Jump to content

"Lätta" och roliga befattningar

Recommended Posts

Fick en fråga från en kompis. Hon funderar på att göra lumpen men tvivlar på att hon når särskilt långt vad gäller fysiska krav. Finns det, undrar hon, befattningar som inte är urtråkiga där man inte behöver ha särskilt höga värden vad gäller kondition och styrka?

Typ 2:or på båda.

Eftersom hon ser mig som någon sorts expert på området ;) vore det roligt om någon kunde svara.

ahh, intressant. Finns en liten söt tjej på mitt område som jag snackade med för någon dag sen, hon sa viserligen att lumpen inte troligen var något för henne. Men handlade nog om fysiken en hel del, tror hon skulle knäckas om hon fick på sig lite utrustning men tror hon hade blivit bra befäl, finns det någon rolig plats för henne tror ni??

Borde ju finnas bra platser som är "aktiva" utan att kräva allt för mycke, dock brukar det ju vara så att man ska kunna ta hand om sig själva.

Ett tips till din vän är FV undass, om hon kan tänka sig studera. Annars är det en i mina ögon spännande tjänst med goda möjligher att träna upp sig utan för den delen ha fysiken som främsta "arbetsinstrumet", och sen får vi inte glömma av att vi är nitendo generationen. Så även killarna är ganska dåliga..

kan någon dra detta för mig en gång till, när kan en kvinna bli tvingad till tjänst. När hon sökt mönstring, när hon "mönstrar" eller när hon sitter och säger hon vill ha sin plats. Är hon fast så fort hon ska mönstra eller kan hon hoppa av i "sista" stund?

Stab och Ledning... På tex T2, är väl inte direkt fysigt ansträngande, men väldigt kul... Det kan vara tekninskt krävande, men inte speciellt fysikskt... Dom flesta tjänster på T2 faller under denna "fallang"

Sedan finns ju TransPortLedare plutonen, Som har civila husvagnar med sig i fält :ph34r:

Min uppfattning angående detta med "lätta" befattningar osv är att de FM baskrav som finns för varje befattning skall uppfyllas av varje individ. Klarar man inte detta har man inte i FM att göra, det är ingen prova-på verksamhet för de som tycker det verkar roligt...

Min uppfattning angående detta med "lätta" befattningar osv är att de FM baskrav som finns för varje befattning skall uppfyllas av varje individ. Klarar man inte detta har man inte i FM att göra, det är ingen prova-på verksamhet för de som tycker det verkar roligt...

Tror jag tar och håller med dig...2 i fys e inte bra (undrar vad jag hade :ph34r: )

Vill man verkligen in i det militära så är baskraven "lätta" att jobba upp sig till

Kanske ska ha baskravstest i HV varje år (kanske hade varit ett bra sätt att förbättra folkhälsan på)? B)

/JOR

Edited by 113JOR

Hm, hon borde klara av allt inom flygvapnet, bortsett från flygbasjägare och flygbassäk.

Klargöring och flygmek eller brandman går bort oxå men som sagt alla vapenslag har ju alltid diverse staber där det behövs assistener.

en sak jag tycker är rolig är att denna tråden egentligen lyckats döda alla såna där "jägare är hård utbildning | nähh pansar är hårdare".. för verkar ju som alla är överens om att det finns egentligen inga lätta befattningar, och dom som finns är ganska viktiga att dom finns (staber tex)