Guest Guest_Gargamel_* Posted September 22, 2007 Report Share Posted September 22, 2007 Jag har läst mig till att man kan bli hemvärnssjukvårdare genom att gå med i Röda Korset. Jag saknar militär utbildning (även GSU) men tydligen finns det flera sätt att ta sig till hemvärnet. Av de frivilligorganisationer som finns skulle Röda Korset passa mig bäst. Finns det någon/några här som gått vägen Röda Korset -> Hemvärnet? Eller andra som har erfarenheter vad gäller utbildningen som Röda Korset erbjuder? Jag har kollat internetsidor åt höger och vänster men det är alltid trevligt att få höra vad personer som varit där har att säga. Tack på förhand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan F Posted September 27, 2007 Report Share Posted September 27, 2007 Gå in på HV / Friv-delen. Där har du bl.a. detta om sjukvårdsutbildning inom HV/Röda Korset. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Gargamel_* Posted September 30, 2007 Report Share Posted September 30, 2007 Gå in på HV / Friv-delen. Där har du bl.a. detta om sjukvårdsutbildning inom HV/Röda Korset. Jag har läst igenom en hel del här nu och det verkar vara en röra det här, då olika organisationer verkar ligga i "fejd" med varandra. RK-utbildade sjukvårdare har tydligen inte särskilt högt anseende inom HV. Jag tror mig förstå varför: när det väl gäller vill man naturligtvis kunna lita på att man har välutbildad sjukvårdspersonal. Även om det säkert finns många RK-are som är kunniga och duktiga, så vill jag inte bli betraktad som en sprätt som är mer bagage än nytta. Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 30, 2007 Report Share Posted September 30, 2007 Du blir vad du väljer att bli.. Om du vill göra som vissa skrämmande exempel så studera dom här... Om du vill vara uppskattad och efterfrågad, var en bra sjukvårdare som uppträder med gruppen, plutonen och kämpa lika hårt som dom andra. Alla blir lika omtyckta eller tvärsom beroende på deras beteende, det gäller oavsett om man är rk,fro,sbk, soldat eller till och med kompanichef. Du "tar" dig in till Hemvärnet genom att bli sjukvårdare hos röda korset.. Men du får aldrig en stridande befattning så länge som systemet är som det är idag. Vill du strida så är det GSU som gäller, antingen via VPL eller Hemvärnets 3månaders.. Men gör du rätt så kommer du få vara med på massa övningar där strid ingår..oavsett om du är sjukvårdare eller soldat. Så länge som du utför den uppgift du har kämpat dig till eller blivit tilldelad. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard N Posted October 2, 2007 Report Share Posted October 2, 2007 Det skall ju tilläggas att det är inte överallt som RK per automatik ses som kass. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rillethemedic Posted February 18, 2011 Report Share Posted February 18, 2011 Har en fråga! Lite OT..Men jag undrar vart i fridens namn man kan få tag på tygmärket hemvärnssjukvårdare har på bröstet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cykelskytt Posted February 18, 2011 Report Share Posted February 18, 2011 Har en fråga! Lite OT..Men jag undrar vart i fridens namn man kan få tag på tygmärket hemvärnssjukvårdare har på bröstet? Det är ett märke för avtalspersonal från Röda Korset, alltså ett sorts klubbmärke som man bär till uniform. Du får det när du gått dina kurser inom Röda Korset. Om du har kommit in som sjukvårdare utan att tillhöra Röda Korsets avtalspersonal finns ingen anledning att bära märket: det har i vilket fall ingenting med de folkrättsliga aspekterna på sjukvård att göra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.