Honke Posted October 8, 2007 Report Share Posted October 8, 2007 Var inne på "regementshopen" på P7 i fredags o handlade några T-shirt grön. Inne i butiken så hängde där en uppsättning "gore tex" M90 ( vet ej vad den heter ), när min polare tog upp för att kika lite närmare på den så snäste tanten i "kassan" av sig att: - Den får bara soldater i NBG köpa!! Såg ju att där hängde M/90P o annat godis Men som sagt, vem får köpa vad i shopen?? Jag menar det borde ju vara bättre att vi får köpa tex ( gore tex stället ) där än att folk snor o stjäl kronans saker, för själv vill jag endast ha ärligt köpta grejor. Antar att dom är omutbara oxå i den där shopen.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 8, 2007 Report Share Posted October 8, 2007 Är det inte bättre att ställa den frågan till personalen i shopen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-donTomaso- Posted October 8, 2007 Report Share Posted October 8, 2007 Var inne på "regementshopen" på P7 i fredags o handlade några T-shirt grön. Inne i butiken så hängde där en uppsättning "gore tex" M90 ( vet ej vad den heter ), när min polare tog upp för att kika lite närmare på den så snäste tanten i "kassan" av sig att:- Den får bara soldater i NBG köpa!! Såg ju att där hängde M/90P o annat godis Men som sagt, vem får köpa vad i shopen?? Jag menar det borde ju vara bättre att vi får köpa tex ( gore tex stället ) där än att folk snor o stjäl kronans saker, för själv vill jag endast ha ärligt köpta grejor. Antar att dom är omutbara oxå i den där shopen.... Vad kostade de olika plaggen du nämnde? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honke Posted October 9, 2007 Author Report Share Posted October 9, 2007 Var inne på "regementshopen" på P7 i fredags o handlade några T-shirt grön. Inne i butiken så hängde där en uppsättning "gore tex" M90 ( vet ej vad den heter ), när min polare tog upp för att kika lite närmare på den så snäste tanten i "kassan" av sig att:- Den får bara soldater i NBG köpa!! Såg ju att där hängde M/90P o annat godis Men som sagt, vem får köpa vad i shopen?? Jag menar det borde ju vara bättre att vi får köpa tex ( gore tex stället ) där än att folk snor o stjäl kronans saker, för själv vill jag endast ha ärligt köpta grejor. Antar att dom är omutbara oxå i den där shopen.... Vad kostade de olika plaggen du nämnde? The Swede- Jo, kan tyckas men nu gjorde jag inte det pga personalens bemötande och enligt min åsikt därav tvivelaktiga inställning till sitt arbete. Därav frågan i tråden. Nä ingen aning om vad det kostade, polar`n hann knappt röra gore tex jackan innan tanten vrålade som om hon höllt på att bli våldtagen eller nåt. Så vi kännde att här inne gäller se men inte röra o helst inte komma dit över huvudtaget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted October 9, 2007 Report Share Posted October 9, 2007 Ett tag var det fritt fram att köpa Skjorta m/93 för HV-pers i P7-shåppen, sen plötsligt blev det tvärnit och endast Yoff fick handla dessa. Apropå dom uniformer som du sett hängandes där så kan det möjligen vara plagg som är "leveransklara" för Yoff som beställt med påsydda gradbeteckningar, förbandstecken osv. Där brukar hänga en flock såna med papperslappar med beställarens namn på. En tanke bara... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted October 10, 2007 Report Share Posted October 10, 2007 (edited) Varför skulle vpl få handla i regementsshopen, annat än t-shirts och dekaler (och andra souvenirer) på markan? Edited October 10, 2007 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted October 10, 2007 Report Share Posted October 10, 2007 Varför skulle vpl få handla i regementsshopen, annat än t-shirts och dekaler (motsv) på markan? På vissa förband är regementsshoppen mer av vad andra kallar för markan, på LG är t.ex. markan mer ett bord med lite snickers på och gardesshoppen ett ställe att köpa t-shirts osv på (sen finns det ju även annat skit som vpl inte får köpa även här, så som reglementen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted October 10, 2007 Report Share Posted October 10, 2007 Är det någon som kan informera om de regler som gäller på P7s regementsshop, Kan man som hemvärnare köpa vissa artiklar, såsom t-skirts, mm. Finns det någon sida på nätet som P7s shop lägger ut information på? Själv boende i Helsingborg så jag har en viss körsträcka för att undersöka. Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted October 10, 2007 Report Share Posted October 10, 2007 Är det någon som kan informera om de regler som gäller på P7s regementsshop, Kan man som hemvärnare köpa vissa artiklar, såsom t-skirts, mm. Finns det någon sida på nätet som P7s shop lägger ut information på? Själv boende i Helsingborg så jag har en viss körsträcka för att undersöka. Charlie Spartan På P7 har jag själv handlat t-shirt, strumpor, kallingar mm så det är fritt fram. Dock så kan det då finnas förbehåll för vissa andra artiklar om du inte är Yoff. Priserna är schyssta, men glöm inte ditt HV-leg. All försäljning reggas på ditt pers.nr! Möjligen för att missbruk ska förhindras. Shoppen finns inne på Tsf i "butiksdelen" där all annan förbrukningsmtrl finns till trupp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted October 10, 2007 Report Share Posted October 10, 2007 På P7 har jag själv handlat t-shirt, strumpor, kallingar mm så det är fritt fram. Dock så kan det då finnas förbehåll för vissa andra artiklar om du inte är Yoff.Priserna är schyssta, men glöm inte ditt HV-leg. All försäljning reggas på ditt pers.nr! Möjligen för att missbruk ska förhindras. Shoppen finns inne på Tsf i "butiksdelen" där all annan förbrukningsmtrl finns till trupp. Tackar för info, Jag fick även ett PM från min Bat KVM (tackar för infon) som informerade mig om att man kan gå in på förrådet här i Helsingborg och beställa samma artiklar, samma regler gäller som på P7s shop. Förrådspersonalen har en lista på vad man får köpa och vad man inte får köpa. Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted October 11, 2007 Report Share Posted October 11, 2007 Tackar för info, Jag fick även ett PM från min Bat KVM (tackar för infon) som informerade mig om att man kan gå in på förrådet här i Helsingborg och beställa samma artiklar, samma regler gäller som på P7s shop. Förrådspersonalen har en lista på vad man får köpa och vad man inte får köpa. Charlie Spartan Ett tilllägg när man beställer på förrådet här i Helsingborg så måste man betala dessa varor i förskott. Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ing Posted October 11, 2007 Report Share Posted October 11, 2007 Möjligen för att missbruk ska förhindras. Det där är jag lite nyfiken på, hur skulle shoppen missbrukas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 11, 2007 Report Share Posted October 11, 2007 Möjligen för att missbruk ska förhindras. Det där är jag lite nyfiken på, hur skulle shoppen missbrukas? Folk kan ju köpa t-shirts och underställ som är helt nya å byta in mot 200gånger tvättade varianter, så att med nästa tvätt riskerar FMLOG att dela ut nästan helt nya persedlar Tjaa eller så är det "gore tex" M90 troligtvis FJS02 eller RS05. Där dom har fått för sig att bara officerare får köpa av någon skum anledning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cf112 Posted October 11, 2007 Report Share Posted October 11, 2007 Möjligen för att missbruk ska förhindras. Det där är jag lite nyfiken på, hur skulle shoppen missbrukas? Folk kan ju köpa t-shirts och underställ som är helt nya å byta in mot 200gånger tvättade varianter, så att med nästa tvätt riskerar FMLOG att dela ut nästan helt nya persedlar Tjaa eller så är det "gore tex" M90 troligtvis FJS02 eller RS05. Där dom har fått för sig att bara officerare får köpa av någon skum anledning? Eller bara så enkelt att någon får för sig att beställa 100 t-shirts för 32:- /st och säljer på tradera/blocket för 90 spänn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charlie Spartan Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Var inne på förrådet här i Helsingborg. Beställde några gröna t-skirts samt tygnamnskylten (visste inte att man kunde köpa tygnamnskylten via förrådet. Kostnad 20 kr per styck) Charlie Spartan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 Varför skulle man inte få handla saker man tycker att man behöver, när man själv betalar, enbart för att man har en annan gradbeteckning på kragen/axeln/ärmen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
antonanton Posted October 15, 2007 Report Share Posted October 15, 2007 på tal om att handla grejer, vart kan man köpa stålgrå yllesockar och dom vita tjockare yllesockarna? strl grön. Har bläddrat igenom hela "webbshoplistan" + att jag var på överskottsbolaget som jag hade för mig sålde lite militärt överskott... men det var bara skitna slipmaskiner och billigt schampo där. Nån som har ett tips? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Munken_swe Posted October 17, 2007 Report Share Posted October 17, 2007 på tal om att handla grejer, vart kan man köpa stålgrå yllesockar och dom vita tjockare yllesockarna? strl grön. Har bläddrat igenom hela "webbshoplistan" + att jag var på överskottsbolaget som jag hade för mig sålde lite militärt överskott... men det var bara skitna slipmaskiner och billigt schampo där. Nån som har ett tips? Prova shopen på närmaste regemente. Jag har i alla fall sett att det finns. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
E-Sign Andersson Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 På LG så får man gå in och handla om man vill, jag vart iaf aldrig stoppad. Inte försökt köpa nåt större så som uniformer osv. Men jag tror att det gick bra att få köra "gore tex" varianten. Har för mig att det någon som inhandlade den, inte för att vi sen fick bära den i tjänsten men ändå. Och på P7 är ju personalen i förrådet lite....ja vad ska man säga, "snäsigare"? "aggressivare"? "otrevligare"? ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johanp Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 Inte för att vara sån, men på gardesshoppen har de ju knappast några gore-tex uniformer till salu... Det närmaste kamoflagefägrgade/taktiska pryl jag nånsinn sett där är en uppdragssäck i kamoflage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 Varför skulle man inte få handla saker man tycker att man behöver, när man själv betalar, enbart för att man har en annan gradbeteckning på kragen/axeln/ärmen? Därför du får allt du anses behöva som beväring, som officer eller anställd finns ett snnat behov sv att köpa saker till tjänsten eftersom dessa använder sina persedlar dagligen under betydligt längre tid, och tvättbyte (alt Hongkong kineser som tvättmästare) inte alltid funkar som alternativ, men iofs så är kronans skrädderier urusla. Varför kan man inte få inköpsorder på tex en C1a, kommisen sitter urkass och har dålig kvalite, då borde man få gå till sin skräddare och sy upp en istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 Varför skulle man inte få handla saker man tycker att man behöver, när man själv betalar, enbart för att man har en annan gradbeteckning på kragen/axeln/ärmen? Därför du får allt du anses behöva som beväring, som officer eller anställd finns ett snnat behov sv att köpa saker till tjänsten eftersom dessa använder sina persedlar dagligen under betydligt längre tid, och tvättbyte (alt Hongkong kineser som tvättmästare) inte alltid funkar som alternativ, men iofs så är kronans skrädderier urusla. Varför kan man inte få inköpsorder på tex en C1a, kommisen sitter urkass och har dålig kvalite, då borde man få gå till sin skräddare och sy upp en istället. Tack, då fick jag svar på det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vargas Posted October 21, 2007 Report Share Posted October 21, 2007 Varför kan man inte få inköpsorder på tex en C1a, kommisen sitter urkass och har dålig kvalite, då borde man få gå till sin skräddare och sy upp en istället Därför att du får den dagliga dräkt som du anses behöva som officer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muts Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Var inne på "regementshopen" på P7 i fredags o handlade några T-shirt grön. Inne i butiken så hängde där en uppsättning "gore tex" M90 ( vet ej vad den heter ), när min polare tog upp för att kika lite närmare på den så snäste tanten i "kassan" av sig att:- Den får bara soldater i NBG köpa!! Såg ju att där hängde M/90P o annat godis Men som sagt, vem får köpa vad i shopen?? Jag menar det borde ju vara bättre att vi får köpa tex ( gore tex stället ) där än att folk snor o stjäl kronans saker, för själv vill jag endast ha ärligt köpta grejor. Antar att dom är omutbara oxå i den där shopen.... Vad kostade de olika plaggen du nämnde? Just goretexjackan kan jag tänka mig är av märket Taiga. Det är ett gäng på Fbs på F17 som har beställt den. Kostar dryga 5000 spänn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 (edited) 5000kr verkar vara lite val dyrt. RS05 finns att kopa pa www.specialprojects.se billigare... 3400kr + moms Edited October 26, 2007 by coolhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
-donTomaso- Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 5000kr verkar vara lite val dyrt. RS05 finns att kopa pa www.specialprojects.se billigare... 3400kr + moms Nja, priserna är inklusive moms. Komplett RS05-ställ för strax under 6000:- inkl. moms. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 (edited) Varför kan man inte få inköpsorder på tex en C1a, kommisen sitter urkass och har dålig kvalite, då borde man få gå till sin skräddare och sy upp en istället Därför att du får den dagliga dräkt som du anses behöva som officer. Det vet jag också, men just den man får ut håller inte måttet för att vara värdig en officer tycker jag. Dålig kvalite på tyget(syntet och knappt blått, galoner i plast osv), dålig passform. en duger bättre som regnkappa än fin kavaj. Det hade varit bättre om man fått ekonomisk ersättning för att sy upp enistället, så kan jag tänka mig att bidra med lite själv för bättre tyg och riktiga guldgaloner från RN. Edited October 26, 2007 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 Därför du får allt du anses behöva som beväring, som officer eller anställd finns ett snnat behov sv att köpa saker till tjänsten eftersom dessa använder sina persedlar dagligen under betydligt längre tid, och tvättbyte (alt Hongkong kineser som tvättmästare) inte alltid funkar som alternativ, men iofs så är kronans skrädderier urusla. Inget bra svar till varför man skall stänga ute myndiga vuxna. Försk gärna igen. J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Psilander Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 (edited) Därför du får allt du anses behöva som beväring, som officer eller anställd finns ett snnat behov sv att köpa saker till tjänsten eftersom dessa använder sina persedlar dagligen under betydligt längre tid, och tvättbyte (alt Hongkong kineser som tvättmästare) inte alltid funkar som alternativ, men iofs så är kronans skrädderier urusla. Inget bra svar till varför man skall stänga ute myndiga vuxna. Försk gärna igen. J.K Nilsson Är rullan gäller ett bra svar?, för det var det jag menade. Manskap ska inte springa runt hur som helst, vissa uniformspersedlar är förbehållma officerare, specialförband etc då ska inte fotfolket (vpl, Hv mfl ska inte springa runt och leka cowboy i specialbeställda uniformer mm. Det är iallafall min personliga åsikt Fältuniformer skall bäras som det är framtaget för strid av rätt personal i tjänsten. Daglig dräkt, etc kan /och bör) skräddarsys, ha exklusivare material osv. Dessutom bör det bli förbjudet för icke behöriga att bära uniformspersedlar som yttersta plagg, tex M00 byxor privat, eller m87 kappor från överskottsbolgat som privat ytterrock. Edited October 26, 2007 by Psilander Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J.K Nilsson Posted October 26, 2007 Report Share Posted October 26, 2007 vissa uniformspersedlar är förbehållma officerare, specialförband etc då ska inte fotfolket (vpl, Hv mfl ska inte springa runt och leka cowboy i specialbeställda uniformer mm. Vilka Persedlar är det? J.K Nilsson Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts