tinhead Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Ojj kommer verkligen detta att hända? http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines Högkvarteret kommer inom kort att gå ut med en skrivelse som reglerar vilken personal som skall tilldelas en tropikuniform, bland annat beroende på beredskap. Övriga kommer att tvingas återlämna uniformen. Har det hänt tidigare att dom gjort på sådant sätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikström Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Ojj kommer verkligen detta att hända? http://www2.mil.se/sv/Nyheter/Nyheter-mils...?from=headlines Högkvarteret kommer inom kort att gå ut med en skrivelse som reglerar vilken personal som skall tilldelas en tropikuniform, bland annat beroende på beredskap. Övriga kommer att tvingas återlämna uniformen. Har det hänt tidigare att dom gjort på sådant sätt? Ja det har skett förr. Bland annat med M90P, förstår inte vad som är konstigt med att man endast får ut utrustning man behöver i tjänsten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Sen kan man ju hävda att en lättare uniform behövs även hemma i Svedala ibland. Dock ej vintertid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 - Ökenuniformen är sydd efter samma mönster som hela fältuniformssystemet, men istället för att välja en luftig uniform, som det är tänkt, så hämtar många ut plagg som är en eller flera storlekar mindre. Det här tyckte jag var skoj. Folk väljer alltså uniformer de ser snygga ut i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riffel tittaren Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Sen kan man ju hävda att en lättare uniform behövs även hemma i Svedala ibland. Dock ej vintertid. M90L FN tilldelas till de flesta. Tropikuniform behövs nog inte i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 OK, jag utgick från att det var just 90L som det var fråga om här...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 - Ökenuniformen är sydd efter samma mönster som hela fältuniformssystemet, men istället för att välja en luftig uniform, som det är tänkt, så hämtar många ut plagg som är en eller flera storlekar mindre. Det här tyckte jag var skoj. Folk väljer alltså uniformer de ser snygga ut i Jo tack för det. När jag var i liberia fick vi ut funktionströjor när jag var på leave. när jag kom tillbaka fanns bara xl kvar. Alla hade tagit tröjor som satt åt på kroppen. Jag som var bland de korta fick ta ut en xl. Kul. inte alls. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 (edited) Fast den typen av tröjor ska väl sitta tight för att fungera optimalt samtidigt som snygghetsfaktorn torde vara försumbar. Eller är jag ute och cyklar? Edited October 12, 2007 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Fast den typen av tröjor ska väl sitta tight för att fungera optimalt samtidigt som snygghetsfaktorn torde vara försumbar. Eller är jag ute och cyklar? Jo. Men killar som är 1.85 och muskellösa ska inte ha medium. Det blir lite väl tajt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Men risken att kanske reta upp en och annan person, kan jag tycka denna reglering kan vara bra. Har tyvärr träffat på ett antal officerer som plockat ut i princip hela M90 sortimentet, bortsett från de olika special varianterna M90p, M90 motorcykeldräkt etc. Har man tjänst i Sverige så borde det ju räcka med att ha M90 och M90L hängande i sitt skåp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kiowa Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 - Ökenuniformen är sydd efter samma mönster som hela fältuniformssystemet, men istället för att välja en luftig uniform, som det är tänkt, så hämtar många ut plagg som är en eller flera storlekar mindre. Det här tyckte jag var skoj. Folk väljer alltså uniformer de ser snygga ut i Nja, riktigt så enkelt är det inte. Jag upplever inte att storlekarna stämmer så bra överens med de i vanliga 90-systemet. T.ex. mina byxor så behövdes en storlek större än normalt och fältjackan kunde jag använda som enmanstält. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Göta Lejon Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Fast den typen av tröjor ska väl sitta tight för att fungera optimalt samtidigt som snygghetsfaktorn torde vara försumbar. Eller är jag ute och cyklar? Jo. Men killar som är 1.85 och muskellösa ska inte ha medium. Det blir lite väl tajt. Men till en 'muskellös' kille borde väl medium istället bli ganska luftigt och inte tajt....? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adam Wilhelm Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Nja, riktigt så enkelt är det inte. Jag upplever inte att storlekarna stämmer så bra överens med de i vanliga 90-systemet. T.ex. mina byxor så behövdes en storlek större än normalt och fältjackan kunde jag använda som enmanstält. Min 90L är felsydd hela den. När jag provade ut den så valde jag 160/65 i byxan och 170/55 i jackan. Jackan är bedömt en 170/65 i verkligheten och byxan är 160/55. Alltså är jackan för stor och byxan för trång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mech.Inf Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Nja, riktigt så enkelt är det inte. Jag upplever inte att storlekarna stämmer så bra överens med de i vanliga 90-systemet. T.ex. mina byxor så behövdes en storlek större än normalt och fältjackan kunde jag använda som enmanstält. Min 90L är felsydd hela den. När jag provade ut den så valde jag 160/65 i byxan och 170/55 i jackan. Jackan är bedömt en 170/65 i verkligheten och byxan är 160/55. Alltså är jackan för stor och byxan för trång. Instämmer jag har måtten 190/75 på M90F. På M90L har jag 180/65 i jackan och 190/85 i byxan. Kruxet är bara att ärmarna i jackan blir för korta, men storlekar som passar finns såklart inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 12, 2007 Author Report Share Posted October 12, 2007 Ang stroleksproblem: Låter nästan som att dom skulle ha en instruktion om _hur_ den skall sitta inte hur man själv tycker att den skall sitta? Exempelvis "jacka som ett enmanstält"..kanske avsiktligt se på beduiner det är inte så tighta plagg där inte? Men jag kan bara gissa utifrån artikel och det ni har sagt.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ugly Posted October 12, 2007 Report Share Posted October 12, 2007 Fast den typen av tröjor ska väl sitta tight för att fungera optimalt samtidigt som snygghetsfaktorn torde vara försumbar. Eller är jag ute och cyklar? Jo. Men killar som är 1.85 och muskellösa ska inte ha medium. Det blir lite väl tajt. Men till en 'muskellös' kille borde väl medium istället bli ganska luftigt och inte tajt....? Haha... Jo, det är sant. Jag bjuder på den missen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vesku Posted October 13, 2007 Report Share Posted October 13, 2007 Sitter uniformerna som de ska på de soldaterna som är på bilden i artikeln? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 13, 2007 Report Share Posted October 13, 2007 Sitter uniformerna som de ska på de soldaterna som är på bilden i artikeln? Ja, det ser ut så iaf. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brigadgeneralen Posted October 13, 2007 Report Share Posted October 13, 2007 Styrsla er, det kommer nya bara de tillåts komma över Svensk gräns! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bushman Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 gör som alla andra innan oss... GILLA LÄGET!! jag tror inte varken de som åkte till vare sig korea, sinai eller kongo hade uniform som var helt och hållet ok, för dem i början av deras mission de heller. engelsmännen under första gulfkriget stred till större delen i woodland, pga en viss försäljning av öken uniformer de ansågs inte behöva. (ni kan ju gissa till vilket land man sålde uniformerna till) vi har åtminstone förhoppningsvis alla fått ut 90L/FN, tropik tillförs efter hand. och även om vi får öken/tropik/artic/urban, så kommer merparten av NBG ändå åka med krpsk94 och grön sv2k. ge tropik/öken till dem som behöver den bäst, vi andra får svettas i 90L. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted October 14, 2007 Report Share Posted October 14, 2007 (edited) Någon som kan upplysa oss oupplysta om skillnaderna mellan 90L och de andra lätta uniformerna? EDIT: Sökte och hittade detta: http://forum.soldf.com/index.php?act=Searc...iform+%2Btropik Någonting mer? Edited October 14, 2007 by LeadHead Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QUINN Posted October 22, 2007 Report Share Posted October 22, 2007 90 tropik ar sytt i typ ripstop material, den har lite spacade skumplattor for knana som e helt underkanda och darmed tas bort vid forsta basta tillfalle, den andas c:a 192 % battre an 90-L och annars e det samma utforande, dock sa e det knappar pa byxfickorna istallet for dragkedja. jag kan saga att jag hade nojet att gora mission i 90 tropik o den var helt klart godkand ( forutom att min verkade latt lukta rutten jast efter 3 dar i tvattsacken). enda nackdelen var att jag sakert gick genom 3 par byxor da det var lite latt att slite sommarna i grenen om inte byxorna var pa pricken din storlek. hemma i sverige skulle jag inte ha en tanke pa att bara 90 tropik under sommaren da vi tyvarr har lite kallare klimat an afrika. trehnkman noh de fehn palava. / a strong man doesn't provoke arguments. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts