Guest MoRep Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Så det blev väl lite beslutat att vi skull hålla nån som helst kontakt i IKSen här. Jag lägger ut en string sedan får vi väl se. Jag var där iaf. Men om någon annan redan lagt ut en string så får ni vi hänvisa mig. VB 143 ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Tja! så du var med i korvettstyrkan? funderade på att söka dit (var med IM01 och IM02) men jag åker till kosovo istället. Ni hade visst övning för ett tag sedan? skriv hur det var! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragulin Posted February 13, 2003 Report Share Posted February 13, 2003 Tjena Morep! Jodå, jag var med!! Jag var på Visborg och det blev suveränt bra till slut. I början märktes det tydligt att befälen/flottan inte visste riktigt hur de skulle hantera grejen att det helt plötsligt inte är en massa bevärningar i besättningen, men de skådade ljuset, tycker jag, och sjöperioden var helt perfekt förutom att vädret ställde till det. Vissa övningar kunde inte genomföras i det isläge som rådde i övningsområdet. Bra befäl, bra sammanhållning och generellt sett goda ambitioner inom förbandet. Jag hade inte så mycket med korvett-besättningarna att göra, men vi på Visborg funkade bra ihop tycker jag. Första veckan var lite rörig. Flottan är inte van vid det här, det märktes! Ganska dålig struktur på vissa delar av verksamheten under landfasen och exempelvis en helt obegriplig Fys rätt som det var. Ett par av föredragen kunde vi klarat oss utan också kanske. Resten av tiden ägnades åt livräddning, livbåtsövningar, skyddstjänstövningar på Särimmer och Ägir och de var som vanligt bra och nyttigt. Sjöfasen var mycket utbildning tjänstegrensvis och "under gång" men syftet med de här veckorna var förmodligen att bygga en besättning av det lösa härke som ryckte in i Januari och det lyckades man nog ganska hyfsat med. Jag hoppas helt klart på mission!! Det finns fortfarande vakanser, främst på artilleri/teknik-sidan men även i byssan och som vaktsoldater. Det verkar som att man definitivt är villig att lyssna av på oss som ingår i förbandet "på golvet" och man inser att vi har en hel del nyttig kompetens att tillföra. Jag ser flera förändringar av ganska rigida strukturer komma i framtiden. Vi "sjömän" visste mer än befälen om ganska mycket ibland, och det tog man till sig. Starkt att inte låsa fast sig i prestigetänkande! Mitt i utbildningen kom man på att man skulle göra en kunskapsinventering av besättningen och förmodligen leder det fram till något positivt. Jag gör gärna en IKS02 och en 03 om man fortsätter så här!! Haglund håller på att försöka snickra ihop en inoff hemsida med forum och så, så att vi can "stay in touch". Tills vidare kan vi ju ses här! VB471 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hotel Charlie One Posted February 20, 2003 Report Share Posted February 20, 2003 Nån mer än jag som tycker att det borde finnas lite mer info på 2ysflj hemsida om den genomförda utb med tanke på att det fortfarande saknas folk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leo Posted February 25, 2003 Report Share Posted February 25, 2003 Vad är det för civila tjänster som saknas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts