Jump to content

Ryggsäckar vid j/span förbanden

bravebat

Recommended Posts

:) Har en undran om vilka ryggsäckar(m större) typ Berghaus eller FJS orginal som används vid jägarförbanden I dag (K4,K3,KJ) Utom Stridssäck 2000.

På min tid hadde vi bara LK 70 en ganska fin säck den med.

Tack å Hej!!

"Frihet är någonting man förtjänar"

:)

• Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

LK 70 är den gamla hederliga 70 literssäcken. Rätt ok om den är i hyfsat skick.

Nu är det väl LK 100 som gäller, ett tag sedan jag kollade in den, men jag fick uppfattningen att den är i stil med Sacci Jägare 90/FJS original etc.

military shop säger / påstår att det är lk100 som gäller för jägar förband, så.. :) ta i kontakt med din lokala jägar galning och fråga

:ak: Jag har tyvärr ingen lokal jägargalning utom mej själv :D Men tack för tipset Myran.

Jag ska snart byta ut min gamla 70a och det som duger åt FM duger åt mej!

Tack för alla replys.

104 NORD "Lokal Jägargalning" ,O:):lol:

Jag har haft alla tre!

Det finns för och nackdelar med alla!

1. Fjs 110 l tycker jag personligen bäst om. Mycket bra lösning -speciellt topplocket!!

2. Lk 100 , helt ok bärsystem om man arbetar lite med det! Tomvikt 6 kg!!!!

3. Bergaus, passar inte min rygg, jag är för lång! Jag tycker att det inte är ngn vidare lösning-svårpackad!

Jag har använt Berghaus Trident och dess sidofickor. Har bara positiva komentarer.

Bra med olika storlekar beroende på längden på bäraren. Bra avbärarbälte tycker jag.

Nackdelen är att remmen över bröstet mellan axelremmarna inte fanns till alla ryggsäckarna och dessutom blev den så förbannat tung.

amf hade ju tidigare berghausern, men bytt mot LK70(?). nån som vet vart alla dessa ryggor tagit vägen? borde ju finnas x antal som inte används, skulle ju sitta fint o få tag på en billigt... har kopian för 1.600 från military, funkar ju men kan man få tag på lite mer slittåliga grejjor så... kvalitet o pris går väl hand i hand har ja märkt.

amf hade ju tidigare berghausern, men bytt mot LK70(?). nån som vet vart alla dessa ryggor tagit vägen? borde ju finnas x antal som inte används, skulle ju sitta fint o få tag på en billigt... har kopian för 1.600 från military, funkar ju men kan man få tag på lite mer slittåliga grejjor så... kvalitet o pris går väl hand i hand har ja märkt.

Eh??

Byta Trident mot LK70..? Är ju lite av ett nerköp..

Däremot har jag sett Amf'are med LK100 - förmodligen på prov!

Nån inneliggande Amfare som vill glappa lite?

>> ViktorH <<

Eftersom ni numera kör SV2k - vart tog alla Botswana-västarna vägen?? (Sydafrikanska modellen)

Edited by Gotcha

För dom som önskar köpa en Berghaus Vulcan (Trident) kan jag tipsa om www.survival.de De har den modellen till ett ganska överkomligt pris; ca 2100 SEK. Detta kan ju jämföras med Militaryshop som tar 3195 SEK för samma ryggsäck. Frakt tillkommer, men ligger inte på mer än ca 150-200 SEK. Jag har själv köpt min Vulcan från detta företag och det funkade helt utan problem, dock kan väl nämnas att deras engelska inte är den bästa.

/Johan ES

För dom som önskar köpa en Berghaus Vulcan (Trident) kan jag tipsa om www.survival.de De har den modellen till ett ganska överkomligt pris; ca 2100 SEK. Detta kan ju jämföras med Militaryshop som tar 3195 SEK för samma ryggsäck. Frakt tillkommer, men ligger inte på mer än ca 150-200 SEK. Jag har själv köpt min Vulcan från detta företag och det funkade helt utan problem, dock kan väl nämnas att deras engelska inte är den bästa.

/Johan ES

Tack för sidan Johan, de säljer rätt bra grejjor, jag tänkte länka den men du hann före. Det är swynd att deras engelska inte är något vidare då min tyska är ännu värre.

Johan ES: Trevlig shoppingsida!

Vid köp av Berghaus Vulcan: Tänk på att sidfickorna på Trident är inverterade mot originalet Vulcan! (Om man händelsevis skulle sitta på ett par...) Däremot är Vulcan konvertibel med PLCE sidfickorna som jag varmt kan rekommendera som uppgradering - Betydligt stabilare än den ngt sladdriga daypacken på Vulcan/Trident.

Jo den sidan har ganska mycket matnyttigt och samtidigt till hyggliga priser. Nu ska vi se om jag har förstått det här rätt; det går alltså att använda sidofickorna från PLCE tilsammans med Berghaus Vulcan? Kan man köpa sidofickorna löst?

/Johan ES

Jag har sett att man kan köpa PLCE sidofickorna löst, dock bara på engelska sidor.

Jag skickade ett e-mail till Silverman´s (www.silvermans.co.uk/Silver/docs/topframe.htm) och frågade ang. kompabilitet mellan Berghaus Vulcan och PLCE. De påstod att det inte var möjligt att använda sidofickorna från PLCE ryggsäcken tillsammans med Vulcan.

Någon som har möjlighet att prova?

/Johan ES

Jag skickade ett e-mail till Silverman´s (www.silvermans.co.uk/Silver/docs/topframe.htm) och frågade ang. kompabilitet mellan Berghaus Vulcan och PLCE. De påstod att det inte var möjligt att använda sidofickorna från PLCE ryggsäcken tillsammans med Vulcan.

Någon som har möjlighet att prova?

/Johan ES

Det är väl bara för någon som har Military shop i sin stad att knalla ner och testa, då de säljer båda ryggsäckarna.

Johan ES:

Har haft PLCE fickorna till min Vulcan i några år...Fungerar fortfarande B)

Dragkedjorna (YKK Vislon) är av samma modell och längd, enda skillnaden är att PLCE fickorna totalt sett är några centimeter kortare och mer omfångsrika än originalet. Det senare är bra då PLCE är lättare att packa! Har känslan av att de har betydligt större volym, men inget jag mätt upp...

Tja, de är ju bara dubbelt så stora...hur ere med ögonmåttet!? :D

Du menar synvinkeln! :D

Tja - de är ju kortare, så volymen...? Bryr mig inte mer om det än att de är mer lättpackade och har riktig dragkedja i locket. (Dragkedjorna till Vulcans sidfickor är ju mindre kraftiga.)

I mina sidfickor får jag numera ned sovsäck (ME dewline), goretexöverdrag, kök (Optimus nova, kärl, bestick), mat, vatten etc...På civila hajker räcker det gott! Så VOLYMEN är litet större :)

Sladdriga?- Inga problem om de är välpackade, men de bygger ju några centimeter mer på bredden...

Edited by Razvedka

Gotcha:

Har för mig att jag skrivit om den i ngn tråd.

Först ett tips vad gäller PLCE: Det är många butiker idag som säljer en KOPIA på Brittiska Armens army issue. Det KAN vara kvalitetsskillnad på dessa jämfört med originalet. Den senare har blivit väldigt svår att få tag på...Har börjat bli populär?

PLCE: är ju ett helt bärkoncept, Rygga, Ptrlsäck,stridssele...Har bara testat stridsselen vid enstaka tillfällen.

Vad gäller ryggan (Bergen) med sidfickor så tycker jag den är funkis, men Vulcan konkurrerar kraftigt. Tycker exvis att vulcan har mkt bättre bärsystem med sitt cyclops system jämfört med Bergens enkla stoppade ryggplatta - Vulcan känns stabilare om man svänger med den.

Bergen har däremot bättre kvalitet på dragkedjor och bättre topplock med STOR öppning på sidan istället för front som på Vulcan. Kan väl sammanfatta mig med att PLCE känns mkt mer KK,medan Vulcan(Berghaus) är litet mer "civil"...dvs bekvämare men med litet mer känsliga detaljer-dragkedjor, ryggplattan (som jag iofs inte lyckats göra hål på...)

Det är två mycket bra ryggor som blir bättre om man parar ihop det bästa av dem B)

Sidfickorna har jag redan gett så positivt omdöme så jag snart kan få mängdrabatt hos tillverkaren :D