Bravo One Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Satt och kollade på ett bild galleri från Somalia -93 och om när Black Hawken gick ner. Och kolla vad man ser en 11 bil och ett par svenskar =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Hmmm,,, Nån som har mer info om fallet. Svenskar i somalia, hur många, vad och uppgift. Ps:Bravo1 Kan du ge oss url Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Hmmm,,, Nån som har mer info om fallet. Svenskar i somalia, hur många, vad och uppgift. Ps:Bravo1 Kan du ge oss url Sverige satte någon gång 92-93 upp ett fältsjukhus med tillhörande personal för FNs räkning i Somalia. Detta fanns på plats under 3-4 missioner tror jag och är en inte alltför välkänd mission. Tror det är under SO02 eller SO03 som BHD utspelar sig. Känner dock inte till särskilt mycket om dessa missioner, någon annan på forumet har kanske tom gjort en SO-mission? Kuriosa från Somalia är att svenskarna använde amerikanska öken-uniformer till stor del, M90-systemet ansågs inte riktigt hålla måttet därnere mht klimat bla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roninn Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Sverige hade fyra missioner i Somalia, dom var 3 månaders missioner. Dvs de flesta rekade över från ettan till tvåan och sen mellan trean och fyran. Episoden frånh BHD utspelar sig under trean. Sverige hade ett fältsjukhus där och en vaktpluton med tre skyttegrupper. De var samlokaliserade med amerikanerna. Jag tycker det är lite elakt att säga att M90 inte "höll måttet" där nere var det väääldigt varmt runt 40 grader utan problem. Att då M90 var för varm är inget man kan klaga om, den är inte gjord för det klimatet, så visst den "höll inte måttet" med den måttstocken. Den var kass på samma sätt som amerikanska M1A2 stridsvagnen är kass för skärgårdsstrid, den är inte byggd för sånt. Hoppas det klarat upp nått Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 9, 2003 Author Report Share Posted February 9, 2003 Här har vi en svensk som var i Somalia med öken uniform http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0...,260312,00.html Bilden kommer från följande site: http://www.bhd93.com/ För att hitta den specifika bilden med svenskarna kolla Gallery --> Somalia Pictures --> Galleri 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 (edited) Jag tycker det är lite elakt att säga att M90 inte "höll måttet" där nere var det väääldigt varmt runt 40 grader utan problem. Att då M90 var för varm är inget man kan klaga om, den är inte gjord för det klimatet, så visst den "höll inte måttet" med den måttstocken. Den var kass på samma sätt som amerikanska M1A2 stridsvagnen är kass för skärgårdsstrid, den är inte byggd för sånt. Det var inte meningen att det skulle tolkas så, inget konstigt att den inte är funkis i det klimat den inte är specad för. Det var väl en mission i Sierra Leone(?) där det användes norska öken-uniformer av samma orsak? Men du vet väl att stridsvagnar alltid kan köra överallt utan problem, det har iaf pansarfolket sagt till mig... Edited February 9, 2003 by SFC Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArvidA Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Av vad jag har förståt så användes M/90 på kvällarna/nätterna och amerikanska öken uniformer på dagarna. Mer svenskar i Somalia http://w1.889.telia.com/~u88904453/Somaliabilder.htm ( http://w1.889.telia.com/~u88904453/ ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
softfeel Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Nu när de syns sida vid sida kan vi enas om att 11 bilen är mkt snyggare än hummern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickaelK Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 elvan är inte snyggare än hummern.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dobberman Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Av vad jag har förståt så användes M/90 på kvällarna/nätterna och amerikanska öken uniformer på dagarna. Mer svenskar i Somalia http://w1.889.telia.com/~u88904453/Somaliabilder.htm ( http://w1.889.telia.com/~u88904453/ ) Det visas lite bilder där..och den ena killen...Lt Bessing fick medalj av okänd valör för tapperhet visad vid en strid om det Svenska sjukhuset i Mog......Var lite ruggigt tydligen ett tag där.......Svenskarna gjorde bra ifrån sig där vad jag hört... Striden varade tydligen ett bra tag....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SFC Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Det visas lite bilder där..och den ena killen...Lt Bessing fick medalj av okänd valör för tapperhet visad vid en strid om det Svenska sjukhuset i Mog......Var lite ruggigt tydligen ett tag där.......Svenskarna gjorde bra ifrån sig där vad jag hört... Striden varade tydligen ett bra tag....... Har också hört litegrann om det där, dock inget som jag kan bekräfta till 100%. Men det verkar som sagt ha hänt en del iaf. Bessing är väl major nu och jobbade på SWEDINT senast jag träffade på honom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Partyman Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Jag var där Det var under sista missionen , SO 04, det hände. Jag jobbade då på Swedish Field Hospital (SFH). Det var en söndag om jag kommer ihåg det rätt och UNOSOM skulle ha en löpartävling den dagen. Den blev plötsligt tidigarelagd en timme utan någon förklaring. Inga problem för oss, vi hade bara en vätskekontroll att sköta. Skälet till tidigareläggandet visade sig när några GRK-granater landade i målområdet den planerade tiden målgången skulle vara. 5 –6 skadade tror jag , det hade varit mångdubbelt fler om inte tiden ändrads. Antar det var tips från båda hållen som spelade in. Under dagen nåddes vi av rykten att det hade störtat en helikopter kring hamnen. Vi klättrade upp på taket till våra boningshus och kunde se att det kom rök nere från stan och att det var en stor aktivitet av helikoptrar. Det var först nästa dag som vi fick reda på vidden av det hela. SFH tog emot en amerikan och som tack för det fick sjukhuset en medalj! Resten av de sårade hade redan flugits till Frankfurt av jänkarna. De hade ett ambulansflygplan i luften från Tyskland redan innan man hade fått ut de instängda. Den följande veckorna var spända. Jänkarna byggde upp sin kapacitet något otroligt samtidigt som Aidid inte gjorde något. Vi var vana att det varje dag var överfall med GRK, RPG, KSP och eldhandvapen. Mest nattetid då somalierna hade tuggat cat hela dagen och smög fram mot taggtråden för att skjuta RPG in i Ambassad- och Universitetsområdet. Oftast blev de upptäckta och då sköt jänkarna utgående GRK-lys så att vakterna kunde brassa på med KSP och AKAN. På morgonen andra dagen fick vi reda på att den första Galaxyn skulle landa. Vi gick upp på taket och kollade. Strax före landning lyft varenda US-helikopter såg det ut som. De gjorde ett långsamt svep över staden under tiden som Galaxyn landade. En klar maktdemonstration. Sen gick uppbyggnaden raskt; en morgon när vi vaknade (av jänkarna som springande kl. 06.00 sjöng ”Now we are passing the lazy swedes…”) hade en Abramscamp vuxit fram. Jänkarna började patrullera med främst Bradleys och höll Abrams i Strongpoints för försvar av vägar. Vi fick höra att hangarfartyget USS George Washington var på väg. Efter någon dag såg vi det första flygplanet; en F-14 som cirklade över staden. Den följdes senare av ständiga patruller av attackplanen A-6 Intruder. För att slippa köra genom staden byggde jänkarna en ny väg runt utkanten av staden: ”Bypass Road”. Den var kanske inte mer än 5 – 10 km lång men hade 3 strongpoints med vardera 4 Abrams. En morgon såg vi några helikopterhangarfartyg som låg på redden. Det var någon sorts ”Expedition Force” från US Marines. Sen var himlen full av marinhelikoptrar. De flög runt och landade på varenda helipad för att programmera sina GPS. Vid ett tillfälle landade tre Sea Knights samtidigt på vår helipad. Ut ur dem strömmade minst en pluton marines, chefen hejade, kollade en karta och sen traskade de i väg … Tidigare under 1993 hade Spectre-gunships varit verksamma men dragits tillbaka. Nu var de tillbaka, de första dagarna flög de dygnet runt för att sedan bara flyga på natten. En kväll hörde vi obekanta explosioner, det var Spectre som grusade ner en fabrik som Aidid hade. Hela natten dånade planen varv efter varv över våra hus och man skulle kunna tro att det inte skulle gå att sova men det gick bra. Personligen sov jag som bäst när jag hörde ”stridsbuller”; helikoptrar, flygplan, KSP, AKAN, lys m.m. Då visste jag att det var andra som var vakna och skyddade oss. Maktuppbyggnaden och lugnet gjorde oss nervösa, vi hörde att om de inte släppte helikopterpiloten (Mike Durant ?) skulle de lägga staden i ruiner…För att hålla modet uppe på piloten flög de med en HKP med stora högtalare och spelade Beach Boys. Bakom den flög en Cobra som eskort. Röda Korset förhandlade fram en frigivningen av piloten som överlämnades till oss under ett stort mediauppbåd. Efter detta var det lugnt och nedtrappningen fortsatte och jänkarna åkte hem i mars –94. SFH packade ihop till jul och vi åkte hem. SFH var mycket uppskattat av somalierna eftersom det var enda stället de kunde få kirurgvård. Totalt var det ungefär 6- 8 000 civila som vårdades och ca. 1 500 operationer gjordes. Nästan alla var allvarliga frakturer och skottskador. De flesta som vårdades skulle inte ha överlevt annars. SFH fick vårda civila så länge man kunde fungera som traumasjukhus och ta emot stora skadeutfall av UNOSOM –personal. Vi var så uppskattade att det var allvarliga hot om att med väld hindra oss att resa hem! Vår hemresa skedde därför vid hemlig tidpunkt under starkt eskort av norrmän och jänkare.. Det finns mycket att berätta om SFH men jag sätter punkt nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Där ser man. Jag var under det starka intrycket att norrmän aldrig gjort någon nytta alls. Jag är härmed rättad ' Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Partyman Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Norrmännen hade APC vilket vi inte hade. Vi körde med en "Fattigmans-APC" dvs en 30-bil med sandsäckar på flaket med en öppen yta i mitten där 20 pers kunde tränga ihop sig. I 11-bilarna var det sandsäckar på golvet för att minska risken vid minpåkörningar. Vi brukade få hjälp av norrmännen med VIP-transporter bla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
veteran Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 (edited) Var tvungen att skriva lite i en gammal tråd pga att SO04 ska fira 10-årsjubileum (eg 11 år) nu i helgen. Ett gott gäng som kommer att åka Finlandsbåten. Tjoho! Somaliamissionerna SO01-04 är det inte många som känner till så mycket om så jag ska bidra till att sprida lite ljus. På forumet är det mest Balkan som gäller men det är inte så konstigt. Vi var inte så många som gjorde SO och därav har det nog blivit lite "mytbildning". Men precis som tidiga BA-bataljoner var detta riktigt "heta" missioner. Som Partyman och andra skrev ovan så var det 3-månadersmissioner. Svenska Fältsjukhuset bestod av drygt 140 personer där de flesta (naturligtvis!) jobbade med sjukvård, så även jag. Vi tog mest emot somalier men även en hel del FN-soldater från andra länder samt NGO´s. Varje dag kom en strid ström av skadade in till sjukhuset. Vanligast var trafikskador, skott-/sprängskador, misshandel och diverse sjukdomar. Sjukhuset var som nämnts mycket uppskattat av många pga av den professionella vård som utfördes under ganska primitiva förhållanden. Det var fullt upp hela tiden. Sjukhuset och universitetsområdet (där vi hade vår camp) besköts ofta med såväl grk som ehv. Att vi var ett sjukhus betydde inget i sammanhanget. Antagligen riktades elden mot våra nära grannar amerikanerna. En kväll slog 3 granater ner på sjukhusområdet. En läkare fick en lättare splitterskada i armen men det kunde gått mycket värre. Flera personer, däribland jag själv, stod riktigt nära (ca 15 m) på en uteplats. Sandsäcksskyddet räddade oss men ett sjukvårdstält (m.m.) blev förstört. BHD-händelsen inträffade under SO04. För övrigt upplever jag BHD-filmen som välgjord men kraftigt vinklad till amerikanernas fördel. Stämmer iaf inte med min bild av Somalia och händelserna där. Amerikanerna fick stryk, men som talesättet säger: Som man bäddar får man ligga.... Vi fick ta emot amerikaner och soldater från andra nationer som skadats den kvällen. Bessing fick mycket riktigt medalj för att framgångsrikt ha lett en ca 45 min lång eldstrid med somalisk milis. Sjukhusets vakttorn som bemannades av vår vaktpluton blev en kväll kraftigt beskjuten från hustak på andra sidan en väg sett från vakttornet. De två svenska vakterna besvarade elden direkt från ett mycket utsatt läge och sköt i stort sett slut på ammunitionen (ksp och ak) under eldstriden. Dessa två borde också belönats med medalj enligt mitt sätt att se det. Samtidigt gavs det eld från svenska vaktgaten i ett bakre läge. Dessutom drogs andra länders vakttorn i eldstriden. Inga svenskar skadades och eventuella "förluster" på andra sidan är okänt. Finns mycket mer att berätta men jag håller här. Många gjorde ett kanonjobb under SO01-04. Under en så kort period hände otroligt mycket och mycket gott uträttades. Jag är stolt över att ha tjänstgjort i Somalia! Nu ska det bli gott med en återträff! EDIT: Ser nu att denna tråd och mitt inlägg borde ligga under Soldint. Edited May 6, 2004 by veteran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miccar Posted May 6, 2004 Report Share Posted May 6, 2004 Trevligt att se lite mer somaliaveteraner. Lite bilder från 01:an, tyvärr blev jag av med kameran i ett tidigt skede så det blev inte så många bilder tagna. SO01 bilder Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FNYXA Posted July 17, 2004 Report Share Posted July 17, 2004 Håller på med en hemsida om SO 03 Somalia SO 03 Ska flyttas över till SO03 Ska fortsätta efter sommaren har ett mkt stort fotoarkiv som flera har mailat in som ska redigeras Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts