Jump to content

Falsk inställelseorder till mail

Recommended Posts

Fick just detta till min hotmail. What the...?

Från: <[email protected]>

Skickat: den 27 september 2007 21:11:59

Till: @hotmail.com

Ämne: Inkallningsorder för tjänstgöring

| | | Inkorgen

Hej !

På begäran av berörd myndighet vill vi göra dig uppmärksam på att du ombedes

inställa dig hos din lokala inkallningsenhet MIL 413 för utvärdering av

lämplighet för utlandstjänst som en påbyggnad av fullgjord värnplikt. Vid

positiv lämplighetsförklaring kommer din utbildning omedelbart att påbörjas vid

vår rekrytskola i Överkalix. Om du av hälsoskäl är förhindrad att ingå i

gruppen, kommer du att placeras i samhällstjänst motsvarande minst 10 månader.

Observera att närvaro är obligatorisk.

Vid ev. förhinder, kontakta oss snarast

Tfn 0771-707000

Therese, samordnare stabsenheten

Edit: La in sidhuvudet i mailet. Skum adress.

Edited by Fu Pedersen

Clearly a hoax, antingen en större eller bara någon som känner dig som vill djävlas..

Nevertheless. Dra en copy till Säk på "ditt" regemente.

GMY

Mitt regemente är nerlagt ;) (men det blir väl ledningsreg det)

Edited by Fu Pedersen

Har inte flash i jobb-laptopen. Gissar det är ngt i stil med fyll i en epost adress så blir det ett kul mail av det hela?

Det som finns på sidan är reklam för Tilde Frölings nya program, och om man klickar in sig på nån länk där kan man skicka iväg ett sånt mail du mottagit. Ganska roligt, men som sagt, någon skojar med dig :-(

@fu pedersen ja det stämmer.

skickade ett sådant själv för några dagar sen... blev dock genomskådad direkt när jag försökte hinta fram att personen skulle kolla sin skräppost låda.

Nummret som står i mailet går till en telefonsvarare där Tillde fröling berättar att det är ett skämt.

Har inte flash i jobb-laptopen. Gissar det är ngt i stil med fyll i en epost adress så blir det ett kul mail av det hela?

Det som finns på sidan är reklam för Tilde Frölings nya program, och om man klickar in sig på nån länk där kan man skicka iväg ett sånt mail du mottagit. Ganska roligt, men som sagt, någon skojar med dig :-(

JAg har ju själv svårt att se det roliga i det hela. Dels har man ju nästan plankat försvarsmaktens mailadress. Nu var det jag som fick mailet, någon annan som får det kanske inte tar det på samma sätt utan tar det på allvar. Undrar vad FMs säkerhetsavdelningar eller regementen i stort kommer tycka när de blir uppringda ang. falska inkallelseordra!?

mil.ssm-mil.se är inte försvarsmaktens adress. Även om det ser ut som det.

Helt korrekt. Men! Den har syftet att framstå som det. Givevis är det ju en glasklar bluff men som sagt kanske inte alla uppfattar den som en sådan. Alla har vi olika erfarenheter av internet och dess möjligheter. Hur ser adressen versa fm's adress ut för gemeneman? Sen är det ju givet att FM aldrig skulle skicka inkallelse via mail och signa med ett förnamn från en noreplay-adress men som sagt, alla ser inte med samma ögon.

Polisanmälan?

Utge sig för att vara myndighetsperson?

Ja, frågan är fan om man inte skulle kunna anmäla dom. Torde vara ett ganska lättlöst fall då det är uppenbart vilka som ligger bakom det hela. Bluff eller inte så utger de sig för att representera militär myndighet och kallar in dig för militärtjänstgörning. Att de har med ett tfn nr som går till en svarare som avslöjar bluffen tycker jag inte har med saken att göra. Vem som helst som konstaterar detta som bluff ringer inte +att de som köper det som sanning kanske snarare ringer sitt regemente för slippa samhällstjänst?!

Hmmm...gränsfall. Försvaret är en så allmän institution i samhället (eller var..) att man borde kunna skoja om den. Berörda säk-avd på myndigheten lär dock inte vara lika imponerande. Mail lär vara en viktig informationkälla i vilket framtida krig som helst där många olika intressenter, högt och lågt, vill sprida sitt budskap.

/RP

tänk efter tror ni FM skulle skicka en Inkallningsorder med Email :-( you been spunk`t :)

Svar nej. Om du läser vidare i tråden så ser du att det inte är det saken handlar om i första hand. Det handlar snarare om att man använder en epostadress med syfte att efterlikna försvarsmaktens samt utger sig för att vara myndighetsperson.

Men vem ska dömas i så fall? MTG (alltså företaget som äger Tv6)? Eller Fu pedersen, kompis som förmodligen kom på hela idén. Vem står ansvarig?

Eller person som jobbar på tv6 som skrev mejlet i fråga?

Edited by Agentorange67

Men vem ska dömas i så fall? MTG (alltså företaget som äger Tv6)? Eller Fu pedersen, kompis som förmodligen kom på hela idén. Vem står ansvarig?

Jag uppfattar det som att dessa "mail" finns färdigmallade, dvs så har MTG försett dem med en replika av FMs mailadress samt dess innehåll. Det är MTG som tillhandahåller tjänsten för spridning.

@ Pedersen kolla dina närmaste "vänner" inom ditt HV-område.

Vild gissning kanske men när jag sett dina inlägg på forumet och ser att du är med i HV så blir genast min gissning att det kan vara någon inom din HV-pluton.

Börja ta upp det med din plutCh och få igång en debatt.

En sådan debatt kan sedan mynna ut i att en ev kamrat/er i t.ex din pluton som kan tänkas ha utfört detta får kalla kårar och drar sig för att köra denna typen av skämt fortsättningsvis.

Edited by Andrew

Äh, ha lite humor. Allt rörande försvarsmakten måste inte vara gravallvarligt.

Har svårt att tro att särskilt många skulle gå på det här. Ordet 'rekrytskola' gjorde att i alla fall jag fattade med en gång att det var en bluff. Det värsta som skulle kunna hända om någon går på bluffen är att denne ringer numret som bifogas i mailet.

@ Pedersen kolla dina närmaste "vänner" inom ditt HV-område.

Vild gissning kanske men när jag sett dina inlägg på forumet och ser att du är med i HV så blir genast min gissning att det kan vara någon inom din HV-pluton.

Börja ta upp det med din plutCh och få igång en debatt.

En sådan debatt kan sedan mynna ut i att en ev kamrat/er i t.ex din pluton som kan tänkas ha utfört detta får kalla kårar och drar sig för att köra denna typen av skämt fortsättningsvis.

Det specifika mail jag fick bryr jag mig inte så mkt om. Självklart är det nån i plutonen eller kompaniet. Det kan jag leva med. Det jag ifrågasätter är förekomsten av själva tjänsten. (Är ju annars den första att erkänna att det är en rätt genialisk bluff, snarlik epostadress, rätt språk och underskrivet med ett tjejnamn verkar det ännu mer seriöst. )

Har svårt att tro att särskilt många skulle gå på det här. Ordet 'rekrytskola' gjorde att i alla fall jag fattade med en gång att det var en bluff. Det värsta som skulle kunna hända om någon går på bluffen är att denne ringer numret som bifogas i mailet.

Well....jag har väl ingen humor. Kan tänka mig den som skickat mailet fått sig ett schyst moment nu....Hahaha...Men ändå tveksam till tjänstens förekomst, iaf i den form det är i, hade ex epostadressen varit någon annan hade det varit en helt annan sak. (inte det första man granskar när man får ett mail så det hade nog haft sin initiala effekt i vilket fall)

Har ju funnits och finns mängder med email-formulär på olika webhotell ute på nätet där man kan skicka email och själv hitta på valfri avsändar-adress. Detta är ingen nyhet , men när det sätts upp av en tv-kanal så upptäcker fler möjligheten och det kanske nyttjas mer frekvent under en period.

Det går ju dock utan större svårighet att få fram IP-adresser om man så önskar.

Edited by Andrew

Ja, och det där med Överkalix. :dribble:

Fick just detta till min hotmail. What the...?

Från: <[email protected]>

Skickat: den 27 september 2007 21:11:59

Till: @hotmail.com

Ämne: Inkallningsorder för tjänstgöring

| | | Inkorgen

Hej !

På begäran av berörd myndighet vill vi göra dig uppmärksam på att du ombedes

inställa dig hos din lokala inkallningsenhet MIL 413 för utvärdering av

lämplighet för utlandstjänst som en påbyggnad av fullgjord värnplikt. Vid

positiv lämplighetsförklaring kommer din utbildning omedelbart att påbörjas vid

vår rekrytskola i Överkalix. Om du av hälsoskäl är förhindrad att ingå i

gruppen, kommer du att placeras i samhällstjänst motsvarande minst 10 månader.

Observera att närvaro är obligatorisk.

Vid ev. förhinder, kontakta oss snarast

Tfn 0771-707000

Therese, samordnare stabsenheten

Enligt http://www.iis.se/domains/domainandcontactsearch

Domänen ssm-mil.se är ledig. Du kan registrera domänen via något av ombuden nedan.

Utan det kompletta brevhuvudet (med Received-raderna) så är det svårt att säga något säkert om varifrån mailet kommer...

Fick nyss ett samtal. Inte lika allvarligt som Fu Pedersen, men tänkte direkt på den här tråden efter ca 15 sekunder av samtalet

M= Munken_swe F="Försvarsmakten"

Mobilen ringer. Anonymt samtal. Munken_swe tänker att det är några kompisar som busringer, eller om det är flickvännen, vars telefon har dolt nummer, och han svarar. Ungefär så här fortlöper samtalet.

M: Hallå, ja.

F: Är det X Y? (en man, kanske 25 år, på bred norrländska)

M: Ja.

F: Givakt! Nu är det ju så att du ska rycka in här i Kiruna om tre veckor.

M: Vad sa du? (går bort från TV:n)

F: Jo, jag sa det att du ska ju rycka in här i Kiruna om tre veckor.

M: Nej, det tror jag inte. Jag har inte ens mönstrat än. (Börjar ana ugglor i den berömda mossen. Kiruna?)

F: Jodå, det ska du.

M: Vem är du?

F: Från försvarsmakten.

M: Jo, men var är du?

F: I Kiruna.

M: Vilket regemente?

F: Ehh... Fjärde avdelningen!

M: Vad har du för grad?

F: ... Officer!

M: Nej, du kompis. Det finns inget regemente i Kiruna, och inget som heter fjärde avdelningen. Och officer är ingen grad. Officer är allt från fänrik upp till general. Och du skulle sagt, I19 i Boden, eller nåt sånt där, så skulle du varit bättre. Så vem är du? Kom igen, berätta nu.

F: (låter förlägen och skratt hörs i bakgrunden, uppenbarligen på grund av hans klena prestation eftersom han stötte på en MÖP istället för ovetandes civilist. samtalet bryts.)

Det lustiga är att båda spratten rörde Norrland. Finns det ett samband? :blink:

M: Nej, du kompis. Det finns inget regemente i Kiruna, och inget som heter fjärde avdelningen. Och officer är ingen grad. Officer är allt från fänrik upp till general. Och du skulle sagt, I19 i Boden, eller nåt sånt där, så skulle du varit bättre. Så vem är du? Kom igen, berätta nu.

Fy fan va klockrent att trycka tillbaka på de viset. Tänkte på två andra saker, tiden för båda incedenterna är ungefär samma.

Borde inte fm ringa mitt på dagen, istället för 22? Borde de dessutom ringa från Pv om nåt.

Edited by Agentorange67