Jump to content

Excel-hjälp

APC-mannen

Recommended Posts

Då kör vi igen... excel-master Dexter kanske kan hjälpa till?

En inmatningsruta där man matar in namn och adressuppgifter mm på t.ex. en mässa och så sparas alla data i olika kolumner i ett Excelark?

T.ex:

Namn:

Adress:

Email:

Ska då sparas t.ex:

A1: Namn:

A2: Kalle Kulla

B1: Adress:

B2: Storgt 10

osv

Via VBA-editorn

Range.select(A1)=Namn har jag för mig ska funka. Sedan bara fixa ihop ett formulär och en knapp av typen spara och då körs ett gäng kommandon av den typen.

En inmatningsruta där man matar in namn och adressuppgifter mm på t.ex. en mässa och så sparas alla data i olika kolumner i ett Excelark?

Är tanken att besökarna själva ska fylla i eller den som står i montern? Gör det något om besökarna ser datat från tidigare besökare?

Den allra enklaste varianten är följande:

1. Öppna upp ett nytt Excelark.

2. För varje typ av data du vill spara, skriv en titel i respektive kolumn. Tex Namn Efternamn Adress Telefon

3. Markera de rutor som innehåller kolumntitlarna.

4. Klicka Data-Formulär

5. Klicka OK på dialog rutan som dyker upp

6. Du har nu fått ett formulär där du kan fylla i nya besökare. I formuläret klickar du på 'ny' för att lägga till ny användare (rad i excelarket). Du kan även scrolla bland tidigare inlagda samt söka efter tidigare ifall du vill ändra något ('ny' sparar ändringen).

Tyvärr är detta alternativ inte användarsäkert för fem öre och man kan se all data som är inlagt. Jag tittar även på ett annat alternativ med ett VBA-hack.

Fast jag hade nog valt ett enkelt Access hack om jag fick välja och "endast" hade standard Office produkter att välja bland. :)

/D

• 2 weeks later...
  • 4 months later...

Tänkte låna tråden för en liten fråga som nu har sysselsatt mig ett tag. :mellow:

Jag har ett Excel ark som fungerar som en sammanställning över olika åtgärdspunkter som skall följas upp.

Det jag är ute efter är följande:

En kolumn har ett måldatum för när åtgärden skall vara färdig. Denna datum (texten) vill jag automatiskt ändra färg till rött när detta datum passerats.

Men samtidigt så finns det ytterligare en kolumn som visar status på åtgärden (öppen, stängd & okänd) som även skall tas med i beräkningen.

Då får jag följande:

Om datum i cellen måldatum är tidigare dagens datum och värdet i cellen status är okänd eller öppen skall måldatum färgas rött.

Färgningen av texten i måldatum kan jag fixa med vilkorsstyrd formatering men jag hittar inte hur jag skall få in kollen av dagens datum.

Hoppas att det var en något så när klar problemställning.

Hälsningar

/BL1

BL... du kan använda dig av vilkorstyrd formatering med mer än ett vilkor.

finns flera sätt att göra detta på men ett exempel.

1. Skapa en cell där dagen datum står använd formeln =Idag i mitt exempel är det i cell F4

2. I din översta cell så använd vilkorsstyrd formatering och utvärdera om det tex står slutförd i cellen formeln ska se ut =$F6="slutförd"

3. klicka lägg till och utvärdera om datumet är större än idag så vilkor 2 cellvärde mindre än =$F$4 (se 1 det är där datumet står) på vilkor 2 så klickar du formatera och väljer textfärg

vilkoren fungerar tillsammans så den kollar då först om texten i cellen brevid datumet i mitt fall cell f6 är slutförd och svaret är då antingen ja eller nej och sedan kollar den datum om den är före idag och först om båda är sanna så ändrar den färg på cellen till röd

sen drar du ner formeln till dom andra cellerna under

fattar du? sorry för lite slarvig förklaring men jag har lite bråttom nu, säg till om du behöver mer hjälp hoppas det ger lite hjälp i rätt riktning..

41460055.jpg

/b

• 5 months later...

Litet bekymmer med värden i olika formler.

A1 225

A2 113 (formell A1*50%, 0 decimaler)

A3 90 (formell A2*80%, 2 decimaler)

A3 vill jag ha till 90,40

Hur gör jag för att få formeln i A3 att tolka det som står i A2 som

ett värde och inte som en formell?

Litet bekymmer med värden i olika formler.

A1 225

A2 113 (formell A1*50%, 0 decimaler)

A3 90 (formell A2*80%, 2 decimaler)

A3 vill jag ha till 90,40

Hur gör jag för att få formeln i A3 att tolka det som står i A2 som

ett värde och inte som en formell?

I A3 skriver du formeln =ROUND(A2;0)*0,8 Då avrundar du resultatet i A2 till 0 decimaler och räknar sedan vidare.

Kommer inte på något sätt att använda det tal som visas i A2 (113) istället för det tal som det faktiskt står i rutan (112,5 avrundat till 0 decimaler).

/D

Dexters lösning funkade inledningsvis när jag donade med momsen i SEK (*80%),

men när momsen skulle dras av i tyska arket (/1,19) så funkade det inte.

Det gjrode LVs....

Tack för hjälpen, kommer spara mig mycket tid!

Ber att få låna denna tråd också!

Tacksam för hjälp med en excellösning ( om den finns)

Håller på med en liten uppgift att öka kvaliteten på provningsprotokoll.

Finns det funktion/macro som gör en cell färgad om den ej är ifylld?

tex, användare öppnar mall, spar ner som nytt protokoll, alla fält som SKALL fyllas i är RÖD-markerade,

när användaren fyller i "uppgift" i cellen blir den vit igen?

Har försökt med allt för att höja nivån på protokollen, "tabfunktion" only read, låst allt utom aktuella celler!

MEN det levereras ändå protokoll som ej är kompletta!!

Nästa steg är siren och saftblandare vid print av ej komplett protokoll.

Jag tror och hoppas på att om Ni kan hjälpa mig med "rödmarkerad" cell som sedan blir vit borde vara tydlig nog för användarna!

OB blir enkel = ser Ni inga färger? = skriv ut!

Tack på förhand/ Paxen

Conditional formatting/vilkorsstyrd formattering är din vän ;)

Min Google-Fu är stark

Är det ett meddelande till mig?

Hebreiska i så fall...

Jag hanteras av excel... kan ej hantera excel i den utsträckning jag önskar! Excel-Paxen 1-0

Paxen är kunnig inom andra områden dock hjälper det inte ett dugg i detta fall :lala:

Har du tips om hur jag kan göra så lek med tanken att jag är HELT nybörjare.

Tack för respons Rickard

Paxen, jag har excel 2007 och markerade en cell, klickade på vilkorsstyrd formattering, valde "regler för markering av celler", sen "fler regler", sedan "markera endast celler som innehåller" och valde "tomma celler" och valde färgen röd och häppla så blidde cellen röd om den är tom och vit om den har ett värde. Det där går nog att styra något helt makalöst mycket skulle jag gissa.

Om du kör annan Excel så googla på vilkorsstyrd formattering, alt conditional formatting så får du en skog med lösningar.

Paxen, jag har excel 2007 och markerade en cell, klickade på vilkorsstyrd formattering, valde "regler för markering av celler", sen "fler regler", sedan "markera endast celler som innehåller" och valde "tomma celler" och valde färgen röd och häppla så blidde cellen röd om den är tom och vit om den har ett värde. Det där går nog att styra något helt makalöst mycket skulle jag gissa.

Om du kör annan Excel så googla på vilkorsstyrd formattering, alt conditional formatting så får du en skog med lösningar.

Är excel 2003 som firman har nu, men fungerade utmärkt med din hjälp!

Kul att så små enkla funktioner kan göra allt så mycket bättre! bara man finner dem...

Genast hasplar jag ut nästa potatis som troligen är en svår nöt att koka...

Eftersom "min" protokollmall börjar se hyfsad ut som haglar önskemål in på förbättringar/förändringar.

Mitt i Excelbladet önskas en tabell med smalare celler! dvs om kolumnerna ligger på bredd 12,75 så finnes behov av ha celler mitt i arket på ca bredd 6,00! (känns omöjligt) det är 6st cell på bredd 2st i höjd.

Kan ej vara "klistrad bild" då cellerna skall vara aktiva för ifyllnad.

Jag har lagt in "Tab-funktion" så användare tabbar genom protokollet och rätt cell är alltid markerad.

Dokumentet är skyddat.

Vad tror du Rickard?

"Merge"- funktionen breddar cell över fler celler, finns omvänd funktion att dela en cell?

// Paxen

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...