsamma tal och korum.
mg]http://www.jr4it.com/minnen/bilder/poltava.jpg[/img]

Edited by henke

Hej Lethal_Impact

Ja precis, regementena är ju också arbetsplatser och när de läggs ner så förlorar ju människor jobbet med allt vad det innebär... för vissa kan ju det vara en "nystart", men för kanske de flesta, inte minst de som jobbat där länge, trettio år eller så, är det nog bara tungt för ju äldre man blir, ju svårare blir det ju att hitta nytt jobb. Men nu spårar jag ur ordentligt i tråden, så åter till ämnet.

/Stocken

6 November, Gustav II Adolfs dödsdag borde annars bli en form av "Memorial day" i Sverige( Filis Pro Patria Occisis ), dels för att högtidlighålla de offer svenska folker lämnat i form av stupade knektar och sjömän för vår frihet idag samt de offer Försvarsmakten gjort under Neutralitetsvakter, ubåtsjakter och internationella uppdrag idag. Ett sätt att tala om för svenska folket "du är också dödlig" lär av historien. Nationaldagen är fest, 6 November är allvar, förspända trummor, regnslokande fanor och allvarsamma tal och korum.

Mm, 6:e November låter ju bättre.

Dessvärre infaller den på en vardag.

Vilket kan komplicera det lite.

Personligen håller jag då på den 3:e. (trots mindre militär anknytning)

Men inget hindrar nån från att göra det på den 6:e heller.

Nja, man kanske inte ska tända gravljus för det nedlagda förbandet vid de gamla kasernerna. Ta istället reda på om det finns en gravplats tillhörig förbandet/officerssällskapet på regementsortens kyrkogård. Där brukade avliden regementspersonal (vanligtvis utan familj) och värnpliktiga begravas förr i tiden. I Boden finns exempelvis gravplatser för varje regemente och om jag minns rätt så vilar där bla värnpliktiga som avled i Spanska sjukan 1918-19.

Det skulle kännas mer värdigt att tända en gravlykta där och sända de avlidna knektarna en tanke. :worthy:

Skulle man anordna nån form utav träff då eller? skulle vara väldigt trevligt o nått jag skulle kunna kunna tänka mig hjälpa till o organisera :blink: behöver ju inte vara nått jättespektakulärt men nått fint:) En konvoj med möpar som hedrar fallan regementen/flottiljer etc med ljus kanske

Jag vill skall hedra :

KUNGLIGA ROSLAGENS FLYGFLOTTILJ F28 ( Må du rustas upp med 2 divisioner JAS-39 E/F ) :worthy:

KUNGLIGA ROSLAGENS LUFTVÄRNS REGEMENTE LV 3

KUNGLIGA VAXHOLMS KUSTARTILLERI REGEMENTE KA 1

KUNGLIGA VAXHOLMS GRENADJÄRDSREGEMENTE I 26

KUNGLIGA UPPLANDS FLYGFLOTTILJ F 16

KUNGLIGA SJÖSTRIDSSKOLAN (TÄBY)

KUNGLIGA UPPLANDS PANSAR REGEMENTE P1

KUNGLIGA SÖDERMALANDS PANSAR REGEMENTE P3/P10

Edited by Vinceres

KUNGLIGA ROSLAGENS FLYGFLOTTILJ F28 ( Må du rustas upp med 2 divisioner JAS-39 E/F ) :baskerKav:

KUNGLIGA ROSLAGENS LUFTVÄRNS REGEMENTE LV 3

KUNGLIGA VAXHOLMS KUSTARTILLERI REGEMENTE KA 1

KUNGLIGA VAXHOLMS GRENADJÄRDSREGEMENTE I 26

KUNGLIGA UPPLANDS FLYGFLOTTILJ F 16

KUNGLIGA SJÖSTRIDSSKOLAN (TÄBY)

KUNGLIGA UPPLANDS PANSAR REGEMENTE P1 (EGENTLIGEN GÖTA LIVGARDE)

KUNGLIGA SÖDERMALANDS PANSAR REGEMENTE P3/P10

När du är ändå är ute och åker, glöm inte bort:

KUNGL. UPPLANDS ARTILLERIREGEMENTE A5, UPPSALA

KUNGL. SVEA FLYGFLOTTILJ F8, BARKARBY

KUNGL. SÖDERTÖRNS FLYGFLOTTILJ F18, TULLINGE

KUNGL. UPPLANDS REGEMENTE, I8->S1 UPPSALA/ENKÖPING

KUNGL. VÄSTMANLANDS REGEMENTE, VÄSTERÅS

KUNGL. VÄSTMANLANDS FLYGFLOTTILJ F1, VÄSTERÅS

KUNGL. VÄSTMANLANDS TRÄNGREGEMENTE T5, SALA

KUNGL. SVEA INGENJÖRSREGEMENTE, ING1 SÖDERTÄLJE

/K som i Kasernkramare!

Nja, man kanske inte ska tända gravljus för det nedlagda förbandet vid de gamla kasernerna. Ta istället reda på om det finns en gravplats tillhörig förbandet/officerssällskapet på regementsortens kyrkogård. Där brukade avliden regementspersonal (vanligtvis utan familj) och värnpliktiga begravas förr i tiden. I Boden finns exempelvis gravplatser för varje regemente och om jag minns rätt så vilar där bla värnpliktiga som avled i Spanska sjukan 1918-19.

Det skulle kännas mer värdigt att tända en gravlykta där och sända de avlidna knektarna en tanke. :surprise:

Framför I2s stabsbyggnad i Karlstad finns en minnessten över alla regementets slag och de som stupade där. Det tycker jag är en mycket hedervärd plats att tända ett ljus vid.

Då går min tanke till Norra skånska regementet P6/Fo14, kör där förbi då å då och får en klump i magen varje gång :banghead:

då ska jag tända en gassvets för din skull då jag håller till i ett av stridsvagnsgaragen om dagarna

• 3 weeks later...

Så då var ljusen tända!

Tyvärr hittade jag inga minnesstenar på ATS och A4 så där blev det mer sporadiskt.

Men ni andra som är från Östersundstrakten kan iaf se en fin liten marschall vid Viggen-planet i grytan.

Det kändes faktiskt lite tevligt att tända de där ljusen måste jag säga.

Så då var ljusen tända!

Tyvärr hittade jag inga minnesstenar på ATS och A4 så där blev det mer sporadiskt.

Men ni andra som är från Östersundstrakten kan iaf se en fin liten marschall vid Viggen-planet i grytan.

Var det möjligen du som hade satt ut ett gravljus vid minnesstenen på f.d. I5? Det ljuset fick i varje fall sällskap av två till efter att jag och ett par andra forumsmedlemmar varit dit.

Var det möjligen du som hade satt ut ett gravljus vid minnesstenen på f.d. I5? Det ljuset fick i varje fall sällskap av två till efter att jag och ett par andra forumsmedlemmar varit dit.

Korrekt! :clap:

Trevlig sammankomst eller vad man ska kalla det.

Så då var ljusen tända!

Står inte den på Grytans skjutfält?

Minnesstenen för A4 är placerad ca 150 - 200 meter vänster om kanslihuset om man kommer från centrum.

dåligt placerat, upptäckte den av en slump.

Minnesstenen för A4 är placerad ca 150 - 200 meter vänster om kanslihuset om man kommer från centrum.

dåligt placerat, upptäckte den av en slump.

Aha, ska komma ihåg det!

Ingen som har sett nån ATS-sten?