Koskela Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Jag snublade över denna text om engelska patrullbaser som deras Home Guard byggde upp under första delen av VK2. http://www.subbrit.org.uk/sb-sites/sites/f...out/index.shtml Nu har jag för mig även att ett motsvarande system byggdes ut i Sverige. Bland annat i Dalarna skall det ha funnits ett antal "hemvärnskojor" i skogarna, förberedda och avseda för Fria kriget. Är det någon här som känner till något om dessa och hur utbrett var detta egentligen? Vad jag minns skulle systemet inte höra i hop med Stay Behind, men jag kan minnas fel. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Motsåndsrörelsen i Baltikum änvände sig av dyl efter kriget. Har stött på bilder någon gång på nätet men minns inte var.. Sök lite runt detta ämne så hittar du nog. Endland byggde ju som sagt ut en Stay Bind rörelse. Tjuvskyttar var eftersökta och ansågs passa väl in i rollen men var av förklarliga skäl svåra att få tag på.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 (edited) Jag har läst att det fanns kojor i fjällen för spaning på tyskar över gränsen till Norge. Spaningen utfördes av svenskar som jag tror fick utbildning av SOE. Kommer inte ihåg var jag läste artikeln men har för mig att det var i samband med att det kommit fram att svenskar verkat i det fördolda i andra världskriget och att hemligstämpeln passerat bäst före datum. Sorry för luddig info. Kanske någon annan utan Alzheimer light? /Gusten Edit: Det blev sent inatt.. Edited September 27, 2007 by Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Jag har läst att det fanns kojor i fjällen för spaning på tyskar över gränsen till Norge. Spaningen utfördes av svenskar som jag tror fick utbildning av SOE. Kommer inte ihåg var jag läste artikeln men har för mig att det var i samband med att det kommit fram att svenskar verkat i det fördolda i andra världskriget och att hemligstämpeln passerat bäst före datum. Sorry för luddig info. Kanske någon annan utan Alzheimer light? /Gusten Enligt boken Slaget om Nordkalotten av Lars Gyllenhaal och James Gebhardt så fanns det kojor/stugor på både den svenska och norska sidan om gränsen. Dessa användes av norska motståndsmän som mycket riktigt utbildades av SOE i Sverige. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
markberg22 Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 En äkta kopia på en av norska motståndsrörelsens stugor. Orginalet blev förstört i strid efter att en tysk patrull hittat stugan men är nu rekonstruerad på sin tidigare plats. Som infälld bild brittiskt förstaförband som fanns i stugan med diverse annan orginalutrustning. Jag och en kompis övernattade i stugan och det var en upplevelse, historiens vingslag kändes tydligt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gusten Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 @ eskil Tack för din komplettering! /Gusten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Schalldämpfer Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Som kuriosa kan nämnas att den sedemera välkände Thor Heyerdal (stavas det så?) var en av dessa norrmän som från baser på den svenska sidan gick in i Norge och genomförde sab och span. Lite liknande de finska fjärrspaningspatrullerna. Om jag minns rätt så höll hanns patrull till i området kring Sylarna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Satan Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Och vad har detta med Hv/friv att göra? Flyttar till luckan Fk Satan BlåGul Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Koskela Posted September 28, 2007 Author Report Share Posted September 28, 2007 @ Fk Satan För att de byggdes av hemvärnsförbanden och för hemvärnsförbanden Jag har letat, dock så finns ju inte allt på nätet. I någon bok om hemvärnet, så finns iaf delar av historien om dessa fria kriget-stugor. /K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted January 23, 2010 Report Share Posted January 23, 2010 Om jag inte minns helt fel, sa gravdes/byggdes det redan i fredtid under kalla kriget en del dolda fasta observationssplatser for jagarforband uppe i Norrland. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts