Guest Kuli Posted September 20, 2007 Report Share Posted September 20, 2007 Får man bära solglasögon under tjänstgöring? Eller är det bara speciella typer som är godkända av FM? Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted September 20, 2007 Report Share Posted September 20, 2007 Får man bära solglasögon under tjänstgöring? Eller är det bara speciella typer som är godkända av FM? Ojj..shhh inte prata så högt om lösnäsorna ---- Seriöst så beror det på din tjänst, i vissa fall är det mer praktiskt och i andra förbjudet. Förbjudet: exempelvis flygplantjänst.. Praktiskt: fordonsförare i personbil som kör långa sträckor om dagen, skyddsvakt... Dock inte ofta som Försvaret tillhandahåller glasögon, så det får bli dina egna. Tänk då på att om dom går sönder så får du ingen ersättning. Och generellt under GSU har man enbart reglementerad utrustning, dvs inga solglasögon... Link to comment Share on other sites More sharing options...
pappa6116 Posted September 21, 2007 Report Share Posted September 21, 2007 Du ökar markant dina chanser att få bära solglasögon om de är ett par skyddsglasögon med färgade linser. Under min GU så fick man inte använda sig av solglasögon utan vi fick sonika ha fältmössan under hjälmen. Detta med anledning av av inte få EV. glassplitter i ögonen vid en EV. handgemängs situation som EV. kunde resultera i trasiga glasögon.... Kolla med ditt Befäl innan.... http://www.garderoben.se/lista_artiklar.php?kat=100 eller http://www.militaryshop.se/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
the_only_of_me Posted September 21, 2007 Report Share Posted September 21, 2007 Vi hade Peltor Skyddsglasögon under min värnplikt, med gult, klart och bärnstensfärgat glas. Och oftast var det inga problem att använda de mörkare glasen exempelvis när man stod post eller vid fordonsmarcher för förarna. På skjutbanan var det dock klara glas som gällde för oss. Link to comment Share on other sites More sharing options...
South Posted September 21, 2007 Report Share Posted September 21, 2007 Jag försökte faktiskt en gång med solglasögon trots att jag inte hade en tjänst där det kunde vara bra, men fick bakåt på det med motiveringen att det måste vara brillor som FM godkänt, för att de inte visste hur sikten genom glasen var. Det kändes helt rimligt så jag skippade glasögonen och körde på med solen i ögonen. Min gissning är således: endast FM-godkända och med speciella skäl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hasse-57 Posted September 21, 2007 Report Share Posted September 21, 2007 Som besättningsman på stridsbåt skall man använda solglasögon vid behov. Båten är utrustad med tre par solglasögon och det är dessa som skall användas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.