Jump to content

Tar strid för Kockums

Recommended Posts

Från dagens blt.se:

Tar strid för Kockums

Torsdag 11 Oktober 2007 03:00

Tar strid för Kockums

KARLSKRONA Förre partiledaren för kristdemokraterna, numera riksdagsledamoten Alf Svensson blåser till strid för marinen och Kockums försvar.

- Det krävs en ordentlig omvärldsanalys innan man börjar dra ner på försvarsanslaget. Det som under en tidsperiod kan te sig fredligt kan snabbt förändras. För närvarande råder det avspänning i vår region. Men hur ser det ut 2017 eller 2025, säger Alf Svensson till BLT.

I en motion till riksdagen kräver Alf Svensson en satsning på den marina nischen.

Risk för avveckling

- Sverige består av 270 mil kust. Därför tycker jag att marinen måste få tillräckligt med resurser. Det är viktigt för Sverige att ha en marin styrka men utan utveckling kan det långsiktigt finnas risk för avveckling, säger han.

Förvånad

Alf Svensson som följt utvecklingen av smygtekniken på Kockums varv i Karlskrona och Malmö sedan 1990-talets början är förvånad över att regeringen avvaktar med en fortsatt utveckling av nytt ubåtssystem och att en uppföljning av korvetterna Visby stryks i materielplanen.

- Jag beklagar detta. Industrin bör självfallet få ett beslut om att få fortsätta utvecklingen av nästa ubåtsgeneration. Ett sådant besked borde komma redan i år, säger Alf Svensson och fortsätter:

- Och att inte satsa på nästa generation ytfartyg ter sig märkligt. Just nu marknadsförs Visbykorvetterna och intresset för systemet är stort. Att då uttala att det inte blir någon nästa generation försvårar självfallet försäljningen på export.

Håller med Odenberg

Alf Svensson förstår varför Mikael Odenberg lämnade posten som försvarsminister.

- Mikael Odenberg hävdade att frågorna kring nedskärningarna av försvarsanslaget togs i fel ordning och jag håller med honom. Jag håller också med honom om att det inte alltid är billigare att köpa materiel från hyllan. Inte om man jämför med vad Kockums lyckats åstadkomma. De har ett teknikförsprång långt före sina konkurrenter.

Hur uppfattas dina synpunkter av övriga alliansen?

- Man måste våga påtala det man tycker är fel. Det är inte rätt att bara sitta och tiga. Det är viktigt att se långsiktigt. Världen är i ständig förändring, svarar Alf Svensson.

Lars-Göran Enarsson

[email protected]

Uppenbarligen finns det fortfarande politiker som har det sunda förnuftet i behåll.

/Per

Detta underforum behandlar fartyg. Inte rävspel och politiken kring byggandet av dessa. Flyttar tråden till "SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > Luckan > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut".

/Vargas, BLÅGUL

Sverige bygger inga stridsvagnar längre men vi har väl ändå stridsvagnar? Vi skall inte ha ett sånt industristöd längre det är bara arbetsmarknadspolitik. Det vi behöver med dagens"hotbild" finns att köpa över disk mycket, mycket billigare. Varför skall skattepengar subventionera ett tyskt varv?

Jag tycker att det som är desto viktigare, men som verkar ha glömts bort någonstans i diskussionen är att hela projektet YSNY verkar ha strykts, vilket är en stor katastrof för vår framtida förmåga att agera inom sjöstridsområdet. Det kanske inte är så viktigt att det är just Kockums som bygger våra fartyg, MEN som jag har uppfattat det så stryker man inte bara den del där man samarbetar med Kockums, utan hela projektet.

Vad ska hända med vår flotta?

@skog tja visbykorvetterna ska väl köras i en bunt år, när det börjar bli slitna kommer man titta på den internationella marknaden efter lämpliga ersättare. Sen om det blir tyskt, norskt, amerikanskt eller något annat land vet ingen idag