Jump to content

Omplacering?

Recommended Posts

Hejsan!

Jag var och mönstrade för några dagar sedan och jag blev placerad som GA937 Bevakningssoldat/bilförare, Armén i Eksjö.

Jag kommer att rycka in nu redan i Januari, 2008, men har gått runt och grubblat lite.

Själv hade jag planer på att bli utbildad till Skyttesoldat, och jag trodde nästan att jag kunde platsa som det.

Resultaten på mönstringen:

4/9 Inskrivningstest

5/9 Styrka

5/9 Kondition

7/9 Psykologen

A Hörsel

B Syn

Men jag fick tjänstbarhet D. Och jag antar att det är B som krävs för att bli skyttesoldat?

Anledningen till att jag grubblat är för att , sjuksköterskan konstaterade att jag hade ytterst lite plattfot.

Och lite allergi mot nötter har jag också. Kan dessa småsaker vara en orsak till att det blev D i Tjänstbarhet?

Att jag blev placerad som Bevakningssoldat? (Jag är jätteglad att jag får göra lumpen, men tror att tjänsten skulle göra mig lite rastlös.)

Har funderingar på att ringa in till Pliktverket imorgon för att ställa lite frågor om det går att bli omplacerad.

Vad tror ni?

Tacksam för svar!

Mvh

Duffe :banghead:

Hejsan!

Jag var och mönstrade för några dagar sedan och jag blev placerad som GA937 Bevakningssoldat/bilförare, Armén i Eksjö.

Jag kommer att rycka in nu redan i Januari, 2008, men har gått runt och grubblat lite.

Själv hade jag planer på att bli utbildad till Skyttesoldat, och jag trodde nästan att jag kunde platsa som det.

Resultaten på mönstringen:

4/9 Inskrivningstest

5/9 Styrka

5/9 Kondition

7/9 Psykologen

A Hörsel

B Syn

Men jag fick tjänstbarhet D. Och jag antar att det är B som krävs för att bli skyttesoldat?

Anledningen till att jag grubblat är för att , sjuksköterskan konstaterade att jag hade ytterst lite plattfot.

Och lite allergi mot nötter har jag också. Kan dessa småsaker vara en orsak till att det blev D i Tjänstbarhet?

Att jag blev placerad som Bevakningssoldat? (Jag är jätteglad att jag får göra lumpen, men tror att tjänsten skulle göra mig lite rastlös.)

Har funderingar på att ringa in till Pliktverket imorgon för att ställa lite frågor om det går att bli omplacerad.

Vad tror ni?

Tacksam för svar!

Mvh

Duffe :banghead:

Du har väl inte direkt något att förlora på att försöka bli omplacerad så du kan ju ringa och höra efter. Jag skulle inte vara för hoppfull dock, tjänstbarhet D är nog lite för lågt för skyttesoldat.

Som sagt, du förlorar inget på att försöka, men hoppas inte på något. Vet att jag inte ska fortsätta gnälla över det, men dessa ord kommer från en av många med tjänstbarhet A pga nedsatt syn. Du kommer nog sättas i en grupp med duktigt folk som har både bättre och sämre betyg än dig. Konkurrensen kommer bli långt ifrån dålig. I for one tänker inte bidra till att bevakning ses ner på.

Okej! Jo, det blir nog ett samtal dit imorgon. Tack så mycket, det skadar ju inte att försöka.

Men det låter lite långsökt att få tjänstbarhet D p.ga. min allergi för nötter.

Vi får se vad dom säger! Tack för svaren, grabbar! :banghead:

Edited by duffe88

Är inskriven på precis samma sak och plats som dig, så lyckas du inte omplacera lär vi nog ses i januari :-(

F.ö. är jag ingen slacker alls, ända anledningen det blev bevakning är pga mitt C i syn. Annars fick jag 7 cykel, 7 styrka, 9 på provet och 6 hos psykologen, tjänstbarhet A. Jag skulle tro det finns ganska många i samma sits, med bra resultat och som vill göra lumpen, men som faller på synen. Om möjligt kan man hoppas befälen tar hänsyn till det, iaf till viss del :) Men jag ser fram emot det som fan ändå - speciellt väktarutbildningen kommer vara ett stort plus.

Okej! Jo, det blir nog ett samtal dit imorgon. Tack så mycket, det skadar ju inte att försöka.

Vi får se vad dom säger! Tack för svaren, grabbar! :tveka:

Det är inte speciellt långsökt då matallergi automatisk blir D.

Detta pga att det kanske inte går att fixa special livsmedel och om du skulle få anafylaktisk chock i fält så kan det sluta riktigt illa om du inte skulle hinna till sjukhus.

Jasså? Det blir automatiskt D alltså!

Nu känns det lite bättre faktiskt, jag ringde in till Pliktverket men det var kört för min del att bli omplacerad till Skyttesoldat.

Däremot har jag kollat upp lite mer på Bevakningssoldat, och jag tycker det verkar riktigt kul nu!

Tack Mattsson, nu slipper jag oroa mig om mitt tjänstbarhets-tjafs! :)

Jasså? Det blir automatiskt D alltså!

Nu känns det lite bättre faktiskt, jag ringde in till Pliktverket men det var kört för min del att bli omplacerad till Skyttesoldat.

Däremot har jag kollat upp lite mer på Bevakningssoldat, och jag tycker det verkar riktigt kul nu!

Tack Mattsson, nu slipper jag oroa mig om mitt tjänstbarhets-tjafs! ;-)

Då ses vi som sagt i januari :banghead: Iofs kanske redan 16 oktober om du ska på infodagen också ?

Vi får se vad dom säger! Tack för svaren, grabbar! :huh:

Detta pga att det kanske inte går att fixa special livsmedel och om du skulle få anafylaktisk chock i fält så kan det sluta riktigt illa om du inte skulle hinna till sjukhus.

Jasså, då blev jag positivt särbehandlad då ^^ Nejdu, jag tror inte det blir D automatiskt. Jag tror hellre det är synen som drar ner honom.

Vi får se vad dom säger! Tack för svaren, grabbar! :huh:

Jasså, då blev jag positivt särbehandlad då ^^ Nejdu, jag tror inte det blir D automatiskt. Jag tror hellre det är synen som drar ner honom.

Synen räknas inte in i tjänstbarheten, ex du kan ha B syn men fortfarande få tjänstbarhet A.

Vad för allergi har du?

Det som irriterar mig mest är att jag råkade säga att jag har allergi mot hasselnötter som plockas och äts direkt från trädet.

Åt nämligen det när jag var liten, och då började klia lite grann i halsen.

Fattar inte varför jag berättade det, trodde inte att det hade någon betydelse alls.

Jag tål alla nötter förutom hasselnöt, moget från trädet, men sjuksköterskan skrev: Har nöt-allergi.

Jag har aldrig fått en allergisk chock, och min morsa vart lite undrande när jag berättade att jag sa att jag hade nöt-allergi till sjuksköterskan, eftersom hon aldrig märkt något när jag var liten, aldrig nån allergisk reaktion eller chock.

Aja, får skylla mig själv. Funderar på att gå till vårdcentralen och ta ett allergi-test och se om jag fortfarande har allergin för hasselnötter!

Fan!

Om jag inte har helt überfel för mig så är det 6:a i styrka och kondition som gäller för stridande befattningar.

Om jag inte minns fel från när jag mönstrade så behövde man minst en 5 i kondition för att söka till amfibesoldat, och vad jag vet så amfibiekåren ett anfallsförband?

Synen räknas inte in i tjänstbarheten, ex du kan ha B syn men fortfarande få tjänstbarhet A.

Det där har jag svårt att tro på. Fick C i syn och var därmed utesluten från att välja av de tjänster som krävde tjänstbarhet A...

Alltså man kan ha B syn men får tjänstbarhet A, men man kan inte ha C syn och få samma tjänstbarhet.

Hur pass sent kan man byta tjänst?

Kan jag tex byta till en tjänst med inryck i slutet av oktober ifall det finns en tjänst ledig?

När jag en gång i urtiden (relativ urtid för mig, dvs februari 2006), bytte tjänst för första gången angav inskrivningsförättaren att man kan byta tjänst ända fram tills inryckningsdagen.

Det där har jag svårt att tro på. Fick C i syn och var därmed utesluten från att välja av de tjänster som krävde tjänstbarhet A...

Nu vet jag inte om detta är att vara dryg och märka ord. Men jag hade C i syn, på papprena står det: Tjänstbarhet A, Stridande förband med stor rörlighet. Trots detta så kan jag inte välja någon utbildning i klass B ens. Känns lite taskigt men jag är långt ifrån den enda.

Blå/Gul påminner om följande regel

§ 9. Inlägg av typen "coolt", "jag håller med", eller inlägg med bara smilies etc. som inte driver debatten framåt undanbedes och kommer att tas bort utan förvarning om BlåGul så anser det lämpligt.

Regeln finns som alla andra regler att finna under länken REGLER oven till vänster.

Detta inlägg är att se som ett varningskott, nästa BLIR verkanseld i målet.

Mvh

Rille116

Blå/Gul

Nu vet jag inte om detta är att vara dryg och märka ord. Men jag hade C i syn, på papprena står det: Tjänstbarhet A, Stridande förband med stor rörlighet. Trots detta så kan jag inte välja någon utbildning i klass B ens. Känns lite taskigt men jag är långt ifrån den enda.

Då är det väl jag som missuppfattat systemet eller något, och det samma gäller antagligen mig då jag fick samma eller bättre resultat som klasskompisar som mönstrade som kunde få A-tjänsterna då de inte hade C i syn, och jag själv inte hade samma val, då jag som sagt, har C-syn.

Något papper med testresultat kan jag dock inte minnas att jag fick på min mönstring, men lumpen blir det i alla fall :banghead:

• 2 weeks later...