duffe88 Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Tjena! Har en polare som rycker in i Januari 2008, som GC800 Stridsfordonsbefäl, Armén i Eksjö. Under de senaste månaderna har han haft stora funderingar på att byta till GA936 Bevakningssoldat i Eksjö. Har letat och letat, efter, var man ska skicka in sin ansökan om omplacering. Pliktverket? Försvarsmakten? Är lite dålig på det där. Han ringde till en mönstringsförättare som sa till honom att han skulle skicka in brev. Men sa ej vart. Någon som vet? Och vad tror ni? Är det möjligt att byta? Eftersom båda tjänsterna är i Eksjö, och han är placerad som befäl, så borde det gå att fixa på något sätt. Tacksam för svar! /Duffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
J1mmy Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 (edited) På lumpen.nu finns ett formulär man fyller i. Frågor & svar --> Fråga pliktverket. Eller så ringer du bara. Finns dock flera trådar om det här, te.x http://forum.soldf.com/index.php?showtopic...t=0&start=0 och din egen http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=32272 Varför fråga när du redan själv besvarat frågan? EDIT: ser nu att det där formuläret var nåt helt annat än det jag fyllde i förra året vid ansökan om omplacering. *gör genast 25 armböj* Edited September 25, 2007 by J1mmy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Han ska skicka sin överklagan till Pliktverket, närmare bestämt det regionalkontor som han tillhör. Möjligheterna att byta från strfPB till bevakning borde vara goda, då PB-tjänsten antagligen har en betydligt högre kravprofil, men det beror ju mycket på om det finns plats på Ing2 eller inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredas Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Är lite dålig på det där. Han ringde till en mönstringsförättare som sa till honom att han skulle skicka in brev. Men sa ej vart. Har för mig att det är just till Pliktverket han vill att brevet skall skickas. Det är i alla fall vad min mönstringsförättare sa åt mig att göra när jag bytte tjänst, då jag fick höra att den tjänst jag tidigare var satt på skulle läggas ner. Detta då för att de behöver en skriftlig begäran om att få byta tjänst, för att det är så reglerna är antar jag. Och vad tror ni? Är det möjligt att byta? Själv skulle jag gissa att det just nu är ganska svårt att byta såhär nära inpå inryck, med tanke på att platserna är så begränsade som man jämnt i tidningarna får höra att de är. Försöka kan han ju dock alltid göra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vic Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 (edited) Jag har inget vettigare svar än de som redan skrivits, men får jag fråga varför han vill byta stridsfordonsbefäl till bevakningssoldat? Byta en till synes rolig och 'cool' tjänst mot en riktigt lökig sådan? edit: har han blivit av med körkortet kanske? Edited September 25, 2007 by Vic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duffe88 Posted September 26, 2007 Author Report Share Posted September 26, 2007 (edited) Han vill bli bevakningssoldat för att han vill göra utlandstjänst, bli väktare/polis etc. Där har du svaret! Och det är fan i mig ingen lökig tjänst! Puss! Edit: Han tycker det verkar roligt att hålla på med bevakning. ;) Edited September 26, 2007 by duffe88 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Han vill bli bevakningssoldat för att han vill göra utlandstjänst, bli väktare/polis etc. Där har du svaret! Och det är fan i mig ingen lökig tjänst! Puss! Edit: Han tycker det verkar roligt att hålla på med bevakning. ;) Chansen att han får en plats i utlandsstyrkan är BETYDLIGT större om han genomför GU som Strf befäl. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duffe88 Posted September 26, 2007 Author Report Share Posted September 26, 2007 Det beror på. Eftersom de vill mest ha skyttesoldater/bevakningssoldater ute nu. Iallafall, han vill inte vara stridsfordonsbefäl, och han vill inte vara befäl heller. Låter lite lustigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Det beror på. Eftersom de vill mest ha skyttesoldater/bevakningssoldater ute nu.Iallafall, han vill inte vara stridsfordonsbefäl, och han vill inte vara befäl heller. Låter lite lustigt! Och antalet sökande bev och skyttesoldater är betydligt fler än antalet sökande strfchefer. Som strfchef har du dessutom möjligheten att åka på utlandstjänst som både skyttesoldat, skyttegruppchef eller besättningsmedlem. Utbildningen är bredare än den som en bev.soldat får, mycket bredare... Låter lustigt helst klart. Om man vill degradera sig från VC till bev.soldat kanske man inte riktigt vet vad man gör? Möjligheterna finns säkert, men jag förstår inte motivationen till att man vill gå ner på den nivån om man är uttagen på en högre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fk Zak Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 "...vill inte vara befäl..." - Nu ska man kanske inte läsa "befäl" hur som helst i befattningen stridsfordonsbefäl. Men han har förståss satt sig in i vad tjänsten innebär, med folk som gör/gjort vpl. i den befattningen... "...vill göra utlandstjänst..." - Han har förståss satt sig in i ansökningsförfaranden, rekrytering, bakgrundskrav till diverse befattningar i US mm. Och någonstans blev han desinformerad... Inte för att låta fräck på något vis, men jag får intrycket av att din kamrat inte är fullt så påläst i vare sig vpl- eller us-delen som man kanske kunde tycka. Vore ju olyckligt om förhastade beslut grundade på felaktiga uppgifter och gissningar, skulle påverka ens militära karriär till det negativa (?). För man kommer inte ifrån att ens (första) tid i det militära är ganska avgörande för (eventuellt) fortsatt karriär. Allt ifrån ens personliga syn och uppfattning om det gröna livet till mer krasst sett, kunskaper och färdigheter i mer centrala delar (...) . Alltså, försäkra kamraten om att vara helt säker innan han börjar laborera med diverse tjänstebyten osv. utan att kanske vara helt insatt i vad det kan innebära. Zacke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duffe88 Posted September 27, 2007 Author Report Share Posted September 27, 2007 (edited) Nå väl, det är ju inte bara utlandstjänst som lockar, utan det är ju meriterna sen, ut i det civila. Och vill han bli väktare/polis efter lumpen, så är tjänsten som bevakningssoldat definitivt något för honom, eftersom de får en vaktutbildning. Och chansen finns ju, att han lyckas bli uttagen till utlandsstyrkan. Det gäller bara att göra riktigt bra ifrån sig under de 11 månaderna, och visa att man kan platsa i utlandsstyrkan, så jag tror att hans chanser är goda. Edited September 27, 2007 by duffe88 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Nå väl, det är ju inte bara utlandstjänst som lockar, utan det är ju meriterna sen, ut i det civila.Och vill han bli väktare/polis efter lumpen, så är tjänsten som bevakningssoldat definitivt något för honom, eftersom de får en vaktutbildning. Och chansen finns ju, att han lyckas bli uttagen till utlandsstyrkan. Det gäller bara att göra riktigt bra ifrån sig under de 11 månaderna, och visa att man kan platsa i utlandsstyrkan, så jag tror att hans chanser är goda. Han eller du verkar ha fått det lite om bakfoten. En befälstjänst är iprincip alltid mer civilt meriterande än en tjänst utan ledarskapsinnehåll. Och det gäller de flesta civila jobb och i synnerhet polisyrket och liknande uniformsyrken. Skyddsvaktutbildningen får dessutom även en strfchef med sig från GU. Verkar som om du försöker påverka honom att byta, eller iallafall försöker dra fram fördelar med Bev.soldutbildning framför strfchefutbildning. GÖR INTE DET OM DU INTE VET VAD DET INNEBÄR... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
os frontale Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Vill inte klanka ner på bevakning men jag har ett par polare som valt bevakningstjänsten pga den tuffa befattningsbeskrivningen, men som senare blivit extremt missnöjd över att "10 månaders praktik" inte innebär att springa runt med skarpladdad bössa och bildförstärkare utan det ger personen ett mycket ypperligt tillfälle att klara ut alla spel de har på Xboxen i kuren.. Be honom regga sig här och ta ett snack med en fd bevakningsoldat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zippan Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 (edited) Duffe jag tror att du har fått detta lite om bakfoten om att en tjänst är sihå och sådär. Folk har uppenbarligen haft tråkigt på bevakningsutbildningen medan vissa har haft det roligt. Sen kan man inte utgå från att alla på den "roliga" utbildningen hade roligt heller i och med att man upplever saker olika. Jag känner igen mig i hur du tänker, men det är lika bra att släppa, man kan inte göra så mycket åt det. Edit: Ursäkta OT, men jag tycker att det är en dum idé att försöka höja statusen på bevakningstjänsten innan du ens har gjort lumpen. Ingen klagar om du gör det efter när du kan lämna egna erfarnheter. Edited September 27, 2007 by Zippan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Ooops: Eskortplutonens främsta uppgift är att skydda logistikenhetens transporter och soldater vid insats. Nästan samtliga i plutonen har jägar- och skyttebakgrund och de ligger långt framme i utbildningen. - För att bli en bra soldat på eskort, ska man helst ha gjort lumpen som skyttegruppchef med bra betyg. Sen ska man också vara fysisk stark och ha sina kunskaper färskt i minnet, antingen från värnplikten eller en mission, säger utbildningskoordinator Fredrik Cederholm. Eskortplutonen - färdiga till strid´ Jag kan köpa att vissa människor är rädda för det okända. Jag minns särskilt en tråd ang. snödräkter... Hur som helst så även om befattningarna utomlands är bevaknings, vakt- och eskorttjänster, så betyder det inte att bevakningssoldater får dem tjänsterna. Då händer det betydligt oftare att man "toppar laget" med skyttesoldater och jägare. Jag vet dock mycket dugligt folk som gått från bevakningstjänst till US och YOFF, men dessa är enligt min uppfattning ett undantag. När det sen gäller din polares vilja att byta från strf- till bevakningssoldat. Jag brukar inte uttrycka uppskattning gentemot pliktverket, men om han nu är uttagen för en tjänst enligt kravprofilen och vill hoppa ner ett antal snäpp så är det slöseri med skattepengar. Blir han omotiverad och apatisk så är ju även det slöseri med pengar, men jag tycker att han skall ge stridsfordonstjänsten en chans. Han är välkommen att regga sig på forumet så kan han få svar på de flesta frågorna själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duffe88 Posted September 27, 2007 Author Report Share Posted September 27, 2007 men som senare blivit extremt missnöjd över att "10 månaders praktik" inte innebär att springa runt med skarpladdad bössa och bildförstärkare Almkvist, det är från person till person. Lumpen ska inte vara någon lattjo-grej bara för att man får springa runt med skarpladdad bössa. Jag ska tjänstgöra som bevakningssoldat nu i Januari, och är oerhört glad över att jag fick den tjänsten, eftersom jag berättade för min mönstringsförättare att jag vill läsa till brandman/polis, då tyckte hon att bevakningssoldat-tjänsten innehöll bra meriter för de jobben. Sen får det vara hur tråkigt som helst, hur jobbigt som helst, för jag är fan inte där för att skjuta och ha mig. Jag är där för att göra lumpen. Och jag är nästan säker på att varje tjänst i lumpen har skit tråkigt då och då. Jag hamnar i Eksjö, och det är fan i mig inget sittande där har jag hört. Mycket rörlighet etc. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 men som senare blivit extremt missnöjd över att "10 månaders praktik" inte innebär att springa runt med skarpladdad bössa och bildförstärkare Almkvist, det är från person till person. Lumpen ska inte vara någon lattjo-grej bara för att man får springa runt med skarpladdad bössa. Jag ska tjänstgöra som bevakningssoldat nu i Januari, och är oerhört glad över att jag fick den tjänsten, eftersom jag berättade för min mönstringsförättare att jag vill läsa till brandman/polis, då tyckte hon att bevakningssoldat-tjänsten innehöll bra meriter för de jobben. Sen får det vara hur tråkigt som helst, hur jobbigt som helst, för jag är fan inte där för att skjuta och ha mig. Jag är där för att göra lumpen. Och jag är nästan säker på att varje tjänst i lumpen har skit tråkigt då och då. Jag hamnar i Eksjö, och det är fan i mig inget sittande där har jag hört. Mycket rörlighet etc. lugn nu. Det är ingen som klankat ner på Bev.soldatstjänsten. Men i det här fallet så höjs det bara ett varningens ord för att byta bort en mycket attraktiv tjänst både vad gäller militära och civila mått mätt mot en tjänst med lägre krav. Att du fick höra att Bev.soldatstjänsten skulle passa DIG om du ville bli brandman/polis eller vad du nu månne vilja bli var antagligen för att den tjänsten låg bättre till för DIG. Man kan inte applicera det på någon annan som ev fått högre testvärden och tro att det är med meriterande för den personen också. Förstår du? Om du inte vill skjuta och ha dig så kanske en vapenfri tjänst hade passat bättre? Ännu högre civilt meriterande om du vill bli brandman tex... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duffe88 Posted September 27, 2007 Author Report Share Posted September 27, 2007 Nej då, jag tog inte illa upp! Jag bara förklarade hur det låg till för mig och för min vän här som vill byta. Jo, Born, jag förstår precis. Men eftersom han är i samma tankebana som mig, väktare/polis som han vill bli, så tror jag bevakningssoldat skulle sitta fint för honom. Jag har inte tipsat honom eller någonting, utan det är han som kollat upp det själv, och det är vad han vill. Jag tror mycket väl att stridsfordonsbefäl är riktigt militärt och civilt meriterande, men, ja, det är ju upp till honom. Jag fick välja mellan Bevakningssoldat, Skyddsman och Lastbilsförare när jag var hos mönstringsförättaren. Hon berättade också att Skyddsman är en bra tjänst för mig som vill bli brandman. Dom får gå omkring i gasmasker, sanera hus från radioaktiva ämnen, släcka bränder etc. Och Bevakningssoldat var också bra, där man får lära sig övervaknings-och larmsystem, 80 timmars sjukvårdsutbildning, första hjälpen etc. Jag som sagt, valde Bevakningssoldat, men det finns ju fortfarande chans att byta. Däremot skulle tjänsten som Skyddsman vara lite konkurrens på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 En rekyteringsansvarig för polisyrket kommer att lyfta mer på ögonbrynen åt en som gjort lumpen som vagnchef på ett stridsfordon än åt någon som suttit i vaktkuren. Jag är annars inte den som dömer ut någon tjänst, alla har sin charm, men i det här fallet är det ganska solklart. Vill nu din kompis ha chans att komma in på PHS/motsv. så kommer en VC-tjänst garanterat slå högre än en vaktsoldattjänst. Låt inte din kompis göra sig själv en otjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vic Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Först och främst tycker jag det hela låter dumt just eftersom han garanterat fått så pass bra testvärden att han fick möjligheten att tjänstgöra som stridsfordonsbefäl. Det krävs ju väldigt mycket mindre på mönstringen för att få tjänsten som bevakningssoldat, så därför är det inte nödvändigtvis bra för honom, bara för att det verkade bra för dig när du pratade med förrättaren - du kanske fick lite sämre resultat? Inget illa ment. En stilla undran: om man ska göra lumpen som stridsfordonsbefäl, innebär det automatiskt att man blir vagnchef? Eller vad finns det annars för alternativ..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Vet inte hur det funkar på Ing2, men ev. Vagnchef eller annan besättningsman på ex. Patria eller Pbv302. Även om han skulle bli förare istället för VC så har han, i min värld, mer nytta av den än en bevakningstjänst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
duffe88 Posted September 27, 2007 Author Report Share Posted September 27, 2007 Vic. Min vän är mycket starkare, uthålligare och smartare än mig! Mycket! Det är bara det att han tycker att tjänsten som Stridsfordonsbefäl inte låter, verkar, vara hans grej. Och som sagt, han gillar inte rollen som befäl. Han har det inte i sig, och han vill helst slippa att leda. Han är inte direkt "ledartypen". - "Men vadå, det lär han ju sig i lumpen?" Det må så ske, men som befäl skulle han inte trivas, och därav skulle det bli skit utav hans lump. Därför vill han helst ha en annan tjänst, och stryka ordet befäl i befattningen. Ni får inte tro att jag försöker få in honom i samma pluton som mig, eftersom jag och han är redan kompisar. Utan, han har fått upp ögonen för bevakning på egen hand och han tror att han skulle tycka mer om den placeringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zippan Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Hand upp för en person som han gärna får byta med. 0/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SemperMetamContingimus Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 @duffe88 Inte för att bevakningssoldater inte behövs, jag menar alla regementen behöver väl sina vaktmästare... Men du tycker inte att det är lite konstigt att den gemensamma uppfattningen på den här tråden är att byta från VC till bevakningssoldat är rent ut sagt korkat? Jag tycker du borde tala med en del gammla bevakningssoldater om vad det faktiskt innebär. Det finns en anledning att den tjänsten kallats för grå arbetskraft under många år och är påväg att försvinna från t.ex Lv6 (om det är fler regementen vet jag ej) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Jag förstår mig ärligt talat inte på många, rent ut sagt, idioter som yttrat sig i denna tråden. Klart det fanns och finns nog många förband där bev ÄR en löktjänst, men att dömma ut alla är fan det dummaste som hänt på detta forum på länge. Vad har en vagnchef för förutsättning som en InsatsGb saknar? eller en vagnförare som en insats-bilförare? Visst, de från insats må ha svårare att söka till Kosovo, för dte är mig vetterligen enda stället där vagnbesättningar behövs. Annars har de minst lika goda förutsättningar. Plus att iaf VI kommer bli inriktade på internationelle insatser mer än de flesta andra. Nu kan jag bara tala för p7, men vi har bättre fysikvärden än övriga (om man jämför gamla resultat, de nya som rycker in är kanske fysmonster). Vi har även bättre skyttar och vi får lära oss samma förflyttningssätt. Det erkänns att vi inte kan hoppa ut ur fordon som t ex strf90, men var finns de i utlandet? Plus att vi har fått beröm från övriga kompchefer och regementschefen själv. Vi kanske är ett undantag, men där jag är så finns det varken tid för lök eller liknande. Har pratat med folk på andra förband och fått bilden av att de har dte slappt, men tro för FAN att det inte är så överallt! Jag är hellre insats än ngn korkar psk-soldat som ändå ska dö i förtid... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vic Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 (edited) Jag förstår mig ärligt talat inte på många, rent ut sagt, idioter som yttrat sig i denna tråden. Jag är hellre insats än ngn korkar psk-soldat som ändå ska dö i förtid. Nöjer mig så Tycker det är onödigt att det blev sån otrevlig stämning, alla har försökt lägga fram det på ett konstruktivt sätt och förklara fakta. Edited September 28, 2007 by Vic Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Faers Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Nöjer mig så Tycker det är onödigt att det blev sån otrevlig stämning, alla har försökt lägga fram det på ett konstruktivt sätt och förklara fakta. Det kan jag ha förståelse för, visst, men många har aldrig haft den tjänsten och känner bara till tjänsten bevakning (som VAR slöare) och antar att vi i insats är likadanna. Vi kommer inte ha mkt gemensamt med de gamla bev, bara pliktverket tror det, och efter min mönstring så vet jag bättre än att lyssna på de. De drar sig inte för att säga en osanning för att få bort eller in en människa i en viss tjänst. Ta reda på vad DAGENS tjänst innebär, yttra sig sedan. Tänk tryck tala är en bra grund som många i detta forum inte lever upp till i en del trådar. Fick innan inryck också uppfattningen att det bara var en löktjänst till min stora förtvivlan, men mkt av det kom från detta forum som verkar se ner på de som haft skarp tjänst i vpl. Psk och jägare tror att det bara är de som gäller, andra vet att alla behövs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flugan Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Kan passa på säga att det är relativt lätt att byta till olika befattningar på andra kompanier. Hade jag vetat det innan jag ryckte in så hade man nog blivit spaningsoldat eller pionjär mumma. men men. får nöja mig ett man blev en strvskytt =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
South Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 *Arga ord* Nu handlade det ju ursprungligen om att en kille ville byta från stridsfordonsbefäl till bevakningssoldat för att han "vill bli polis/väktare och söka utlandsstyrkan" inte om bevakning är för lökar eller ej. Jag kan ju bara stämma in i vad andra sagt, visst kan det vara meriterande att ha varit bevakningssoldat om man ska bli väktare, men för utlandsstyrkan är så inte riktigt fallet. Det krävs ju inget mattesnille för att förstå att om bevakning/insats sitter 1/6 (uppskattat) av tiden i kuren så blir det mindre utbildning för dem. Som Strfbef skulle han få en bredare och mer utförlig utbildning och bli mer attraktiv både för US och på den civila arbetsmarknade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olleman Posted September 28, 2007 Report Share Posted September 28, 2007 Jag har gjort två missioner (23 och därefter 24 plutonskamrater) och en individ på dessa två plutoner kom från Bev, insats eller vad man nu väljer att kalla det (han var mycket duktig på alla sätt). NBGs vagnschefer har väl sist jag hörde fått löneförhöjning för att de inte hittar folk nog och då lockar FM med högre löner... Mönstringförättaren försöker naturligtvis i alla lägen att motivera och få individen att vilja genomföra den tjänst de blivit tilldelade. Kanske genom att säga "Denna tjänst hjälper dig att bli polis", "vill du på mission skall du ta denna tjänst" eller "detta är den tuffaste/kärvaste tjänsten du kan hitta". En civil kompis till mig gjorde lumpen som Bev på F7. Efter Gu var de lediga en vecka och satt i kuren en vecka. Det finns ett högtalarsystem på flottiljen som kan nyttjas från vaktkuren, en dag ropade han ut "berit till kassa ett, berit till kassa ett" enligt egen uppgift Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts