Spook Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Konflikten mellan munkar och regimen i Myanmar (Burma) trappas upp och en fredlig lösning ser ut att vara långt borta, bör om världen ingripa? Är det sannolikt att det oftast sega världsomfundet gör något? Vi riskerar kanske en upprepning av 80-talets massaker på tusentals demonstranter.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Konflikten mellan munkar och regimen i Myanmar (Burma) trappas upp och en fredlig lösning ser ut att vara långt borta, bör om världen ingripa? Är det sannolikt att det oftast sega världsomfundet gör något? Vi riskerar kanske en upprepning av 80-talets massaker på tusentals demonstranter.. Kina, och till viss del även Ryssland, står väl på rätt god fot med regimen i Burma. Därför är det nog mycket tveksamt att det görs något mer än vad som redan gjorts... Själv undrar jag om inte regimen sitter rätt löst nu, men vi får väl se vad som händer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spook Posted September 24, 2007 Author Report Share Posted September 24, 2007 Konflikten mellan munkar och regimen i Myanmar (Burma) trappas upp och en fredlig lösning ser ut att vara långt borta, bör om världen ingripa? Är det sannolikt att det oftast sega världsomfundet gör något? Vi riskerar kanske en upprepning av 80-talets massaker på tusentals demonstranter.. Kina, och till viss del även Ryssland, står väl på rätt god fot med regimen i Burma. Därför är det nog mycket tveksamt att det görs något mer än vad som redan gjorts... Själv undrar jag om inte regimen sitter rätt löst nu, men vi får väl se vad som händer. Med 500 000 soldater i tjänst??? (enligt wikipedia) 500000 soldater vs 4000 munkar = döda munkar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Honken Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Med 500 000 soldater i tjänst??? (enligt wikipedia) 500000 soldater vs 4000 munkar = döda munkar? Munkarna skall tydligen vara rejält respekterade i Burma. Regimen får ha hur många soldater de vill men om ingen av soldaterna vill skjuta så tas de snabbt bort från ekvationen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
South Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 (edited) Konflikten mellan munkar och regimen i Myanmar (Burma) trappas upp och en fredlig lösning ser ut att vara långt borta, bör om världen ingripa? Är det sannolikt att det oftast sega världsomfundet gör något? Vi riskerar kanske en upprepning av 80-talets massaker på tusentals demonstranter.. Kina, och till viss del även Ryssland, står väl på rätt god fot med regimen i Burma. Därför är det nog mycket tveksamt att det görs något mer än vad som redan gjorts... Själv undrar jag om inte regimen sitter rätt löst nu, men vi får väl se vad som händer. Med 500 000 soldater i tjänst??? (enligt wikipedia) 500000 soldater vs 4000 munkar = döda munkar? Dödar man 4000 munkar (som dessutom verkar vara rätt poppis i Burma) lär man ju inte vara populärast i parlamentshuset länge till. Det lär helt enkelt bli ett jävla liv, både från civilbefolkningen och (i alla fall ännu mer än tidigare) internationellt. EDIT: Jag är pucktvåa idag... Edited September 24, 2007 by South Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peo Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Borde det inte finnas ett krig att tvinga fram en fred i först? Sist väst gick in och avlägsnade diktaturer har det gått så bra, Irak är ju ett lysande exempel på tolerans och demokrati. Nej. Vi ska inte in med militär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 En ruskig historia. Ett land som påminner om en cocktail innehållandes de största av problemen i Nord Korea och Afghanistan, och dessutom lägger sig företrädare för landets religiösa majoritet sig i politiken. Drömscenariot hade varit en lösning likt Belgrads när Mille blev arbetslös, dvs folkets armé ställer sig åt sidan och låter folket få vad de vill ha. Men det är nog på tok för tidigt för det. Kan tänka mig att vissa grannländer har väldigt mycket att säga innan någon i Burma vågar ta ett beslut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Besuchov Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Måste säga att jag blev lite förvånad över att de upplöste dagens demonstration och gick hem, resultaten i belgrad och kiev uppnåddes enligt min mening mycket pga att man skaffade sig ett momentum och behöll det genom att inte avsluta demonstrationerna. Man kan ju ifos tänka sig att munkarna vill dra ner tempot lite för att minska risken för att regimen ska ta till våld, därmed inte sagt att det hela inte kommer att sluta i blodspillan... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
South Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Måste säga att jag blev lite förvånad över att de upplöste dagens demonstration och gick hem, resultaten i belgrad och kiev uppnåddes enligt min mening mycket pga att man skaffade sig ett momentum och behöll det genom att inte avsluta demonstrationerna. Man kan ju ifos tänka sig att munkarna vill dra ner tempot lite för att minska risken för att regimen ska ta till våld, därmed inte sagt att det hela inte kommer att sluta i blodspillan... Abbans munkar som inte tror på våld :( Nå, de har väl sagt att de ska fortsätta marschera, eller? För eller senare kommer något attt hända, får bara hoppas att det är förr och att munkarna klarar sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andtryggve Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Med 500 000 soldater i tjänst??? (enligt wikipedia) 500000 soldater vs 4000 munkar = döda munkar? Om man kan lösa problemet så "enkelt" som att döda munkarna, vilket är tveksamt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Besuchov Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Måste säga att jag blev lite förvånad över att de upplöste dagens demonstration och gick hem, resultaten i belgrad och kiev uppnåddes enligt min mening mycket pga att man skaffade sig ett momentum och behöll det genom att inte avsluta demonstrationerna. Man kan ju ifos tänka sig att munkarna vill dra ner tempot lite för att minska risken för att regimen ska ta till våld, därmed inte sagt att det hela inte kommer att sluta i blodspillan... Abbans munkar som inte tror på våld :( Nå, de har väl sagt att de ska fortsätta marschera, eller? För eller senare kommer något attt hända, får bara hoppas att det är förr och att munkarna klarar sig. Att munkarna skulle ta till våld finns knappast på kartan (och heller inte någon antydan om i min post...). Det är mer en fråga om vilken press dom sätter på regimen. Om man upplöser demonstrationen har myndigheterna en möjlighet att återta kontrollen över innerstan(utan våld) och sen stoppa demonstranter några i taget när dom anländer (alternativt slå till hårt mot en liten grupp väl synligt för tv-kameror för att skrämma övriga att stanna hemma). Om oppositionen å andra sidan stanner på plats och lyckas hålla kvar stora skaror demonstranter så skapar man att kontinuerligt tryck på regimen som till slut måste agera eller backa. Den taktiken är dock mer riskfylld eftersom den både kan sluta som belgrad/kiev eller som himelska fridens torg. Är det förresten någon som har nån koll på hur stora ekonomiska påtryckningsmöjligheter omvärlden har på burma. Finns det fortfarande omfattande handel mellan burma och väst som skulle kunna strypas eller är det bara kineserna kvar som i teorin skulle kunna straffa burma om regimer väljer att ta till våld? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
South Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Måste säga att jag blev lite förvånad över att de upplöste dagens demonstration och gick hem, resultaten i belgrad och kiev uppnåddes enligt min mening mycket pga att man skaffade sig ett momentum och behöll det genom att inte avsluta demonstrationerna. Man kan ju ifos tänka sig att munkarna vill dra ner tempot lite för att minska risken för att regimen ska ta till våld, därmed inte sagt att det hela inte kommer att sluta i blodspillan... Abbans munkar som inte tror på våld :( Nå, de har väl sagt att de ska fortsätta marschera, eller? För eller senare kommer något attt hända, får bara hoppas att det är förr och att munkarna klarar sig. Att munkarna skulle ta till våld finns knappast på kartan (och heller inte någon antydan om i min post...). Det är mer en fråga om vilken press dom sätter på regimen. Om man upplöser demonstrationen har myndigheterna en möjlighet att återta kontrollen över innerstan(utan våld) och sen stoppa demonstranter några i taget när dom anländer (alternativt slå till hårt mot en liten grupp väl synligt för tv-kameror för att skrämma övriga att stanna hemma). Om oppositionen å andra sidan stanner på plats och lyckas hålla kvar stora skaror demonstranter så skapar man att kontinuerligt tryck på regimen som till slut måste agera eller backa. Den taktiken är dock mer riskfylld eftersom den både kan sluta som belgrad/kiev eller som himelska fridens torg. Är det förresten någon som har nån koll på hur stora ekonomiska påtryckningsmöjligheter omvärlden har på burma. Finns det fortfarande omfattande handel mellan burma och väst som skulle kunna strypas eller är det bara kineserna kvar som i teorin skulle kunna straffa burma om regimer väljer att ta till våld? Nej, det var ett skämt. därav ":(" Såvitt jag vet så har USA totalt handelsstopp och förbud för amerikanska företag att investera i Burma, EU har vissa sanktioner (exportförbud på krigsmateriel t.ex.) och ASEAN är väl inte jätteglada på juntan de heller. Ryssland har nog en annan hållning iom att de hjälper juntan att bygga en kärnreaktor. Kina är väl lite som storebrorsan man ropade på när man blev slagen i skolan, de brukar (ofta tillsammans med Ryssland) lägga in veto mot FN's resolutioner om Burma. Med 500 000 soldater i tjänst??? (enligt wikipedia) 500000 soldater vs 4000 munkar = döda munkar? UPDATE: Antalet är väl närmare 100.000 protestanter nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lake Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Karengerillan rapporterar att den 22:a burmesiska divisionen lämnat östra Burma och är på väg mot Rangoon. Det var detta förband som slog ned protesterna 1988, kanske därför munkarna är på väg hem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
South Posted September 26, 2007 Report Share Posted September 26, 2007 Karengerillan rapporterar att den 22:a burmesiska divisionen lämnat östra Burma och är på väg mot Rangoon. Det var detta förband som slog ned protesterna 1988, kanske därför munkarna är på väg hem. Tyvärr verkade det som att Lake fick rätt, då "kravallpolis" (enl. Aktuellt) slog till mot protestanterna och minst en har dödats. Munkarna hävdar att de kommer fortsätta protestera. länk till sr länk till DN DN länk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spook Posted October 18, 2007 Author Report Share Posted October 18, 2007 Med 500 000 soldater i tjänst??? (enligt wikipedia) 500000 soldater vs 4000 munkar = döda munkar? Om man kan lösa problemet så "enkelt" som att döda munkarna, vilket är tveksamt. Tyvärr verkar det väl som det lyckades "lösa problemet"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skyttesoldat78 Posted November 5, 2007 Report Share Posted November 5, 2007 det borde till mer angasemang i burma från usa och andarar länder och FN. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
South Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 det borde till mer angasemang i burma från usa och andarar länder och FN. USA har redan om jag inte har helt fel ett totalförbud mot handel med Burma, EU har också vissa sanktioner. Det hade du sett om du läst tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted November 7, 2007 Report Share Posted November 7, 2007 Såvitt jag vet så har USA totalt handelsstopp och förbud för amerikanska företag att investera i Burma, EU har vissa sanktioner (exportförbud på krigsmateriel t.ex.) och ASEAN är väl inte jätteglada på juntan de heller.Ryssland har nog en annan hållning iom att de hjälper juntan att bygga en kärnreaktor. Kina är väl lite som storebrorsan man ropade på när man blev slagen i skolan, de brukar (ofta tillsammans med Ryssland) lägga in veto mot FN's resolutioner om Burma. Tyvarr ar det ju sa att handelssanktioner och embargon fungerar sa daligt. Det kanns ju skont i magen att "vi gjort nagot", men det brukar inte leda till mycket. I manga fall ar det sa att folket lider ytterligare, medan regimen inte ens kanner av sanktionerna. Namn ett enda exempel dar sanktioner har lett till en andrad politik. Jag kan namna manga dar det inte fungerat - Kuba, Nordkorea, Serbien, osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Spook Posted November 11, 2007 Author Report Share Posted November 11, 2007 Efter folkmorden i rwanda så sa man ju att man måste ändra på beslutsfattandet och organisationerna? Vad har hänt egentligen? VI sitter bara och tittar på hela jävla tiden! Darfur är ju ett nytt lysande exempel på hur handlingskraftigt omvärlden är, det tar flera år innan hercan lättar. Det räcker antagligen med att stoppa ett folkmord eller dyl med kort varsel för att avskräcka andra att försöka sig på det igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted November 12, 2007 Report Share Posted November 12, 2007 Efter folkmorden i rwanda så sa man ju att man måste ändra på beslutsfattandet och organisationerna? Vad har hänt egentligen? VI sitter bara och tittar på hela jävla tiden! Darfur är ju ett nytt lysande exempel på hur handlingskraftigt omvärlden är, det tar flera år innan hercan lättar. Det räcker antagligen med att stoppa ett folkmord eller dyl med kort varsel för att avskräcka andra att försöka sig på det igen. Nu ar det ju inte folkmord i Burma, hur hemsk regimen an ar.... Och skall man springa runt och syssla med interventioner pa denna basis sa kan jag garantera att det finns mycket att gora. man kan ju till exempel borja med Vitryssland. Det ligger ju bara om knuten fran Sverige! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
employed Posted November 21, 2007 Report Share Posted November 21, 2007 Nu ar det ju inte folkmord i Burma, hur hemsk regimen an ar.... Nja men man "för ju bort"människor pga deras politiska ställning? Sen att de är någon slags konflikt där ner kan man ju diskutera, kanske inte är så smart att skicka en "fredsframtvingande styrka" då. Kanske bättre att säga "demokratiframtingade styrka"? jobbigt lägge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts