Maverick Posted September 30, 2007 Report Share Posted September 30, 2007 Hittde följande lönk på Aftonbladet M/S sigyn får inte gå till havs!! Nu är ju inte Aftonbladet den mest trovärdiga källan men deras journalist skriver följande Fartyget Atlantic Osprey byggdes 1984 och ägs av brittiska Nuclear Group Sellafield sedan 2005. Det får till skillnad från svenska Sigyn transportera atomsopor även till havs. ja... M/S Sigyn har garanterat varit i ringhals... Och såvitt jag vet är hon för stor för Göra kanal (vet en som kan rätta mig om jag har fel) Så... Rimligtvis måste hon ju ha gått till havs för att komma dit Är det bara så enkelt att hon saknar cert för att lämna Kattegat/skagerak/Östersjön??? Eller har de helt åt hlv missförstått detta Edit:feta fingrar Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 Enligt operatören Rederi AB Gotland så är hon klassad "LR+100A1+LMC UMS ICE Class 1A". Vad isklass 1A betyder vet jag, men vad övrigra förkortninger betyder lämnar jag till forumets sjöbjörnar att uttala sig om. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 Kan inte klasserna riktigt men det kan ju vara så att hon är klassad för kustfart och inte som Oceangående. Och att en säkerhetsbestämmelse säger nej till större utflykter på de vida haven Link to comment Share on other sites More sharing options...
XantoS Posted October 3, 2007 Report Share Posted October 3, 2007 isklass 1a är den högsta isklassen, möjligtvis nästhögsta om de nu finns den isklass 1a super lr någe. Sigyn får bara åka inom östesjönsgränser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted October 4, 2007 Report Share Posted October 4, 2007 isklass 1a är den högsta isklassen, möjligtvis nästhögsta om de nu finns den isklass 1a super lr någe.Sigyn får bara åka inom östesjönsgränser. Jo... det finns faktiskt just det... en Ice Class 1A Super. http://en.wikipedia.org/wiki/Ice_class#Baltic_ice_classes /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.