Jump to content

Odds och chanser 2008

Guest Calle90

Recommended Posts

Guest Calle90

Goddagens.

Denna tråd vänder sig till alla 90:or som ska mönstra 2008.

Jag tänkte prata lite om odds för en utbildningsplats i lumpen.

De flesta har väl läst artiklen där det står att 27000 skall kallas till mönstring 2008, och 24 500 av dessa vill göra lumpen.

Eftersom motivation är en viktig faktor så antar jag att de 2500 som inte vill göra lumpen, men som ändå ska mönstra inte kommer att göra lumpen. Då återstår alltså dessa 24 500 killar.

På Dagens nyheters hemsida kan man läsa att cirka 12 000 killar ska få göra lumpen, detta kan tyckas mycket eftersom det brukar röra sig om 5000-10000 som brukar få göra lumpen/årskull. Men det är faktsikt 68 000 killar som är födda 1990 i Sverige.

Alltså kan man dra slutsatsen att drygt hälften (12 000 av 24 500) får göra lumpen av de som mönstrar.

Så om man har blivit kallad till mönstring 2008 så har man grovt räknat 50% chans att få göra lumpen. :dribble:

Detta är ganska bra odds tycker jag, man får ju tänka på alla de som kanske har "friserat sanningen" lite på lämplighetsundersökningen, och sagt att de har jättebra kondition osv, men i själva verket inte tränar så mycket alls, och de som faller bort på astma, dålig syn osv.

"Konkurrensen om en plats är stenhård" har det sagts, men egentligen så är den ju ganska stor om man ser på det på det här sättet :)

Är det någon som har synpunkter eller vill tillägga något som jag inte visste?- Skriv ett svar vettja xD

Sen läste jag i en annan tråd att de första 90:orna kommer att kallas till mönstring tidigast i OKTOBER (!!!) 2008.

Är detta sant? Känns verkligen drygt att behöva vänta ett helt år till...

Edited by Calle90

Goddagens.

Denna tråd vänder sig till alla 90:or som ska mönstra 2008.

Jag tänkte prata lite om odds för en utbildningsplats i lumpen.

De flesta har väl läst artiklen där det står att 27000 skall kallas till mönstring 2008, och 24 500 av dessa vill göra lumpen.

Eftersom motivation är en viktig faktor så antar jag att de 2500 som inte vill göra lumpen, men som ändå ska mönstra inte kommer att göra lumpen. Då återstår alltså dessa 24 500 killar.

På Dagens nyheters hemsida kan man läsa att cirka 12 000 killar ska få göra lumpen, detta kan tyckas mycket eftersom det brukar röra sig om 5000-10000 som brukar få göra lumpen/årskull. Men det är faktsikt 68 000 killar som är födda 1990 i Sverige.

Alltså kan man dra slutsatsen att drygt hälften (12 000 av 24 500) får göra lumpen av de som mönstrar.

Så om man har blivit kallad till mönstring 2008 så har man grovt räknat 50% chans att få göra lumpen. :dribble:

Detta är ganska bra odds tycker jag, man får ju tänka på alla de som kanske har "friserat sanningen" lite på lämplighetsundersökningen, och sagt att de har jättebra kondition osv, men i själva verket inte tränar så mycket alls, och de som faller bort på astma, dålig syn osv.

"Konkurrensen om en plats är stenhård" har det sagts, men egentligen så är den ju ganska stor om man ser på det på det här sättet :)

Är det någon som har synpunkter eller vill tillägga något som jag inte visste?- Skriv ett svar vettja xD

Sen läste jag i en annan tråd att de första 90:orna kommer att kallas till mönstring tidigast i OKTOBER (!!!) 2008.

Är detta sant? Känns verkligen drygt att behöva vänta ett helt år till...

haka inte upp dig för mkt på odds. Inget i försvarsmakten fungerar på ett logsikt sätt. de kan lika gärna hoppa över en hel årskull. men jag håller med författaren i det tidigare inlägget. om du visar dig positivt inställd till lumpen så borde det gå bra=)

håller med vissar du dig motiverad intresserad och bar förbered. så ska det gå vägen. träna fysik och lokiskt tenkade innan. ( ex: man får 3 rader med mönster vad blir mänstret på de 4 raden och så har man 3 alternativ att välja på då tyåp såna saker bla kommer) Lycka till.

Guest Calle90

Jo, men det känns ändå lite tryggare att veta att det ändå finns en relativt stor chans att få en plats.

Apropå att öva logiskt tänkande så lånade jag faktiskt en skitbra bok, den hette tup "mät din egen iq"

Det var både ordförståelse och "vilken blir nästa figur i raden..." frågor, plus en massa annat nyttigt.

Det var typ 4 test och sedan kunde man räkna ut på ett ganska säkert sätt vilken iq man hade, jag låg på 115 någonting tror jag.

Det stog också på baksidan av boken att om man tränade logiskt tänkande innan ett iq prov så kunde man förbättra sitt resultat med uppemot 15%.

Detta är alltså ett hett tips, sedan har jag vart inne på illustrerad vetenskaps hemsida, de har ett bra iq-test som man kan öva sig på.

Leta även efter gamla högskoleprov på internet, där kan man öva ordförståelse så det ryker om det :worthy:

Edited by Calle90

håller med vissar du dig motiverad intresserad och bar förbered. så ska det gå vägen. träna fysik och lokiskt tenkade innan. ( ex: man får 3 rader med mönster vad blir mänstret på de 4 raden och så har man 3 alternativ att välja på då tyåp såna saker bla kommer) Lycka till.

Ordförståelse kan vara bra att ha. Men jag ser varför du hoppade över den biten.

Jag tror inte heller att du ska börja tänka på odds, det är bättre att du tränar och att du är motiverad när du väl är där än att du kommer med inställningen "det löser sig".

Kolla också in vilka tjänster du är intresserad av, så att det inte blir som för en annan och man sitter där och inte får en syl i vädret när det väl gäller. :lol:

Som lite kuriosa så kommer 1.3 promille av alla som gör lumpen av 89:orna komma från min klass, kanske fler då det är en tjej som funderar på det också. Bara så att ni vet :rockon:

Själv så tycker jag att det är en självklarhet att de bäst lämpade för göra lumpen, det är ingen lek! Jag hoppas att Ulf Ivarsson har blivit felciterad eller att citat är taget ur sin helhet.

Ulf Ivarsson, chefredaktör för tidningen Hemvärnet, oroas över att försvaret är på väg mot ett elitförsvar där bara de bäst lämpade får göra lumpen.
Urdrag ur artikeln: Färre kallas till mönstring (SvD)

Själv så tycker jag att det är en självklarhet att de bäst lämpade för göra lumpen, det är ingen lek! Jag hoppas att Ulf Ivarsson har blivit felciterad eller att citat är taget ur sin helhet.

Ulf Ivarsson, chefredaktör för tidningen Hemvärnet, oroas över att försvaret är på väg mot ett elitförsvar där bara de bäst lämpade får göra lumpen.
Urdrag ur artikeln: Färre kallas till mönstring (SvD)

Jag tror nyckelordet i den meningen är bara, han är helt enkelt emot nerskärningarna. :lol:

Jag tror nyckelordet i den meningen är bara, han är helt enkelt emot nerskärningarna.

Förstår hur du tänker, invasinsförsvaret var nog för många en stor fördomskrossare när många människor med olika bakgrund träffades och blev tvingade att samarbeta. Men Försvarsmaktens huvudsyssla ska inte vara som fördomskrossare och har jag en stooor godispåse med 50 000 karameller och jag ska välja ut 5000 så väljer jag de karameller som är godast, jag kommer inte för sakens skull blanda med några syrliga eller salta osv. Bara de bäst lämpade för ligga i min godispåse.

Och om han är emot nedskärningarna borde han hojtat till för längesedan.

nog med OT. :lol:

Till de som mönstrar 2008: Stirra er inte blinda på siffror, att man har 25% chans eller 1/4 är bara sanning med modifikation. Presterar du bra på mönstringen eller väljer rätt tjänst så har du 100% chans att komma in.

Med de orden vill jag önska lycka till!

Jag försår hur du tänker och håller med, det är bara herr Ivarsson som lever kvar i det glada invasionsförsvaret. Inte jag. (inget ont om invasionsförsvaret men i dagens lilla försvar måste man ju prioritera)

Men som sagt, nog med OT.

Lycka till alla nittior.

Guest Calle90

Jag kommer absolut inte komma dit med inställningen att "det löser sig", jag ville endast påpeka med tråden att det finns en relativt stor chans att komma in även fast alla säger att det är så hård kokurrens och bla bla.

Ska träna på och göra mitt bästa och man får se hur långt det räcker helt enkelt, finns ju alltid hemvärnets 3 månaders GSU i värsta fall :happy:

Jag tror inte heller att du ska börja tänka på odds, det är bättre att du tränar och att du är motiverad när du väl är där än att du kommer med inställningen "det löser sig".

Kolla också in vilka tjänster du är intresserad av, så att det inte blir som för en annan och man sitter där och inte får en syl i vädret när det väl gäller. :banghead:

Som lite kuriosa så kommer 1.3 promille av alla som gör lumpen av 89:orna komma från min klass, kanske fler då det är en tjej som funderar på det också. Bara så att ni vet :rolleyes:

Jag kommer absolut inte komma dit med inställningen att "det löser sig", jag ville endast påpeka med tråden att det finns en relativt stor chans att komma in även fast alla säger att det är så hård kokurrens och bla bla.

Ska träna på och göra mitt bästa och man får se hur långt det räcker helt enkelt, finns ju alltid hemvärnets 3 månaders GSU i värsta fall :banghead:

Varnar bara!

Ok om vi ska vara helt ärliga så kan du stoppa dina odds på lämplig plats för det är ju en jävla massa saker som spelar roll på mönstringen som INTE har med odds att göra. Kondition, initligens, styrka osv.

Jag tror att du kan glömma oddsen, den här tråden och logik inom försvarsmakten.

Förberd dig och kämpa som en kåt iller på mönstringen och du kan nog räkna med en plats. Om du inte är sjuk eller har kondition som en däckad tax eller liknande.

Guest Calle90
Ok om vi ska vara helt ärliga så kan du stoppa dina odds på lämplig plats för det är ju en jävla massa saker som spelar roll på mönstringen som INTE har med odds att göra. Kondition, initligens, styrka osv.

Jag tror att du kan glömma oddsen, den här tråden och logik inom försvarsmakten.

Förberd dig och kämpa som en kåt iller på mönstringen och du kan nog räkna med en plats. Om du inte är sjuk eller har kondition som en däckad tax eller liknande.

Tack, jag vet att man inte ska förlita sig på odds, men inte heller helt bortse från dem.

Men tänk på att 12 000 killar (och en del tjejer) är jäkligt mycket mer folk som får göra lumpen än bland 89:orna, där rörde det sig om drygt 4000+

Edited by Calle90

Guest Calle90

Fick du inte göra lumpen alltså?

En stor nackdel är att man sätter jävligt stor press på sig själv.

Det är bättre att gå dit det får blir vad det blir, så slipper man bli besviken, som jag blev.

Fast nu hade jag en dålig dag.

En stor nackdel är att man sätter jävligt stor press på sig själv.

Det är bättre att gå dit det får blir vad det blir, så slipper man bli besviken, som jag blev.

Fast nu hade jag en dålig dag.

Fast samtidigt måste man verkligen ha en aning om vad man vi bli innan man kommer ditt, annars blir man överkörd inne vid inskrivningsförättaren som en annan.

Jag tror att jag har blivit laktosintollerant :( Är chanserna = 0 nu eller ? :baskerPa:

De blir definitivt mindre, men om de försvinner helt tvivlar jag på?

För det känns inte som att de släpar ut laktosfri mat i skogen! Menmen, det finns ju piller att knapra i värsta fall. :baskerPa:

Det är bara att hoppas på det bästa, hade själv laktosintolerans när jag var yngra, växte bort för några år sedan som tur var. Inte speciellt kul.

• 2 weeks later...
Jag tror att jag har blivit laktosintollerant :( Är chanserna = 0 nu eller ? :navy:

Nej, jag har en laktosintolerant på plutonen. Visar du dig bara lämlig i övrigt och gör ditt bästa och står dig i konkurrensen så kan du komma in. Men om du tänkt dig att vara på ett förband som jobbar mycket borta från kasern så får du ställa in dig på problem (grönpåsarna är inte helt laktosfria, exempelvis) och att de hellre väljer en utan laktosintolerans om de nu kan.