Guest Sudden Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Den här kanske ska vara i pliktverket... ;) Hur många är det som rakar skallen under lumpen nuförtiden? Förr gjorde väl nästan alla det. Iaf på jägarförbanden. Jag har inget emot det...är bara lite orolig över att jag kommer bli den enda på min pluton som gör det. Risken för att bli "Stridspitten Sudden" är ju ganska stor. Så ni som ligger inne eller precis muckat: Hur många av er rakade av er håret? Hur många på er pluton? Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickaelK Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Isånnafall tror jag det snarare är dem med hår som blir "mobbade".. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Kan absolut INTE tänka mig att någon skulle bli mobbad i lumpen för att den har rakat av sig håret. Nästan alla i min pluton höll det kort. Dock så fallerade en del när det började närma sig muck, och en del hade hår på huvudet under hela värnplikten. Undertecknad rakade självklart bulan sista veckan innan MUCK Link to comment Share on other sites More sharing options...
facit Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Det hör nog till. I revinge i början rakade nästan alla av håret och gjorde värsta fula mohawks. Matsalen var full av nyinrykta som trodde de skulle leka sioxer och grejjer. I min pluton nästan den ända som sket i det i början. Sen kom vi på att det var bekvämt. Så du behöver nog ej oroa dig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 RP drog sig för att göra det. Men sen fanns den ju där på pluton, den nyanskaffade, alldeles gratisa, jättefunktionella hårklippen. Och efter en vecka hade 3 av 4 gjort det. Samma kväll som de flesta gjorde det flöt RP med i strömmen. Han hade ju trots allt gått omkring innan och sagt om sitt hår: I lumpen ryker det! Och nu var det ju lump. Och RP hade aldrig gått omkring i denna frisyr tidigare. Testa, kör, go. Hår växer alltid ut. /RP Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Jag låg INF och där var det lite mer tunnsått med de renrakade skallarna. Däremot höll de flesta håret ganska kort men fortfarande i någon frisyr. Kan bara påminna mig om en på hela GU-bat som hade hästsvans, det var samma kille som hade vildvuxet helskägg och hawaii-skjorta. Naturligtvis fick jag dela logement med drönaren under GBS:en.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Mozza Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 De som hade långt hår hos oss fick ut hårnät, några höll ut, andra inte... B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorre Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Av drygt 50 lumpare under GSUn så tror jag det var 3 eller 4 som inte rakade av sitt hår. Naturligtvis rakade inte alla av allt hår men allt från 1-10mm fanns representerat. Att det var i juli och augusti kanske spelade roll då det lätt blir svettigt utan moln och regn i 35 graders värme B) Nu när det gått ett par månader så har de flesta låtit håret växa ut en bit igen men alla håller det fortfarande kort. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 När jag gjorde utbildningen så hade dom flesta kort hår, en del (däribland jag) körde med rakat och diverse lustiga frisyrer, en kille hade typ clownfrisyr. Dom stackare som valde att behålla sitt långa hår var lite trackade av både befäl och vpl. Dessutom handlar det om praktiska och hygienska skäl, att ha hår ner till axlarna och inte kunna tvätta det på en vecka är ju inte direkt fräscht. Dessutom fick jag känslan av att befälen favoriserade vpl som hade kort hår. Någon fler som upplevt detta? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Grunt Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Rycker in som skytteslusk och tänker raka av mig håret av praktiska skäl + att jag ser mycket coolare ut då. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Då kan jag ju sluta vara orolig. Trodde att det klena/lata/fega sverige även hade nått FM. Men icke! Bra...bra... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Det här med clowns och mohawk frisyrer???? Hur i helvete kunde dom få ha det ? Står det inte att man ska ha en "välvårdad" frisyr? Men allvarligt talat, det ser ju ut som skit. Inte det minsta välvårdat, och hade jag kommit hem till föräldrahemmet på helgen med en mohawk hade jag fått stryk Link to comment Share on other sites More sharing options...
MBW Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Det finns två lägen på håret, vinter kort, ca 1 cm och sommarkort max 4 mm. Det är bara inte praktiskt med hår i lumpen förutom på resten av kroppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Särimner Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 När jag gjorde min GU hade vi en kille som var heavy metal-freak ut i fringertopparna och detta syntes också på hans frisyr. Håret, som förvisso var välvårdat och snyggt, räckte honom till svanken ungefär. Han fick naturligvis hårnät. Efter att vi haft en fältvecka i oktober ägnade han fyra timmar åt att försöka reda ut håret medan vi andra stack ner på Ronneby och drog i oss ett par kalla pilsner. När vi rumlade in vid 01-tiden satt han och grät samtidigt som han utan ett ord höll fram plutonens hårklippningsapparat. Hans hår såg ut som skitig Svinto och var omöjligt att reda ut så det fanns bara en utväg... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mace Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Det här med clowns och mohawk frisyrer???? Hur i helvete kunde dom få ha det ? Står det inte att man ska ha en "välvårdad" frisyr? Jo, det var en massa gnissel om en del frisyrer. Men vem bestämmer vad som är "välvårdat"? Det ligger ju trots allt i betraktarens ögon. Själv körde jag med M/platta hela tiden, ganska skönt och fortfarande acceptabelt hos damerna på onsdagskvällarna. Eftersom dom flesta av frisyrerna gick att dölja med fältmössan så var det inget som befälen kunde göra. Hur man ser ut på fritiden är ju inte FM´s ensak. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 När man gör GU så ligger ju välvårdat i Försvarsmaktens ögon. Men en mohawk t.ex är ju en rätt extrem frisyr och ser allmänt jävligt skabbigt ut=inte välvårdat. Sen finns det väl nåt med att "inget hår över öronen" också? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doggydriver Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 /Anser att mohawk kan se välvårdat ut, men då måste man fan hålla järnkoll på den. När en polare låg inne på F4 skaffade två killar dylika frisyrer. Okänd Löjtnant brister ut i en lång svada om "inga jävla punkare under hans befäl", frisyrerna varade i sammanlagt 24 timmar Link to comment Share on other sites More sharing options...
MickaelK Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Oj, vågar ingen säga emot befälen? B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Det skall naturligtvis vara bålrakad skalle! Något annat är bara IG! (Har själv precis gett skallen en omgång) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Carlsson Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Hela plutonen klippte sig en kväll första veckan och då följde befälet vårt exempel och kom nytrimmad dagen efter då han tyckte att hans hår hade blivit för långt jämfört med oss (han hade väl då ca 10 mm som blev ca 1-3 mm..). Själv kör jag för övrigt med trimmen med jämna mellanrum i det civila då det är både praktiskt och snyggt. B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Det finns två lägen på håret, vinter kort, ca 1 cm och sommarkort max 4 mm. Ett tips: Om du köper en mössa så kan du ha 4 mm även på vintern. Jag har 1-4 mm året om och fryser aldrig. Kort hår är hygieniskt, billigt, praktiskt, ser välvårdat ut och gör att huvudet, och därigenom även resten av kroppen, blir lätt att temperaturreglera med hjälp av olika huvudbonader. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amfibieslusken Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 om vi säger så här, Vill du ha en snygg och praktiskt frisyr eller vill du ha hårnät? Antagligen inte det sistnämnda. Låt trimmern härja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stuka Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Måste säga att det känns orättvist att ni killar kan ha millimeterlångt hår utan att se ut som halvt flintskalliga transvestiter... Vilket är vad jag skulle likna om jag gav mig på min stackars frisyr. :( Plus att jag skulle bli ihjälslagen om jag visade mig sån hemma. Vilket jag förstår. Men det är orättvist ändå. :( :( Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sudden Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Måste säga att det känns orättvist att ni killar kan ha millimeterlångt hår utan att se ut som halvt flintskalliga transvestiter...Vilket är vad jag skulle likna om jag gav mig på min stackars frisyr. :( Plus att jag skulle bli ihjälslagen om jag visade mig sån hemma. Vilket jag förstår. Men det är orättvist ändå. :( :( Tolkar det som att du är tjej. Har du inte sett GI Jane??? Demi Moore ser ju inte så jävlig ut när hon har rakad skalle!?! B) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Måste säga att det känns orättvist att ni killar kan ha millimeterlångt hår utan att se ut som halvt flintskalliga transvestiter...Vilket är vad jag skulle likna om jag gav mig på min stackars frisyr. :( Plus att jag skulle bli ihjälslagen om jag visade mig sån hemma. Vilket jag förstår. Men det är orättvist ändå. :( :( Det är bara en fråga om vilja.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Bah! Ni kan ju se ut som nyligen avlusade bolsjevikavskum om ni vill. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Frippe Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Självklart ska man ha en HH-frisyr! (HH = hjälm och hygien). Vår löjtnant sa: "Alla som har längre hår än mig har för långt, alla som har kortare än mig har för kort! Åtgärda!!" Han hade typ en helikopterplatta modell Tom Cruise i Top Gun... På GBS var det dessutom så att den grupp där alla hade snagg först fick en dags extra permis! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fbj972 Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Bah! Ni kan ju se ut som nyligen avlusade bolsjevikavskum om ni vill. Inte mig emot! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjukis Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 En mohawk kan hållas ytters välskött om man ser till att ha 0-1mm runt om, och 2-3mm där det är långt. Det blir en subtil och tilltalande frisyr om man inte gör det för smalt. ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Doyle Posted February 10, 2003 Report Share Posted February 10, 2003 Oavsett hur välskött en mohawk är så ser det illa ut! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.