Jump to content

Snöiga uniformer?

duffe88

Recommended Posts

Tjena!

Rycker in nu i januari som Bevakningssoldat. Är lite småskraj för GSU'n, som kommer vara i 3 månader ända fram till Mars. (Kallt som faaan!)

Kommer soldaterna vara vitklädda eller kör man med gröna trasor som vanligt?

Skeep o hoj! :rolleyes:

Fruktansvärt säckiga överdragskläder dessutom. Man känner sig som en michelingubbe med fältuniform, kroppsskydd, snödräkt och stridsväst.

Men den är bra att ha! :clap:

Jo, det verkar väldigt svårt att få ut byxor som är tänkta att innehålla bara en soldat... Fast dräkten har många fördelar, man syns sämre i snön, M/90:n blir inte lika smutsig, så man behöver inte byta lika ofta och slipper således sy en del. Man brukar ha nog att göra under GSU:n i alla fall.

EDIT: tjocka fingrar...

Edited by South

Nu har jag inte helt klart för mig vad Duffe88 vill uppnå med den här tråden, men jag tänker ändå lägga lite ved på elden:

Duffe88, du är inte den första civila syltrygg som försvarsmakten lagt vantarna på och gjort vinterkrigare av. Det finns ingen som helst anledning för dig att gå och vara skraj redan nu. Du kommer att få utrustning så DU klarar DIG. Du kommer att få utbildning på den här utrustningen så att DEN klarar DIG!

Utbildningen och erfarenheten kommer att vara nyttig och det kommer en dag när du saknar snön.

/EDIT: Skall nog f-n lämna tillbaka svenskabetyget...

Edited by Sytare