QuizQuoz Posted October 6, 2007 Report Share Posted October 6, 2007 (edited) Jag ska egentligen bara fråga om en axelklaffshylsa men varför inte samla alla i den tråd. Min fråga är helt enkelt om detta stämmer? UniR FM säger i bilaga 2 att galonen ska vara 12,7 mm men kapitel 9 säger 6,3 mm. /QQ som längtar efter nya UniR Edited October 6, 2007 by QuizQuoz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted October 6, 2007 Report Share Posted October 6, 2007 Du blandar inte ihop kadetter och officerare vilka har olika tjocklek pa galonerna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nahoj84 Posted October 6, 2007 Report Share Posted October 6, 2007 UniR FM 03 säger i bilaga 2 att galonen ska vara 12,7 mm men kapitel 9 säger 6,3 mm.Samtidigt säger kap. 9 att flygvapenemblemt ska vara 40 mm högt men det stämmer inte när den har måtten 45 x 35 mm alt. 70 x 60 mm (enligt bil.2). Att den ska vara 90 graders vinkel har jag gissat mig till och avståndet mellan galonerna kommer från bil. 2 och avståndet från botten av hylsan till flygvapenemblemt är från kap. 9. Sen kan man ju förvirra det hela mera genom att undra om inte galonerna ska sänkas lite så det blir som på mässjacks ärmen eller flottans axelklaffshylsor enligt bilder kap.9. Anledningen till att jag frågar är att jag har sett varianter där vinklarna är under flygvapenemblemet vilket såg väldigt dumt/konstigt ut. /QQ som längtar efter nya UniR Anledning till att det finns axelklaffar med flygemblem ovanför vinklarna är att dessa har utgått men används av en del ändå. Dock så blir det inkonsekvent när kadetter har emblemet under gradbeteckningen och alla andra (utom generaler) har gradbeteckningen under flygembelmet. Detta har protokollet uppmärksammat men vad man bestämde i frågan har jag inte koll på. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuizQuoz Posted October 6, 2007 Author Report Share Posted October 6, 2007 @coolhand Nja, det är inte det jag är ute efter, utan jag är ute efter om flygvapenemblemet ska vara under eller över vinkeln/vinklarna. Det andra är mest lull jag passa på att fråga, lika bra att reda ut allt på en gång. Men om man kollar i kap. 9 så är galon tjocklekarna: 16 mm - Överste av första graden 12,7 mm - Överste till fänrik 8 mm - Översta av första graden, sergeant (samt fanjunkare) 6,3 mm - Major, Löjtnant samt kadett Enligt bil. 2: 45 mm - Generalperson 16 mm - Överste av första graden 12,7 mm - Överste till fänrik och kadett 8 mm - Överste av första graden 6,3 mm - Major och löjtnant 45 mm, 16 mm och 8 mm = galon m/51 12,7 mm och 6,3 mm = galon m/02 (enligt kap. 9 m/00) Allt till axelklaffshylsor och inte mässjacks ärmar för att vara övertydligt. @nahoj84 Tack för det svaret! Någon som har mailadressen till PROT, hittar inte på mil.se längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted October 6, 2007 Report Share Posted October 6, 2007 Måttet 40 mm är avståndet från försvarsgrenstecknets nedre kant till nedre delen av nedre vinkeln, alltså inte måttet på försvarsgrenstecknet. FörsvarsgrensteckenAll militär personal tillhörande flygvapnet bär försvarsgrenstecken – 45 mm flygemblem m/51 - av guldfärgat broderi 5 mm ovanför gradbeteckning på axelklaffshylsa till vapenrock, jacka och kappa m/87 samt till blå ylletröja, trenchcoat m/84, sjörock 93, svart regnkappa och skjorta m/78. Generalsperson (utom general) och kadett bär flygemblemet 8 mm från axelklaffshylsans nederkant och 5 mm under nedersta delen av den nedre gradbeteckningsgalonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
QuizQuoz Posted October 6, 2007 Author Report Share Posted October 6, 2007 (edited) Tack The Swede! Jag har uppdaterat bilden och tagit bort de frågor jag fått svar på. Nu är det bara frågan om vilken galonbredd som är rätt enligt kap. 9 eller bil. 2. Edited October 6, 2007 by QuizQuoz Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
coolhand Posted October 6, 2007 Report Share Posted October 6, 2007 (edited) Har aldrig sett en kadett med en 12,7mm galon, men det borde ju finnas manga pa detta forumet som ar kadetter som kan bekrafta/dementera... Sen sa kan det ju fortydligast att 16mm och 6,3mm anvands tillsammans med 12,7mm galoner i fallen da de anvands, men det kanske var tydligt redan innan. edit stavning Edited October 6, 2007 by coolhand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nahoj84 Posted October 6, 2007 Report Share Posted October 6, 2007 Har aldrig sett en kadett med en 12,7mm galon, men det borde ju finnas manga pa detta forumet som ar kadetter som kan bekrafta/dementera... Sen sa kan det ju fortydligast att 16mm och 6,3mm anvands tillsammans med 12,7mm galoner i fallen da de anvands, men det kanske var tydligt redan innan. edit stavning Jag kan då efter att ha mätt mina konstatera att dessa är på 6,3 mm så det borde vara de rätta. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts