M_Persson Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 Hej. Var på en övning i närheten av Strängnäs i helgen där det fanns ett museum med olika militäriska fordon. Dock var det en lastbil som tog hela min uppmärksamhet. Den var väldigt stor, hade 3 axlar och de bakre 4 hjulen drevs av kedjor. Hytten hade en pressening så jag vet inte hur den såg ut. Ingen bild har jag heller. All text på delarna man såg bak i boggien var på engelska om det kan vara till hjälp. Någon som har en bild och information om vad det kan ha varit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frekvenz Posted October 1, 2007 Report Share Posted October 1, 2007 Kanske just detta ex av M26A1? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M_Persson Posted October 2, 2007 Author Report Share Posted October 2, 2007 Ja, det är just det fordonet jag pratar om! Tack för hjälpen Frekvenz! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 blev nyfiken på kedjedriften... hittade en sida med en modell av en M26 som är nästan samma fordon... http://ipmsstockholm.org/magazine/2004/02/..._vaiano_m26.htm sista bilden på sidan skymtar kedjedriften till bakhjulen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M_Persson Posted October 2, 2007 Author Report Share Posted October 2, 2007 tinhead: Vad vill du veta om kedjedriften? Från vxl-låda går en kardanaxel till en difrential som sedan går ut till vardera hjul. Där ute drivs hjulen med kedjor just från axeln som sitter mellan hjulen. Såg jäkligt konstigt ut, men det är ju en smart lösning (på sätt o vis) för att få högre frigång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 tinhead: Vad vill du veta om kedjedriften? Nja var mest nyfiken på hur det såg ut och om det var hela vägen men nu vet ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M_Persson Posted October 2, 2007 Author Report Share Posted October 2, 2007 Dreven som sitter på hjulen e ju ganska stora så det finns ju risk att de kan få sig en törn när man kör i terräng. Men annars är det en smart lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lfskbat Posted October 4, 2007 Report Share Posted October 4, 2007 (edited) Det var just en sådan här Pacific (kallad "Dragon Wagon") som släpade Sveriges enda Kungstiger till sin sista vila... Pacifiken är för övrigt byggd som stridsvagnsdragare till åt de allierade och användes av US Army mfl under andra världskriget. Edited October 4, 2007 by Lfskbat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts