Lindeberg Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Jag är en av 18 sjukvårdare på Ing2 som inte var med vid Kallt väder-utbildningen under hösten. Vad säger reglementet om detta. Borde inte varje svensk soldat genomföra utbildning i kallt väder, så han vet hur utrustningen ska användas? Men vi medics vet ju hur en kylskada ska åtgärdas, men det vore fint om man visste hur man undviker en också. Nog är det väl ganska konstigt att inte alla har fått den utbildningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Jag låg inne på ING2 96-97 så vet jag att våra sjukvårdare missade, första fältveckan, vaktprov m.m. men de fick gör vaktprovet bl.a. i slutet av utbildningen. Sjukvårdare har för kort utbildning, vet att något regemente har 15 mpn utbildning för plutsjv bl.a. vilket är en mycket bra lösning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Såvitt jag vet så tillåter SäkI inte att man deltar i en övning där man kan råka ut för kallt väder om man inte är godkänd på kallt väder-utbildningen. - Dvs, du får inte åka ut i skogen mellan augusti och juni... ;) Lite överdrigt kanske men det var så jag uppfattade det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted February 8, 2003 Author Report Share Posted February 8, 2003 Såvitt jag vet så tillåter SäkI inte att man deltar i en övning där man kan råka ut för kallt väder om man inte är godkänd på kallt väder-utbildningen. Det var precis det jag ville höra ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Så här står det i SÄKI: SäkI G - 00 U2 173 6. Personalrelaterade riskfaktorer. – Följande faktorer är soldatrelaterade • Utrustning: Bristande förmåga att hantera personlig utrustning. • Stridsvärde: Individens möjligheter att undvika kylskador påverkas främst av trötthet, vätskebrist, för lite mat. Om personalens kondition är nedsatt på grund av infektionssjukdom, framförallt i samband med vätskeförlust (diarré eller kräkningar) ökar risken för kylskador och deltagandet i fortsatt övningsverksamhet för dessa individer skall övervägas. • Utbildningsnivå: Innan övning skall kontroll ske av i övningen ingående befäls och värnpliktigas utbildningsnivå avseende uppträdande i miljö där risk för kylskador föreligger. Personal som inte deltagit i utbildning avseende kylskador får ej delta i övning där risk för kylskada föreligger. Deltagande personal måste ha grundlagda kunskaper och färdigheter beträffande vintermiljö, kylskador, klädsel och personlig materiel enligt SoldR Vintersoldat. Kompletterande utbildning skall vid behov genomföras före övningen. Datum för utdrag: 03-02-08 Giltigt till: 03-02-09 Detta är endast ett kort utdrag, det står mer i SÄKI. Fråga ditt befäl och be honom titta i SÄKI G sid. 171-179 The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 8, 2003 Report Share Posted February 8, 2003 Precis. Det var det där avsnittet ur SäkI vi hade ute under kallt väder-utbildningen. Angående det där jag skrev om augusti-juni så ok, september-maj kanske är rimligare men faktum är att kylskador har inträffat även i södra Sverige under vad man skulle kunna kalla den icke-snöiga årstiden. Jag vill minnas att en liten filmsnutt i kallt väder-paketet visade några nissar från Amf 4 som hade förfrusit händerna (djupt=genomfruset och långt konvalecenstid) under grävning av värn i regn en höstnatt. I princip borde du alltså vid en höstövning (och definitivt vid en övning vintertid) kunna hävda att du inte får delta då du inte är godkänd i kallt väder-utbildning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Kallt väder utbildning? Det är beklämmande att vuxna (nåja) människor idagens samhälle inte kan klä på sig själv under eget ansvar. Att det skall behöva en separat utbildning för det och ett befäl som springer omkring som mamma och kollar att alla har satt på sig extra kalsingar för nu är det minsann kallt ute och akta så att ni inte blir förkylda eller kalla om näsan. Är det inte dags att man inser att vi bor i ett land som har arktiskt klimat. Klä på er själva besväringar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lindeberg Posted February 9, 2003 Author Report Share Posted February 9, 2003 (edited) -imint Jag tror nog samtliga förstår att kallt väder betyder fler lager kläder osv. Däremot har mina kamrater fått reda på annat som kanske skulle vara bra att veta, exempelvis att man inte ska ha hjälmunderlaget över näsa/mun om det är kallt. Visserligen är det sånt man upptäcker själv, men det är bra att veta redan innan. Jag tycker i alla fall att det är dåligt när sjukvårdarna inte fick utbildningen när övriga regementet hade den. Tack The Swede för utdraget Edited February 9, 2003 by Marzocchi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Racoon Pioneer Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 På P10 har det inte varit så mycket knöl hit och dit. Vi fick ngn genomgång i lektionssal, sen var de bara att marschera ut i skogen och ställa sig i snön med fötterna med efterföljande armhålevärmning. Som kuriosa kan ju tilläggas att vårt första fältdygn genomfördes i -24 grader. Och gissa vem som sov närmast den dragiga tältöppningen? Ja, just det. /RP Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Åsså ska man inte äta gul snö och akta sig för släntbjörnar å snövaraner ! Om konsekvensen av SäkI blir att man måste ha särskild förstegsutbildning för vinter så är det så, vi hade genomgång på flerskiktprincipen och kylskador när jag gjorde lumpen, 2 timmar allraminst! Men lite fånigt känns det (fast så får man inte säga om SäkI) att ha utb på långkalsong. Ska det skrivas säkprov också ? Har regementet bestämt sig för att följa SäkI och ge alla utbildning så är det lite svagt att sjv inte fått det, men det kommer kanske. Annars kan ni testa en bortglömd fint: prata med kamraterna som faktiskt genomfört utbildningen. Kunskap måste inte komma uppifrån. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Kallt väder utbildning?Det är beklämmande att vuxna (nåja) människor idagens samhälle inte kan klä på sig själv under eget ansvar. Att det skall behöva en separat utbildning för det och ett befäl som springer omkring som mamma och kollar att alla har satt på sig extra kalsingar för nu är det minsann kallt ute och akta så att ni inte blir förkylda eller kalla om näsan. Är det inte dags att man inser att vi bor i ett land som har arktiskt klimat. Klä på er själva besväringar! Nu handlar det ju inte bara om att klä på sig ordentligt utan också om (beroende på beväringens bakgrund) mindre uppenbara saker som att t.ex. att klä av sig (hrm. lätta på klädseln alltså) vid rätt tillfällen för att inte bli blöt ("den som svettas, han dör") plus även en ganska nyttig genomgång av vår fysiologi; hur kroppen fungerar i kyla. Jag upplever t.ex. att man vid kallt väder-utbildningen på ungdomskursen i Arvidsjaur tog upp en del nyttigheter som vi nu på I 19 inte riktigt gick in på (tidsbrist i kombination med fokus på vissa andra saker). Iofs. är det knappast någonting som dessa 18 sjukvårdare inte borde kunna ta igen under ett koncentrerat kvällspass med SoldR Vintersoldat... Axial: Ja, man skriver ett prov. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo One Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Kallt väder utbildning behövs visst. Så här såg det ut på inryck vid k4 i Arvidsjaur. http://www.k4.mil.se/photo.php?id=38196&nid=12441 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted February 9, 2003 Report Share Posted February 9, 2003 Kallt väder utbildning behövs visst. Så här såg det ut på inryck vid k4 i Arvidsjaur. http://www.k4.mil.se/photo.php?id=38196&nid=12441 Ja vad mer kan man säga åt en sådan individ som på bilden - Välkommen till verkligheten!! Hoppas att det var riktigt kallt B) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts