Jump to content

Reklam du inte förstår dig på

lebos

Recommended Posts

Har du någonsin sett en reklamsnutt som du inte riktigt har förstått dig på?

Nog för att jag inte studerar reklamfilmer hela dagarna, men ibland undrar man ju hur den där hypade yuppien som gjorde filmen tänkte hur man skulle uppfatta den.

Då kan man ju höra med andra vad de anser, du alltså.

Ja, anledningen till mitt utlägg är en Skoda-reklam jag såg nyss på Discovery. Det poängteras hela tiden hur noga och rent allting är, men helt plötsligt ser man en CLOWN på ett kontor. Va f*n?

Vad tror ni?

• Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Budskapet torde vara: "Här på Skoda gör vi jättefina och jättebra bilar i vår hypermoderna fabrik med en massa "state of the art" teknik, men priserna är skrattretande låga då dessa sätts av en clown!"

En reklam jag aldrig förståt är någon shampooreklam som pratar om pärlproteiner. Mig veterligen finns det inga proteiner i pärlor utan att dom är helt mineraliska. Har dom hittat på ett eget protein som dom sedan döpt tioll pärlprotein bara för att kunna kränga shampoo?

Har du någonsin sett en reklamsnutt som du inte riktigt har förstått dig på?

Nog för att jag inte studerar reklamfilmer hela dagarna, men ibland undrar man ju hur den där hypade yuppien som gjorde filmen tänkte hur man skulle uppfatta den.

Då kan man ju höra med andra vad de anser, du alltså.

Ja, anledningen till mitt utlägg är en Skoda-reklam jag såg nyss på Discovery. Det poängteras hela tiden hur noga och rent allting är, men helt plötsligt ser man en CLOWN på ett kontor. Va f*n?

Vad tror ni?

Hehe, såg den också...

Men kan det vara så här enkelt; Vi minns båda att det var för Skoda, och det blev någonting som kommer att poppa upp i huvudet med jämna mellanrum?

I sådant fall var det en mycket lyckad reklam ;)

En reklam jag aldrig förståt är någon shampooreklam som pratar om pärlproteiner. Mig veterligen finns det inga proteiner i pärlor utan att dom är helt mineraliska. Har dom hittat på ett eget protein som dom sedan döpt tioll pärlprotein bara för att kunna kränga shampoo?

Jag fattar ingen schapooreklam överhuvudtaget :baskerPa:

Reklamen för hudkrämen som bevarar och bygger upp hudens DNA.

"Bygger upp hudens DNA"

Jojag tackar för den. Dagens skratt :D

Vad skulle det vara bra för? Random DNA-byggande kan ju få lite...vad ska man säga...sci-fi aktiga konsekvenser om det skiter sig med bygget :navy:

"Nya någon-sorts-flingor. Så kul att man tror det är sött"

Hur lyckades den texten ta sig ända ut i svensk tv?

Och RedBull reklamen där de är på en rodd tävling, så säger han att han givit motståndarlaget redbull och när hans kamrat blir rädd säger han: "lugn, redbull livar inte bara upp kroppen utan även sinnet, så jag gav det bara till roddarna på höger sida".

Jag förstår inte riktigt varför det skulle ge någon nackdel..... däremot menar han egentligen att han själv druckigt smörjan och på så sätt förstått hur han skulle göra.

Guest J-Star

Schampoo-, hudvårds- och skönhets-produkter i allmänhet innehåller så mycket junk science att man funderar på att anmäla skiten. Det där schampoot som Pernilla Wahlgren gör reklam för (minns inte namnet... how's that for a marketing failure! :navy: ) sägs innehålla "näring för håret". Hår är dött utom just längst ned vid roten. Du kan dränka det i hur mycket "näring" som helst... men det har redan slutat växa.

Och annat sånt trams som C-vitaminer, fruktjuicer och annat sådant trams skall få produkten att låta speciell är bara tröttande. Krämarna jobbar verkligen efter principen "Vi hoppas att tittaren tror det är bra bra för att vi påpekar att det finns i produkten".

Dags att hoppa i duschen och tvätta mig med vanlig enkel oparfymerad Barnängens tvål, samt "Frisk & Skön"-schampoo, garanterat befriad från allt vad oljor, näring och likande heter. Mina hårstrån är så fina/tunna i sig att om jag använder något special-schampoo eller ens balsam så tynger den hinna som kvarlämnas på hårstråna ned håret så att det ser fett och skitigt ut på halva tiden.

/J

Guest J-Star

Ah... en till reklam som jag stör mig på: den där bilreklamen där det hoppar ut något slags robothundar från hjulen och börjar "dra" bilen. Skitkasst animerat. Man får ingen som helst känsla för att de verkligen gör något med bilen utan ser bara ut som sprattliga bihang. Varför försökte de animera det där?!

/J

Personligen har jag svårt för reklam som utstrålar ett i grund och botten negativt budskap på ett "roligt" sätt för att sälja sin produkt. Jag tror inte att den typen av reklam är bra i längden. Vem vill identifiera sig med loosern i Teliareklamen som misslyckas med allt och mobbas av sina barn eller med killen i Treoreklamen som blir bedragen av sin fru?

Äsch, jag är nog bara för knökkonservativ.

Jag förstår mig inte på alla dessa reklaminslag för navigeringssystem. Det är ju liksom inte så att bara för att man kan knappa in Frankrike/Paris/restauranger/tresjärninga/Cordon Buff så kommer man dit. Det är ju inte någon sorts Transporter-modul från Star Trek eller tidsmaskinen i Back to the Future.

Varför behövs de egentligen. De flesta visar bara storstan ändå och inget utanför asfaltsvägarna. Att hitta till gatan X i stan är lätt, det finns skyltar, att hitta till gården Y är svårare men dit hittar inte GPS:en heller.

De flesta systemen kan visa vägen från bakgatan där du bor till en trestjärning restaurang i Paris, men om du klipper en älg på vägen dit så kan du inte få ut koordinater ur burken för att underlätta för SOS. Öööh, jag är någonstans mellan Trollhättan och Göteborg tror jag, men det är 178,4 mil till Restaurang Cordon Buff.

Ännu mer elektronik till pöbeln, ännu fler samtal av typen ''-du som kan det där med data, jag har köpt en GPS, hur funkar den?''. :(

Guest J-Star
Personligen har jag svårt för reklam som utstrålar ett i grund och botten negativt budskap på ett "roligt" sätt för att sälja sin produkt. Jag tror inte att den typen av reklam är bra i längden. Vem vill identifiera sig med loosern i Teliareklamen som misslyckas med allt och mobbas av sina barn eller med killen i Treoreklamen som blir bedragen av sin fru?

Telia reklamen säljer på folks rädlsa för att vara losers själva. Maken i Telia-reklamen uppför sig så uppenbart korkat att tittaren tycker "Så dum är i alla fall inte jag... *jag* har vett att uppföra mig bättre/klokare"... och precis då glider Telia in med sin produkt som då skall vara för den kloke... det som den korkade pappan egentligen skulle ha haft. Det är inte meningen att man skall identifiera sig med pappan utan att fjärma sig från honom och agera "smart" genom att köpa deras produkt.

/J

De flesta systemen kan visa vägen från bakgatan där du bor till en trestjärning restaurang i Paris, men om du klipper en älg på vägen dit så kan du inte få ut koordinater ur burken för att underlätta för SOS. Öööh, jag är någonstans mellan Trollhättan och Göteborg tror jag, men det är 178,4 mil till Restaurang Cordon Buff.

Ännu mer elektronik till pöbeln, ännu fler samtal av typen ''-du som kan det där med data, jag har köpt en GPS, hur funkar den?''. :(

De kan säkert visa koordinater, min tomtom kan det i alla fall. Men frågan är hur många av de som använder gps'en det är som vet ett skvatt om vad lat. och long. är?

De flesta har ju inte ens klart för sig vad GPS egentligen är. Många på sjön tycks ju tro att GPS = Radar, och bara för att jag har GPS på min båt kan jag hålla hög fart i dimma, för jag ser ju alla kobbar och skär. Att andra båtar inte syns, ja det blir väl en obehaglig överraskning. Hoppas då att det är stenafärjan de möter och inte en kajakpaddlare. Eller som bilisten som i sant aftonbladetmanér höll på att "dödsstörta" för att GPS'en föreslog en väg över en bro som monterats bort en kort tid innan. Avspärrningarna kanske inte var ledtråd nog för denna familjen om att kartan och verkligheten inte alltid stämmer.

/E

Varför behövs de egentligen. De flesta visar bara storstan ändå och inget utanför asfaltsvägarna. Att hitta till gatan X i stan är lätt, det finns skyltar, att hitta till gården Y är svårare men dit hittar inte GPS:en heller.

Kombinerar man sin Garmin Nüvi med Friluftskartan Pro så hittar du kostigen ut till jakttornet också.

Jo det finns många användningsområden för GPS, men folk har kanske en övertro till tekniken. Den är ett hjälpmedel. Jag brukar säga till mina kunder att kör som du brukar, använd sunt förnuft så hjälper apparaten dig, och bry dig inte om att den säger "Sväng höger om 200 meter" mitt på E4:an.

Apparaterna är bra, men begränsas av felaktigt kartmaterial. Jag vet inte hur många gånger jag har räddats av min GPS när man närmar sig en fartkamera som inte fanns på den platsen när jag passerade för ett halvår sen.

Hur VI är du?

Nä seriöst, tror inte att många köper en ny Volvo för att den är bra på...? Varför köper man en ny Volvokombi? Är det för det stora tomrum bakom C-stolpen? Köp en annan större bil då, för den är ju inte bäst i klassen direkt.

// Bodin (som bygger skiten också)

Den där Ford reklamen.. okej att man ska byta sin gamla bil mot en ford, men varför måste man knyta fast ballonger i sin gamla bil och skicka upp den i luften? är det särskillt bra för miljön? och vad är det för argument till att man ska köpa just en ford? :banghead:

Ah... en till reklam som jag stör mig på: den där bilreklamen där det hoppar ut något slags robothundar från hjulen och börjar "dra" bilen. Skitkasst animerat. Man får ingen som helst känsla för att de verkligen gör något med bilen utan ser bara ut som sprattliga bihang. Varför försökte de animera det där?!

/J

Sittochträng (Citröen) reklamen har jag inte heller fattat ett dyft av. :rolleyes:

Eftersom jag inte haft någon TV på över sju år nu så förstår jag inte reklam överhuvudtaget utan tycker bara det är irriterande.

Jag vet att ekonomin inte funkat så bra utan reklam i systemet, men ärligt talat, vem bryr sig om reklam?

Eftersom jag inte haft någon TV på över sju år nu så förstår jag inte reklam överhuvudtaget utan tycker bara det är irriterande.

Jag vet att ekonomin inte funkat så bra utan reklam i systemet, men ärligt talat, vem bryr sig om reklam?

Sju år!? Har du fått nån snigel på ögat eller? :baskerPa:

Själv har jag blivit så pass förbannad på reklam att den snarare får motsatt effekt, ser jag en reklam för typ nån tvål köper jag nog konkurrentens produkt. Stör och är i vägen jämt. Man spyr ju nästan när man tittar amerikansk tv.

Men men, portot på brev mm hade nog varit betydligt högre utan all denna dagliga sabla "pappersinsamling".

/J

Min känsla var att bihangen gjorde lite som de ville. Okontrollerat! Herre över sin bil......jo tack!

Sen undrar jag varför man framhäver att apelsinjuicen består av solmogna apelsiner. Kan de mogna utan sol?

/J

Min känsla var att bihangen gjorde lite som de ville. Okontrollerat! Herre över sin bil......jo tack!

Sen undrar jag varför man framhäver att apelsinjuicen består av solmogna apelsiner. Kan de mogna utan sol?

Dom kan ju faktiskt vara odlade i växthus med någon lampa av något slag som fungerar som sol substitut.

Men men, portot på brev mm hade nog varit betydligt högre utan all denna dagliga sabla "pappersinsamling".
Snacka inte om den förb**de pappersreklamen, jag får släpa över 30 kilo till tippen varje månad året runt. :surprise:

Sätt upp en lapp med "Ingen reklam, tack!" på dörren då. Fast 1kg reklam om dagen låter ganska överdrivet...

...och reklam ses bäst i 32 gånger hastigheten. :D

Snacka inte om den förb**de pappersreklamen, jag får släpa över 30 kilo till tippen varje månad året runt. :dribble:

Sätt upp en lapp med "Ingen reklam, tack!" på dörren då. Fast 1kg reklam om dagen låter ganska överdrivet...

...och reklam ses bäst i 32 gånger hastigheten. :D

"Dörren"? Nä här är det postlådan som gäller för jag bor på landet mellan två orter och här dumpas reklam från när och fjärran. Jag funderar på att ställa ut en soptunna på hjul och montera på ett brevinkast och när den blir full är det bara att rulla upp den i valpen och ta den till tippen. :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...