Guest Erik Svensson Posted September 21, 2007 Report Share Posted September 21, 2007 Tja. Vilken är den lättaste värnplikten inom marinen, konditions och fysiskt lättast alltså? Jag är 15 år och tänkte börja träna upp mig. Drömmen vore ju att få vara på ubåt eller korvett Visby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted September 21, 2007 Report Share Posted September 21, 2007 Nuförtiden så räcker det oftast inte med att uppfylla lägsta gränsen för tjänsten vid mönstringen, så jag skulle tipsa dig om att satsa på att träna lite extra. I flottan (fartygsförbanden) så har man inte speciellt höga krav på just konditionen utan det räcker med en medelkondis för att uppfylla kraven. Dock så är idrott en prioriterad verksamhet när tex ubåtsbesättningarna är på land, när jag extramönstrade så berättade besättningen att man försöker springa minst 2 mil i veckan för att bibehålla konditionen, Det varvas självklart med andra idrotter så som fotboll, innebandy, volleyboll. När jag extramönstrade så var det få, om ens någon som haft under en 6a på cykeltestet (jag hade till exempel 7). Styrka är även det väldigt bra att ha, då det kan förekomma lyft. Kravet är medel där med. För att undvika skador är det viktigt att man har en viss styrka. Förutom fördelarna i lumpen så tjänar du på att träna, Du kommer må så mycket bättre Link to comment Share on other sites More sharing options...
navyseal Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Om det är en stilliasittande tjänst som inte kräver fysisk styrka så är nog Sjöbevakningsgruppbefäl rätt tjänst. Där är det istället psyket som behöver vara starkt i och med att du jobbar dygnet runt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mercai Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Kock på Falken/Gladan. Hett tips! Link to comment Share on other sites More sharing options...
A E Neuman Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Kock är garanterat det slitigaste jobbet i flottan! Man kan heller aldrig ha en dålig dag eller gå och däcka för att man är sjösjuk, då blir man inte poppis. Om man inte vill röra sig så är det väl någon sorts operatörstjänst man ska söka. Allvarligt talat, om du bara tränar vad som helst mer än noll så har du nog passerat kraven för flottan... Men ta och träna ordentligt, det är som sagt bra av massa andra orsaker. Det hjälper dig även att klara de psykiska påfrestningarna som kan vara rätt stora ibland. Det jobbigaste tyckte jag var att man inte hade en millimeter eget utrymme, något som nog är ännu värre på en ubåt. Utan att egentligen veta något om förhållandena idag skulle jag alla gånger satsa på visby framför ubåt. Bered dig dock på att det är väldigt mycket officerare på fartygen som tar hand om de kvalificerade uppgifterna och inte så mycket "skoj" kvar åt vpl. Edit/PS: När jag gjorde lumpen (-95) så var i princip enda chansen att få komma till flottan att man skickade in en föranmälan till YO/RO. Jag vet inte om det systemet finns kvar idag, kanske förutsätts det att *alla* som antas har sådana ambitioner numera? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dizzy_keys Posted September 24, 2007 Report Share Posted September 24, 2007 Det finns i dom allra flesta fall ett samband emellan fysiskt och psykologiskt välmående. Att orka något som är mentalt jobbigt blir mycket lättare ifall man mår bra fysiskt. Därför kan det nog vara bra att träna fysiskt för att kunna orka med en operatörstjänst mentalt, även om tjänsten inte kräver att du rör på dig under själva tjänsten ombord. Föranmälan finns inte kvar idag, det försvann för ett tiotal år sen, iaf inom flottan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VMI2002 Posted September 25, 2007 Report Share Posted September 25, 2007 Risken ar dock overhangande att det inte finns nagon varnplikt kvar nar du skall monstra. Alltsa - denna diskussion ar eventuellt hogst akademisk.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Guest_Fredrik_* Posted April 9, 2008 Report Share Posted April 9, 2008 Det är inte så konditionskrävande att vara till sjöss i exempelvis ubåt, men det är en fördel att vara stark, speciellt i ryggen, då man helt plötsligt får i uppgift att bära ombord en massa tunga saker eller lyfta dem från ett ställe till ett annat i ett utrymme med begränsad takhöjd exempelvis. Åren innan och året då jag gjorde lumpen var det flera värnpliktiga i ubåtsflottiljen som fick sluta pga ryggproblem. Att ubåtsbesättningarna (befälen) skulle vara intresserade av att motionera var inte något jag märkte så mycket. Slappaste jobbet... Jag hade en polare som var PB Samband och förutom en del topphemligt mestadels satt i musköberget och kollade på TV tillsammans med ett befäl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sjöbevakare 08 Posted April 24, 2008 Report Share Posted April 24, 2008 Hej" Jag rycker in som sjöbevakare sommaren 08 eller 09 beroende på lediga platser. Jag undrar om någon som legat inne i Karlskrona, gärna som sjöbevakare kan svara på några frågor: - Bär man M90 eller SSD93 under GSU:n? - genomför man någon form av konditionstest (typ coopertest) under GSU:n. - Hur är det att ligga inne i Karlskrona, är det en "värnpliktsvänlig" stad?. - Blir det mycket löpning under fysen i marinen? - samt bonusfrågan till eventuella sjöbevakare: har man folk under sig som sjöbevakningsgruppbefäl och tjänstgör man på en radarcentral/bunker. Tack på förhand /sjöbevakarn Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdn Posted April 24, 2008 Report Share Posted April 24, 2008 Bär man M90 eller SSD93 under GSU:n? M90 genomför man någon form av konditionstest (typ coopertest) under GSU:n. Nästan garanterat. Hur är det att ligga inne i Karlskrona, är det en "värnpliktsvänlig" stad?. Den är nog en av Sveriges värnpliktsvänligaste städer. Marinbasen ligger mitt i stan, så det är nära till allt. Blir det mycket löpning under fysen i marinen? Beror på vad du menar med "mycket", men löpning är vanligt förekommande. samt bonusfrågan till eventuella sjöbevakare: har man folk under sig som sjöbevakningsgruppbefäl och tjänstgör man på en radarcentral/bunker. Jag är inte gammal sjöbevakare, men jag har aldrig hört talas om att de skulle ha några underställda. Som sjöbevakare tjänstgör man i sjöbevakningscentral. /mdn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sjöbevakare 08 Posted April 24, 2008 Report Share Posted April 24, 2008 Okej! Tack för svaret, om det finns någon gammal flottist därute så får ni gärna berätta mer om sjöbevakningstjänsten och tips om GSU:n. /sjöbevakarn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kvm Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 Hej! Jag har tjänstgjort som GB SjöBev. Låg på BoMö när det fanns. Bevakningsområde Malmö. Tjänstgjorde i Sjöcentralen Malmö samt på Falsterbo rev Fyr. Den bästa tjänst som jag någonsin haft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 En liten matnyttig tråd Mvh Slöbevakarn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sjöbevakare 08 Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 En liten matnyttig tråd Mvh Slöbevakarn Man tackar! Jag undrar om du kan svara på några andra frågor: - Får man testa att vara på något fartyg, om än bara på test under sin tjänst? - Hur blir befälen efter befälen efter GSU:n, blir de något lugnare? - Kan du ge några exempel på vad man gör på fysen, styrketräning, bollsporter, orientering? - får man ut SSD93 efter gröntjänsten då man bär M90? - Är det tillåtet att resa hem i uniform (m90/SSD93) - Och slutligen: hur är Karlskronaborna mot beväringar? Är man välkommen i stan en lördagskväll (om man sköter sig alltså) / Sjöbevakarn 08 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 - Och slutligen: hur är Karlskronaborna mot beväringar? Är man välkommen i stan en lördagskväll (om man sköter sig alltså) / Sjöbevakarn 08 Karlskronabor är ett vänligt släkte, det vet jag eftersom jag är uppväxt där. borde inte vara några problem att gå ut på stan, så länge man sköter sig vill säga. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 - Får man testa att vara på något fartyg, om än bara på test under sin tjänst? Vi i HSD fick möjlighet att åka med bevakningsbåten några rundor under sommaren, men det var inga långa sträckor. Annars var det land som gällde. Hur det fungerar på andra ställen vågar jag inte svara på. Om du ber ricktigt snällt kanske. - - Hur blir befälen efter befälen efter GSU:n, blir de något lugnare? Ja. - - Kan du ge några exempel på vad man gör på fysen, styrketräning, bollsporter, orientering? Det finns gym inne på basen för div fysiska aktiviteter, med sporthall för innebandy, fotboll mm. Annars var det mycket löpning. Och inte att glömma BRAK. - - får man ut SSD93 efter gröntjänsten då man bär M90? SSD fick jag ut första dagen tillsammans med M90. Så SSD har du hängandes inne i ditt skåp på logementet under GSU:n. - - Är det tillåtet att resa hem i uniform (m90/SSD93) Under min tid var att resa hem i M90/SSD ett stort NEJ. Antingen åkte du hem i C1:an(kalle anka kostymen) eller i civila kläder. - - Och slutligen: hur är Karlskronaborna mot beväringar? Är man välkommen i stan en lördagskväll (om man sköter sig alltså) Sköter du och dina kamrater er är ni alltid välkommna. Slöbevakarn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sjöbevakare 08 Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 Tack för alla svaren! En sista fråga (Igen ) När man reser hem i Kalle Anka uniformen (M48) hur reagerar folk, allt ifrån likgiltighet till att man blir karikatyr? Personligen skall jag försöka att få åka hem i M90 eller SSD. Med detta tackar jag för mig och skall göra allt för att bli en bra Sjöbevakningsgruppchef. /Sjöbevakarn Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 I karlskrona är de ingen som reagerar. folket där är vant. hur de ser ut i andra städer vet jag inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted April 25, 2008 Report Share Posted April 25, 2008 De gånger jag åkt i M/90 i stockholm har man mötts av allt emellan småbarn som skriker "en krigsgubbe!!" till vanlig svensk nonchalans. men man kommer få blickar och ibland vissa frågor eller folk som säger att dom minsann var tamburmajoir i modellflyget Link to comment Share on other sites More sharing options...
Slöbevakarn Posted April 27, 2008 Report Share Posted April 27, 2008 Nog sticker du ut lite gran och får en blick eller två på StoC eller Arlanda om du knallar runt i C1:an. Men annars reagerar folk inte nämnvärt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sjöbevakare 08 Posted April 28, 2008 Report Share Posted April 28, 2008 Äntligen fick jag besked från pliktverket! Muskö! Någon som kan berrätta hur det är att ligga inne där? Samt: Får man verkligen inte ha på sig M/90 eller SSD på permisen ( Iallafall efter GSU:n) /Sjöbevakarn Link to comment Share on other sites More sharing options...
kexet Posted April 28, 2008 Report Share Posted April 28, 2008 varför är de så viktigt med m/90 och ssd på permis? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sjöbevakare 08 Posted April 29, 2008 Report Share Posted April 29, 2008 varför är de så viktigt med m/90 och ssd på permis? Inget speciellt, tycker bara att det vore kul att visa att man tjänstgör i FM /sjöbevakarn Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted April 29, 2008 Report Share Posted April 29, 2008 så man visar inte detta genom kalle-anka dräkten alt. m/87? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beafer Posted May 18, 2008 Report Share Posted May 18, 2008 Vad som gäller för vilken uniform som man får åka hem i är mycket upp till förbandet. I UniR FM står det att man får nyttja stridsuniform (dvs M90 och SSD93) under resor till och från tjänsten, men många förband säger nej till detta av en eller annan anledning. Under första tiden på GU-bat i Karlskrona (hösten 07) fick vi åka hem i M/90 och sedan i SSD, men i samband med det stora inrycket i januari ändrades reglerna och fick endast åka hem i M48 eller civilt. På 4. sjöstridsflottiljen får man inte åka hem i SSD. På Ekipaget och SjöC i Karlskrona får de däremot åka hem i SSD. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted May 23, 2008 Report Share Posted May 23, 2008 Tack för alla svaren! En sista fråga (Igen ) När man reser hem i Kalle Anka uniformen (M48) hur reagerar folk, allt ifrån likgiltighet till att man blir karikatyr? Personligen skall jag försöka att få åka hem i M90 eller SSD. Med detta tackar jag för mig och skall göra allt för att bli en bra Sjöbevakningsgruppchef. /Sjöbevakarn När du tjänstgör i GU-bataljonen i Karlskrona är det inte troligt att du får åka hem i ssd93/m90. Då är det C1 elller civilt som gäller. När du kommer till ditt förband är det dock troligt att du får åka hem i ssd alt m90 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gästarn Posted June 23, 2008 Report Share Posted June 23, 2008 De gånger jag åkt i M/90 i stockholm har man mötts av allt emellan småbarn som skriker "en krigsgubbe!!" till vanlig svensk nonchalans. men man kommer få blickar och ibland vissa frågor eller folk som säger att dom minsann var tamburmajoir i modellflyget Vill inte vara taskig men du Trädet, jag har sett att du har skrivit i flera trådar hur det är och hur man blir efter lumpen, t.ex att vissa blir vana med att peka med hela handen och sånt där. Då säger du att du också har blivit det.... du har ju inte ens gjort lumpen!!! Var vänlig sluta låtsas ha gjort lumpen och som att du vet nåt. Du kanske har vart med i hemvärnsungdom men det är inte i närheten av lumpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
trädet Posted June 23, 2008 Report Share Posted June 23, 2008 De gånger jag åkt i M/90 i stockholm har man mötts av allt emellan småbarn som skriker "en krigsgubbe!!" till vanlig svensk nonchalans. men man kommer få blickar och ibland vissa frågor eller folk som säger att dom minsann var tamburmajoir i modellflyget Vill inte vara taskig men du Trädet, jag har sett att du har skrivit i flera trådar hur det är och hur man blir efter lumpen, t.ex att vissa blir vana med att peka med hela handen och sånt där. Då säger du att du också har blivit det.... du har ju inte ens gjort lumpen!!! Var vänlig sluta låtsas ha gjort lumpen och som att du vet nåt. Du kanske har vart med i hemvärnsungdom men det är inte i närheten av lumpen. Vad jag har, eller inte har skrivit i andra trådar tänker jag inte kommentera här. Vill du fortsätta om de så får det bli via PM. men här ställdes en fråga, och jag besvarade den efter bästa förmåga. Är det så himla fel att göra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Sjöbevakare 08 Posted June 26, 2008 Report Share Posted June 26, 2008 Hej allihopa! Inrycket den 28/7 närmar sig och jag undrar om det finns några andra där ute som också skall rycka in i Karlskrona (kanske tom som sjöbevakare)? Mvh Sjöbevakaren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest gästen Posted June 26, 2008 Report Share Posted June 26, 2008 Det kanske kan vara intressant för dig att läsa denna artikel om du ska rycka in som sjöbevakare. Kan ge dig en idé om tjänsten. varsågod här kommer den: http://www.varnpliktsnytt.com/reportage.ph...atum=2005-04-05 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.