Jump to content

SIB övningsutrustning

Guest SGT Björn

Recommended Posts

Guest SGT Björn

Hej alla kunniga,

Såg i länken om HV och terrorister att de på pipan till AK4:an satt på en liten dosa som jag antar är övningsutrustning för SIB,

jag har sett liknande på andra bilder från utländska krigsmakter bl a.

Vad är detta, och vad fyller den för funktion?

antar att det är någon slags belysning och träffmarkering, men skjuter man lösplugg samtidigt?

tyvärr fanns inte sånt när jag gjord lumpen och jag har aldrig sett någon användas "skarpt"...

Björn

GU i FV ;-)

"Dosan" används under dubbelsidiga övningar och ingår i en simulatorutrustning (BT46) och är inte bara till för SIB. Dosan reagerar på kraftiga impulsljud och skickar iväg en laserstråle. Träffar man en fiende med en västdel försedd med prismor på sig så börjar västen pipa för att tala om för bäraren att man är död/skadad och man måste ligga ner på rygg för att pipandet ska upphöra. Prismor finns på västen och på hjälmen. Samtliga ska så klart bära utrustningen och det blir mer realistiskt på det sättet. Det får dig att verkligen hålla ner skallen.

Utrustningen har sina nackdelar. Du kan t.ex. ta skydd bakom en buske och vara osårbar då laserstrålarna från vapendelarna inte förmår tränga igenom lövverket. Vidare kan jag tycka att man i stridslarmet kan ha svårt att höra pipet från västen och fortsätter strida tills man märker att västen tjuter.

En annan nackdel är att skjutdelen kan skicka laserstråle då din stridsparskamrat avfyrar sitt vapen och har man då pipan riktad åt fel håll kan man utsätta sina kamrater för friendly fire. Det är ju samtidigt ett sätt att spara am om pipan pekar åt rätt håll...

En annan nackdel är att skjutdelen kan skicka laserstråle då din stridsparskamrat avfyrar sitt vapen och har man då pipan riktad åt fel håll kan man utsätta sina kamrater för friendly fire. Det är ju samtidigt ett sätt att spara am om pipan pekar åt rätt håll...

Enligt en av dom som underhåller BT utrustningen så ska dom ha justerat mikrofonen så att bara egen eld genererar laser. (uppgiften är från aug 2007)

Guest SGT Björn

Tack för snabba svar!

misstänkte att det var något sådant, men skjuter man lösplugg samtidigt alltså?

och i så fall, är mekanismen till lasern kopplad till avtryckaren?

Björn

Guest SGT Björn

Rättar mig själv i föregående inlägg :D

Läser man ordentligt får man ju svaret... sitter på jobbet och är lite mentalt kluven nu. Ber om ursäkt.

Gör 10 snabba pushups som straff.

• 5 weeks later...

En rolig inlägg i debatten om "BT reagerar på min stridsparskamrats eldgivning" är att när jag hade slutövning i lumpen för några år sedan så hade vi en soldat vars AK5:a var trasig, och det fanns ingen tid för reperation. Han låg hela slutövning, dvs 2 veckor, och slog med en tesked mot vapnet för att simulera skott :huh:

Tack för snabba svar!

Björn

Ja, lösplugg pangar man.

Nej, den går på ljudet som blir när man pangar. Därav problem när stridsparskamrat ellr dyl pangar.

Tack för snabba svar!

Björn

Ja, lösplugg pangar man.

Nej, den går på ljudet som blir när man pangar. Därav problem när stridsparskamrat ellr dyl pangar.

"Problemet" finns inte längre då systemet har uppdaterats och bullersensorn justerats, vapendelen reagerar numera bara på det vapen delen sitter på.

Källa på det, SIMoff MSS, okt -07

jag har hört ett rykte att de nya vapendelarna till BT46 inte behöver kalibreras (skottställas) som de gamla utan automatiskt är paralella med pipan, vilket gör att de altså träffar rätt..

de gamla varianterna var ju ett rent helvete att skottställa (duellstrid mot kamrat på 10-15m och ingen träffade trots 3 mag automat mot varandra, "jesuspistolen" visade att båda västarna var ok)

stämmer detta?

edit: glömde frågan också

jag har hört ett rykte att de nya vapendelarna till BT46 inte behöver kalibreras (skottställas) som de gamla utan automatiskt är paralella med pipan, vilket gör att de altså träffar rätt..

Låter väldigt optimistiskt. - Om det inte har kommit någon ny "magic bullet" sen BT-46M.

Det finns både BT-46 och BT-46M. M som i modifierad/modern eller liknande alltså... Jag har fått för mig att det är BT-46 utan M som kan skjuta när kamratens vapen avfyras...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...