Vildmannen Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Jag har beställt en ny PC med Vista som levereras inom 2 v. Nu undrar jag om några här har erfarenheter med att koppla in sin gamla laserskrivare anpassad för XP i en burk med Vista? Funkar det eller blir det bara knas? Finns det kablage så man kan koppla in den via USB istället för med den gamla stora kontakten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnus Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Jag har beställt en ny PC med Vista som levereras inom 2 v. Nu undrar jag om några här har erfarenheter med att koppla in sin gamla laserskrivare anpassad för XP i en burk med Vista? Funkar det eller blir det bara knas?Finns det kablage så man kan koppla in den via USB istället för med den gamla stora kontakten? Det bör funka. Finns inte drivrutinerna med i Vista kan du kika på tillverkarens hemsida. Kolla med en datorbutik om det finns någon omkopplare till sladden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RadaR Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Har du "den gamla stora kontakten" kanske det är dags för en ny skivare... En skrivare(bläck) är idag löjligt billigt och laser låter lite overkill att ha hemma eftersom det minsta antal sidor du bör skriva ut varje månad är rätt högt för hemmabruk. Nu kanske du iof har kontor hemma eller skriver ut mycket. Drivrutiner bör du som sagt hitta på tilverkarens hemsida. Inget ont om Vista men vi nedgraderar en mycket stor del av de burkar vi säljer till XP och en hel del av de datorer som finns ute i affärerna kommer från mitt jobb... Så det finns nog en del kvar att jobba på när det gäller Vista. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sgt Odh Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 1: Släng ut Vista. Du kommer bara att få problem. 2: Troligtvis finns det en 25-pol DIN på datorn då kan du ansluta den direkt. Den brukar väl vara lila om jag inte minns fel. Det finns Centronics-USB-adaptrar, men de kostar nästan som en ny skrivare. 3: Troligtvis märker du inte när Vista hittar skrivaren av bara farten. Jo förresten det gör du, du får trycka OK på 67 varningsrutor. 4: Är det en jättegammal skrivare, släng skiten och köp nytt. Bläckstråle (dyr i drift per sida) 600 :-. Färglaser (billigare per sida) kanske 2000 :- för en bra! En annan fördel med laser, den torkar inte om du skriver ut sällan. En tredje är att färgen är vattenfastare än bläckstråle. 5: Antingen är skrivaren anpassad för XP och då är den inte ''gammal''. Är det någon av de vanliga, HP, Canon, Brother osv så är det inga problem oavsett hur gammal den är (LJ II, LJ III, LJ 4, LJ5, LJ6 osv) Vi har fortfarande en Victor 286MX med 40Mb addpak i drift, dygnet runt i säkert tio år. Vi har EN dator på jobbet med Vista, EN, och den skall vi lägga på XP på när vi lekt färdigt med den. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Vista är nog bra - och modernt. För min del innebär det att jag får ha två datorer. En med XP som jag kör de program som inte finns uppgraderade. Skrivare vill jag helst inte tala om. Min HP LaserJet 1012 har man inte lyckats få fram drivrutiner till, så jag har en gammal färgskrivare till den fina Vista-datorn. Men OK, Vista verkar stabilare än XP när det var nytt... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RadaR Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Vista är nog bra - och modernt. För min del innebär det att jag får ha två datorer. En med XP som jag kör de program som inte finns uppgraderade.Skrivare vill jag helst inte tala om. Min HP LaserJet 1012 har man inte lyckats få fram drivrutiner till, så jag har en gammal färgskrivare till den fina Vista-datorn. Men OK, Vista verkar stabilare än XP när det var nytt... Nu ansvarar jag inte för HP på jobbet utan ett mycket bätte märke men enligt Produktchefen för HP så är det på gång drivrutiner till 1000 serien. Det kan även vara så att din 1012:a funkar i Vista redan nu även med XP drivrutiner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Nu måste jag bara fråga en sak. Skrivare anpassad för XP? Är de anpassade till os nu? Jag hängde på en Epson FX80+ på en xp-maskin och den hittade den snällt och frågade om den fick installera driv till den. För er som inte vet vad en epson fx80+ är så är det en nionålarsskrivare från tidigt 80-tal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Nu måste jag bara fråga en sak. Skrivare anpassad för XP? Är de anpassade till os nu? Akta dig för sådana. De har samma sjuka som de gamla Win-modemen (salig i åminnelse). Ett win-modem är i stort sett ett ljudkort som är specialanpassat att prata digitalprat över telefon. De har inte många likheter med ett riktigt modem. Jag kan bara föreställa mig vad en win-printer är för något. Ett gäng bläckpennor monterade i en midi-xylofon? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Malaj Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Vista är nog bra - och modernt. För min del innebär det att jag får ha två datorer. En med XP som jag kör de program som inte finns uppgraderade.Skrivare vill jag helst inte tala om. Min HP LaserJet 1012 har man inte lyckats få fram drivrutiner till, så jag har en gammal färgskrivare till den fina Vista-datorn. Men OK, Vista verkar stabilare än XP när det var nytt... Nu ansvarar jag inte för HP på jobbet utan ett mycket bätte märke men enligt Produktchefen för HP så är det på gång drivrutiner till 1000 serien. Det kan även vara så att din 1012:a funkar i Vista redan nu även med XP drivrutiner. Jodå, det gick fint i flera dagar ända till datorn uppdaterade sig själv. Då slänger den ut sådant trix och fix och man får göra om installationen. Jobbigt och onödigt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.