Jump to content

INFO: Tunga ryggsäckar


Recommended Posts

  • Replies 127
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vissa har ju fördelen att kunna ha med sig en hel ryggsäck med personlig materiel.. vissa har inte ens extra innerstrumpor.....

Får ni inte med er mer innanför torrdräkten..

 

 

 

Och andra sidan är det väldigt ofta man har en tendens att föra med sig mer utrustning en som behövs.

Link to comment
Share on other sites

Och andra sidan är det väldigt ofta man har en tendens att föra med sig mer utrustning en som behövs.

 

Det är därför det finns order (vi kallade det BatO) som reglerar vad man ska ha med sig. Allt utöver kraven i BatO är upp till den enskilde. Den enskilde får då genom att öva och pröva klart för sig väldigt snart vad som är funkis och inte funkis.

 

Sådant som inte används men tar en massa plats och väger förpassas snabbt till skåpets mörkaste hörn och stannar där. Min en plutonsinstruktör sa en gång att "om ni inte kommer på när ni måste ha den saken, ta inte med den". Det är trots allt den enskildes rygg som sitter under ryggsäcken så snart nog så är det väldigt primala drifter som kommer i spel. :)

 

Att bära tungt är inget egensyfte.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Är det nu någon som verkligen vägt sin ryggsäck med den mtrl ni ska ha med er och sedan gått med den?

Skulle vara intressant att få reda på hur många kg den faktiskt vägde.

 

@ Peter_griffin: Vad vägde din?

Link to comment
Share on other sites

Och andra sidan är det väldigt ofta man har en tendens att föra med sig mer utrustning en som behövs.

 

Det är därför det finns order (vi kallade det BatO) som reglerar vad man ska ha med sig.

Att bära tungt är inget egensyfte.

 

Det tråkiga med en BatO är ju att den kan innehålla mycket konstiga grejor som man inte har nån användning av.. "Rakutrustning", 2 par extra kalsonger osv.

Sen att ha 5 meter ståltråd i benfickan är skitskönt! Perfekt för självplågaren vid längre marscher ,O

Link to comment
Share on other sites

Och andra sidan är det väldigt ofta man har en tendens att föra med sig mer utrustning en som behövs.

 

Det är därför det finns order (vi kallade det BatO) som reglerar vad man ska ha med sig.

Att bära tungt är inget egensyfte.

 

Det tråkiga med en BatO är ju att den kan innehålla mycket konstiga grejor som man inte har nån användning av.. "Rakutrustning", 2 par extra kalsonger osv.

Sen att ha 5 meter ståltråd i benfickan är skitskönt! Perfekt för självplågaren vid längre marscher :happy:

 

[OT]Motoroverallen. Förstod aldrig riktigt varför vi skulle ha med den, för vi använde den aldrig ute i fält.[/OT]

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Hej. Här är en gubbe 57 år som tycker om att plåga sig, Jag började gå med en ryggsäck 65 -70 liter. I denna lade 1.5 liters PET vattenflaskor.  Jag började med 15 kg. Sträckan är inte lång 8,3 km. Jag gick varannan dag då jag också ökade vikten med just en PET flaska. Så höll jag på till jag hade lyckats stuva ner  c:a 36 kg (24 PET). bekymret är inte vikten som känns i benen utan värken i mina axlar och skuldror. jag brukar lufsa 1-2 km av dessa 8.3 km. Det går det med men det går inte fort för en ålderman. För övrigt tyckte de under mönstringen att jag skulle vara malaj i det militära. Jag det kan ju åxå vara.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...