Hellström Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 (edited) Hej Jag springer 5-6 mil i veckan och nu när det var dags att köpa nya skor så gick jag till ett löpplabb med mina gammla. Vi kom där fram till att mitt högra ben är 1-2 cm kortare än det vänstra eftersom undersulan alltså undersidan av den vänstra skon var mer sliten på vissa stälen och sedan genom att stäla mig rakt i ryggen så kände dom runt på sidan ovanför jumsken och kom därifrån fram till att mit högra ben var lite kortare. Detta är något jag inte märkt av i min träning, värken i march träning med 35 kg pakning, löppning, tyngdlyftning mm. alltså inga smärtor som kan berro på detta så som ryggont. Men kan detta ändå göra att jag inte kommer att få göra jägartjänst? Att ena benet var kortare kunde berro på att man inte växt färdigt eller att man har strecthat dåligt och de blivit muskelspänningar som drog ihop de högra benet... detta kunde man åtgärda genom att en naprapat skulle dra ut benet eller sträcka/stretcha. är 17 år och 10 månader (kan vara bra oo veta om kroppen nu skulle växa mer) Tränar för övrigt 7 gånger i veckan tungt vilket är fördelat på 5 dagar (både löppning och uv-rugby vissa dagar.) och har inte märkt av någon alls nackdel av att det högra benet vart kortare. Självklart känns det här mycket hårt att känna sig handikapad på detta sätt då jag gått från soffligare och latast i skolan till träningsnarkoman och ligga på top på de fysiska bara för att komma in i lumpen pådet jag vill, och hoppas därför att detta inte ska ge mig frisedel.., ska till en människa imorn och göra några test för att se hur det går och eventuelt gå till en naprapat som kan dra ut benet för detta stör mig något enormt att man inte är perfekt Min fråga var alltså om Man kan göra jägartjänst trots de här handikapet om någon missade det i min text. Mycket Tacksam för svar Edited September 26, 2007 by Hellström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 För dig är ju frågan hurvidare detta stämmer eller inte, ett löplabb är inte de mest kvalificerade människorna för att bedöma en sån sak. Få det utrönat hos en "fackman" och be honom om en rekomendation- Då du inte märkt av några konstigheter eller problem är det bara att fortsätta träna och vänta och se vad läkaren på pliktverket har för åsikt, har du inte skrivit på hälsodeklarationen att du har problem med det så kommer de förmodligen inte bry sig om det / se det.. Men som sagt, få det utrönat hos kvalifierad personal hurvidare det stämmer eller inte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Mitt tips är kanske inte helt ärligt men jag tycker ändå du ska fundera på huruvida du ska nämna detta. Du vet troligtvis med dig själv om det här kommer orsaka problem. Har du någonsin känt av det tidigare i din träning t.ex.? Med hänsyn till hur många som vill göra lumpen som jägare och hur få platser det finns gissar jag att pliktverket skulle sålla bort dig direkt just av anledningen att det finns hur många som helst som inte har det här problemet och ändå är vältränade. Sen kan man alltid diskutera hur lämpligt det är att undanhålla sanningen. Skulle du sedan tvingas avbryta utbildningen på grund av det här problemet så har du inte bara förstört för dig själv utan även för den som skulle haft din plats annars. Två sidor av ett mynt helt enkelt ... Varför får man för sig att träna 7 pass i veckan när man inte ens är 18? Sysslar du med någon form av elitidrott? Jag förstår inte syftet med att träna 7 dagar i veckan inför lumpen. Det kommer bara resultera i att du skadar dig eller tappar motivationen. Dra ner på tempot lite, det finns ett liv just nu också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sir Vival Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Testa även att besöka en kiropraktor som kollar om din rygg "sitter rätt" - det är inte ovanligt, om så inte är fallet, att det avspeglar sig i olika benlängd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HåkanE Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Jag hade samma problem med. ena benet var längre än det andra men det fixade en kiropraktiker till. Men det kan vara helt naturligt med att ena benet är lite längre än det andra. men då handlar det om milimetrar. Tror inte det ska vara nå problem för dig eftersom du inte känner av det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellström Posted September 26, 2007 Author Report Share Posted September 26, 2007 Mitt tips är kanske inte helt ärligt men jag tycker ändå du ska fundera på huruvida du ska nämna detta. Du vet troligtvis med dig själv om det här kommer orsaka problem. Har du någonsin känt av det tidigare i din träning t.ex.? Med hänsyn till hur många som vill göra lumpen som jägare och hur få platser det finns gissar jag att pliktverket skulle sålla bort dig direkt just av anledningen att det finns hur många som helst som inte har det här problemet och ändå är vältränade. Sen kan man alltid diskutera hur lämpligt det är att undanhålla sanningen. Skulle du sedan tvingas avbryta utbildningen på grund av det här problemet så har du inte bara förstört för dig själv utan även för den som skulle haft din plats annars. Två sidor av ett mynt helt enkelt ... Varför får man för sig att träna 7 pass i veckan när man inte ens är 18? Sysslar du med någon form av elitidrott? Jag förstår inte syftet med att träna 7 dagar i veckan inför lumpen. Det kommer bara resultera i att du skadar dig eller tappar motivationen. Dra ner på tempot lite, det finns ett liv just nu också... Alltså grejen är att jag inte har märkt av något alls... sedan så har jag lagt upp träningen så att jag började att köra lätt fast många pass sedan kör jag bara tyngre och tyngre dels för att vänja kroppen med regelbunden träning... sedan detta med att mit ena ben eventuelt var lite längre en de andra hade jag ingen aning om och lider inte nu eller har lidit av det... detta var som sagt bara något som dom på löpplabbet sa och jag ska gå vidare med det och se hur det ligger till, men som sagt om jag klarat av att fjällvandra med 30 kg pakning i 2 veckor utan att kännt av något samt att vi gick 25 timmar i sträck 2 gånger bara för att prova på hur de kändes nu i sommras... och jag hade som sagt inga smärtor alls så detta kanske inte är något som kan drabba tjänstgöringen, sedan att om nu benet skulle vara längre så finns det ilägg till skorrna vilket jag inte tror det behövs men i värsta fall... sedan att man nu skulle ge upp nu finns inte med i min planering... om jag fick amputera bort foten så hade jag eventuelt hoppat lumpen men nu är det inte så illa + att jag inte själv vet äns om benet är längre än det andra.... Återkommer när jag vet mer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proto Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Har tydligen också olika långa ben, det är enligt kiropraktorn inte ovanligt, han nämnde att flera norska idrottare på högre nivå också hade detta och att det sällan var ngra problem pga det. Jag hade inte nämnt det, kan du träna som en normal idrottande, sund ungdom utan problem blir det nog inte detta som eventuellt stoppar dig i en eventuell jägartjänst. Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 (edited) Håller med Proto även om man inte "ska" mörka nått för läkarn, men ser de inte det så vafalls ;) ********MODERERAT FULLSTÄNDIGT ONÖDIG KOMENTAR*********** Edited September 26, 2007 by rille116 Hjärnsläpp hos inläggsförfattare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Om man tränar så mycket som du gör är det inte konstigt om ryggen blir lite sned och benen får olika längd... Testa även att besöka en kiropraktor som kollar om din rygg "sitter rätt" - det är inte ovanligt, om så inte är fallet, att det avspeglar sig i olika benlängd. ...men följ detta råd och gå till en kiropraktor eller naprapat, så fort det går, för att undvika ryggproblem framdeles. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellström Posted September 27, 2007 Author Report Share Posted September 27, 2007 (edited) Var i morse hos skolsystern på skolan, Hon var utbildad i att titta hurdan ryggen var eftersom hon tittar elever på både grundskola (obligatorisk) och gymnasieskolor hurdan den är och min rygg var perfekt och inga som hälst "krokar" enligt henne, sedan att mitt ena ben var längre trodde hon berrode på att musklerna dragit ihop sig eftersom jag 2-3 gånger på kanske 50 löppningspass på milen fått känning på insidan av mjunsken på högra benet vilket bara har varat i ngn minut när jag sprungit och trott att detta bara var att man hade trampat snett eller liknande och eftersom det försvan när man fortsatte att springa så har jag inte anmärkt det.. men som sagt detta var normalt om musklerna nu hade dragit ihop sig, kunde t.ex. vara muskeln på lårets utsida som har spänt sig och detta kan förkorta 1cm , sedan så handlade det inte om 1-2 cm utan runt 5-7mm vilket är inte helt ovanligt, hon sa även att det nästan inte finns någon människa som har exakt lika långa ben... jag ska idag när jag kommer hem ringa till en kiropraktor och boka tid och se Edited September 27, 2007 by Hellström Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H0lK Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Alarm bells are ringing om du frågar mig ... Du övertränar din kropp helt klart. Konsekvenser som detta är det inte meningen att man ska få. Se det som att kroppen reagerar. Om du inte gör något nu så kan man ju bara undra om vad som kommer hända nästa gång Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dalmas Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Det är knappast något du behöver fundera på inför en mönstring. Dina höfter och övriga delar av kroppen kompenserar för skillnaden. Jag har ett ben som är en 1- 2 cm längre än det andra, och detta har aldrig besvärat mig under träning eller annan fysisk aktivitet, problemen börjar när jag ska stå still längre perioder. Tror också att man kan få problem med höfterna när man blir äldre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hellström Posted September 28, 2007 Author Report Share Posted September 28, 2007 Nu är allt klart, gjorde ett besök idag hoss en kiropraktor och hon kunde konstatera att det var en muskel på framsidan av låret som var spänd detta gjorde att mitt högra ben då drogs framåt och därav blev ca6mm kortare... detta stretchat bort genom att en annan person drar benet framåt medan jag ligger på magen sedan så kunde man även sträcka benet genom att göra den klassiska fot-hand stretchingen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts