Jarl Posted October 9, 2007 Report Share Posted October 9, 2007 Hej. Tänkte om ni kunde ge mig lite tips på någon sjysst skaljacka i prisklassen 1000-2000 kr. Hade tänkt att använda den till skidåkning, vandringar sådär några gånger om året. Men även civilt, till skolan och sådär. Finns det några billigare altenativ till lundhags/haglövs som inte kostar 4 papp? Eller vilka av deras billigare modeller bör jag kolla extra på? Vilka märken/modeller bör jag akta mig för? Tackar på förhand! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krigar'n Posted October 9, 2007 Report Share Posted October 9, 2007 Hej. Tänkte om ni kunde ge mig lite tips på någon sjysst skaljacka i prisklassen 1000-2000 kr. Hade tänkt att använda den till skidåkning, vandringar sådär några gånger om året. Men även civilt, till skolan och sådär. Finns det några billigare altenativ till lundhags/haglövs som inte kostar 4 papp? Eller vilka av deras billigare modeller bör jag kolla extra på? Vilka märken/modeller bör jag akta mig för? Tackar på förhand! Först: Det finns så mycket att välja på - som du säkert lagt märke till själv!? Det jag tycker du ska titta på är material, ventilering, sömmar och hur öljetter/genomföringar samt lås verkar. Tidigare hade jag en Tierra. Kommer inte ihåg vad modellen heter, men det var en av deras bättre. Kostade väl ca 2500:- i början på 90-talet. Idag har jag en Didriksson Outdoor, som jag är mycket nöjd med. Den kostar ca 2000:- Du kommer säkert att få en massa tips. Hoppas de hjälper mer än de förvirrar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Berg Posted October 11, 2007 Report Share Posted October 11, 2007 Kort fråga: En skaljacka är en jacka som man kan plocka ut fodret o.s.v och använda det separat. Rätt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 11, 2007 Report Share Posted October 11, 2007 Jag skulle säga att en skaljacka är en jacka utan foder, men det är säkert fel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted October 11, 2007 Report Share Posted October 11, 2007 TAIGA är ett företag som jag varmt rekomenderar....... Har två Taiga och är helnöjd med båda. Bra Mtrl i jackorna, man har tänkt till när man konstruerat modellerna så det går att "arbeta" utan i kläderna utan massa bök. Fick-systemen är utmärkta, massor med utrymme. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krigar'n Posted October 11, 2007 Report Share Posted October 11, 2007 En skaljacka är det yttersta skikt man har på sig (flerskiktsmodellen). Skaljackan är vindtät och står emot regn. Ofta i andasmaterial som gör att den släpper ut fukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted October 22, 2007 Report Share Posted October 22, 2007 Taiga har REA på den blåa Taiga Forest-jackan som ska utgå. Pris 1545:- plus moms (vilket blir cirka 1931:-). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Krook Posted October 22, 2007 Report Share Posted October 22, 2007 Ovanstående jacka finns endast som XL för reapriset. Vill man ha annan storlek så blir det fullt pris som ändå är bra. Källa: Taiga TNR 221430 /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victor Posted October 25, 2007 Report Share Posted October 25, 2007 Håll utkik på Stadium, Intersport, Team Sportia och motsvarande. Ibland har dom bra skaljackor till nedsatta priser. Jag hittade min Haglöfs Vector (utgången modell, 3-lagers Gore-Tex) för runt 2 lakan, nedsatt en dryg tusenlapp. Kanske inte så stor chans nu när de e kallare ute, men de kostar ju inget å hålla ögonen öppna! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
3924 Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Om du inte har något emot att köpa på Internet så rekomenderar jag. www.addnature.se www.northstar.se Låt se; Addnature Haglöfs Chaos Jacket Haglöfs Lim Ultimate Jacket Mammut Microlayer Windbreaker Marmot Cloudlight Jacket The North Face Varius Guide Jacket Northstar Bergans Anatomic herr Bergans Superlett unisex Milo, Daman unisex Northstar har en krångligt webbsystem så jag får unte ut någe url, så du får leta upp dem själv. De finns under: Skalplagg/regn-->Skaljackor (se vänster spalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts