Jump to content

Lätta förband kontra mekförband...

Guest Jägers

Recommended Posts

Guest Jägers

http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=23623

"- Jag tror på den här typen av jägarförband, lätt infanteri och stadsskytteförband. De kommer att betonas på bekostnad av stridsvagnsbataljoner och tunga mekaniserade förband, hävdar Johan Kihl.

Jag var visst inte unik i mina åsikter... Ni som retade er fullständigt på mitt "störiga" inlägg om pansarförbandens ofullkomlighet har fått en motståndare av betydligt större dignitet...

Det intressanta i denna artikel förutom att "vissa" förbandstyper hamnar i skamvrån, är väl ändå de "supertåliga" ballonger som ska upp i luften. Hur ska dessa hållas "levande"?

Denna artikel förbryllade mig mycket ända tills jag tittade lite närmare på bilden. På han vänstra överarm står ett litet välkänt ord "jägare".

Det enda denna artikel bevisar är att trångsyntheten hos jägare inte försvinner när man stiger i graderna!

Lyckades ni att få bilden större?

för det gjorde inte jag :(

jag undrade vad det står på bågen..

jägare alltså... ;)

hmm, skall inte bågen sitta längre ned ? (syns inte så bra på thumben)

//Högberg, petnoga :)

"- Jag tror på den här typen av jägarförband, lätt infanteri och stadsskytteförband. De kommer att betonas på bekostnad av stridsvagnsbataljoner och tunga mekaniserade förband, hävdar Johan Kihl.

Jag var visst inte unik i mina åsikter... Ni som retade er fullständigt på mitt "störiga" inlägg om pansarförbandens ofullkomlighet har fått en motståndare av betydligt större dignitet...

Kan vara så att man retade sig på ditt aroganta sätt

att beskriva oss?  " Feta lökar".. ???

Sen undrar jag var man ska arkivera detta önsketänkande

kan hända tillsammans med IT-bataljonerna som vi skulle

få under 90-talets första hälft?

- Jag tror på den här typen av jägarförband, lätt infanteri och stadsskytteförband. De kommer att betonas på bekostnad av stridsvagnsbataljoner och tunga mekaniserade förband, hävdar Johan Kihl.

TROR... Ja men  det skall beslutas i frågan först.

Jag TROR att det kommer att möta motstånd från flera

av samma "dignitet" och mer. Dom Mek-förbanden är stommen i det Svenska försvaret, det är dom förbanden som TAR terräng och så länge som vi överhuvdtaget kommer att ha ett försvar som skall vara kapabelt att slå en Fi kommer dom att behövas.

Vidare har Khil och andra utalat sig förut och INTE haft stöd

från ledningen utan att det har blivit en "isolerad" åsikt.

För att leda oss tillbaks till förra tråden, om du kollade upp

källor jag gav så hade du sett att dom LInf-förband som du

hänvisade till förstärkte sin förmåga att verka i splitter miljö.

Det innebär att Sverige kommer att göra tvärtom?

Kihl ligger inte i speciellt god dager hos vare sig regering eller den övriga försvarsledningen för närvarande.

Dels efter det senaste med helikopteraffären och dels efter kampen om att bli ÖB sist (han var kandidat då Hederstedt tog det). Han körde med lite fula trick för att skaffa stöd tydligen och det uppskattades inte.

Kan nämna att Kihl är från Kristinehamn, min hemstad.

Farsan gick i skolan med hans bror och träffade Kihl flera gånger, även i vuxen ålder. Lite kortfattat så är farsans omdöme om honom att han var/är ett miffo.

Lustigt hur sånt folk kommer upp sig...

En välkänd strategi är att besegra fienden med vapen han inte har något motmedel mot. Ex har inte fi pv vapen så rulla in med pansar. Om då Sverige bara har "lätta förband" så spöa på alla småstäder utanför Sthlm, Göteborg och Malmö. Då har Sverige två val, antingen lämna alla utanför storstäderna till sitt öde eller skicka ut de lätta förbanden i terrängen för att ta sig fram till småstäderna där lede fi har sina stridsvagns regementen och artilleri bataljoner...

Vad ett stridsvagnsregemente gör med ett gäng jeepåkande soldater som tycker att kaliber 12.7 mm är grovt kan nog de flesta räkna ut.

Vad ett stridsvagnsregemente gör med ett gäng jeepåkande soldater som tycker att kaliber 12.7 mm är grovt kan nog de flesta räkna ut.

...ånga?... ...mkt hastig blyförgiftning?... ;)