Jump to content

Knippe med frågor ang. Lv6

Guest Guest_Niklas_*

Recommended Posts

Guest Guest_Niklas_*

Jag har provat att söka på forumet men får bara upp felmeddelanden samt en inloggningsruta, måste man vara medlem för att söka? Om inte får ni gärna upplysa mig om hur man gör :navy: Det står heller inget om det jag vill veta på Lv6s hemsida.

1: Är det någon som kan berätta lite hur de har upplevt sin tid på Lv6 som bevakningssoldat? (finns ingen berättelse på lumpen.nu)

Skulle vara intressant att höra vad ni tycker för jag har tyvärr hört av "en kompis kompis" (dock trovärdig) som går där just nu, att det slappaste man kan vara är bevakningssoldat/bilförare på Lv6 vilket inte låter så lovande :( Om det stämmer får man i alla fall chansen att bättra på sina färdigheter med att äta chips...

2: Hur är tjänsten på Lv6 gentemot på andra ställen, t.ex K3 eller MarinB? Hört att Lv6 har den sämsta utbildningen för bevakningssoldater (undantaget LSS), någon som kan bekräfta det?

3: En sista sak, om man har befattningen bilförare (och om man nu får det sedan vid inryck..) kan man då få utbildning på ksp90 eller ha det som personligt vapen under FSU:n/befattningsskedet? och vilka roller/befattningar har man inom en bevakningsgrupp (utöver indelningen bevak/insats)?

Skulle vara grymt skönt att få svar på dessa frågor så man slipper gå och fundera på det, även om alla får olika intryck av samma sak så är det bra att i alla fall få en uppskattning eller inblick av det man kommer ägna ett år av.

Jag har provat att söka på forumet men får bara upp felmeddelanden samt en inloggningsruta, måste man vara medlem för att söka? Om inte får ni gärna upplysa mig om hur man gör ;-) Det står heller inget om det jag vill veta på Lv6s hemsida.

Ja du måste vara medlem. Titta en del på trådarna i forumet: pliktverket, där borde du kunna hitta något om lv6.

1: Är det någon som kan berätta lite hur de har upplevt sin tid på Lv6 som bevakningssoldat? (finns ingen berättelse på lumpen.nu)

Skulle vara intressant att höra vad ni tycker för jag har tyvärr hört av "en kompis kompis" (dock trovärdig) som går där just nu, att det slappaste man kan vara är bevakningssoldat/bilförare på Lv6 vilket inte låter så lovande :( Om det stämmer får man i alla fall chansen att bättra på sina färdigheter med att äta chips...

Hur slapp en eventuell tjänst anses vara får nog ses som en högst personlig upplevelse. Jag tyckte att min värnplikt ibland var förhållandevis slapp, och ibland jävligt hård. En del i min pluton tyckte det var hårt hela tiden och vissa orkade inte med.

Bevakning i min mening kan vara riktigt hårt ibland, när man med en liten styrka ska hålla en hög beredskap på ett objekt dygnet runt. Lite sömn, långa patrullrundor, dåligt med mat, mycket tid till att bara stå och observera. Andra gånger är det slappare, som vid teorilektioner (är en hel del sånt också!).

Nu vet jag inte om lv6 är ett baskerregemente men isf får man göra baskerprov vilket av många ses som väldigt hårt.

Bilförares innebörd kan vara vad som helst i mina ögon, jag tänker mig dock att gruppen har en designerad förare till fordonet när ni löser bevakningsuppgifter.

3: En sista sak, om man har befattningen bilförare (och om man nu får det sedan vid inryck..) kan man då få utbildning på ksp90 eller ha det som personligt vapen under FSU:n/befattningsskedet? och vilka roller/befattningar har man inom en bevakningsgrupp (utöver indelningen bevak/insats)?

Nu vet jag inte riktigt hur en bevakningsgrupp ser ut, men en vanlig skyttegrupp brukar kunna se ut så här: C, stf C, ksp skytt, sjkv, farb (fältarbetsman) / grg / skarpskytt.

När jag gjorde lumpen fick även de som sedan var kockar på staben utbildning på ksp58 efter som man vill se till att vid eventuella bortfall kan vem som helst plocka upp kspen och fortsätta elden.

Det är dock långt ifrån en självklarhet.

Nu vet jag inte om lv6 är ett baskerregemente men isf får man göra baskerprov vilket av många ses som väldigt hårt.

Någon som missat baskerifieringen av FM? :D Det trodde jag var omöjligt med tanke på debatterna här.

Någon som missat baskerifieringen av FM? :D Det trodde jag var omöjligt med tanke på debatterna här.

haha ja jag undviker baskertrådar som pesten :P

Guest Guest_Niklas_*

Tack för svaren Status quo! Jag vet att det är lite svårt att spotta upp fakta om hur en utbildning känns eftersom det är som du sa, det är väldigt individuellt, men lite visare blev jag allt av det du sa :)

Det där med hur slappt det är, jag tänkte mest på hur mycket utbildning man får, så som när man kollar på K3s hemsida, där listar dom massvis med roliga övningsmoment, bland annat detta:

[Fotnot - information från www.k3.mil.se]

 Gruppchefsutbildning

 Förarutbildning

 Signalistutbildning

 Kulspruteskyttsutbildning

KSP m/58

KSP m/90

 Pansarskott m/86

 Granattillsats 40mm

 Minor

Övrig utbildning som kommer att genomföras är bland annat överlevnad, strid i bebyggelse, fordonsstrid, insatsplanering, sprängtjänst, kallt väder, sjukvård, transportskydd och NBC.

[slut]

Detta låter onekligen väldigt intressant och roligt för en som blev nekad tjänst som SSK p.g.a. synen (har glasögon) :)

Baskerifiering? Tolkar det som att alla får en basker oavsett genomfört baskerprov eller inte :D Basker ser fräsigt ut, så länge det inte ser ut som en babymössa om det är fel stukat :-P

Tack återigen för att ni tar er tid att svara! Uppskattas mycket :)

Det du hittade på K3s sida är ett urdrag ur lite olika grejer man får utbildning på.

Lumpen är indelad i vad jag tolkar som två skeden.

1. Gröntjänst / grundutbildning.

2. Befattningsutbildning.

Gröntjänsten (då man får lära sig grundläggande soldatfärdigheter samt olika vapen) innefattar det mesta inom överlevnad och hur man lever i fält. Där får man lära sig hur man klär sig för att klara kyla, testa skyddsmasken så att man vet hur den fungerar samt göra diverse prov. Man får dessutom lära sig lite olika vapensystem. AK5 garanterat, sen varierar det lite. Pansarskott kommer troligtvis läras ut och någon sorts kulspruta, 58 eller 90 beror på.

Man får lära sig strid och gruppformer samt sitta på en hel del teorilektioner.

Sen börjar befattningsutbildningen och förmodligen de lite längre övningarna (vi brukade vara ute i skogen i 9 dygn vanligtvis). Då får man lära sig det man främst ska göra samt finslipa lite på det man tidigare lärt sig och sedan tillämpa detta under övningarna. Det är då man agerar som mest som man skulle göra i krig.

Så nu fick du mer kött på benen hoppas jag ;-)

Kul att jag kunde hjälpa till förövrigt.. fortsätt fråga så svarar jag i den utsträckning jag kan.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...