Jump to content

Jägare i utlandstjänst

Recommended Posts

Halloj

Det är så att jag tänker söka mig mot FJS, KJ alternativt Arvidsjaur när jag snart mönstrar. Men jag är även intresserad av utlandstjänstgöring och kanske t.o.m. officers yrket. :lol:

Så jag undrar om värnpliktiga jägare av olika slag på något sätt blir bort prioriterade vad gäller utlandstjänst då jägarutbildningarna kanske inte passar lika bra jämfört med t.ex. skytte och liknande. Samtidigt har jag hört vissa säga att t.ex. fallskärmsjägare nästan kan få förtur tack vare utbildningens höga status och disciplin.

Så hur ligger det till egentligen? Sätter man kanske ihop speciella jägarförband i utlandsstyrkan?

Och hur är det med officerarna vid jägarförbanden, hur prioriteras dem vid missioner?

Peace :-(

Här är ett annat intressant alternativ för dig:

http://www.f17.mil.se/article.php?id=16346

Se länkarna på sidan för fler artiklar om senaste årets förberedelser inför NBG08.

Förutsätter att du gör en SANS (särskild ansökan) och genomför den med tillräckligt bra resultat för att sedan göra din vpl där.

Tackar ödmjukast för svaren

Jag har funderat över FBJS(?) tidigare men "valt bort" det då jag fått för mig att det inte alls är lika meriterande som FJS och KJ om man vill söka sig mot SSG/SIG. Skrev inte med det i första inlägget men det allra största målet är att verka i specialstyrkorna, men där vandrar man ju inte bara in precis ^^

Och sen är väl kanske inte FBJS det bästa om man vill prova på internationell tjänst, eller?

:rockon:

Edit: Oj såg nu att plutonen ingick i NBG. Men hur ses det på FBJ i utlandsstyrkan?

Edited by JoelFfs

En spekulation om SSG/SIG är att var du gjort GU är av underordnad betydelse. Utan det är vad du kan prestera här & nu som är det viktiga. Samt att du är rätt typ av människa. Ödmjukhet inför uppgiften är något som kan vara av stor nytta...

jägare i US... MOT i affe är det en hel del jägare vid...

Tackar ödmjukast för svaren

Jag har funderat över FBJS(?) tidigare men "valt bort" det då jag fått för mig att det inte alls är lika meriterande som FJS och KJ om man vill söka sig mot SSG/SIG. Skrev inte med det i första inlägget men det allra största målet är att verka i specialstyrkorna, men där vandrar man ju inte bara in precis ^^

Och sen är väl kanske inte FBJS det bästa om man vill prova på internationell tjänst, eller?

Edit: Oj såg nu att plutonen ingick i NBG. Men hur ses det på FBJ i utlandsstyrkan?

Finns några på forumet som grundutbildades på FBJS och sedan varit ute på utlandstjänst. Vill även minnas att FBJ hade mycket stort ansvar i en av KS-missionerna. Någon som kan verifiera?

Kan säga följande med rätt torrt på fötterna tror jag - allt hänger på hur DU presterar. Ska jag ligga nergrävd i och spana på en väg i åtta timmar vill jag göra det med nån duktig från "jägeriet", ska jag vakta objekt eller camp väljer jag en duktig bevakningssoldat, ska jag ut på långfärd väljer jag en duktig lastbilsförare med intresse för småmek och en förmåga att dra roliga anekdoter. Om det står mig fritt att välja.

Alltså du har lika stor chans att bli antagen till SSG/SIG om du är kock eller fallskärmsjägare. Det som det handlar om i slutändan är om du klara testerna eller ej.

Edit:

Pucktvåa!

Ja det förstår jag, men tänkte snarare på att en utbildning vid FJS ger större chanser att ens få komma till SSG´s uttagningar? Eller det kanske är fler än jag tror som får chansen att visa vad dem går för.

Sedan tror jag väl själv att man har mer att komma med vid SSG efter utbildning vid fallskärmsjägeriet än t.ex. bevakningssoldater, kockar etc?

Sen kan jag citera från http://www.k3.mil.se/article.php?id=16436

"Fallskärmsjägarskolan har idag uppgiften att utbilda fallskärmsjägare för att de, efter genomförd grundutbildning, skall kunna söka till Försvarsmaktens specialförband. Efter genomförd grundutbildning vid Fallskärmsjägarkompaniet är avsikten att placering skall ske vid en av de plutoner som FJS utbildar till. Därefter kan den värnpliktige söka till specialförbanden, internationell tjänst eller till yrkesofficer."

Min erfarenhet och uppfattning är att det traditionellt inte har varit en merit att vara jägare [av någon sort] för utlandstjänst. Det har ju främt varit mek. skytte befattningar tidigare.

Under senare år har ju dock utlandstjänsten förändrats och befattningar där det är lämpligt/önskvärt med en bakgrund som jägare, jag tänker kanske främt på spaning och ex: MOT?

FBJS är representerade på/i SSG, jag har dock ingen susning om i vilket förhållande jämfört med KJS/FJS?

För övrigt kan jag rekommendera dig att ta en sak i sänder, fixa GU innan du bestämmer dig för att gå vidare. Jag har träffat fler än en som varit 110% säker på att y-off/utlandstjänst varit hans grej, för att efter GU helt byta spår.

Mina .5 öre..

Edit: här nämns lite om olika bakgrunder: http://www.mil.se/attachments/ff6_03_sid30-36.pdf

Edited by 2Sharp

Alltså du har lika stor chans att bli antagen till SSG/SIG om du är kock eller fallskärmsjägare. Det som det handlar om i slutändan är om du klara testerna eller ej.

Edit:

Pucktvåa!

Ja det förstår jag, men tänkte snarare på att en utbildning vid FJS ger större chanser att ens få komma till SSG´s uttagningar? Eller det kanske är fler än jag tror som får chansen att visa vad dem går för.

Sedan tror jag väl själv att man har mer att komma med vid SSG efter utbildning vid fallskärmsjägeriet än t.ex. bevakningssoldater, kockar etc?

"Fallskärmsjägarskolan har idag uppgiften att utbilda fallskärmsjägare för att de, efter genomförd grundutbildning, skall kunna söka till Försvarsmaktens specialförband. Efter genomförd grundutbildning vid Fallskärmsjägarkompaniet är avsikten att placering skall ske vid en av de plutoner som FJS utbildar till. Därefter kan den värnpliktige söka till specialförbanden, internationell tjänst eller till yrkesofficer."

Börja med att fixa GU med bra betyg innan du fortsätter med en yoff karriär. För att därefter söka till SSG/SIG.

För att citera vad som står för ansökningar till SSG

SSG rekryterar personal inom hela Försvarsmakten. Rekrytering sker från alla försvarsgrenar oavsett vilken bakgrund individen har. Sökande kan vara reservofficer eller yrkesofficer, men möjligheten finns även för värnpliktiga som fullföljt värnplikten med minst 10-7-7 i betyg samt har behörighet för ROP att söka tjänst vid SSG

Så utifrån det är sannolikheten att bli kallad lika hög att bli kallad till uttagningarna om man tillhört jägeriet eller inte... Men först ska du klarar av mönstringen och få en tjänst... Därefter skall du klara den tjänst du blivit tilldelad. för att därefter bli roffare eller yoffare... Det betyder att du har j*vligt lång väg fram tills du ens kan söka dig till SSG.

Och vad f*n denna tråd gör i SoldInt förstår jag inte... Borde snare ligga under pliktverket...

Min erfarenhet och uppfattning är att det traditionellt inte har varit en merit att vara jägare [av någon sort] för utlandstjänst. Det har ju främt varit mek. skytte befattningar tidigare.

Under senare år har ju dock utlandstjänsten förändrats och befattningar där det är lämpligt/önskvärt med en bakgrund som jägare, jag tänker kanske främt på spaning och ex: MOT?

FBJS är representerade på/i SSG, jag har dock ingen susning om i vilket förhållande jämfört med KJS/FJS?

För övrigt kan jag rekommendera dig att ta en sak i sänder, fixa GU innan du bestämmer dig för att gå vidare. Jag har träffat fler än en som varit 110% säker på att y-off/utlandstjänst varit hans grej, för att efter GU helt byta spår.

Mina .5 öre..

Tack för det svaret :ph34r:

Ja MOT är intressant, där skulle jag väl också kunna tänka mig att jägeriet är något meriterande.

Yes förstår vad du menar, tröttnar jag blir det hollywood ist ;)

Edit:

Pucktvåa!

SSG/SIG precist som alla andra förband, med eget ledn/uh, sjv osv. Och då är det dumt att bara ta in FSJ/KJ bara för att dom har legat på ett "kärvt" regemente, detta pga att det är svårt och ganska dyrt att om utbilda personal då är det bra om man tar in folk som har viss kompetens; ex: mekaniker, förare osv.

Därför spelar det ingen roll om vart man har gjort värnplikten, den sista meningen du har citerat kan lika gärna stå på I19, P7 eller LedR hemsidor.

Edit:

Pucktvåa!

Börja med att fixa GU med bra betyg innan du fortsätter med en yoff karriär. För att därefter söka till SSG/SIG.

För att citera vad som står för ansökningar till SSG

SSG rekryterar personal inom hela Försvarsmakten. Rekrytering sker från alla försvarsgrenar oavsett vilken bakgrund individen har. Sökande kan vara reservofficer eller yrkesofficer, men möjligheten finns även för värnpliktiga som fullföljt värnplikten med minst 10-7-7 i betyg samt har behörighet för ROP att söka tjänst vid SSG

Så utifrån det är sannolikheten att bli kallad lika hög att bli kallad till uttagningarna om man tillhört jägeriet eller inte... Men först ska du klarar av mönstringen och få en tjänst... Därefter skall du klara den tjänst du blivit tilldelad. för att därefter bli roffare eller yoffare... Det betyder att du har j*vligt lång väg fram tills du ens kan söka dig till SSG.

Och vad f*n denna tråd gör i SoldInt förstår jag inte... Borde snare ligga under pliktverket...

Sry fo that

Fast tråden var iaf ursprungligen om hur jägeriet prioriteras i utlandsstyrkan.

Svaret på hur jägeriet prioriteras i utlandsstyrkan är enkelt, och jag ska citera en kompis jag har. "Det beroro på..."

Vad beror det då på? tja det beror på vilken tjänst i US du söker samt vilken typ av jägartjänst du haft. Det finns ett brett spektrum av olika jägartjänster. Allt ifrån förare, signalister, robotskyttar, sjukvårdare till prickskyttar.

Ett generellt svar blir att folk som gjort GU som jägare är mer attraktiva för utlandstjänst och det av flera skäl:

-De har genomfört en kvalitativ GU

-De har i allmänhet god personlig färdighet

-De har en bevisat god självkontroll

-De har visat sig kunna ta hårt arbete

Det är bra egenskaper inför internationell tjänst. Tidigare så var jägeriet överrepresenterade i Utlandsstyrkan men med FMs nedläggningstakt och annat så har normalt skytte/mek blivit mer eftertraktat, med undantag för MOT och dyl i ISAF.

Så det korta svaret är att en jägartjänst är bra grund för att få göra internationell tjänst.

När det gäller lösnäseförband så är jägartjänst och i synnerhet FJS en bra grund.

/K

Ett generellt svar blir att folk som gjort GU som jägare är mer attraktiva för utlandstjänst och det av flera skäl:

-De har genomfört en kvalitativ GU

-De har i allmänhet god personlig färdighet

-De har en bevisat god självkontroll

-De har visat sig kunna ta hårt arbete

Det är bra egenskaper inför internationell tjänst. Tidigare så var jägeriet överrepresenterade i Utlandsstyrkan men med FMs nedläggningstakt och annat så har normalt skytte/mek blivit mer eftertraktat, med undantag för MOT och dyl i ISAF.

Så det korta svaret är att en jägartjänst är bra grund för att få göra internationell tjänst.

När det gäller lösnäseförband så är jägartjänst och i synnerhet FJS en bra grund.

/K

tack för det, var kul att höra!

Jag är just nu på utbildning på Livgardet och ingår i MOT. Jag tror inte alls att jägare har förtur. Här handlar det om personkännedom. Gruppchefen väljer ut folk som han varit med tidigare eller folk som någon annan tipsar om.

Däremot verkar det som om att vara polis är meriterande. Väldigt många poliser inom MOT-grupperna!

Ett tips till killen som startade tråden:

Lev drömmen! Kämpa på! Vill du ingå i SSG så är det bara att köra på och hoppas på det bästa. Men kom ihåg att vara ödmjuk. Dom kommer inte att vilja ha stridspittar eller andra combat-junkies. Precis som inom NI så måste du vara en lagspelare ut i fingerspetsarna. Väl medveten om egna och andras dåliga/bra sidor.

Och ett tips till. Försök chilla lite. Koncentrera dig på lumpen först. Känns det bra, jobba vidare. En sak i taget!

Okej okej intressent. Har du någon uppfattning om ungefär hur många inom MOT som är värnpliktiga samt yoff?

Jo jag försöker tänka så, men ibland är det lätt att bli ivrig :rockon:

Cheferna är officerare (YO eller RO), övriga brukar vara vpl.

/K

Edit: Inlägg som inte för debatten framåt är inte välkomna och kommer att städas bort av blågul. Det har just gjorts av undertecknad. 241 och övriga uppmanas följa forumets regler.