Jump to content

Svensk sisu i dansk tjänst...


Recommended Posts

Kika på denna bilden

 

04000101.jpg

 

Titta på SISU:N sonm står parkerad i skjulet :D

 

 

Norskt camo.. Svensk regplåt och bemannad av Danskar... kan det bli mer samnordidkt :D

 

Rullade i Bosnien från 2000 och fram åt.. tror danskarna hade dem fram till de avvecklade i slutet av 2002 :)

 

De var ursprungligen sålda till Norge och användes av Nor medcoy sedan tog svenskarna över dem och hade dem på SMC (Swedmedcoy) mellan 1998 och 1999 (dec) då Danskarna Leasade dem eftrsom de saknade pansrade Sjv transport fordon som var snabba nog för att passa i bsonien (M113 ansågs som ett dåligt val) och amerikanerna krävde att ett sådant skulel finnas i beredskap på Tab:en för att kunna utnyttas när deras egna Softskin ambulandser inte funkade på grund av stridigheter eller liknande. I gengäld fick Nordic Polish Battlegroup itnyttja deras Hkp :)

För övrigt satt det RA 180 i dessa... Ett antal BA missioner fikc inte ha RA 180 med sig enr då de var för "hemliga" nu satt de i fordon skötta av Danskar.... Världen fäörändras ibland snabbt..

Lite kuriosa bara ;-)

Hoppas någon fann den intressant ;-)

Edited by Maverick
Link to post
Share on other sites

Hehe...

 

Ja, jag hade ju helt klart uppskattat RA 180 istället för 421... Då hade parterna haft LITE svårare att lyssna på oss. Och sen hade vi sluppit att hela tiden höra "in the red" av US-flygare.

Men det är ju trevligt att prylarna är till nytta. :D

Link to post
Share on other sites
Då hade parterna haft LITE svårare att lyssna på oss. Och sen hade vi sluppit att hela tiden höra "in the red" av US-flygare.

*KLIAR SIG I SKLLAEN* ÄR RA180 kompatibel med amrikansk radio???

 

 

Tillägas bör är att Danskarna körde den bara i klar läge då de körfe på Medevac frekvensen... Sedan var de väl inte betodda med Koderna till den :D

Link to post
Share on other sites
Då hade parterna haft LITE svårare att lyssna på oss. Och sen hade vi sluppit att hela tiden höra "in the red" av US-flygare.

*KLIAR SIG I SKLLAEN* ÄR RA180 kompatibel med amrikansk radio???

 

 

Tillägas bör är att Danskarna körde den bara i klar läge då de körfe på Medevac frekvensen... Sedan var de väl inte betodda med Koderna till den :D

Som info så har t ex FINBAT en svensk RA180 för att kunna samverka med SWEBAT i Kosovo. Men dom fick bara nyckeln till QL KompL, om jag inte är helt ute och cyklar.

 

"Saaalii-Coy, Räjjdio Check åååvee".... B)

Link to post
Share on other sites
Då hade parterna haft LITE svårare att lyssna på oss. Och sen hade vi sluppit att hela tiden höra "in the red" av US-flygare.

*KLIAR SIG I SKLLAEN* ÄR RA180 kompatibel med amrikansk radio???

 

 

nej det är den inte men den superanaloga 421 är.

 

vad det gäller KDA så spelar det ju ingen större roll vilka nycklar du har tillgång till om du vill knäcka systemet. man kanske litar på finnar britter osv så pass (alt man tror att dom knäckt eller kan knäcka krypyteringen) att man ger dom tillgång till hemligheten.

Link to post
Share on other sites
  • 5 years later...
Då hade parterna haft LITE svårare att lyssna på oss. Och sen hade vi sluppit att hela tiden höra "in the red" av US-flygare.

*KLIAR SIG I SKLLAEN* ÄR RA180 kompatibel med amrikansk radio???

 

 

nej det är den inte men den superanaloga 421 är.

 

vad det gäller KDA så spelar det ju ingen större roll vilka nycklar du har tillgång till om du vill knäcka systemet. man kanske litar på finnar britter osv så pass (alt man tror att dom knäckt eller kan knäcka krypyteringen) att man ger dom tillgång till hemligheten.

 

 

Kan man inte ta fram egna koder till Ra180?? har ett minne av att ha läst det i en instruktionsbok. Alltså kan det inte vara så där jättehemligt???

Link to post
Share on other sites

Att framställa egna kryptonycklar brukar vara tämligen förbjudet. TSA vill ha koll på alla kryptonycklar som finns.

 

Jag har ingen utbildning på Ra180, men det torde vara ett ganska enkelt krypto eftersom FRO till och med utbildar ungdomar på det och det kan mycket väl finnas en inbyggd funktion för att ta fram kryptonycklar i apparaten. Bland annat MGK har en sådan funktion.

Link to post
Share on other sites
Kan man inte ta fram egna koder till Ra180?? har ett minne av att ha läst det i en instruktionsbok. Alltså kan det inte vara så där jättehemligt???

Ja det är möjligt att skapa egna KDA, dock så får detta bara göras av vissa personer som har tillgång till en speciell mjukvara.

 

 

Att framställa egna kryptonycklar brukar vara tämligen förbjudet. TSA vill ha koll på alla kryptonycklar som finns.

 

Jag har ingen utbildning på Ra180, men det torde vara ett ganska enkelt krypto eftersom FRO till och med utbildar ungdomar på det och det kan mycket väl finnas en inbyggd funktion för att ta fram kryptonycklar i apparaten. Bland annat MGK har en sådan funktion.

Ra180 har inget inbyggt krypto, den frekvenshoppar endast. För att kryptera trafik så behöver man en extern kryapp.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...